TSL Biznes – listopad 2013

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2013_11m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

> Wydarzenia

 

WKongres logistyczny dla menedżerów zakupów
Zorganizowany przez PSML XI Kongres Menedżerów Zarządzania Łańcuchem Dostaw, który odbył się w dniach 24-25 października w Warszawie, choć jak zwykle skierowany był do menedżerów logistyki, ale bardziej w nazwie niż w praktyce. Dlaczego? Znaczna część prelekcji, a nawet cała sesja dotyczyła menedżerów zakupów.

 

> Logistyka

 

E-commerce napędza logistykę
Sektor e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się w naszym kraju, pod koniec ubiegłego roku jego wartość osiągnęła 22 mld zł. Wzrósł on o ponad 20% i stanowi ponad 3% udziału w sprzedaży detalicznej, przy średniej w Europie 5-6%. To ogromny potencjał dla operatorów logistycznych i firm kurierskich, które duże wzrosty również odnotowują w tym sektorze.

 

Rhenus stawia na e-commerce
Rozwój e-handlu w Polsce jest zjawiskiem szeroko badanym i omawianym, a każde z opracowań podkreśla zarówno jego dotychczasową dynamikę jak i potencjał, który jeszcze pozostaje do zagospodarowania.

 

Dla masowego odbiorcy
Norbert Dentressangle i l?Oréal France Grand Public podpisali umowę na dystrybucję produktów na rynek masowego odbiorcy (l?Oréal Paris, Garnier, Lascad) z przeznaczeniem dla klientów w południowej Francji.

 

W odpowiedzi na nowy styl życia
E-handel w Polsce bezustannie notuje imponujące wyniki wzrostu. Wynika to nie tylko z danych i statystyk dostępnych w raportach branżowych, ale również z naszych obserwacji i analiz. Z każdym miesiącem liczba sklepów internetowych na rynku bije dotychczasowe rekordy, a także gwałtownie zwiększa się ilość internautów realizujących zakupy w sieci.

 

Bariery to impuls do przekraczania granic
Ogromne możliwości sektora e-commerce dostrzegła już parę lat temuGrupa Integer.pl izainwestowała w Paczkomaty InPost. To głównie dzięki nim, z roku na rok, odnotowuje zwiększony poziom przychodów z tytułu obsługi kurierskiej dla e-handlu. Jak wyglądała droga do sukcesu? Z jakimi barierami i wyzwaniami spotykała się firma? Na te i podobne pytania, Elżbiecie Haber z TSL Biznes, odpowiada Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl.

 

Nowoczesna obsługa logistyczna
Delegowanie obsługi logistycznej sklepu internetowego do zewnętrznej firmy jest podejściem, które zyskuje co raz więcej zwolenników w naszym kraju. Główne zalety to możliwość wyeliminowania wielu czynników, które komplikują zarządzanie firmą prowadzącą sprzedaż w internecie.

 

Kurier na telefon – Coraz częściej umowy telekomunikacyjne zawierane są za pośrednictwem firm kurierskich
Polacy coraz chętniej kupują ?na odległość?. Choć zakupy robione tą drogą kojarzone są często przede wszystkim ze sklepami internetowymi, to coraz częściej dotyczą one także sektora usługowego. Przez internet i telefon swoje usługi sprzedają między innymi firmy telekomunikacyjne.

 

Nie wystarczy być przewoźnikiem
O drodze zmian, wiodących od przewoźnika kolejowego do operatora logistycznego, rozmawiamy z Pawłem Jagusiakiem, Członkiem Zarządu CTL Logistics.

 

Celem jest ciągły rozwój
Przedsiębiorstwa coraz większą wagę przykładają do łańcuchów dostaw, gdyż odpowiednie zarządzanie nimi może przynieść wymierne korzyści, a nawet pomóc w osiągnięciu pozycji lidera branży. O rozwiązaniach i usługach w tym sektorze, z dyrektorem generalnym CEVA Logistics Marvinem O. Schlangerem, rozmawia Konrad Kułak z TSL Biznes.

 

GEFCO dotarło do Rzeszowa
GEFCO Polska uruchomiło nową platformę logistyczną w Rzeszowie. Uroczyste otwarcie oddziału miało miejsce podczas seminarium ?Łańcuch dostaw kluczową kompetencją Twojej firmy ? myśl lokalnie, działaj globalnie?, które odbyło się trzeciego października w rzeszowskim hotelu Bristol.

 

 

 > Logistyka ? technologia

 

Rygorystyczne wymogi – ?Znane firmy wysyłkowe? poddawane surowym kontrolom
Bramy Efaflex z kontrolą dostępu zabezpieczają przesyłki lotnicze firmy Joseph Vögele AG

 

 

> Finansowanie

 

Jak zadbać o bezpieczeństwo umowy leasingu
Jak co roku koniec czwartego kwartału jest okazją do zawierania większej ilości umów leasingu. W wyniku zmiany przepisów podatkowych jakie miały miejsce w 2013 r., leasing stał się jeszcze bardziej atrakcyjną formą finansowania. Niewątpliwie jest to nowoczesny, elastyczny i stosunkowo niedrogi sposób finansowania inwestycji.

 

Ożywienie na rynku leasingu
W III kwartale 2013 r. firmy leasingowe sfinansowały transakcje o wartości 8,4 mld zł, czyli o 13,5% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. O ile jeszcze I kwartał charakteryzował się stagnacją, a nawet niewielkim spadkiem na rynku leasingu ruchomości, o tyle już kolejny sygnalizował stopniowe ożywienie, szczególnie w rynku leasingu pojazdów.

 

W pakiecie z leasingiem
Korzystne usługi dodatkowe to, w ocenie polskich firm, jeden z podstawowych motywów korzystania z leasingu. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Homo Homini na zlecenie BZ WBK Leasing, wybiera je ponad połowa (54%) leasingobiorców z sektora MŚP. Najczęściej w pakiecie z finansowaniem samochodu firmowego wybierane są ubezpieczenia i karty paliwowe.

 

Przewoźnicy sprzedają coraz więcej faktur
Transportowcy są przyzwyczajeni do realizowania zleceń w oparciu o długie, sięgające nawet 3 miesięcy terminy zapłaty. Często nawet takie płatności są regulowane ze sporym opóźnieniem. Tymczasem nieopłacone faktury to dla firmy zamrożony kapitał oraz zagrożenie dla płynności finansowej. Jest to jeden z powodów zwiększania się długów w sektorze transportu ? obecnie zmaga się z nimi aż o 21% przedsiębiorców więcej niż przez rokiem. Taka sytuacja skłania do szukania rozwiązań pozwalających na bieżące finansowanie działalności.

 

Zabezpieczyć pracowników
W biznesie opartym na transporcie wiele zależy od efektywności i zdrowia pracowników. Niestety, branża ta związana jest z wysokim ryzykiem wystąpienia wypadku komunikacyjnego oraz wypadku przy pracy w magazynie czy podczas załadunku towaru. Dlatego też coraz więcejm pracodawców zastanawia się jakich środków użyć, by jeszcze bardziej poprawić bezpieczeństwo zatrudnionych.

 

Ubezpieczyciele nie chcą dopłacać do odszkodowań
W okresie jesienno-zimowym nawet minimalny błąd kierowcy może doprowadzić do kolizji drogowej. Wydłużona droga hamowania, ograniczona widoczność w połączeniu z czynnikami takimi jak codzienne zdenerwowanie i pośpiech sprawiają, że często dochodzi do kolizji drogowych.

 

 

 

50 lat na rynku
Jedno z trzech pierwszych miejsc wśród firm zajmujących się full service leasingiem, to wynik jaki LeasePlan osiągnął w tym roku w większości z 31 państw, w których prowadzi swoją działalność. Na pozycję jednego z największych dostawców usług CFM (Car Fleet Management) na świecie pracuje już 50 lat. Z okazji tak ważnego jubileuszu polski odział firmy zorganizował śniadanie prasowe.

 

 

 

 

> Transport intermodalny

 

Na wysokich obrotach
Tym razem polskich portowych terminali kontenerowych światowy kryzys jakby się nie imał, w przeciwieństwie do roku 2009, kiedy to w ich przeładunkach nastąpiło gwałtowne ?tąpnięcie? (patrz: wykres 1.) Ale potem portowe obroty kontenerowe rosły z roku na rok w tempie dwucyfrowym. Po 9 miesiącach br. były o prawie jedną piątą wyższe, niż rok wcześniej.

 

KOPERNIKUS ? symbol każdego klienta DLS
Od pierwszych lat działalności firmy DLS wiele się zmieniło. Na początku prowadziła jedynie działalność spedycyjną, by z czasem stać się uznanym ekspertem w dziedzinie transportu i logistyki, zarządzającym ogromną flotą pojazdów.

 

Droższy tranzyt przez Europę
W drugim półroczu 2013 r. miały w życie wejść aż trzy nowe systemy opłat drogowych w Europie: Ecotaxe, BellToll oraz HU-GO. Pierwszy z nich zacznie jednak obowiązywać od następnego roku, podczas gdy węgierski HU-GO oraz białoruski BellToll działają już od 6 miesięcy. ?W drodze? ze swoimi systemami opłat są już Wielka Brytania, a także Rosja.

 

 

> Transport kolejowy

 

Rusza frachtowa sieć Europy  – ?Polskie? korytarze jeszcze poczekają
10 listopada 2013 r. rozpocznie funkcjonowanie pierwszych 6 korytarzy kolejowych przeznaczonych przede wszystkim dla transportu towarowego. Ich uruchomienie zakładało Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z września 2010 r. Ta priorytetowa sieć, składająca się z 9 korytarzy, przez dwa lata pozostanie jednak niepełna. Zabraknie w niej dwu korytarzy (nr 5 i nr 8) przebiegających m. in. przez Polskę oraz korytarza nr 3 łączącego Szwecję, Danię, Niemcy, Austrię i Włochy.

 

Udany giełdowy debiut PKP Cargo – Rynek wycenił przewoźnika na 3,5 mld zł
Ponad 10 lat czekało PKP Cargo na zapowiadaną od 2002 r. prywatyzację. Ten długi czas został jednak wynagrodzony. 30 października spółka ta z dużym powodzeniem zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Otwarcie notowań jej akcji nastąpiło po cenie 80,20 zł, podczas gdy cena sprzedaży w ofercie publicznej wynosiła 68 zł. 18-procentowy wzrost był najwyższy wśród wszystkich spółek państwowych, które zadebiutowały na GPW w tym roku i jeden z najbardziej spektakularnych od 2010 r., kiedy to na giełdę wchodziło PZU.

 

 

> Transport drogowy

 

Więcej płatnych dróg
Pieniądze przydzielone Polsce przez Unię Europejską w perspektywie finansowej 2014-2020 mają się przyczynić do powstania sieci dróg w naszym kraju. W jej zarządzaniu mają pomóc nowoczesne technologie, a do 2020 r., dzięki obwodnicom, zostaną zlikwidowane wąskie gardła na drogach przechodzących przez miasta.

 

Jeden DKV Box nie tylko w Portugalii
W Portugalii, Hiszpanii, Francji, Niemczech i Belgii firmy transportowe mogą rozliczać opłaty drogowe za pomocą jednego urządzenia pokładowego DKV Box. Jeden box to nie tylko wygoda, ale też prostota rozliczeń i możliwość monitorowania kosztów myta.

 

 

> Prawo

 

Sposób na kabotaż
Swoboda przepływu towarów i świadczenia usług to dwie z czterech wolności wspólnego rynku Unii Europejskiej. Ich zadaniem jest zniesienie różnego typu barier, które przykładowo dyskryminują towary państw członkowskich. Mimo wolności, świadczenie usług transportowych w UE ma pewne narzucone odgórnie ramy i ograniczenia. Kogo dotyczą i jak ich unikać? Zobaczmy na przykładzie Niemiec.

 

Cena polisy OCP a zakres ubezpieczenia
Zawierając ubezpieczenie OCP należy przede wszystkim zwracać uwagę na to, czy pokrywa ono optymalnie odpowiedzialność cywilną wynikającą z faktu prowadzenia działalności transportowej. Dlatego też cena w żadnym stopniu nie powinna być głównym, a już na pewno nie jedynym miernikiem jakości zawieranego ubezpieczenia.

 

Kara umowna za ?podebranie klienta?
Spedytorzy lub przewoźnicy, zlecając transport podwykonawcy, często obawiają się, że ten, mając dostęp do wszystkich niezbędnych danych o nadawcy i odbiorcy, może ?podebrać? klienta i rozpocząć z nim bezpośrednią współpracę. Próbą zapobieżenia takim sytuacjom są zapisy o karach umownych, umieszczane w zleceniu transportowym. Co jednak zrobić, by były one ważne i obowiązujące?

 

Gdy klient zalega?
Zwlekanie z zapłatą ze strony kontrahenta, to pierwszy zwiastun zatorów finansowych.Jak odzyskać pieniądze, nie tracąc przy tym klienta? Dużo zależy od zaawansowania dotychczasowej współpracy z kontrahentem, wysokości składanych zamówień oraz terminów opóźnień w płatnościach.

 

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C