TSL Biznes – kwiecień 2013

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2013_04m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]
> Wydarzenia 

Studenci nie zawiedli XII Forum Młodej Logistyki

 

Przez dwa dni (7. i 8. marca) Mała Aula w Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej pełniła rolę centrum wiedzy na temat transportu, spedycji i logistyki. Stało się tak za sprawą XII Forum Młodej Logistyki, podczas którego spotkali się przedstawiciele studentów, branży TSL oraz zaproszeni goście z Polski i z zagranicy.

PROMOCJA

PROMOCJA

 

Anna Czaplicka

 

 

> Logistyka

 

 

Dostawy… dla konsumenta
Branża FMCG – ważny klient rynku usług logistycznych

 

Wyzwania logistyczne związane z obsługą FMCG wynikają m.in. ze specyfiki produktów stanowiących o sile tej branży. Duża ilość produktów o stosunkowo niskiej wartości generuje potężny strumień ładunków, a wraz z tym strumieniem pojawia się zapotrzebowanie na usługi transportowe i magazynowe na dużą skalę.

 

Marcin Jurczak

 

 

Zamiast problemów – wyzwania

 

Według statystyk GUS sprzedaż detaliczna spowalnia, a wszechobecne informacje o kryzysie kształtują zachowanie konsumentów i ograniczają popyt wewnętrzny. W związku z licznymi wiadomościami o wzroście bezrobocia i redukcjach zatrudnienia w dużych organizacjach, społeczeństwo ogranicza zakupy towarów typu FMCG lub wybiera tańsze produkty. Fakty te pozwalają stwierdzić, że spowolnienie ekonomiczne przekłada się także na spadek sprzedaży w tym sektorze.

 

Jarosław Utko, dyrektor Działu Kluczowych Klientów
Pekaes SA

 

Mobilne rozwiązanie
Firma ConsafeMobility, wchodząca w struktury Consafe Logistics, podpisała umowę z Carlsberg Group, jednym z największych koncernów piwowarskich na świecie. Jej przedmiotem jest dostarczenie i integracja mobilnego rozwiązania logistycznego na platformie Antenna AMP.

 

RC

 

 

Elastyczny system i duże doświadczenie

 

Z rynkiem branży FMCG związanych jest wiele firm logistycznych, a ich liczba mogłaby sugerować, że jest ona łatwa w obsłudze. Nic bardziej błędnego, gdyż od operatora wymaga wyjątkowo elastycznego podejścia do zarządzania czasem pracy i zapewnienia reżimu temperaturowego w wypadku wielu powierzonych mu produktów. Realia współpracy z branżą FMCG, miesięcznikowi TSL Biznes przedstawia Beniamin Matecki, dyrektor ds. projektów w ET Logistik Sp. z o.o.

 

 

Przy krótkim terminie ważności

 

W ocenie firm logistycznych branża FMCG jest jedną z najbardziej stabilnych. Rynek ten w Polsce stanowi 3,/4 dochodu narodowego, a ten decyduje o popycie wewnętrznym, gdzie w dużym stopniu udział swój mają producenci żywności.

 

Dariusz Nachyła,

 

dyrektora produktu logistyka w Hellmann Worldwide Logistics.

 

 

Elastyczność przede wszystkim

 

Maspex Wadowice współpracuje z kilkoma operatorami logistycznymi, którzy zajmują się dystrybucją produktów wytwarzanych przez spółki należące do Grupy.

 

Ryszard Ćwirko, dyrektor ds. logistyki,

 

wiceprezes zarządu M-Logistics sp. z o.o., należącej do Grupy Maspex Wadowice

 

 

Piwo napędza polską logistykę

 

221 milionów złotych i prawie 1,5 tysiąca miejsc pracy – tak wpływ lidera branży piwowarskiej na polską branżę transportową oceniają analitycy Ernst & Young w raporcie “Wkład Kompanii Piwowarskiej w polską gospodarkę”. Najwięcej na działalności Kompanii Piwowarskiej korzystają firmy przewozowe z Wielkopolski, Górnego Śląska i Podlasia.

 

 

W sektorze mrożonek

 

Branża FMCG to pojęcie bardzo szerokie, swoim zakresem obejmuje kosmetyki, środki, papierosy, jednak przede wszystkim produkty spożywcze, do których należą m.in. mrożonki. Te ostatnie, ze względu na zmianę naszego trybu życia, stają się coraz bardziej popularne. Potwierdza to Małgorzata Sieklucka, kierownik logistyki i administracji Pizza Łebcz w firmie Dr. Oetker Polska Sp. z o.o.

 

 

Popyt na świeżość

 

Branżę FMCG, zajmująca się obsługą logistyczną produktów wymagających kontrolowanej temperatury od +2 do +6°C, również dotknął kryzys, jednak w stopniu mniejszym niż inne, jak np. motoryzacyjną. Tak się stało przede wszystkim ze względu na konsumpcję wewnętrzną, która była jednym z motorów napędowych gospodarki.

 

Marcin Turski,

 

dyrektor ds. obsługi klienta, Fresh Logistics

 

 

Usługa dopasowana do potrzeb klienta

 

Branża dóbr szybko-rotujących (FMCG), to rzeczywistość, w której toczy się nieustanna walka o utrzymanie najwyższej pozycji na rynku. Najtrudniejsze wyzwania to mnogość produktów, krótki czas ich życia i wyedukowany klient.

 

Piotr Sukiennik,

 

dyrektor generalny FM Logistic w Polsce

 

 

Każdy produkt ma inne wymagania

 

DB Schenker Logistics jako operator logistyczny obsługuje w szerokim zakresie branży FMCG. Jest ona nazywana również coraz częściej CPG (ang. Consumer Packed Goods), czyli branżą obejmującą produkty codziennego użytku, dobra szybkozbywalne lub inaczej mówiąc dobra szybkorotujące.

 

Sławomir Rosiński,
key account manager DB Schenker Logistics

 

 

Z punktu widzenia zleceniodawcy

 

Spowolnienie ekonomiczne w Polsce widoczne jest również w branży FMCG. Z perspektywy logistyki zmiany koniunktury odczuwalne są w operacjach logistycznych. Dlatego też nasza oferta logistyczna musi stawić czoła wymaganiom dotyczącym elastyczności i konieczności ciągłego dopasowywania się.

 

Szymon Gonera,
kierownik ds. magazynowania i dystrybucji, Unilever Polska

 

Skomplikowane zadania bywają dziecinnie proste

 

Jak zrealizować projekty logistyczne, które wydają się niemożliwe? Jak dostarczyć w tym samym czasie produkty do sieci kilkuset dyskontów na terenie całej Europy? Jak bezbłędnie i szybko skompletować zamówienie magazynowe obejmujące wiele różnych produktów? Realizacji takich zleceń mogą podjąć się tylko najlepsi operatorzy logistyczni, dysponujący odpowiednimi możliwościami.

 

 

Koncepcja zarządzania zakupami poprzez kategorie asortymentowe

 

Istnieje wiele różnych koncepcji zarządzania procesami zakupowymi w firmie, jednakże najbardziej efektywne, bez wątpienia, jest zarządzanie zakupami poprzez kategorie asortymentowe. O przewadze tej koncepcji nad innymi świadczą doświadczenia wielu przedsiębiorstw szukających najbardziej optymalnego rozwiązania, które mogłyby wdrożyć w działach zakupów.

 

 

Sieci samodzielnie budują łańcuchy dostaw

 

Duże koncerny handlowe coraz wyraźniej dążą do autonomii w produkcji i transporcie produktów, dywersyfikując swoją działalność, a przy okazji podnosząc marże. Lokalizacje wybierane w sąsiedztwie dużych portów morskich i linii kolejowych nie są wynikiem przypadku.

 

Marcin Zatyka

 

> Logistyka – technologia

 

 

Outsourcing palet
Uproszczenie procesu i obniżenie kosztów dostaw

 

Jednym ze strategicznych celów łańcucha dostaw firmy Harper Hygienics S.A. jest wypłaszczenie i tworzenie procesów, które umożliwią pełne wykorzystanie synergii zarówno pomiędzy poszczególnymi działami firmy, jak i jej partnerami biznesowymi. Zarządzanie paletami również nie pozostaje obojętne dla realizacji tego celu.

 

Robert Firlik,
dyrektor Supply Chain w Harper Hygienics S.A.

 

 

> Transport drogowy

 

 

Branża transportowa boi się recesji

 

Ponad połowa firm transportowych odnotowała w 2012 r. spadek liczby realizowanych przewozów, a 45% prognozuje, że najbliższe 12 miesięcy będzie dla branży transportowej jeszcze trudniejsze. Co czwarty przewoźnik za największą barierę rozwoju własnej firmy uważa rosnące ceny paliw, zaś co piąty dużą konkurencję na rynku.

 

 

Transport drogowy – narodowa specjalność

 

Konferencja “Polski transport drogowy. Jak utrzymać pozycję lidera”, zgodnie z zapowiedziami jej organizatora (ZMPD), miała przyciągnąć nie tylko przewoźników, ale i przedstawicieli władz. Liczono na to, że Sejm, w którym zorganizowano spotkanie oraz zapowiadana obecność wicepremiera, ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego i przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Zbigniewa Rynasiewicza, którzy objęli patronat nad konferencją, wzbudzi zainteresowanie posłów. Niestety tak się nie stało.

 

Elżbieta Haber

 

 

System, który budzi sporo emocji

 

Elektroniczny system poboru opłat drogowych, mimo tego, że w Polsce działa już półtora roku, wciąż budzi spore kontrowersje, a dotyczą one przede wszystkim systemu naliczania kar. W ogólnopolską dyskusję włączył się nawet rzecznik praw obywatelskich, który zarzucił MTBiGW wydanie Rozporządzenia zezwalającego Inspekcji Transportu Drogowego na kumulację kar pieniężnych w zależności od liczby przejechanych bramownic. Jak to wygląda z punktu widzenia firmy Kapsch, która jest operatorem systemu, mówi Dorota Prochowicz, rzecznik projektu viaTOLL.

 

 

Jak użytkować samochód dostawczy

 

W kwietniu, na stronie internetowej Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, zostanie opublikowany “Przewodnik Zwrotu Pojazdów. Samochody dostawcze”. Publikacja uzupełnia wydany w 2011 r. “Przewodnik zwrotu pojazdów. Samochody osobowe”.

 

 

Sposób na sukces w branży transportowej

 

Jeszcze do niedawna popyt na dobra konsumpcyjne wzrastał, powodując powstawanie coraz większej liczby przedsiębiorstw zajmujących się usługami transportowymi. Obecnie, kiedy konsumenci w całej Europie zaciskają pasa, sprawiając, że produkowana jest mniejsza ilość towarów, konkurencja wśród przewoźników staje się coraz bardziej widoczna. W takich warunkach niełatwo jest przetrwać, a tym bardziej zdobyć pozycję lepszą od innych. Jednak wciąż jest to możliwe. W jaki sposób?

 

 

> Transport kolejowy

 

 

Ostatni etap liberalizacji kolei

 

Kolej, w świetle Białej Księgi wyznaczającej cele do zrealizowania do roku 2030, powinna odgrywać coraz większą rolę w europejskim systemie transportowym. Sektor kolejowy wciąż jednak nie spełnia związanych z nim oczekiwań. W rankingu oceniającym satysfakcję klientów zajmuje on 27 miejsce spośród 30 najważniejszych dla gospodarki branż.

 

Franciszek Nietz

 

> Transport lotniczy

 

 

Spedytorzy nagrodzili swoich faworytów

 

Jakie cechy powinien posiadać idealny agent sprzedaży AirCargo? Czym powinna się charakteryzować najlepsza linia lotnicza Cargo? Czyj klient ma najmniej powodów do narzekania? Na te i inne pytania odpowiedali spedytorzy w ramach konkursu “Skrzydła Spedytorów 2012”.

 

Bartłomiej Kin

 

> Prawo

 

 

Transport to czyste ryzyko

 

Działalność transportowa wiąże się nieodłącznie ze stałym ryzykiem. Jednak wielu transportowców nie do końca zdaje sobie sprawę, jakie ryzyko podejmuje, jak je właściwie ocenić i asekurować. Jak zatem oceniać ryzyka w transporcie i jaki mają one wpływ na odpowiedzialność przewoźnika oraz jego ubezpieczenie? Zacznijmy od podstaw.

 

Jerzy Różyk,
ekspert ds. oceny ryzyka w transporcie, CDS Kancelaria Brokerska

 

 

Czas pracy kierowców – kosztowne błędy przy kontroli

 

Obserwując tryby i sposoby kontroli branży transportowej nie można oprzeć się wrażeniu, że działalność przewozowa stanowi istotne źródło wpływów budżetowych. Niebagatelne kary za błahe naruszenia i szukanie za wszelką cenę podstawy do ich wymierzenia, to codzienność z jaką przychodzi mierzyć się zarówno kierowcom, jak i przedsiębiorcom. Dlatego warto przybliżyć najczęściej powtarzane błędy robione przez kierowców lub zarządzających transportem.

 

Iwona Szwed
www.arena561.pl

 

 

Tylko z dobrą reputacją… i grubym portfelem?

 

Wprowadzenie rozporządzenia 1071/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej zmienia radykalnie perspektywy uzyskania i odebrania przewoźnikom licencji transportowej. Wymaganie dobrej reputacji czy poświadczenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa wywołują wiele kontrowersji. Jak przystosować firmę do zmiany prawa?

 

 

> Kadry i zarządzanie

 

 

 

Wyzwania dla branży TSL w Polsce

 

Jak pokazuje raport ManpowerGroup “Trendy HR w sektorze Transport Spedycja Logistyka”, spowolnienie gospodarcze odczuwane jest przez większość przedstawicieli tej branży w Polsce. Głównymi wyzwaniami firm TSL są przede wszystkim rosnące oczekiwania klientów oraz poszukiwanie oszczędności kosztowych. Dla zdecydowanej większości pracodawców istotnym problemem jest również niedobór talentów.

 

 

 

Kompetencje poszukiwane do pracy w regionie CEE

 

Pozycja polskiej logistyki w Europie jest coraz bardziej znacząca. Szczególnie duży wpływ na to ma fakt, że jesteśmy największym rynkiem konsumenckim w regionie CEE (Central-East Europe). Nie bez znaczenia jest również rola jaką w tym regionie pełni nasz przemysł – mimo tego, że Polska w skali makro traktowana jest jako importer.

 

Tomasz Kośnik,
starszy konsultant Antal Sales & Marketing

 

> Auto w firmie

 

 

High up!

 

Właśnie tak nazywa się jeden z najbogatszych wariantów najmniejszego Volkswagena. Co jednak można zmieścić w tak małym ciałku?

 

Michał Kij

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C