![]() |
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2012_11m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
Handel elektroniczny katalizatorem usług logistycznych
Rozwój nowoczesnych technologii zbliżył do siebie kupujących i sprzedających, pomimo tego, że geograficznie mogą być od siebie bardzo daleko. Dzięki temu dostępność produktów w handlu elektronicznym (e-commerce) jest praktycznie nieograniczona. Wraz z ewolucją zasad wymiany handlowej zmieniać się musi logistyka.
Branża KEP dla e-handlu
Obecnie handel elektroniczny (e-handel) przeżywa prawdziwy rozkwit. Każda firma chce jak najwięcej ugrać dla siebie na tym rynku – zarówno dostawcy rozwiązań informatycznych, producenci towarów, firmy konsultingowe, banki, jak i kurierzy. Ci ostatni stanowią ważne ogniwo w procesie obsługi logistycznej przedsiębiorstw prowadzących swój biznes przez internet.
Informatyzacja logistyki – nowe źródło przewag konkurencyjnych w branży dystrybucyjnej (case study)
Wydaje się, że aby szukać nowych przewag konkurencyjnych, mamy do dyspozycji narzędzia wyłącznie marketingowe i finansowe. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę z istnienia systemów służących do optymalizacji procesów logistycznych, dzięki którym firma może nie tylko sprawniej realizować dostawy do klientów, ale również wejść na wyższy poziom efektywności kosztowej.
E-commerce to przyszłość, także dla logistyki
Jakie kompetencje i narzędzia powinien posiadać operator logistyczny, by dobrze obsługiwać sektor e-commerce? Czy można spodziewać się nowych produktów i rozwiązań wspierających obsługę tej branży? W którym kierunku będzie się rozwijała logistyka e-commerce? Na te i inne pytania odpowiada Aleksander Zacirka, dyrektor transportu i logistyki przemysłowej GEFCO Polska.
E-magazyn w realu
Do grona operatorów, którzy na większa skalę zajmują się w Polsce obsługą logistyczną branży e-comerce, dołączył Rhenus Contract Logistics S.A. Od sierpnia (poza Neo24) współpracuje on z firmę Limango, będącą częścią niemieckiej sieci detalicznej Otto GmbH – światowego lidera w branży sprzedaży wysyłkowej. Możliwości operacyjne centrum dystrybucyjnego dedykowanego temu klientowi sięgają 15 tys. przesyłek dziennie.
Logistyka bardziej interaktywna
E-handel stanowi coraz większy udział w sprzedaży detalicznej ogółem i nadal jego znaczenie będzie rosło. Operatorzy logistyczni śledzą trendy charakterystyczne dla tego rynku, udoskonalają obecne i wprowadzają nowe rozwiązania logistyczne.
Kluczem jest dostawa
We współczesnej sprzedaży rysują się dwa główne trendy. Pierwszy to sprzedaż wielokanałowa, a to oznacza, że “każdy jest sprzedawcą”. Drugi to mobilna rewolucja w sprzedaży polegająca na tym, że “klientów zachęca się do kupowania w każdym miejscu, a produkt może zostać dostarczony wszędzie”.
Logistyczne wyzwania branży e-commerce
E-handel rządzi się specyficznymi prawami. Nieco inny schemat logistyczny obowiązuje w wypadku tradycyjnych form dostawy, niż przy obsłudze sklepów internetowych. Tu ważne jest nie tylko jak najszybsze doręczenie zamówionego przez internet towaru, ale również – ze względu na skalę zamówień i liczbę realizowanych transakcji – jednostkowa cena przesyłki, zaoferowana e-sprzedawcy, a docelowo klientowi e-sklepu.
Nowa oferta Siódemki dla małych firm
Małe firmy, o niewielkiej liczbie nadawanych przesyłek, do tej pory miały spory kłopot, aby zaoferować klientom ceny konkurujące z cenami większych rynkowych graczy. Tę sytuację może zmienić nowa oferta Siódemki.
E-commerce atrakcyjny dla operatorów
Rynek usług logistycznych w segmencie e-commerce jest bardzo zróżnicowany i rozdrobniony. Dzieje się tak dlatego, że sam handel drogą elektroniczną jest coraz bardziej różnorodny. Wraz ze wzrostem skali tego segmentu należy się spodziewać konsekwentnego rozszerzania portfela usług logistycznych dla e-commerce o kolejne usługi dodatkowe o coraz większym zasięgu geograficznym. Doskonalone będą również modele komunikacji w trójkącie: “sklep internetowy – konsument – operator”.
W poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej
Obsługa handlu internetowego będzie w najbliższych latach naturalnym źródłem wzrostu na rynku przewozów ekspresowych. Dostawy w ramach e-commerce (B2C, C2C) są najszybciej rosnącym segmentem rynku krajowych usług kurierskich. Szacuje się, że dynamika wzrostu rynku B2C w Polsce jest nawet 4 razy wyższa od dynamiki wzrostu przewozów B2B.
Efektywność w zasięgu głosu
Optymalizacja pracy magazynu była tematem seminarium zorganizowanego 17 października w Centrum Szkoleniowym Twins w Warszawie przez firmę BCS Polska wraz z Vocollect i Motorola Solutions.
Czy Rosja jest tego warta?
W warunkach ciągłej walki o europejski rynek logistyczny, polskie firmy z branży TSL coraz przychylniejszym okiem spoglądają na Europę Wschodnią. To rynki bardzo chłonne i z mocnym potencjałem wzrostowym, ale jednocześnie bardzo specyficzne i wymagające. Jak sobie poradzić na Wschodzie i jak uniknąć niewybaczalnych błędów?
> Powierzchnie magazynowe
Jak ograniczyć koszty funkcjonowania centrów logistycznych
Jednym z istotnych czynników wchodzących w skład kosztów utrzymania powierzchni magazynowych są koszty energii. W ciągu ostatnich 5 lat nastąpił znaczny wzrost cen energii, a według wszelkich analiz w najbliższych latach możemy spodziewać się kolejnych, wysokich wzrostów. Co zatem można zrobić, by koszty te kontrolować i ograniczać?
Magazyn na chwilę, a może i dłużej…
Rynek magazynów w Polsce cały czas się rozwija. Podaż dostępnej powierzchni magazynowej ostatnimi czasy znów spada. Pojawia się również problem znalezienia odpowiedniej przestrzeni, szczególnie o dużych gabarytach. Odpowiedzią na te wyzwania mogą być konstrukcje tymczasowe. Dzięki nim można postawić magazyn w dowolnym miejscu, a jego konstrukcje w pełni dopasować do potrzeb logistycznych.
Okolice Warszawy – niezagrożona pozycja lidera
Warszawa to pierwsza lokalizacja w Polsce, gdzie powstały nowoczesne obiekty magazynowe (pod koniec lat 90.). Jednak, ze względu na wysokie ceny gruntów w stolicy oraz deficyt odpowiednich terenów, ciężar rozwoju regionalnego rynku przesunął się z czasem na jej przedmieścia. W ten sposób stolica stała się lokalizacją wyspecjalizowaną w małych obiektach dla najemców, którzy z różnych względów muszą mieć magazyn zlokalizowany w granicach miasta, natomiast jej okolice wyrosły na największy region magazynowy w Polsce.
Znajdź powierzchnię magazynową z TimoCom
TimoCom Soft- und Hardware GmbH, firma znana z oferowania giełdy transportowej, zaprezentowała nową europejską giełdę powierzchni magazynowych i logistycznych. Giełda ta jest logicznym rozszerzeniem portfolio TimoCom i uzupełnia dotychczasowe spektrum transportu drogowego zarówno na rynku spot, jak i kontraktowym.
> Transport drogowy
Będzie nowy podatek drogowy we Francji
W lipcu 2013 r. Francja planuje wprowadzenie nowego podatku w formie opłaty drogowej. Przyjęto dla niego nazwę Ecotaxe. Obowiązywać będzie samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 t, poruszające się po drogach krajowych i trasach szybkiego ruchu. Ecotaxe będzie można rozliczać automatycznie poprzez urządzenie pokładowe DKV Box oferowane przez operatora kart paliwowych DKV Euro Service.
DKV Euro Service – od 20 lat w Polsce
4 tysiące klientów, 125 tysięcy wydanych kart paliwowych, ponad 3400 stacji paliw – te liczby podsumowują aktywność firmy DKV w Polsce. Dziś jest ona w czołówce operatorów kart paliwowych i usług dla transportu profesjonalnego w kraju i na świecie.
Transport utknął w letniej zapaści
Negatywne nagłówki o europejskiej gospodarce dominują w wiadomościach od kilku miesięcy. Trudno sobie wyobrazić, żeby w takich okolicznościach rynek transportowy nie odczuł wahań. Tak też właśnie się dzieje: w trzecim kwartale roku wskazówka barometru transportowego TimoCom pokazuje stosunek frachtów do wolnych powierzchni ładunkowych na poziomie 47:53 (w kategorii: z “wszystkie kraje” do “wszystkie kraje”).
Oszczędzaj paliwo
Nowa usługa Volvo Trucks – Doradztwo Paliwowe ma ułatwić firmom transportowym ograniczanie wydatków na paliwo. Doradca paliwowy pomaga firmie zarówno w planowaniu, jak i monitorowaniu zużycia paliwa. Uzyskane w ten sposób oszczędności są trwałe i mogą wynieść nawet 5 procent.
Czy kolej skorzysta na konsolidacji chemii?
Rocznie około 100 mln t surowców i półproduktów chemicznych w Polsce przewozi się transportem drogowym. Koleją zaledwie 16 mln t. Szansę na zmianę tej proporcji na rzecz transportu szynowego stworzyć może zapowiedziana konsolidacja Zakładów Azotowych Puławy S.A. z zakładami w Tarnowie, w ramachGrupy Kapitałowej. Aby jednak tę szansę wykorzystać, kolej pokonać musi kilka istotnych barier.
Kolej musi przyspieszyć
Tak, jak w latach poprzednich, również w bieżącym roku transport kolejowy, obok energetyki i sektora społeczeństwa informatycznego, pozostaje w ogonie obszarów naszej gospodarki wykorzystujących środki unijne. Opóźnienie to jest bardzo dostrzegalne na tle znacznych postępów w realizacji zarówno ogólnokrajowych, jak i regionalnych programów operacyjnych.
Intermodal w wydaniu DB Schenker
Od lat w Polsce sporo mówi się o zaletach transportu intermodalnego. Niestety, do tej pory z tymi słowami nie szły w parze czyny – jego udział w przewozach wynosi poniżej 4%. Powoli to się zmienia, a jedną z firm stawiających na połączenia intermodalne obsługujące nasz rynek jest DB Schenker. Aktualnie ma ich 380. Klienci z polskiego rynku korzystają z regularnych połączeń intermodalnych między Ostrawą i Veroną, Poznaniem i Duisburgiem oraz Wrocławiem i Londynem.
Bez dotacji unijnych realizacja wielu projektów transportowych byłaby dużo trudniejsza, a często niemożliwa. Dotyczy to również rozbudowy terminala kontenerowego DCT Gdańsk S.A. W uzyskaniu środków przeznaczonych na transport, w ramach Programu Operacyjnego “Infrastruktura i Środowisko”, instytucjom pomaga Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) – instytucja powołana do życia w 2007 r. przez ówczesnego ministra infrastruktury, która obecnie podlega bezpośrednio MTBiGM.
Powstaje Rada Niezależnych Ekspertów Transportu TRANSORA
W dobie ciągłego dostosowywania polskiego prawa do wymogów unijnych, licznych zmian legislacyjnych regulujących zasady wykonywania transportu, obserwowanej dezinformacji oraz rozproszenia środowiska transportowego, polskiemu przewoźnikowi coraz trudniej się pracuje. Czy w naszym kraju potrzebna jest jeszcze jedna organizacja oferująca mu wsparcie i pomoc w sytuacjach, gdy będzie tego potrzebował? Rozmawiamy z inicjatorem i współzałożycielem Rady Niezależnych Ekspertów Transportu TRANSORA, Jerzym Różykiem.
Prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia powodującego uszczerbek na wartości towaru jest w przypadku transportu międzynarodowego stosunkowo wysokie. Zwiększone ryzyko wiąże się przede wszystkim z często dość długim transportem, dużą ilością punktów przeładunkowych, które są obsługiwane przez wielu różnych ludzi oraz z oddziaływaniem sił przyrody.
Ubezpieczenie floty to kolejna pozycja w budżecie przedsiębiorstwa. Niestety, od dwóch lat ten koszt wzrasta pomimo, że spada wartość pojazdów i wydawałoby się, że powinniśmy płacić mniej, to tak nie jest. Rynek ubezpieczeń zmierza w innym kierunku – składki i stawki będą wyższe. Nie jest jeszcze tak źle, bo w Holandii czy Belgii średni koszt ubezpieczenia OC ciągnika siodłowego to 3-4 tys. euro a w Polsce to 4- 5 tys. zł. A przecież wypadku działalności polegającej na transporcie międzynarodowym ten “polski” ciągnik siodłowy przemieszcza się po autostradach holenderskich czy belgijskich.
Branża transportowa należy do tych dziedzin gospodarki, w których terminowość świadczenia usług odgrywa niezwykle istotną rolę. Opóźnienie w dotarciu przesyłki do adresata może często nie tylko przyczynić się do zakłóceń w organizacji pracy przedsiębiorstwa, ale także spowodować wymierne straty. A ponieważ wykazanie dokładnej wysokości szkody spowodowanej opóźnieniem jest często utrudnione, a nawet niemożliwe, podmioty zlecające transport w umowach przewozu starają się zastrzec kary umowne na wypadek opóźnienia. Kary te powinny jednak uwzględniać przepisy prawa przewozowego i Konwencji CMR. Niestety, spotykane w praktyce postanowienia umowne bardzo często nie uwzględniają powyższych regulacji. Zdaniem autora niniejszy artykuł może się przyczynić do wyjaśnienia wątpliwości istniejących w tej materii.
Kolebką rozwoju logistyki w obszarze transportu i spedycji morskiej są Gdańsk i Gdynia. Główną siłę rozwoju województwa pomorskiego stanowią terminale kontenerowe. Jednak, do tej pory, nie budowano w tym regionie centrów logistycznych. W ciągu najbliższych lat nastąpi więc kumulacja inwestycji – zarówno tych związanych z rozwojem portów, jak i magazynów, a to z kolei przełoży się na rozwój rynku pracy.
Uwaga, okazja!
Do Golfa człowiek szybko się przyzwyczaja. Jest dobrze ułożony i nie drażni.