TSL Biznes – listopad 2011

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2011_11m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

Drodzy Czytelnicy!


Można przewrotnie powiedzieć, że jedyną rzeczą, jaka dziś jest pewna w pracy każdego menedżera, to niepewność. Niepewność otoczenia biznesowego w zasadzie towarzyszy procesom biznesowym od zawsze, jednak ostatnimi czasy przybrała na sile. Z jednej strony pewna doza niepewności jest rzeczą normalną, można powiedzieć, że wręcz nawet i pozytywną, gdyż motywuje do poszukiwania nowych pomysłów, zwiększania efektywności pracy i wdrażania racjonalnych rozwiązań. Prawdziwi menedżerowie właśnie w sytuacjach kryzysowych czy “niepewnych czasach” potrafią pokazać swoje prawdziwe zdolności. Cóż to bowiem za filozofia, zarządzać działem czy całą firmą, gdy wszystko dookoła jest poukładane i pewne, gdy sprzedaż jest stabilna, a przyszłość przewidywalna.

Gorzej jednak, nawet i dla najlepszego menedżera, gdy niespodziewanie zmienia się nie tylko otoczenie biznesowe – do czego jesteśmy przyzwyczajeni, czy wręcz predysponowani – ale zmienia się też otoczenie prawne i administracyjne. Uwarunkowania prawne i administracyjne powinny być stabilnym podłożem do działania. To one określają warunki brzegowe, w jakich porusza się biznes i menedżerowie, dlatego akurat na tej płaszczyźnie mamy prawo oczekiwać stabilności i przewidywalności.

Niestety, rzeczywistość jest inna, o czym chyba każdy przekonał się już nie raz. W naszej sytuacji owe warunki brzegowe zmieniają się często już w trakcie “gry”. Co i rusz jesteśmy zaskakiwani dziwnymi decyzjami urzędników, albo przeciwnie – czekamy na jakikolwiek ruch z ich strony. Wystarczy wspomnieć choćby wprowadzanie elektronicznego myta i sytuację, gdy ministerstwo jeszcze w lutym 2011 roku ukrywało w tajemnicy wysokość stawek, jakie obowiązywać miały od 1 lipca. Mędrcy z resortu widocznie nie znają pojęć takich jak planowanie czy długoterminowe kontrakty. Dla menedżerów to normalna sprawa, że swoim klientom czy kontrahentom powinni podać ceny, po jakich będą świadczyli usługi w najbliższym okresie. A kto z Was był w stanie powiedzieć w styczniu tego roku, ile będzie go kosztował kilometr przejechany w lipcu? Można powiedzieć, że wszystko opierało się na wróżeniu z fusów, na czym niektórzy sporo stracili – ale w szerszej perspektywie nikt nie zyskał.

Teraz, niestety, sytuacja się powtarza, choć w nieco innym aspekcie. Po 1 lipca w branży TSL pojawia się kolejna magiczna data – 4 grudnia. Tego dnia w życie wchodzą trzy unijne rozporządzenia. A unijne rozporządzenia mają to do siebie, że nie ma od nich ucieczki i wprowadzane są “na żywo” do krajowego prawodawstwa. Czasami wymaga to zmian lub uszczegółowienia w prawodawstwie lokalnym. Polska miała na to ponad dwa lata. Jednak, jak to zwykle w naszym narodzie bywa, zostawiliśmy tę sprawę na ostatnią chwilę. W międzyczasie dla polityków pojawiły się ważniejsze sprawy – a to zasłona dymna w postaci polskiej prezydencji, a to kampania wyborcza i debaty o debatach. W efekcie na kilka tygodni przed wejściem rozporządzeń budzimy się z ręką w…

Dziś wiemy praktycznie na 100 procent, że koniecznych zmian w krajowym prawie nie uda się wprowadzić na czas. Po 4 grudnia możemy znaleźć się w nieco patowej sytuacji. Nie wiadomo bowiem, jak interpretować niektóre sformułowania i pojęcia, żywcem przeniesione z unijnej dyrektywy – a każda taka luka, to pole do nadużyć z obu stron. My w takich sytuacjach staramy się pomóc na tyle, na ile możemy – stąd cieszący się coraz większą popularnością dział prawny i podatkowy, w którym przedstawiamy aktualne zmiany, pomocne rady itp. Jednak czasem i nasi eksperci są bezradni, zwłaszcza, gdy do głosu dochodzą elementy polityczne. Wróżkami, niestety, nie jesteśmy.

Wygląda zatem, że jako menedżerowie logistyki i transportu, po prostu musimy przyzwyczaić się do tego, że prawo i administracja będą kolejnymi, niestabilnymi obszarami w naszej działalności. Po prostu przyzwyczajmy się do tego i wytrwale radźmy sobie w naszej codziennej pracy i życiu.

Mirosław Ganiec

redaktor naczelny

> Wydarzenia

Konkurencyjny i zrównoważony transport

Europejski Kongres Transportowy EPTS  – X Międzynarodowa Konferencja Euro-Trans 2011

IX Europejski Kongres Transportowy EPTS oraz X Międzynarodowa Konferencja Euro-Trans 2011 pn. “Konkurencyjny i zrównoważony transport” odbyły się w dniach 10-11 października br. w warszawskim Hotelu Hilton. Jej pomysłodawcami i organizatorami są: Katedra Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego we współpracy z The European Platform for Transport Science.

Rewolucja w europejskiej sieci transportowej

Komisja Europejska zmierza przekształcić niespójną obecnie – jej zdaniem – strukturę dróg, linii, kolejowych, portów morskich i lotniczych oraz żeglugi śródlądowej, określaną mianem TEN-T, w jednolitą, sprawnie funkcjonującą sieć transportową. Sieć ta umożliwić ma usunięcie “wąskich gardeł” komunikacyjnych, modernizację infrastruktury i usprawnienie transgranicznej działalności przewozowej.

 

> Logistyka

 

Organizacja sieci logistycznej

Sieci logistyczne są rodzajem sieci gospodarczych, w których grupa niezależnych firm konkuruje i kooperuje ze sobą w celu poprawy sprawności i efektywności przepływu produktów oraz informacji zgodnie z oczekiwaniami klientów.

Nietypowe kształty, zróżnicowane parametry

Obsługa logistyczna branży “dom i ogród”
Obsługa branży dom i ogród niesie ze sobą wiele wyzwań. Wysokie wymagania klienta, duże zróżnicowanie asortymentu, odpowiednia alokacja zasobów związana z sezonowością stawia przed operatorem logistycznym nie lada wyzwanie.

Logistyka na budowie

Rynek budowlany to dla branży TSL… ciężki klient
Branża budowlana jest ważnym klientem dla rynku usług logistycznych. Wśród wielu odbiorców usług transportu czy magazynowania znaleźć można kilka ciekawych obszarów, wymagających usług o wysokim poziomie specjalizacji.

Specjaliści branży DIY

Dachser od wielu lat specjalizuje się w dostawach do marketów budowlanych. Rozwiązania te określa się logistyką DIY Do-It-Yourself (Dachser DIY Logistics). Elementy składowe logistyki DIY tj. Dachser Supply-Pipeline i Dachser DIY-Bits optymalizują łańcuch dostaw od producenta na półkę w sklepie.

 

Z oceanu na Areny Euro 2012

Gama towarów transportowanych drogą oceaniczną nie zmienia się znacząco od czasu kryzysu. Żaden z asortymentów przewożonych dotychczas przez fracht oceaniczny nie został przeniesiony np. do frachtu lotniczego. Jakie są prognozy na najbliższe miesiące dla przewozów oceanicznych?

Gefco rozwija usługi dla przemysłu budowlanego

Polska branża budowlana weszła w etap silnego rozwoju. Z jednej strony rynek stymulują inwestycje związane z Euro 2012, z drugiej sytuacja zbiega się w czasie z odbiciem po okresie recesji, której początki sięgają 2008 roku. Korzystając ze sprzyjających warunków, Gefco Polska rozwija portfolio klientów także o producentów oraz dystrybutorów artykułów budowlanych.

> Powierzchnie magazynowe

 

Kraków – enklawa na polskiej mapie magazynów?
Rynek magazynowy w Krakowie to jeden z najmniejszych rynków w Polsce. Większa aktywność deweloperów wzmaga zainteresowanie najemców miastem, którzy przenoszą do niego swoje magazyny, zamiast obsługiwać aglomerację i jej okolice z pobliskiego Górnego Śląska. Doskonała infrastruktura drogowa i duży rynek konsumencki są dobrym prognostykiem dla rozwoju sektora powierzchni magazynowych w Krakowie.

> Logistyka – technologia

 

Zaspokajanie potrzeb klientów – 15 tysięcy razy dziennie
Za pośrednictwem sieci serwisowej i sieci sprzedaży liczącej około 4500 techników serwisowych i 1000 przedstawicieli handlowych w terenie, firma Toyota Material Handling Europe (TMHE) kontaktuje się z klientami ponad 15 tysięcy razy dziennie. Hans van Leeuwen, wiceprezes TMHE ds. sprzedaży i usług, wyjaśnia, jakie wymierne korzyści niesie ze sobą taka koncentracja uwagi na klientach.

> Systemy IT

 

Kodem, tagiem i głosem po magazynie

Złożoność procesów magazynowania wymusza stosowanie nowoczesnych narzędzi informatycznych. W wielu magazynach kartkę papieru i długopis w rękach magazyniera zastąpiono technologiami bezprzewodowymi. Największym uznaniem cieszą się systemy  kodów kreskowych, ale coraz częściej wkraczają też systemy RFID oraz technologie głosowe.

System logistyczny dla przewoźników i spedytorów kolejowych

W dzisiejszych czasach nowoczesne przedsiębiorstwo przewozowe nie może istnieć bez dobrego systemu informatycznego. LOGISTYKA NODUS jest owocem kilkunastu lat doświadczeń we wdrażaniu takich systemów u czołowych prywatnych spedytorów i przewoźników kolejowych działających w Polsce.

KAN wdraża system do zarządzania magazynem ASTRO WMS

Firma KAN, producent nowoczesnych systemów instalacyjnych wodnych i grzewczych, wybrała nowy system do zarządzania magazynem – Astro WMS firmy Consafe Logistics. Wdrożenie pozwoli na automatyzację procesu zarządzania magazynem oraz wzrost efektywności procesów logistycznych.

Więcej wiesz, taniej jedziesz

W obecnych realiach rynkowych wiele firm transportowych walczy o przetrwanie, balansując na granicy rentowności. Stosowanie dobrych narzędzi informatycznych, wspierających zarząd w podejmowaniu decyzji, może pomóc w utrzymaniu dodatniego wyniku finansowego.

Informatyzacja firm transportowych reakcją na zmianę przepisów

Zapowiadana zmiana ustawy o transporcie drogowym wprowadzi nowy taryfikator kar nakładanych przez ITD na firmy transportowe. Ustawa pierwotnie miała wejść w życie z początkiem nowego roku, choć zdaniem ekspertów resort nie zdąży z jej przygotowaniem. Jednak firmy transportowe szukają skutecznych rozwiązań już dziś. Z pomocą może przyjść również informatyka.

Informatyka na drodze redukcji kosztów transportu

Niezależnie od sytuacji w gospodarce, obniżanie kosztów transportu ładunków jest jak najbardziej wskazane, a inwestycje w rozwiązania przyczyniające się do minimalizacji tych kosztów nie tylko się zwracają, ale także procentują w przyszłości. Sprawiają one także, że przedsiębiorstwo zyskuje przewagę nad konkurentami z branży – dzięki atrakcyjniejszym stawkom przewozowym i efektywniejszemu funkcjonowaniu.

Branża patrzy w chmury

Temat przetwarzania danych w chmurze zdobywa coraz większą popularność. Interesują się nim firmy działające w różnych branżach, również w branży logistycznej. Polskie przedsiębiorstwa jednak rzadko decydują się na taki model przetwarzania danych – jest to związane między innymi z pewnym chaosem komunikacyjnym. W mediach i w środowisku biznesowym istnieje wiele definicji pojęcia “cloud computing”, przedsiębiorcy wyrażają też obawy związane z bezpieczeństwem przetwarzania danych umieszczanych w chmurze.

 

> Kurier Express Poczta

 

Kurierskie MŚP

KEP jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się branż sektora TSL. Firmy, takie jak: UPS, FedEx, DHL, TNT są znane na całym świecie i kojarzone przede wszystkim z szybkością i wysoką jakością wykonywanych usług. Przedsiębiorstwa te mają doskonale rozwiniętą infrastrukturę i sieć połączeń oraz tysiące oddziałów w większości krajów na świecie. Nie można jednak zapomnieć, że branżę tworzą również dziesiątki małych i średnich lokalnych firm kurierskich. Bez nich KEP nie miałby odpowiedniego kolorytu.

Kurier na rynku e-commerce

Sektor e-commerce rozwija się w Polsce w dynamicznym tempie. Na rodzimym rynku istnieje już ok. 10 tys. sklepów internetowych, a wg danych Internet Standard odsetek internautów realizujących zakupy w sieci wynosi już 74%. Ten trend rodzi potrzebę dostarczenia skutecznych rozwiązań logistycznych zapewniających płynny przepływ towarów ze sklepów internetowych do odbiorców. Jak wskazują statystyki, w ponad 68 procentach transakcji na rynku e-commerce, ich logistykę zapewniają właśnie kurierzy. Wśród licznych powodów wzrostu popularności przesyłek kurierskich, należy wskazać jeden kluczowy – poprawę satysfakcji klientów i wzrost ich lojalności.

 

> Transport drogowy

 

Koszty obsługi systemu viaTOLL dla przewoźnika a karty paliwowe

O tym, jak efektywnie rozliczać opłaty viaTOLL rozmawiamy z Mariuszem Derdziakiem, doradcą DKV Euro Service Polska.

Przed oszustami w transporcie można się ochronić

Na konferencji, która odbyła się 13 października 2011 r. w budynku Międzynarodowej Wyższej Szkoły Logistyki i Transportu we Wrocławiu zgromadzeni na sali przewoźnicy i spedytorzy dowiedzieli się, że przed oszustwami w transporcie, takimi jak kradzieże czy wyłudzenia można się skutecznie chronić. Z ust prelegentów padły konkretne rady i wskazówki.

Więcej przewozów tym samym taborem

Od kilku tygodni firma transportowa Al-Trans z Trzcianki, która stopniowo przeistacza się w operatora logistycznego, wdraża system informatyczny wspierający wszystkie procesy transportowe – CarLo.

Przewoźnicy apelują o zniesienie limitu wwozu paliwa

Polscy przewoźnicy chcą zniesienia limitu wwozu paliwa spoza Unii Europejskiej. Ich zdaniem przepis Ministerstwa Finansów jest nieracjonalny. Obecnie przewoźnicy omijają ograniczenia, wybierając okrężną drogę powrotu ze wschodu – przez Litwę.

Branża transportowa lekko zwalnia

Sytuacja w branży transportowej w tym roku przypominała sinusoidę – po spadkach liczby ładunków w giełdzie w I kwartale, wiosenne miesiące przyniosły ożywienie, natomiast w III kwartale ponownie odnotowano spadek.

 

> Prawo

 

Istota treści zlecenia spedycyjnego oraz transportowego

Obserwując dzisiejszy rynek transportowy zauważamy, że firmy spedycyjne oraz przewozowe, aby wykonać swoje usługi przyjmują i podpisują wiele różnego rodzaju zleceń. Treść tych zleceń nie zawsze, niestety, odpowiada zakresowi usługi, która ma być wykonana. W przypadku wystąpienia zdarzenia szkodowego powoduje to szereg komplikacji przy ustaleniu podmiotu odpowiedzialnego za rekompensatę szkody.

Czy 4 grudnia zatrzyma polski transport?

Wspólnotowy pakiet “rozporządzeń transportowych”- zmiany prawne w dostępie do zawodu przewoźnika drogowego. Część 1

Jak już pisaliśmy miesiąc temu, 4 grudnia 2011 r. wchodzi w życie pakiet trzech rozporządzeń wspólnotowych, Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 21 października 2009 r. które wprowadzają nowe zasady i warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego oraz określają nowe zasady dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych na terenie Unii Europejskiej. Czy polski rynek transportowy powinien obawiać się tych zmian?

Transportowe “Never ending story”, czyli ciąg dalszy wywodów o oszustwach

O oszustwach i ich skutkach dla przewoźników, a szczególnie dla spedytorów, pisałem już w zeszłorocznych wydaniach TSL Biznes i w innych mediach. Minął rok – a temat jest w dalszym ciągu aktualny i eksperci przy każdej okazji wskazują na “rozkwit” tej przestępczej metody “nabywania” dóbr. Docierające do nas z rynku sygnały wyraźnie potwierdzają, że oszustwa powoli zaczynają wypierać bardziej klasyczne przestępstwa, jakimi są rabunki, napady rozbójnicze lub kradzieże z włamaniem.

Czas pracy kierowców

Część 1 – podstawowy i równoważny system czasu pracy

Większość firm transportowych miała do czynienia z sytuacją, gdy w okresie zmniejszonego zapotrzebowania na pracę potencjał pracowników nie mógł być w pełni wykorzystany. Innym razem z powodu nadmiaru pracy trzeba było zwiększyć liczbę etatów. Aby temu zaradzić, należy wybrać taki system czasu pracy, który będzie najbardziej efektywny i w pełni uwzględni specyfikę prowadzonej przez firmę działalności. Odpowiednio dobrany system czasu pracy zapewni firmie optymalny sposób działania i uchroni od grzywien nakładanych przez organy kontrolne.

 

> Finansowanie

 

Zalety elastycznych rozwiązań faktoringowych w branży TSL

Faktoring, czyli alternatywa dla kredytu, znajduje coraz więcej zwolenników w branży logistycznej. Środki w ramach tej usługi uzyskuje się znacznie łatwiej, a udzielający finansowania zabezpiecza zawierane transakcje.

Niewypłacalność kontrahentów poważnym problemem branży TSL

Transport i logistyka dołączyły do niechlubnego grona trzech branż zmagających się z największymi zatorami płatniczymi. Wg danych z programu monitorowania zaległości DunTrade, branża transportowa w I kw. 2011 r. odnotowała 7 tys. przeterminowanych faktur na łączną kwotę ponad 122 mln zł. Krzysztof Wróbel – dyrektor finansowy ROHLIG SUUS Logistics – opowie, jak wpływa to na działalność firm z branży TSL oraz w jaki sposób firmy te próbują ograniczać ryzyko strat.

> Transport kolejowy

 

W zwierciadle Trako 2011

Czy polska kolej potrafi wykorzystać swoją szansę?

Jeśliby na podstawie imprez targowych danej branży tworzyć obraz jej rzeczywistej kondycji rynkowej, to polska kolej w perspektywie 9 Międzynarodowych Targów Trako 2011, które odbyły się 11-14 października w Gdańsku, wypadłaby zupełnie nieźle. Znacznie lepiej niż jej codzienne, mniej odświętne funkcjonowanie, odbierane jest przez miliony osób korzystających z usług tego sektora transportu.

Suchy port w Kutnie

W Polsce nie ma jeszcze zbyt wielu nowoczesnych, w pełni funkcjonalnych terminali przeładunkowych, a istnienie dobrze zorganizowanej infrastruktury punktowej to jeden z kluczowych warunków mających bezpośredni wpływ na rozwój transportu intermodalnego. Duży krok naprzód poczyniła w tym zakresie spółka PCC Intermodal, otwierając pod koniec września terminal w Kutnie.

> Kadry i zarządzanie

 

Outplacement w pracy tymczasowej – nowe możliwości dla pracodawcy i pracownika

Szkolenia zawodowe i językowe, spotkania z coachem, wyszukiwanie dostępnych ofert pracy czy pomoc w zakresie przygotowania dokumentów rekrutacyjnych – jednym słowem: outplacement. Działania zapewniające wsparcie pracownikowi po zakończeniu jego współpracy z firmą, są stosowane przez coraz większą liczbę pracodawców. Proces ten nie omija również pracowników tymczasowych.

 

Branża transportowa od lat boryka się z problemem uczciwości.
Wśród wielu rzetelnie działających, uczciwych osób
i firm pojawiają się ?czarne owce?. Działając na bardzo dużym
i rozproszonym rynku łatwo jest im znaleźć mniej doświadczonych
czy niezorientowanych klientów, których można oszukać
i okraść. W ten sposób psują jednak wizerunek całej branży
transportowej, na czym cierpią wszyscy. Duża część negatywnych
zjawisk w transporcie i spedycji wynika też z braku wiedzy
i bagatelizowania potencjalnych zagrożeń, dlatego do wspólnej
edukacji oraz nagłaśniania problemu i walki z oszustami powinni
włączyć się wszyscy odpowiedzialni transportowcy.
My również włączamy się w takie działania i wspieramy
kampanię ?Rzetelny Przewoźnik?, do czego gorąco zachęcam
również wszystkich czytelników. Pokażmy, że można działać
uczciwie i rzetelnie. Że to oszuści, kombinatorzy i naciągacze
są marginesem tej branży, a nie odwrotnie. Liczymy, że kampania
?Rzetelny Przewoźnik? przyniesie oczekiwane efekty.
Mamy też nadzieję, że pójdą za nią kolejne akcje, które wyeliminują
patologie występujące również wewnątrz samej branży
transportowej ? jak np. kradzieże paliwa, kombinacje z paletami,
świadome łamanie zasad bezpieczeństwa i inne ?grzeszki?, z którymi
spotykamy się na co dzień. Niestety, ale wiele z nich spotyka
się z powszechnym przyzwoleniem samego środowiska transportowego.
Z jednej strony przewoźnik nie chce być oszukiwany
przez spedytora czy kierowcę podkradającego paliwo. Z drugiej,
gdy sam ?trafi na frajera?, któremu można nie zapłacić lub go naciągnąć,
to czemu nie? Biznes jest biznes. I w tym właśnie problem.
W tej branży szczególnie często słyszymy stwierdzenia, że
kto nie zakombinuje, ten nie przetrwa na trudnym rynku. Dlatego
kombinuje wielu. Ale czy taka sytuacja jest normalna, czy
taką branżę chcemy budować, opartą na nieuczciwości i ciągłych
kombinacjach? Zwłaszcza, że kombinacja wchodzi w nawyk. Kto
raz zakombinuje, ten zwykle nie kończy na jednym, małym naciągnięciu
przepisów, ale kręci coraz więcej i coraz częściej, gdzie
i jak się da. Byleby tylko zwiększyć wpływy i jak najmniej się napracować.
A spirala naciągactwa i oszustwa tylko się nakręca.
Pokażmy sami sobie, że nie jest to konieczne i można działać
w tym biznesie bez krętactwa, kombinacji i naciągania.
Mamy świadomość, że nie ulepszymy całego świata z dnia na
dzień, ale zmierzajmy w tym kierunku, choćby i małymi krokami.
Będzie nam wszystkim łatwiej i przyjemniej.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C