LOGISTYKA
Koronawirus rozdaje karty
Mija pierwszy miesiąc, od kiedy koronawirus zagościł w Europie. Kto by przypuszczał jeszcze na początku marca, że może on mieć aż tak duży wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale i światową gospodarkę. Jakie będą jego i nasze losy? Jak będzie funkcjonował świat po pandemii i jak zmieni się logistyka? Tego nikt nie wie. Można tylko snuć hipotezy, a w tym pomaga nam Wojciech Sienicki, dyrektor zarządzający w polskim oddziale Kuehne + Nagel.
Branża motoryzacyjna dotknięta Covid-19
Według szacunków firmy analitycznej Dun & Bradstreet, 163 przedsiębiorstwa z listy Fortune 1000 mają swoich dostawców bezpośrednich (Tier 1) na terenach najbardziej dotkniętych Covid-19 w Chinach. Z kolei blisko co dziesiąta firma z tej listy posiada co najmniej jednego dostawcę pośredniego (Tier 2) na tym obszarze. Ważną grupą wśród nich są dostawcy części i komponentów dla branży motoryzacyjnej.
Koronawirus a rynek e-commerce
Ogłoszona przez WHO pandemia wirusa ma paraliżujący wpływ na handel, znacznie utrudnia logistykę, stawiając duże wyzwania i nieoczekiwane przeszkody w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw. Jednak, jak zawsze w sytuacjach kryzysowych, są też firmy, które wychodzą z nich obronną ręką, a nawet korzystnie – z nowymi, innowacyjnymi rozwiązaniami.
Doświadczenie atutem Seifert
Międzynarodowa Grupa Logistyczna Seifert specjalizuje się w realizacji innowacyjnych rozwiązań logistycznych dla 6 potężnych sektorów gospodarki, w tym dla branży farmaceutycznej i dóbr konsumpcyjnych.
Odnaleźć się w nowej rzeczywistości
W dobie koronawirusa SARS-CoV-2 dla każdego z nas nastał czas jeszcze większych wyzwań i wzmożonej pracy, niejednokrotnie w zupełnie innym otoczeniu. Zjawisko to wpłynęło na zakres działań firm logistycznych, zarówno w transporcie międzynarodowym jak i krajowym.
Branża o zróżnicowanej obsłudze
Branża budowlana należy do tych, które w niewielkim stopniu ucierpiały z powodu pandemii. Sprzyjają jej otwarte markety budowlane i remonty prowadzone na szeroką skalę podczas przymusowego pobytu w domu. Nadszedł też sezon wiosenny, kiedy to rozkręcają się prace budowlane. Do niego, co roku przygotowują się operatorzy logistyczni obsługujący tę branżę.
LOGISTYKA – TECHNOLOGIA
Bramy do kuźni pomysłów
Nowe Centrum Innowacji DEUTZ AG, znajdujące w dzielnicy Kolonia-Porz, to doskonałe miejsce do pracy nad nowymi pomysłami, prototypami, projektami, produktami, a także do kolejnych inwestycji. Od listopada ubiegłego roku firma posiada budynek, którego nowoczesna technika wykonania i wykończenia zapewnia pracownikom oraz referentom doskonałe warunki do pracy i prowadzenia biznesu. W celu przeniesienia silników, ciągników i innego typu dużego sprzętu do budynku o powierzchni 380 m2, zainstalowano dwie szybkobieżne bramy harmonijkowe EFA-SFT® THERM firmy Efaflex.
KURIER EXPRESS POCZTA
Czy branża KEP zyskuje na pandemii?
W związku z zamknięciem wielu sklepów z powodu pandemii, a także ryzykiem zarażenia się koronawirusem podczas kontaktu z innymi ludźmi, rozwija się sprzedaż internetowa. Podobnie było w Chinach podczas epidemii SARS, która miała miejsce w latach 2002-2003. Zyskują na tym firmy kurierskie, które obsługują ten kanał sprzedaży.
Nowa opcja bezpiecznego odbioru paczek kurierskich
GLS wprowadza odbiór paczek kurierskich za pomocą kodu PIN. Klienci tej firmy zyskują kolejne rozwiązanie pozwalające doręczyć przesyłkę bez podpisu. Opcja jest już dostępna.
FINANSOWANIE I UBEZPIECZENIA
Jak zachować płynność finansową w okresie epidemii?
Jeszcze niedawno wydawało się, że największym zagrożeniem dla branży transportowej będzie wprowadzenie Pakietu Mobilności. Nikt oczywiście nie mógł przewidzieć epidemii oraz wprowadzonych w związku z nią obostrzeń. Niepewna sytuacja na rynku, brak pewności spłaty faktur przez kontrahentów, wstrzymanie produkcji i transportu przez niektórych klientów to nowa bolączka przedsiębiorców transportowych.
Profesjonalistę poznaje się w biedzie!
Aktualna sytuacja rynkowa, gospodarcza i społeczna zmieniają się w tempie jakiego jeszcze dwa miesiące temu nie byliśmy w stanie sobie wyobrazić. Wszyscy żyliśmy w rozpędzonym pociągu naszych działalności, często podchodząc do istotnych kwestii bez należytej uwagi i analizy.
SYSTEMY IT
Automatyzacja – sposób na rozwiązanie wielu problemów
Automatyzacja procesów i wsparcie pracy ludzi nowoczesnymi technologiami pozwala reagować na zapotrzebowania rynkowe. Jest to szczególnie istotne w kontekście obecnych wyzwań.
POWIERZCHNIE MAGAZYNOWE
Wpływ COVID-19 na rynek nieruchomości logistycznych
W świecie pełnym globalnych powiązań, istotne zakłócenia uwidaczniają zapotrzebowanie na odporne łańcuchy dostaw. Zagrożenia, jakie dla wzrostu gospodarczego niesie ze sobą wirus COVID-19, w najbliższym czasie wpłyną także na rynek nieruchomości, jednak skala tego zagrożenia nie jest jeszcze znana.
PRAWO
COVID-19 jako okoliczność zwalniająca przewoźnika z odpowiedzialności
Transportowa Europa nie została jeszcze przygotowana do Pakietu Mobilności, a tymczasem musi mierzyć się z epidemią koronawirusa. Dynamiczna sytuacja spowodowała, że poszczególne kraje wprowadziły własne regulacje, które w obliczu zagrożenia uznały za konieczne. Do dziś jednak nie wypowiedziano się w wielu kwestiach istotnych dla transportu drogowego. Jedną z nich jest to, czy skutki epidemii COVID-19 można uznać za siłę wyższą lub inne okoliczności, które zwalniają przewoźników z odpowiedzialności. Nie rozstrzygnięcie tej kwestii może doprowadzić do pogłębienia się już istniejącego chaosu i zmniejszenia bezpieczeństwa zarówno dostaw jak i przewoźników.
Epidemia w Niemczech – skutki prawne dla transportu
Jeśli towar przewożony jest do Niemiec lub w ramach kabotażu na terenie Niemiec, to wtedy dla tego transportu obowiązuje prawo niemieckie i to ono reguluje konsekwencje koronawirusa dla transportu drogowego.
Dbajcie o własne pieniądze
Organy kontrolujące polskich przewoźników winny kierować się ich dobrze pojętym interesem, opierać się jedynie na obowiązujących normach prawnych i stać na straży praworządności. Natomiast w razie zaistnienia wątpliwości – rozstrzygać je na korzyść kontrolowanego obywatela. Tak mówią przepisy. Prześledźmy więc konkretne przykłady na podstawie których można ocenić, czy tak jest w istocie.