![]() |
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2013_04m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
Studenci nie zawiedli XII Forum Młodej Logistyki
Przez dwa dni (7. i 8. marca) Mała Aula w Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej pełniła rolę centrum wiedzy na temat transportu, spedycji i logistyki. Stało się tak za sprawą XII Forum Młodej Logistyki, podczas którego spotkali się przedstawiciele studentów, branży TSL oraz zaproszeni goście z Polski i z zagranicy.
Anna Czaplicka
> Logistyka
Dostawy… dla konsumenta
Branża FMCG – ważny klient rynku usług logistycznych
Wyzwania logistyczne związane z obsługą FMCG wynikają m.in. ze specyfiki produktów stanowiących o sile tej branży. Duża ilość produktów o stosunkowo niskiej wartości generuje potężny strumień ładunków, a wraz z tym strumieniem pojawia się zapotrzebowanie na usługi transportowe i magazynowe na dużą skalę.
Marcin Jurczak
Zamiast problemów – wyzwania
Według statystyk GUS sprzedaż detaliczna spowalnia, a wszechobecne informacje o kryzysie kształtują zachowanie konsumentów i ograniczają popyt wewnętrzny. W związku z licznymi wiadomościami o wzroście bezrobocia i redukcjach zatrudnienia w dużych organizacjach, społeczeństwo ogranicza zakupy towarów typu FMCG lub wybiera tańsze produkty. Fakty te pozwalają stwierdzić, że spowolnienie ekonomiczne przekłada się także na spadek sprzedaży w tym sektorze.
Jarosław Utko, dyrektor Działu Kluczowych Klientów
Pekaes SA
Mobilne rozwiązanie
Firma ConsafeMobility, wchodząca w struktury Consafe Logistics, podpisała umowę z Carlsberg Group, jednym z największych koncernów piwowarskich na świecie. Jej przedmiotem jest dostarczenie i integracja mobilnego rozwiązania logistycznego na platformie Antenna AMP.
RC
Elastyczny system i duże doświadczenie
Z rynkiem branży FMCG związanych jest wiele firm logistycznych, a ich liczba mogłaby sugerować, że jest ona łatwa w obsłudze. Nic bardziej błędnego, gdyż od operatora wymaga wyjątkowo elastycznego podejścia do zarządzania czasem pracy i zapewnienia reżimu temperaturowego w wypadku wielu powierzonych mu produktów. Realia współpracy z branżą FMCG, miesięcznikowi TSL Biznes przedstawia Beniamin Matecki, dyrektor ds. projektów w ET Logistik Sp. z o.o.
Przy krótkim terminie ważności
W ocenie firm logistycznych branża FMCG jest jedną z najbardziej stabilnych. Rynek ten w Polsce stanowi 3,/4 dochodu narodowego, a ten decyduje o popycie wewnętrznym, gdzie w dużym stopniu udział swój mają producenci żywności.
Dariusz Nachyła,
dyrektora produktu logistyka w Hellmann Worldwide Logistics.
Elastyczność przede wszystkim
Maspex Wadowice współpracuje z kilkoma operatorami logistycznymi, którzy zajmują się dystrybucją produktów wytwarzanych przez spółki należące do Grupy.
Ryszard Ćwirko, dyrektor ds. logistyki,
wiceprezes zarządu M-Logistics sp. z o.o., należącej do Grupy Maspex Wadowice
Piwo napędza polską logistykę
221 milionów złotych i prawie 1,5 tysiąca miejsc pracy – tak wpływ lidera branży piwowarskiej na polską branżę transportową oceniają analitycy Ernst & Young w raporcie “Wkład Kompanii Piwowarskiej w polską gospodarkę”. Najwięcej na działalności Kompanii Piwowarskiej korzystają firmy przewozowe z Wielkopolski, Górnego Śląska i Podlasia.
W sektorze mrożonek
Branża FMCG to pojęcie bardzo szerokie, swoim zakresem obejmuje kosmetyki, środki, papierosy, jednak przede wszystkim produkty spożywcze, do których należą m.in. mrożonki. Te ostatnie, ze względu na zmianę naszego trybu życia, stają się coraz bardziej popularne. Potwierdza to Małgorzata Sieklucka, kierownik logistyki i administracji Pizza Łebcz w firmie Dr. Oetker Polska Sp. z o.o.
Popyt na świeżość
Branżę FMCG, zajmująca się obsługą logistyczną produktów wymagających kontrolowanej temperatury od +2 do +6°C, również dotknął kryzys, jednak w stopniu mniejszym niż inne, jak np. motoryzacyjną. Tak się stało przede wszystkim ze względu na konsumpcję wewnętrzną, która była jednym z motorów napędowych gospodarki.
Marcin Turski,
dyrektor ds. obsługi klienta, Fresh Logistics
Usługa dopasowana do potrzeb klienta
Branża dóbr szybko-rotujących (FMCG), to rzeczywistość, w której toczy się nieustanna walka o utrzymanie najwyższej pozycji na rynku. Najtrudniejsze wyzwania to mnogość produktów, krótki czas ich życia i wyedukowany klient.
Piotr Sukiennik,
dyrektor generalny FM Logistic w Polsce
Każdy produkt ma inne wymagania
DB Schenker Logistics jako operator logistyczny obsługuje w szerokim zakresie branży FMCG. Jest ona nazywana również coraz częściej CPG (ang. Consumer Packed Goods), czyli branżą obejmującą produkty codziennego użytku, dobra szybkozbywalne lub inaczej mówiąc dobra szybkorotujące.
Sławomir Rosiński,
key account manager DB Schenker Logistics
Z punktu widzenia zleceniodawcy
Spowolnienie ekonomiczne w Polsce widoczne jest również w branży FMCG. Z perspektywy logistyki zmiany koniunktury odczuwalne są w operacjach logistycznych. Dlatego też nasza oferta logistyczna musi stawić czoła wymaganiom dotyczącym elastyczności i konieczności ciągłego dopasowywania się.
Szymon Gonera,
kierownik ds. magazynowania i dystrybucji, Unilever Polska
Skomplikowane zadania bywają dziecinnie proste
Jak zrealizować projekty logistyczne, które wydają się niemożliwe? Jak dostarczyć w tym samym czasie produkty do sieci kilkuset dyskontów na terenie całej Europy? Jak bezbłędnie i szybko skompletować zamówienie magazynowe obejmujące wiele różnych produktów? Realizacji takich zleceń mogą podjąć się tylko najlepsi operatorzy logistyczni, dysponujący odpowiednimi możliwościami.
Koncepcja zarządzania zakupami poprzez kategorie asortymentowe
Istnieje wiele różnych koncepcji zarządzania procesami zakupowymi w firmie, jednakże najbardziej efektywne, bez wątpienia, jest zarządzanie zakupami poprzez kategorie asortymentowe. O przewadze tej koncepcji nad innymi świadczą doświadczenia wielu przedsiębiorstw szukających najbardziej optymalnego rozwiązania, które mogłyby wdrożyć w działach zakupów.
Sieci samodzielnie budują łańcuchy dostaw
Duże koncerny handlowe coraz wyraźniej dążą do autonomii w produkcji i transporcie produktów, dywersyfikując swoją działalność, a przy okazji podnosząc marże. Lokalizacje wybierane w sąsiedztwie dużych portów morskich i linii kolejowych nie są wynikiem przypadku.
Marcin Zatyka
> Logistyka – technologia
Outsourcing palet
Uproszczenie procesu i obniżenie kosztów dostaw
Jednym ze strategicznych celów łańcucha dostaw firmy Harper Hygienics S.A. jest wypłaszczenie i tworzenie procesów, które umożliwią pełne wykorzystanie synergii zarówno pomiędzy poszczególnymi działami firmy, jak i jej partnerami biznesowymi. Zarządzanie paletami również nie pozostaje obojętne dla realizacji tego celu.
Robert Firlik,
dyrektor Supply Chain w Harper Hygienics S.A.
> Transport drogowy
Branża transportowa boi się recesji
Ponad połowa firm transportowych odnotowała w 2012 r. spadek liczby realizowanych przewozów, a 45% prognozuje, że najbliższe 12 miesięcy będzie dla branży transportowej jeszcze trudniejsze. Co czwarty przewoźnik za największą barierę rozwoju własnej firmy uważa rosnące ceny paliw, zaś co piąty dużą konkurencję na rynku.
Transport drogowy – narodowa specjalność
Konferencja “Polski transport drogowy. Jak utrzymać pozycję lidera”, zgodnie z zapowiedziami jej organizatora (ZMPD), miała przyciągnąć nie tylko przewoźników, ale i przedstawicieli władz. Liczono na to, że Sejm, w którym zorganizowano spotkanie oraz zapowiadana obecność wicepremiera, ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego i przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Zbigniewa Rynasiewicza, którzy objęli patronat nad konferencją, wzbudzi zainteresowanie posłów. Niestety tak się nie stało.
Elżbieta Haber
System, który budzi sporo emocji
Elektroniczny system poboru opłat drogowych, mimo tego, że w Polsce działa już półtora roku, wciąż budzi spore kontrowersje, a dotyczą one przede wszystkim systemu naliczania kar. W ogólnopolską dyskusję włączył się nawet rzecznik praw obywatelskich, który zarzucił MTBiGW wydanie Rozporządzenia zezwalającego Inspekcji Transportu Drogowego na kumulację kar pieniężnych w zależności od liczby przejechanych bramownic. Jak to wygląda z punktu widzenia firmy Kapsch, która jest operatorem systemu, mówi Dorota Prochowicz, rzecznik projektu viaTOLL.
Jak użytkować samochód dostawczy
W kwietniu, na stronie internetowej Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, zostanie opublikowany “Przewodnik Zwrotu Pojazdów. Samochody dostawcze”. Publikacja uzupełnia wydany w 2011 r. “Przewodnik zwrotu pojazdów. Samochody osobowe”.
Sposób na sukces w branży transportowej
Jeszcze do niedawna popyt na dobra konsumpcyjne wzrastał, powodując powstawanie coraz większej liczby przedsiębiorstw zajmujących się usługami transportowymi. Obecnie, kiedy konsumenci w całej Europie zaciskają pasa, sprawiając, że produkowana jest mniejsza ilość towarów, konkurencja wśród przewoźników staje się coraz bardziej widoczna. W takich warunkach niełatwo jest przetrwać, a tym bardziej zdobyć pozycję lepszą od innych. Jednak wciąż jest to możliwe. W jaki sposób?
> Transport kolejowy
Ostatni etap liberalizacji kolei
Kolej, w świetle Białej Księgi wyznaczającej cele do zrealizowania do roku 2030, powinna odgrywać coraz większą rolę w europejskim systemie transportowym. Sektor kolejowy wciąż jednak nie spełnia związanych z nim oczekiwań. W rankingu oceniającym satysfakcję klientów zajmuje on 27 miejsce spośród 30 najważniejszych dla gospodarki branż.
Franciszek Nietz
> Transport lotniczy
Spedytorzy nagrodzili swoich faworytów
Jakie cechy powinien posiadać idealny agent sprzedaży AirCargo? Czym powinna się charakteryzować najlepsza linia lotnicza Cargo? Czyj klient ma najmniej powodów do narzekania? Na te i inne pytania odpowiedali spedytorzy w ramach konkursu “Skrzydła Spedytorów 2012”.
Bartłomiej Kin
> Prawo
Transport to czyste ryzyko
Działalność transportowa wiąże się nieodłącznie ze stałym ryzykiem. Jednak wielu transportowców nie do końca zdaje sobie sprawę, jakie ryzyko podejmuje, jak je właściwie ocenić i asekurować. Jak zatem oceniać ryzyka w transporcie i jaki mają one wpływ na odpowiedzialność przewoźnika oraz jego ubezpieczenie? Zacznijmy od podstaw.
Jerzy Różyk,
ekspert ds. oceny ryzyka w transporcie, CDS Kancelaria Brokerska
Czas pracy kierowców – kosztowne błędy przy kontroli
Obserwując tryby i sposoby kontroli branży transportowej nie można oprzeć się wrażeniu, że działalność przewozowa stanowi istotne źródło wpływów budżetowych. Niebagatelne kary za błahe naruszenia i szukanie za wszelką cenę podstawy do ich wymierzenia, to codzienność z jaką przychodzi mierzyć się zarówno kierowcom, jak i przedsiębiorcom. Dlatego warto przybliżyć najczęściej powtarzane błędy robione przez kierowców lub zarządzających transportem.
Iwona Szwed
www.arena561.pl
Tylko z dobrą reputacją… i grubym portfelem?
Wprowadzenie rozporządzenia 1071/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej zmienia radykalnie perspektywy uzyskania i odebrania przewoźnikom licencji transportowej. Wymaganie dobrej reputacji czy poświadczenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa wywołują wiele kontrowersji. Jak przystosować firmę do zmiany prawa?
> Kadry i zarządzanie
Wyzwania dla branży TSL w Polsce
Jak pokazuje raport ManpowerGroup “Trendy HR w sektorze Transport Spedycja Logistyka”, spowolnienie gospodarcze odczuwane jest przez większość przedstawicieli tej branży w Polsce. Głównymi wyzwaniami firm TSL są przede wszystkim rosnące oczekiwania klientów oraz poszukiwanie oszczędności kosztowych. Dla zdecydowanej większości pracodawców istotnym problemem jest również niedobór talentów.
Kompetencje poszukiwane do pracy w regionie CEE
Pozycja polskiej logistyki w Europie jest coraz bardziej znacząca. Szczególnie duży wpływ na to ma fakt, że jesteśmy największym rynkiem konsumenckim w regionie CEE (Central-East Europe). Nie bez znaczenia jest również rola jaką w tym regionie pełni nasz przemysł – mimo tego, że Polska w skali makro traktowana jest jako importer.
Tomasz Kośnik,
starszy konsultant Antal Sales & Marketing
> Auto w firmie
High up!
Właśnie tak nazywa się jeden z najbogatszych wariantów najmniejszego Volkswagena. Co jednak można zmieścić w tak małym ciałku?
Michał Kij