EDUKACJA
ZOOM na wartości
Mimo licznych zmian technologicznych, to nadal ludzie są jednym z głównych motorów rozwoju organizacji. Jednak niekorzystne trendy rynkowe sprawiają, że coraz trudniej o zdobycie, a następnie zatrzymanie cennego pracownika. Jak z sukcesem wyjść z tego impasu? O polityce personalnej oraz kształtowaniu organizacji poprzez wartości mówi Marta Tęsiorowska, Vice President, Head of Marketing and Communications Prologis w Europie.
LOGISTYKA
Lepiej, szybciej i taniej, czyli czego oczekują klienci z branży spożywczej od operatora logistycznego
Obecne trendy rynkowe dążą zgodnie w jednym kierunku – operator logistyczny ma za zadanie dostarczać więcej, częściej, dokładniej, bezbłędnie i bez uszkodzeń. Oczekiwania klientów przez ostatnie lata ewoluowały w kierunku rosnących oczekiwań jakościowych, coraz krótszego czasu reakcji na zmieniające się potrzeby przy nieograniczonej wręcz elastyczności i presji związanej z poziomem kosztów usług logistycznych.
Kompleksowość oferty to przewaga konkurencyjna
DB Schenker to globalny operator logistyczny, który najsilniejszą, w pełni zintegrowaną sieć logistyczną i to działającą w 38 krajach, ma na europejskim rynku. Wielu klientom świadczy szeroki zakres usług, w tym należących do logistyki kontraktowej.
Wyzwania i przyszłość logistyki sieci handlowych
Rosnący koszt operacyjny, wysokie wymagania sklepu, jakość transportu i nieustanne poszukiwanie oszczędności – to wyzwania z jakimi spotykają się menadżerowie logistyki centrów dystrybucyjnych. Jak mogą im podołać? Czy odpowiedzią jest technologia? Na te i inne pytania odpowiada Gracjan Podgórski, Key Account Manager z Transporeon, do niedawna Project Manager w Tesco Central Europe.
Pierwsze centrum dystrybucyjne Action w Polsce
Dwa lata po tym jak sieć dyskontów niespożywczych Action weszła na polski rynek otwierając sklep w Lesznie, 6 listopada uruchomiła swoje pierwsze w Polsce centrum dystrybucyjne. Znajduje się ono w miejscowości Osła, w gminie Gromadka na Dolnym Śląsku.
Logistycy wciąż optymistycznie patrzą w przyszłość
Już po raz trzeci Panattoni i CBRE przeprowadziły badanie „Confidence Index” (wskaźnika optymizmu) w zakresie logistyki i łańcucha dostaw w Polsce. Tegoroczne wyniki zaprezentowano w siedzibie Łódzkiej Strefy Ekonomicznej.
Czas na zieloną logistykę
Od połowy XX w. światowy eksport przemysłowy każdego roku rośnie o około 6%. W podobnym tempie od dekady rozwija się rynek przesyłek biznesowych oraz doręczanych do klientów indywidualnych. W celu realizacji zamówień, każdego dnia na drogi wyjeżdżają tysiące ciężarówek, w większości napędzanych silnikiem Diesla. Pojazdy te razem z innymi ciężkimi pojazdami flotowymi i autobusami odpowiadają za ¼ emisji CO2 w Unii Europejskiej.
Misja 2050: zero emisji CO2
Grupa DPDHL postanowiła do roku 2050 ograniczyć do zera emisję CO2. Na jakim etapie znajduje się realizacja tego postanowienia i jakimi środkami jest to robione? – pytamy Piotra Okurowskiego, dyrektora zarządzającego DHL Supply Chain w Polsce.
Dachser zaangażowany w działania proekologiczne
Operatorem logistycznym, który od lat dba o ekologię jest Dachser. I to nie tylko minimalizując emisję CO2 podczas transportu, czy inwestując w nowoczesne obiekty logistyczne, ale także obsługując klientów, którym ochrona środowiska jest bliska.
LOGISTYKA – TECHNOLOGIE
RFID – Technologia nie dla opornych
RFID, choć nie jest nową technologią, na razie stosuje ją niewiele sieci handlowych. Pionierem jest tu Decathlon, który już w 2014 r. wprowadził ją prawie we wszystkich centrach handlowych, a parę tygodni temu w kategorii retail otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie Kod Innowacji organizowanym przez GS1.
Od bram do chłodni do Easy Clean – EFAFLEX wyposaża zakład produkcji spożywczej
Nazywana jest „La fabbrica del dolce” – fabryką ciast. Jednak w firmie Dolceria Alba we włoskim Piemoncie nie jest tak romantycznie, jak sugeruje nazwa. Wprost przeciwnie – pomieszczenia produkcyjne, laboratoria testowe i magazyny-chłodnie muszą spełniać surowe standardy, muszą być jasne i prawie sterylne (zgodnie z zasadami produkcji żywności). Bramy szybkobieżne Efafl ex zamontowane w fabryce zapewniają bezpieczne i higieniczne oddzielenie stref, w których produkowana jest żywność od dróg logistycznych i magazynów. Magazyny-chłodnie, w których jest –25°C, są zabezpieczone przed wahaniem temperatury właśnie dzięki bramom EFA SST-TK 100 firmy Efaflex.
USŁUGI KURIERSKIE I POCZTOWE
Grudzień gorącym czasem dla branży kurierskiej
Firma doradcza Deloitte zaprezentowała raport „Zakupy świąteczne 2019”, w którym zbadano zakupy i wydatki w okresie poprzedzającym święta Bożego Narodzenia. W badaniu wzięło blisko 7,2 tys. respondentów z ośmiu krajów europejskich (Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Hiszpania i Wielka Brytania).
TRANSPORT DROGOWY
Problemy polskiego przewoźnika na wschodnim przejściu granicznym
Polscy przewoźnicy drogowi, dzięki swemu zaangażowaniu i konsekwencji w wykonywanej pracy, stali się siłą transportową numer jeden nie tylko w UE, ale i na całym kontynencie. Od 2012 r. zajmujemy pozycję lidera potwierdzoną w badaniach Europejskiego Urzędu Statystycznego – EUROSTAT. Jednak transport międzynarodowy wykonywany przez naszych przewoźników nie ogranicza się tylko do rynku unijnego, gdyż polskie firmy doskonale radzą sobie również na Wschodzie. Tam jednak czeka na nich przejazd przez przejście graniczne, który rzadko kiedy jest bezproblemowy.
W ciągu dekady branża transportowa zmieni się istotnie
Na rozwój polskiej branży transportowej w najbliższej dekadzie decydujący wpływ będą miały wyzwania, przed jakimi obecnie stoi ten sektor. A jakie? O tym mówiono podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez przez Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”, 18 września w Warszawie.
TRANSPORT KOLEJOWY
Przewozowa bessa trwa
Minione trzy kwartały 2019 r. nie były zbyt pomyślne dla kolejowych przewoźników towarowych w Polsce. W okresie tym przetransportowali oni 177,57 mln ton (o blisko 5% mniej niż w tym samym czasie 2018 r.) i wykonali pracę przewozową, mierzoną w tono-km, także o 4,92% mniejszą. Biorąc pod uwagę ten spadkowy trend, największy polski przewoźnik, Grupa PKP Cargo, radził sobie w tym czasie stosunkowo nieźle, choć i on musiał skorygować wcześniejsze, zbyt optymistyczne prognozy.
PRAWO
Częste konsekwencje błędnego myślenia o oszczędnościach
Wdrożenie pakietu oszczędnościowego w przedsiębiorstwie często wiąże się z przeorganizowaniem pracy, zadań poszczególnych pracowników lub nawet działów. Można przede wszystkim, co też się dzieje najczęściej, ograniczać wydatki i w ten sposób powiększać finanse naszej firmy
Ewidencja czasu pracy – jak drobne błędy wpływają na ostateczne rozliczenia z kierowcą?
Prawo jest jedno, ale jego interpretacji wiele. Niektóre z nich to po prostu błędy, które popełniają zarówno przedsiębiorstwa transportowe, jak i firmy zawodowo zajmujące się rozliczaniem. Z czego wynikają owe pomyłki? Które z nich wpływają na rozliczenia z kierowcą?
AUTO W FIRMIE
Z elektrownią na pokładzie
Największą bolączką samochodów elektrycznych wciąż pozostaje ich zasięg. A gdyby tak zabrać ze sobą malutką elektrownię? Ford poszedł właśnie tę drogę i stworzył Transita Custom Plug-In Hybrid, pierwszą szeregową hybrydę plug-in (PHEV) w segmencie tzw. „jednotonowców”.
WYDARZENIA
Networking jakiego jeszcze nie było!
TIMOCOM ceni te momenty, gdy może spotkać się z klientami, podzielić się swoim know-how, pokazać rozwiązania i dowiedzieć się czegoś o użytkownikach. Dlatego na targach TransLogistica Poland 2019, które odbyły się 6-7 listopada 2019 roku w Warszawie, stworzył niezwykłą atmosferę do rozmów i zaproponował coś wyjątkowego – unikalny networking.
Najbardziej innowacyjne wdrożenia nagrodzone
Już po raz drugi, tym razem 21 listopada, podczas gali Kod Innowacji organizowanej przez GS1 Polska, zostały wręczone nagrody za najlepsze wdrożenie globalnych standardów.
Pięć lat minęło, jak jeden dzień
Właśnie mija pięć lat od założenia Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”, a taka rocznica zobowiązuje. Dlatego też w tym roku, w grudniowy wieczór, członkowie i przyjaciele TLP spotkali się nie tylko z okazji Świąt Bożego Narodzenia, ale też aby podsumować ostatnie pięć lat funkcjonowania organizacji.
Pierwsze stałe połączenie kolejowe Euro China Train
21 listopada w DCT Gdańsk odbyła się inauguracja pierwszego stałego połączenia kolejowego Euro China Train. Jest to regularne połączenie intermodalne kolejowe łączące suchy port Adampolu w Małaszewiczach z portami kolejowymi w Chinach.
DB Schenker wyróżniony przez Banki Żywności
Ten działający na międzynarodową skalę operator logistyczny, od blisko 20 lat wspiera Banki Żywności realizując bezpłatny transport. Działalność ta została uhonorowana w tym roku Nagrodą im. Jacka Kuronia w kategorii „Darczyńca Banku Żywności – Inna pomoc”. Inna pomoc to właśnie transport przekazywanych towarów.