![]() |
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2011_04m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
Drodzy Czytelnicy!
Tegoroczna wiosna obfituje w ciekawe wydarzenia logistyczne. Kwietniowy kalendarz imprez otwiera Forum Młodej Logistyki, które w tym roku odbędzie się już po raz dziesiąty. Cieszymy się, że niezależna, studencka inicjatywa spotkań młodych adeptów sztuki logistycznej z “dorosłym” biznesem TSL trwa już od dekady i ciągle się rozwija. Ze swojej strony zawsze wspieraliśmy i będziemy dalej wspierać pomysły i działania twórczych studentów i uczniów, którzy już podczas tego etapu życia chcą być blisko branży, którą wybrali.
Pomagamy im, bo wiemy, że taka pomoc jest im bardzo potrzebna i dodatkowo motywuje ich do dalszego działania. Wiemy też dobrze, że większość z nich już za kilka lat zasili szeregi branży TSL. Kto wie, może niektórzy z nich kolejnych kilka lat później będą Waszymi najlepszymi współpracownikami, kontrahentami czy klientami. Dobre relacje warto budować jak najwcześniej, bo przyniosą one korzyść dla wszystkich stron.
Cieszy nas fakt, że coraz większe grono przedsiębiorstw z branży TSL dostrzega wartość takiej współpracy i nie jest to tylko domena dużych, międzynarodowych koncernów. Również mniejsze, rodzime firmy coraz częściej odnajdują korzyści w bezpośrednim kontakcie z aktywną młodzieżą.
Ale wiosna przynosi też nieco mniej przyjemne dla logistyków i transportowców tematy. Elektroniczne myto to temat, który pojawia się w branży TSL już od jakiegoś czasu. I choć do daty startu pozostały już tylko cztery miesiące, to do tej pory brakowało w zasadzie jakichkolwiek oficjalnych informacji na temat szczegółów całego systemu. Władze i organy odpowiedzialne za ten proces długo trzymają nas w niepewności i uwierzcie nam, nie robią tego z chęci sprawienia nam wszystkim miłej niespodzianki. Owszem, co i rusz trafiają do nas różne projekty rozporządzeń i szczegółowych rozwiązań, ale wszystko to ma wciąż wymiar spekulacji. Niemniej liczymy, że przedstawione ostatnio projekty zostaną zatwierdzone, byśmy mogli podzielić się z Wami rzetelnymi i potwierdzonymi informacjami.
Konkretów i sprecyzowanych planów brakuje również w innym ważnym temacie – w kwestii zadbania o odpowiednią obsługę logistyczną dla zbliżających się Mistrzostw Euro 2012. I nie chodzi tu o same stadiony i mecze, ale również o całe spektrum wydarzeń, które będą towarzyszyły rozgywkom. Ale o tym piszemy nieco więcej w jednym z artykułów niniejszego wydania TSL Biznes. Jak co miesiąc, zapraszam do lektury.
Mirosław Ganiec
redaktor naczelny
> Wydarzenia
Coraz większy ruch na kieleckiej AUTOSTRADZIE
Do Kielc po raz kolejny zawitają przedstawiciele największych na świecie firm związanych z branżą budownictwa drogowego. 10 – 13 maja 2011 na terenach wystawowych Targów Kielce odbędzie się XVII edycja Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA wraz z towarzyszącymi jest VII Międzynarodowymi Targami Infrastruktury TRAFFIC-EXPO i XIII Międzynarodowymi Targami Maszyn Budowlanych i Pojazdów Specjalistycznych MASZBUD.
W centrum Expo Silesia w Sosnowcu trwają przygotowania do Targów Transportu, Spedycji i Logistyki SilesiaTSL EXPO, które zaplanowano na 14 – 15 kwietnia. Nowy projekt targowy łączy zagadnienia z zakresu transportu szynowego i drogowego, a także logistyki i magazynowania.
Majówka pod znakiem logistyki
Na początku maja w Niemczech odbędą się, jedna po drugiej, dwie wiodące ogólnoświatowe imprezy wystawiennicze z zakresu logistyki: targi CeMAT 2 – 6 maja w Hanowerze) i Transport Logistic (10 – 13 maja w Monachium). W tym roku organizatorzy obu imprez nawiązali ze sobą bliską współpracę, mającą przynieść wymierne efekty synergii obu imprez. Na kolejnych stronach przybliżamy obydwa wydarzenia.
> Logistyka
Gdy odpad staje się surowcem
Pierwsza konferencja poświęcona logistyce odzysku
Logistyka odzysku to dziedzina nowa i mało popularna, a bardzo ważna w świecie, w którym jesteśmy zalewani odpadami. Dlatego takie wydarzenia, jak poświęcona jej konferencja, która odbyła się w Warszawie, 17-18 marca, są godne szczególnej uwagi.
Logistyka w grze
Każda Olimpiada i sportowe mistrzostwa to święto milionów kibiców. Dla nich to czas pełen emocji i wrażeń, dla sportowców – rywalizacji i wysiłku. W tle tych wydarzeń zawsze stoi logistyka, dlatego obszar ten powinien być powierzony wysokiej klasy specjalistom. Tutaj liczy się doświadczenie, globalne know – how i perfekcjonizm osób odpowiedzialnych za tego typu projekty.
Jak polscy menedżerowie zarządzają projektami logistycznymi?
Menedżerowie logistyki w polskich przedsiębiorstwach nie narzekają na nudę. Ponad dwie trzecie firm zrealizowało w ostatnich latach co najmniej jeden duży projekt logistyczny, a aż 40% spośród nich zrealizowało ich co najmniej cztery. Jednocześnie aż w 60% przypadków przekroczone zostały założenia budżetowe projektu – to tylko niektóre z wniosków z Raportu przeprowadzonego w ramach Panelu Polskich Menedżerów Logistyki, dotyczącego projektów logistycznych w polskich przedsiębiorstwach.
Zawsze trzeba znaleźć rozwiązanie
Z Olivierem Large, dyrektorem generalnym GEFCO Polska, rozmawia Elzbieta Haber
> Logistyka – Technologia
Magazynowi pomocnicy
Oferta wózków i ciągników do holowania
Wózki i ciągniki holujące stanowią uzupełnienie sprzętu logistycznego biorącego bezpośredni udział w przepływie materiałów. Dzięki szerokiej gamie zastosowań równie często wykorzystywane są w niewielkich magazynach, jak i rozbudowanych systemach transportu międzyzakładowego.
Wózki do holowania w nowoczesnych fabrykach i magazynach
W dzisiejszym, bardzo wymagającym środowisku produkcyjnym i magazynowym ciągniki do holowania stają się coraz ważniejszym środkiem bezpiecznego i wygodnego transportu poziomego. Ciągniki te znajdują szerokie zastosowanie w zakładach produkcyjnych, centrach dystrybucyjnych, stacjach kolejowych i w portach lotniczych, magazynowania i dystrybucji na całym świecie, zapewniając niezmiennie od wielu lat połączenie wydajności, ergonomii oraz jakości oferowanej przez koncern TOYOTA. Każdego dnia wózki czołowe z napędem spalinowym firmy Toyota pomagają sprostać najbardziej ambitnym celom i projektom, dostarczając przy tym szereg korzyści.
Nowoczesna technologia zmniejsza straty
Duże obiekty logistyczne są miejscem wielu operacji przeładunkowych, podczas których może dojść do kosztownych pomyłek lub nadużyć związanych, np. z pomyleniem towaru lub jego ubytkiem. W portach morskich rozładunek jednego tylko kontenerowca może oznaczać nawet 2 tysiące operacji przeładowania właściwego kontenera na właściwy pojazd ciężarowy, który dowiezie towar do punktu docelowego. Sprawne sterowanie i kontrola nad takimi operacjami wymaga nowoczesnych technologii. Z pomocą idą znaczniki RFID.
> Transport morski
Lepsze czasy dla portów
W Gdańsku zakończył się Transport Week 2011
Integracja i konkurencja w sektorze transportu Regionu Morza Bałtyckiego oraz Europy Centralnej i Wschodniej była tematem przewodnim wydarzenia Transport Week 2011, które od 1 do 3 marca miało miejsce w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.
Największe kontenerowce Maersk Line w DCT Gdańsk
Największe kontenerowce świata od maja będą wpływać do DCT Gdańsk, jedynego polskiego terminalu kontenerowego, który obsługuje statki oceaniczne. Statki Maersk Line o pojemności nawet 15,5 tys. TEU zawijać będą do DCT Gdańsk w ramach linii AE10 łączącej Daleki Wschód z Morzem Bałtyckim.
> X FORUM MŁODEJ LOGISTYKI i Logistyczne Targi Pracy
Gdzie teoria spotyka praktykę?
Przedstawiamy Forum Młodej Logistyki oraz Logistyczne Targi Pracy
Najstarsza studencka konferencja logistyczna w Polsce. W ciągu dziewięciu lat uczestniczyło w niej łącznie ponad 600 studentów z całej Polski, a także goście z zagranicy. W tym roku Forum Młodej Logistyki po raz dziesiąty przywita studentów oraz ekspertów logistyki, aby skonfrontować wiedzę wyniesioną z uczelnianych murów z rzeczywistością biznesową. Czym tak naprawdę jest Forum i jakie atrakcje przygotowali organizatorzy z okazji jego 10-lecia istnienia?
> Kurier Express Poczta
Jak wysyłać 200 lub 50 000 paczek dziennie?
Nowe możliwości dzięki nowoczesnym systemom IT
Rynek logistyczny jest bardzo szybko rosnącym i zmieniającym swoje oblicze środowiskiem – szczególnie wtedy, kiedy “czas to pieniądz”, a niezawodność procesów logistycznych to priorytet dla wszystkich.
Pocztą, kurierem, czy przez spedycję?
Jak efektywnie wysyłać przesyłki
Transport towarów ma różne oblicza. Jeszcze do niedawna podział był prosty i oczywisty. Jeśli wysyłaliśmy list, miejscem pierwszego wyboru była najbliższa placówka Poczty Polskiej. Jeśli mieliśmy do wysłania ekspresowo paczkę, dzwoniliśmy po firmę kurierską. Palety wysyłaliśmy za pomocą firmy transportowej lub spedycyjnej. Obecnie tendencja rynkowa jest taka, że wachlarz i zakres usług każdej z wymienionych grup znacznie się rozszerza, a często przeplata.
> Powierzchnie magazynowe
Magazyny pod Warszawą – co zmieni autostrada A2?
Warszawa – tutaj zaczęła się historia polskiego rynku nieruchomości magazynowych. Pod koniec lat 90-tych zaczęły powstawać pierwsze nowoczesne obiekty magazynowe na terenie Warszawy. Później stopniowo rynek przenosił się poza granice miasta, gdzie zaczęły pojawiać się duże centra dystrybucyjne. Czy doprowadzenie autostrady A2 do stolicy zmieni w znaczący sposób sytuację na warszawskim rynku magazynowym?
Segro – pięć lat w Europie Centralnej
Segro obchodzi w tym roku pięciolecie działalności w Europie Centralnej. Od początku swojej obecności w regionie brytyjska firma zbudowała lokalne portfolio wynoszące ponad 575 tys. m2 nowoczesnej powierzchni biznesowej.
BTS – dusza czy materia? BTS – psyche czy ciało?
Gdzie i kiedy jest początek procesu decyzyjnego o wyborze i realizacji konkretnego BTSa i jego dewelopera? Jakie czynniki wpływają na decyzję i jak ważną rolę pełni zrozumienie, świadomość i wiarygodność? Inaczej niż zwykle, bo o psychologii BTSów opowie Marek Foryński, dyrektor zarządzający BTS Group w Panattoni Europe.
Liczne transakcje na południu Polski
ProLogis podpisał pięć nowych umów najmu o całkowitej powierzchni 42 800 m2 na terenie swoich parków dystrybucyjnych na Śląsku. Ponadto firma Wincanton przedłużyła umowę najmu 16 600 m2 w ProLogis Park Sosnowiec. Tym samym ProLogis w ciągu niespełna dwóch pierwszych miesięcy 2011 roku wynajął łącznie prawie 60 tys. m2 powierzchni na Śląsku.
> Transport drogowy
Czy jakość musi być w cenie?
Jest takie powiedzenie, że chytry dwa razy traci. Oznacza to, że chcąc zaoszczędzić kilka złotych, wydajemy w rzeczywistości dwa razy więcej. Zasada ta dotyczy również wyboru giełd transportowych. Na rynku dostępnych jest wiele ofert, a przed użytkownikami stoi dylemat: “którą wybrać”? Czym należy się zatem kierować, dokonując tak ważnego dla naszej działalności wyboru?
> Prawo
Kiedy przedawniają się roszczenia?
Prowadzenie każdej działalności zarobkowej wiąże się z kwestią płatności. Czy chodzi o płatności za usługę czy z tytułu szkód, niezwykle istotnym jest umiejętne zabezpieczenie swoich praw, zarówno pod względem przysługujących roszczeń, jak i ochrony przed roszczeniami wysuwanymi przeciwko nam. Jednym z najbardziej istotnych problemów pojawiających się w tej materii jest kwestia dotycząca przedawnienia roszczeń, czyli określenia czasu, w którym możliwe jest skuteczne dochodzenie zapłaty.
> Transport kolejowy
Nowe technologie na polskich torach
Wdrażanie systemu sterowania ruchem kolejowym
Nowoczesny transport szynowy w Europie, tak w zakresie budowy, modernizacji oraz utrzymania infrastruktury, jak również w dziedzinie taboru i oferowanych przez przewoźników usług, w coraz większym stopniu opiera się na rozwiązaniach informatycznych. Polska kolej, borykająca się od lat, przede wszystkim z fatalnym stanem podstawowej infrastruktury, czasami o tym zapomina.
Czy pora zlikwidować PKP SA?
Niezależni przewoźnicy kolejowi piszą list do premiera
“W wyniku braku realizacji reformy Polskich Kolei Państwowych sprzed 10 lat, na polskim rynku utrzymuje się stan bezzasadnego i szkodliwego uprzywilejowania pozycji PKP S.A – tzw. Grupy PKP. Dominujący podmiot w sposób naturalny broni swej pozycji rynkowej kosztem konkurencji, oraz – co gorsze – konsumentów.” Słowa te, po raz pierwszy chyba wypowiedziane z takim zdecydowaniem, znalazły się w liście otwartym, skierowanym w połowie marca przez Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych do prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska.
> Kadry i zarządzanie
Zmiany na logistycznym rynku pracy są nieuniknione
Rozmawiamy z Beatą Trochymiak, wydawcą i redaktorem portalu Pracujwlogistyce.pl
i zmian, które ? mam nadzieję ? spodobają się również i Państwu.
Już od marca w ramach naszego wydawnictwa rozpoczniemy
wydawanie drugiego tytułu ? miesięcznika Truck & Van.
Będzie on uzupełnieniem i rozwinięciem magazynu TSL Biznes,
który w dalszym ciągu będziemy rozwijać jako tytuł uniwersalny,
łączący wszystkie gałęzie i poziomy transportu i logistyki i kierowany
do szerokiego grona menedżerów oraz specjalistów.
Uwaga Truck & Van skupi się na kwestiach bezpośrednio
związanych ze sprzętem i wyposażeniem technicznym,
wykorzystywanym w transporcie drogowym, zarówno
tym dalekim, jak i nieco bliższym oraz bardziej specjalizowanym.
Wspólnym mianownikiem obydwu naszych tytułów
będzie niezmienne postrzeganie poruszanych tematów
przede wszystkim przez pryzmat funkcjonalności i ekonomii
oraz biznesowej praktyczności. Nie oznacza to, że czasami
nie oderwiemy się od codzienności i nie poruszymy nieco
?luźniejszych? tematów.
Nasz nowy miesięcznik tworzyć będzie doświadczony zespół
redakcyjny, którym pokieruje Katarzyna Dziewicka. Już
od marca Truck & Van ukazywać się będzie jako odrębny tytuł.
W tym miesiącu magazyn ten gościmy, w nieco zmniejszonej
objętości, na łamach TSL Biznes. Oczywiście zachęcamy
do aktywnej lektury obydwu naszych tytułów, w czym z pewnością
pomoże atrakcyjna oferta prenumeraty.
Sukcesywnie zwiększamy też naszą aktywność i udział
w najważniejszych wydarzeniach branżowych. Z tego miejsca
chciałbym szczególną uwagę zwrócić na jedno z nich ? Forum
Młodej Logistyki, które już za dwa miesiące odbędzie
się w Warszawie, świętując dziesiąte urodziny. Nasza redakcja
blisko współpracuje z organizatorami, Studenckim Kołem
Logistyki Stosowanej, oraz drugim z partnerów FML, firmą
Doradztwo Gospodarcze i Logistyczne. W tym roku wspólnie
przeprowadzimy swego rodzaju ?eksperyment?, poszerzając
formułę konferencji o całkiem nowy element ? Logistyczne
Targi Pracy. Mają one być miejscem, gdzie przedsiębiorstwa
branży TSL będą mogły nie tylko spotkać najlepszych
kandydatów na pracowników, stażystów czy praktykantów, ale
też dać się lepiej poznać studentom, którzy przecież za kilka
lat mogą być naszymi pracownikami, kontrahentami, a może
i klientami. Warto budować pozytywne relacje już dziś. Stąd
też mamy nadzieję, że taka formuła dialogu branżowego spotka
się z uznaniem, a kolejne edycje targów będą się rozwijały
równie dynamicznie, jak samo Forum Młodej Logistyki rozwijało
się przez ostatnią dekadę.
Jeszcze raz zachęcam do lektury TSL Biznes, wraz z zawarym
w nim numerem startowym Truck & Van, jak i do udziału
w naszych innych aktywnościach.