TSL Biznes – kwiecień 2023

C

Logistyka

Czy polski sektor TSL jest gotowy na deglobalizację?

Jeśli deglobalizacja światowej gospodarki i skracanie łańcuchów dostaw nastąpi w deklarowanej obecnie skali, Polska będzie miała niepowtarzalną okazję stanąć do rywalizacji o względy kilkunastu procent fi rm, które zapowiadają przeniesienie produkcji lub źródeł zaopatrzenia do Europy. Mamy niezłą pozycję startową oraz duży potencjał sektora przemysłowego i logistyki, ale mało czasu i wciąż dużo do zrobienia.

Branża motoryzacyjna – wyzwania i prognozy

Rynek motoryzacyjny powoli podnosi się po skutkach pandemii, jednak producenci aut nadal zmagają się z rozregulowanymi łańcuchami dostaw. Kryzys półprzewodników oraz niebotyczne ceny paliw doprowadziły do wysokiej inflacji, lecz to jeszcze nie koniec.

Gdy łączą się dwaj giganci

Ostatnio ważnym wydarzeniem dla branży automotive było włączenie firmy GEFCO (operatora logistycznego specjalizującego w obsłudze sektora motoryzacyjnego) w struktury CEVA Logistics. Jak to wpłynęło na rynek oraz w jakim kierunku zmierza cała branża? ‒ pytamy Aleksandra Raczyńskiego, FVL Product Head North East Europe-South East Europe- Germany/Switzerland, CEVA LOGISTICS.

Samochody lubią sklejkę

Wydawałoby się, że pomysł na stosowanie drewnianych konstrukcji w samochodach zniknął wraz z ostatnią Syrenką zaprojektowaną w zakładach FSO w latach 60. Tymczasem producenci najnowocześniejszych modeli samochodów, przede wszystkim dostawczych i naczep służących do przewozu ładunków gabarytowych, wciąż wykorzystują kompozyty drewnopochodne.

Czego możemy oczekiwać od sektora KEP w 2023 roku?

Mimo że od wielu miesięcy obserwujemy spowolnienie w handlu spowodowane niepewną sytuacją gospodarczą wywołaną wojną w Ukrainie, przewidujemy, że rynek w Europie będzie stale rósł w nadchodzących latach. Popyt na usługi jest coraz większy ze względu na rozwój handlu elektronicznego i transgranicznego.

Cross-border przyszłością branży e-commerce

Ostatnie dane GUS dotyczące sprzedaży detalicznej przez internet nie są tak optymistyczne, jak jeszcze kilka miesięcy temu. W lutym br. jej wartość w cenach bieżących wzrosła co prawda o 1,7% w porównaniu ze styczniem, ale pierwszy miesiąc 2023 r. był jednym z najsłabszych w ostatnich dwóch latach.

E-commerce a sztuczna inteligencja

Mimo trudności oraz wielu wyzwań, sektor e-commerce w Polsce odnotował w ubiegłym roku wzrost o niemal 20%. Jak wynika z raportu Strategy&Polska, łączny obrót uczestników e-handlu osiągnął aż 109 mld zł.

Jak dopasować rodzaj magazynu do potrzeb firmy?

Rynek magazynowy w Polsce to jeden z najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Przyciąga inwestorów dzięki korzystnej lokalizacji kraju w centrum Europy i rozwijającej się infrastrukturze.

ID Logistics –  specjalista od logistyki kontarktowej

Firmą, która od lat systematycznie i konsekwentnie rozwija logistykę kontraktową jest ID Logistics. Przykładem realizacji tej strategii jest aktualnie realizowane przejęcie firmy Spedimex. O pozycji operatora na tym rynku, jego rozwoju i planach, mówi Yann Belgy, dyrektor generalny w ID Logistics Polska.

Logistyka-technologie

Wyjątkowe doświadczenie już od momentu wjazdu

Jeden samochód za drugim przejeżdża przez szybkobieżną bramę spiralną firmy EFAFLEX. Nawet 110 razy na godzinę, czyli w godzinach szczytu prawie co 30 sekund. Następnie w myjni o 70-metrowej długości pojazdy są pokrywane pianą, myte pod wysokim ciśnieniem, spłukiwane, woskowane i polerowane. Gdy po kilku minutach samochody zjeżdżają z przenośnika taśmowego SPA, również przez szybkobieżną bramę firmy EFAFLEX, wyglądają jak nowe.

Systemy IT

50 lat kodu kreskowego

GTIN, numer zapisany w kodzie kreskowym, jest najważniejszym standardem w historii łańcucha dostaw, nazwanym przez BBC „jedną z 50 rzeczy, które stworzyły współczesną gospodarkę”. Od czasu jego powstania w 1973 roku ten niepozorny, aczkolwiek potężny symbol znajduje się obecnie na ponad miliardzie produktów. Charakterystyczny sygnał dźwiękowy, który towarzyszy sczytywaniu kodu przy kasie, natychmiast kojarzy się z nowoczesnym sklepem.

Transport drogowy

W sprawie unijnego zakazu rejestracji pojazdów z napędem spakinowym

Na ostatniej prostej, podczas prac nad pakietem Fit for 55, Polska wraz z Niemcami i Włochami podejmują próbę zmiany przyjętych wcześniej ustaleń, zgodnie z którymi od 2035 roku na terytorium UE obowiązywać będzie zakaz rejestracji nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych z napędem spalinowym. Od 2040 r. zeroemisyjnych ma być 90% pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym.

Redukcja emisji w ponad 100 miastach

DB Schenker, który planuje wprowadzić na drogi prototypową ciężarówkę Volta Zero, wziął udział w jej prezentacji pilotażowej. Przeznaczona ona jest do testów w europejskich miastach.

Finansowanie i ubezpieczenia

Oferta szyta nie tylko na miarę, ale i na bieżącą sytuację

Pandemia, a potem wojna w Ukrainie, znacznie zaburzyły dostępność nowych pojazdów ciężarowych. Dlatego firmy przewozowe oraz inni użytkownicy ciężarówek zaczęli poszukiwać alternatywnych rozwiązań, zapewniających dostępność do nowych i używanych aut. MAN Financial Services szybko odpowiedział na te potrzeby.

Transport wodny

Nie widać końca kłopotów dla przedsiębiorców.

Ceny przewozu morskiego kontenerów spadły z rekordowych poziomów z zeszłego roku. Trwające dwa lata żniwa oceanicznych armatorów zakończyły się, a rynkowi giganci ostrzegają inwestorów przed mniejszymi zyskami. Nie oznacza to jednak, że sytuacja na rynku przewozów kontenerowych została uregulowana, a importerzy oraz eksporterzy, którzy korzystają z morskich usług transportowych, mogą już odetchnąć z ulgą.

Sposób na zmniejszenie emisji w łańcuchu dostaw

DB Schenker rozwija ekologiczne usługi frachtu oceanicznego. Firma podpisała porozumienie z MSC Mediterranean Shipping Company, największą na świecie linią kontenerową. Dotyczy ono wykorzystania 12 tys. ton metrycznych biopaliwa dla wszystkich własnych skonsolidowanych ładunków, LCL, FCL i kontenerów chłodniczych.

Prawo

Dlaczego firmy transportowe potrzebują wsparcia prawnego?

Prowadzenie firmy transportowej, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, nie należy do zadań łatwych. Własna działalność stawia przed przedsiębiorcami wiele wyzwań, w tym wyzwań natury prawnej. Świadomość konsekwencji, jakie mogą grozić przedsiębiorstwu za uchybienia lub naruszenia przepisów, sprawia, że coraz więcej z nich korzysta z usług prawniczych.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C