 |
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2012_04m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
> Wydarzenia
Kosztowa wyliczanka
Spotkania transportowe: “Jak zarabiać więcej? Jak inwestować właściwie?”
Pod koniec marca zakończyliśmy już drugi cykl Spotkań Transportowych, tym razem zatytułowany: “Jak zarabiać więcej? Jak inwestować właściwie?”. Byliśmy w Święcicach k. Warszawy, Białymstoku, we Wrześni k. Poznania, Krakowie i we Wrocławiu. Rozmawialiśmy o oszczędnościach, ale nie pod kątem obcinania wydatków, a racjonalnego inwestowania w takie produkty, które zamiast generować kolejne koszty przyczynią się
do powiększania wpływów.
IV Międzynarodowe Targi Transportu Drogowego – Pojazdy Użytkowe ROTRA, 8-11 maja 2012 r.
Międzynarodowe Targi Transportu Drogowego ROTRA, które w tym roku odbędą się w Targach Kielce po raz czwarty, organizowane są z myślą o producentach pojazdów użytkowych oraz potrzebach ich klientów.
> Logistyka
Motoryzacja – barometr rynku?
Sektor motoryzacyjny – miejsce dla nowoczesnych usług logistycznych
Usługi kierowane do sektora motoryzacyjnego to specyficzny segment usług logistycznych. Kondycja branży motoryzacyjnej w dużym stopniu zależna jest od nastrojów na rynkach europejskich. Jak zatem świadczyć usługi dla rynku moto? Postawić należy na możliwie wysoki poziom elastyczności i niezawodność dostaw.
Specjalnie dla dwukołowców
GEFCO Polska systematycznie rozwija swoją ofertę logistyki i transportu dla producentów pojazdów jednośladowych. Firma przedstawiła swoją ofertę na Ogólnopolskiej Wystawie Motocykli i Skuterów w Warszawie.
Polska – kraj motoryzacyjnego boomu
W ostatnich latach Polska stała się jednym z największych producentów samochodów, części oraz podzespołów motoryzacyjnych w Europie Środkowo – Wschodniej. Branża automotive stała się jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki, wnosząc znaczący wkład w polski PKB.
Automotive – logistyka podzespołów i surowców
Od momentu powstania w 1993 roku w Szwajcarii, firma AsstrA była nastawiona na obsługiwanie wymiany handlowej między krajami Europy Zachodniej a rozwijającymi się rynkami wschodnioeuropejskimi. Ponadprzeciętny wzrost gospodarek krajów tego regionu, z Rosją na czele, rodzi potencjał rozwoju, który kusi zyskami coraz więcej firm produkcyjnych. To z kolei otwiera zupełnie nową przestrzeń dla rozwoju usług logistycznych, w której holding AsstrA już od prawie 20 lat należy do wąskiego grona pionierów.
W klastrach łatwiej
Polska przeżywa prawdziwą eksplozję klastrów, czyli grup skupiających naukowców, władze publiczne i biznesmenów. Tylko w ostatnich dwóch latach powstało około 60 klastrów. Dzięki takim strukturom przedsiębiorcy mają możliwość bardzo szybko skumulować swój produkcyjny potencjał, w łatwiejszy sposób pozyskiwać rzetelnych podwykonawców i, co także bardzo istotne, korzystać ze wspólnego zaplecza badawczo-rozwojowego.
Podwykonawstwo logistyczne odpowiedzią na rosnącą specjalizację
Generałem łatwiej zostać w czasie wojny, a optymalizację procesu logistycznego łatwiej przeprowadzić w czasie pokoju, czyli gdy tego chcemy, a nie gdy musimy. Czynności związane z szeroko pojętym co-packingiem, pickingiem, handlingiem, operatorzy logistyczni często chętnie wykonują za pomocą wynajętego specjalnie do tych celów personelu – pracowników tymczasowych. Jest to znany powszechnie trójstronny model współpracy pracodawca użytkownik – agencja pracy tymczasowej – pracownik.
> Powierzchnie magazynowe
Różne potrzeby, różne rozwiązania
Powierzchnie magazynowe dla branży automotive
W ostatnich latach Polska przyciągnęła wiele inwestycji zagranicznych w sektorze motoryzacyjnym. Zeszłoroczne badanie rynku, przeprowadzone przez KPMG, jednoznacznie wskazało na motoryzację, jako jedną z kluczowych gałęzi polskiego przemysłu, zarówno pod względem produkcji (samochodów i części oraz podzespołów motoryzacyjnych), jak i nakładów inwestycyjnych oraz udziału w eksporcie. Potwierdza to również tegoroczny raport firmy Deloitte, który wskazuje na coraz większą rolę producentów samochodowych bądź inwestorów finansowych, także z regionów pozaeuropejskich. Potwierdzić to może branża magazynowa i jej lider – Panattoni Europe, deweloper powierzchni przemysłowych, magazynowych jak i produkcyjnych, na którego portfolio składają się między innymi inwestycje dedykowane branży automotive.
Poznań – apetyt na dalszy rozwój
Jako jeden z najlepiej rozwiniętych gospodarczo regionów, Wielkopolska ma silną pozycję na rynku powierzchni magazynowych w Polsce. Co więcej, Poznań to lokalizacja, która ma przed sobą jeszcze wiele lat intensywnego rozwoju. Duża w tym zasługa rozbudowywanej sieci autostradowej.
> Logistyka – technologia
Wózkiem po magazynie
Jezdniowy wózek podnośnikowy, potocznie nazywany wózkiem widłowym, to jedno z podstawowych narzędzi pracy w działalności magazynowej. Wózki są używane zarówno w transporcie bliskim jak i w magazynowaniu. Ich zastosowanie obejmuje głównie prace rozładunkowe w magazynach, portach czy też fabrykach. Do transportu przy pomocy wózka widłowego materiał najczęściej umieszcza się na paletach. Tyle teorii, przejdźmy do konkretów.
> Transport drogowy
Na mojej ulicy
Samochód dostawczy na osiemnastocalowych, grafitowych felgach z lekkiego stopu? Samo to wystarcza, aby zawiesić oko na Fordzie. Transit ma również białe pasy na przodzie, a z tyłu wydech z podwójną, lśniącą końcówką.
Tabor coraz nowszy
Polska należy do państw posiadających stosunkowo nowy park pojazdów ciężarowych. Niemniej cechą charakterystyczną jest występowanie, obok najnowszych modeli, także tych bardzo leciwych. Wynika to m.in. z naszej najnowszej historii.
Alternatywa dla diesla?
Wstępne rezultaty z półmetka dwuletniego projektu Bio-DME pokazują, że eter dimetylowy może być z powodzeniem stosowany w transporcie jako paliwo do samochodów użytkowych. Zastąpienie oleju napędowego paliwem Bio-DME umożliwiłoby zredukowanie emisji CO2 aż o 95 procent.
Ekonomiczne edycje dostawczych Mercedesów
Mercedes-Benz wprowadził na rynek specjalne wersje swoich pojazdów dostawczych w obniżonej cenie. Vito w wersji Sticker oferowany jest już od 67 700 zł netto, zaś Sprinter Economy – od 80 620 zł netto.
Paliwa płynne drożeją, ale kupujemy ich coraz więcej
Przekraczamy kolejne granice; kierowcy narzekają, ale po drogach jeździ coraz więcej pojazdów, a z roku na rok sprzedaje się coraz więcej paliw. Polska jest szóstym rynkiem konsumpcji paliw w Unii Europejskiej.
Przegląd oferty kart paliwowych
Jak oszczędzić na tankowaniu paliwa?
Wzrost cen paliw coraz częściej skłania firmy do wyszukiwania na własną rękę stacji oferujących korzystne stawki. Na zabiegu takim można zyskać na litrze nawet 30 groszy. Jednak w przypadku flot, których pojazdy poruszają się po różnych trasach, samodzielna selekcja tanich stacji jest zadaniem bardzo trudnym.
Optymalizacja kosztów dzięki kartom UTA
Udogodnienia jako pierwsi odczuwają kierowcy, którzy dzięki karcie nie tracą w trasie cennego czasu na pobieranie rachunków. Księgowość przedsiębiorstwa otrzymuje je w formie zbiorczej, co rzutuje na przejrzystość transakcji i rozliczeń.
Przybliżamy systemy e-myta: Austria
W poprzednim wydaniu TSL Biznes przedstawiliśmy system elektronicznego poboru opłat drogowych naszego zachodniego sąsiada – Niemiec. Dziś czas na kolejny kraj często odwiedzany przez polskich przewoźników drogowych – Austrię. Jak poradzić sobie z opłatami drogowymi w tym kraju – piszemy w artykule, przygotowanym we współpracy z ekspertami DKV Euro Service.
> Prawo
Antidotum na kary dla przewoźnika i spedytora – wewnętrzne regulaminy i instrukcje
Obniżenie maksymalnej kary wymierzanej w czasie kontroli I.T.D lub PIP, to jedna z najbardziej oczekiwanych zmian Ustawy o transporcie drogowym, jaka weszła w życie od 1 stycznia 2012 r. Bierność w odpowiednim zorganizowaniu przedsiębiorstwa i liczenie na przychylne przepisy jest jednak drogą donikąd.
Projektowane zmiany prawne w dostępie do rynku przewozowego
4 grudnia 2011 r. wszedł w życie pakiet trzech rozporządzeń wspólnotowych, Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 21 października 2009 r., które wprowadziły nowe zasady i warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego oraz określiły nowe zasady dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych na terenie Unii Europejskiej.
Ubezpieczenie OCP – bezpieczeństwo czy niepotrzebny koszt?
OCP, ubezpieczenie OCP, franszyza redukcyjna, prawo przewozowe – to dla większości przewoźników język obcy. Terminy te, choć powinny być znane każdemu przewoźnikowi, niestety są jasne jedynie dla wąskiej grupy ekspertów, którzy zawodowo zajmują się problematyką transportową. Zatem spróbuję przetłumaczyć ten trudny język na bardziej zrozumiały. Spróbuję też wyjaśnić, dlaczego ubezpieczenie OCP odgrywa znaczną rolę przy prowadzeniu działalności przewozowej i wykazać, że ubezpieczenie OCP, choć jest kosztem, to pożądanym – a nie niepotrzebnym.
Kontrola skarbowa w firmie transportowej
Jak wybrnąć ze stwierdzonych nieprawidłowości?
Nawet, jeżeli w wyniku przeprowadzonej w firmie kontroli skarbowej stwierdzone zostały nieprawidłowości, przewoźnik nie pozostaje bezradny. Jako podmiotowi kontrolowanemu przysługują mu bowiem rozmaite uprawnienia, a skorzystanie z nich może uchronić przewoźnika przed konsekwencjami popełnionych błędów.
> Finansowanie
Obrót na kołach
Rynek leasingu rozwija się głównie dzięki branży transportowej. Potwierdzają to wyniki firm leasingowych w 2011 r.