TSL Biznes – luty 2011

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2011_02m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

Drodzy Czytelnicy!

Początek roku przynosi nam sporo pozytywnych inicjatyw i zmian, które – mam nadzieję – spodobają się również i Państwu. Już od marca w ramach naszego wydawnictwa rozpoczniemy wydawanie drugiego tytułu – miesięcznika Truck & Van. Będzie on uzupełnieniem i rozszerzeniem magazynu TSL Biznes, który w dalszym ciągu będziemy rozwijać jako tytuł uniwersalny, łączący wszystkie gałęzie i poziomy transportu i logistyki, kierowany do szerokiego grona menedżerów oraz specjalistów.

 

Truck & Van skupi się na kwestiach bezpośrednio związanych ze sprzętem i wyposażeniem technicznym, wykorzystywanym w transporcie drogowym, zarówno tym dalekim, jak i nieco bliższym oraz bardziej specjalizowanym. Wspólnym mianownikiem obydwu naszych tytułów będzie niezmienne postrzeganie poruszanych tematów, przede wszystkim przez pryzmat funkcjonalności i ekonomiki oraz praktyczności biznesowej. Nie oznacza to, że czasami nie oderwiemy się od codzienności i nie poruszymy nieco “luźniejszych” tematów.

 

Nasz nowy miesięcznik tworzyć będzie doświadczony zespół redakcyjny, którym pokieruje Katarzyna Dziewicka. Już od marca Truck & Van ukazywać się będzie jako odrębny tytuł. W tym miesiącu magazyn ten gościmy, w nieco zmniejszonej objętości, na łamach TSL Biznes. Oczywiście zachęcamy do aktywnej lektury obydwu naszych tytułów, w czym z pewnością pomoże atrakcyjna oferta prenumeraty.

 

Sukcesywnie zwiększamy też naszą aktywność i udział w najważniejszych wydarzeniach branżowych. Z tego miejsca chciałbym szczególną uwagę zwrócić na jedno z nich – Forum Młodej Logistyki, które już za dwa miesiące odbędzie się w Warszawie, świętując dziesiąte urodziny. Nasza redakcja blisko współpracuje z organizatorami – Studenckim Kołem Logistyki Stosowanej oraz drugim z partnerów FML, z firmą Doradztwo Gospodarcze i Logistyczne. W tym roku wspólnie przeprowadzimy swego rodzaju “eksperyment”, poszerzając formułę konferencji o całkiem nowy element – Logistyczne Targi Pracy. Mają one być miejscem, gdzie przedsiębiorstwa
branży TSL będą mogły nie tylko spotkać najlepszych kandydatów na pracowników, stażystów czy praktykantów, ale też dać się lepiej poznać studentom, którzy przecież za kilka lat mogą być naszymi pracownikami, kontrahentami, a może i klientami. Warto budować pozytywne relacje już dziś. Stąd też mamy nadzieję, że taka formuła dialogu branżowego spotka się z uznaniem, a kolejne edycje targów będą się rozwijały równie dynamicznie, jak samo Forum Młodej Logistyki rozwijało się przez ostatnią dekadę.


Jeszcze raz zachęcam do lektury TSL Biznes, wraz z zawarym w nim numerem startowym Truck & Van, jak i do udziału w innych naszych inicjatywach.

 

Mirosław Ganiec
redaktor naczelny

> Wydarzenia

Cargonauci 2010

Zapraszamy do wzięcia udziału w badaniu i rankingu Cargonauci 2010, w którym dokonujemy analizy polskiego rynku eksportowego i importowego “dalekiego zasięgu”, wykorzystującego fracht lotniczy lub morski.

> Logistyka

 

Rok 2011 dla logistyki zapowiada się dobrze

Ubiegły rok był dla gospodarki europejskiej czasem rekonwalescencji po burzliwym kryzysie. Poszczególne sektory rynku, w tym również branża TSL, dążyły przede wszystkim do osiągnięcia stabilizacji biznesowej. Rok 2011 zapowiada się pod tym względem znacznie lepiej, ale zagrożeń wciąż nie brakuje.

Czy wyższy VAT zwiększy ceny usług transportowych?

Podniesienie podatku VAT nie będzie miało istotnego wpływu na wzrost kosztów usług transportowych.

Ryzyko wpisane w sukces

W ubiegłym roku słowo kryzys wyjątkowo często prześladowało przedsiębiorstwa przybierając różne postacie. Zaledwie wyleczone zostały rany z kryzysu gospodarczego, a już trzeba było leczyć nowe, spowodowane działaniem nie tylko człowieka, ale także i natury. Nic więc dziwnego, że dziś gdy słyszymy o kryzysie pojawia się w nas uczucie niepokoju i lęku, a przecież w języku japońskim słowo to składa się z dwóch znaków: niebezpieczeństwa i okazji…

Stany kryzysowe pod kontrolą

Jak z sytuacjami kryzysowymi radzi sobie firma logistyczna i jakie ma to przełożenie na relację z klientami? Informacji i wskazówek udzielają: Monika Piotrowska, Industrial Projects Manager DHL Global Forwarding oraz Michał Kołodziejski, Dyrektor ds. Frachtu  Morskiego DHL Global Forwarding.

Stawiamy na jakość usług

Z Yannem Belgy, dyrektorem ds. ekspertyzy procesu transportowego i zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) na poziomie grupy FM Logistic, a do niedawna dyrektorem generalnym FM Logistic na Polskę, rozmawia Elżbieta Haber.

> Transport drogowy

Jak sporządzić prawidłową umowę ubezpieczenia OCPD

Działające w Polce towarzystwa ubezpieczeniowe zmieniły w ostatnich latach treści ogólnych warunków ubezpieczeń OCPD, jednak w wielu przypadkach jest to po prostu tylko “zmiana opakowania”. Co powinno znaleźć się w prawidłowej umowie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego?

Rok wzrostów w transporcie

Rok 2010 przyniósł widoczne ożywienie w branży TSL. Analiza liczby ofert, zamieszczonych w giełdzie transportowej Teleroute w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, pokazuje znaczny wzrost względem 2009 r.

Czy będą zmiany w “gabarytach”?

Przepisy dotyczące transportu ponagabarytowego, które obowiązują od 2004 roku, stają się zupełnie nieadekwatne i przestarzałe wobec obecnych możliwości technicznych, nie mówiąc już o przepaści dzielącej system prawny krajów ościennych od polskich  norm. Dlatego Ministerstwo Infrastruktury, GDDKiA oraz przedstawiciele przewoźników przygotowali wspólnie trzon projektu nowej ustawy. Jednak wciąż nie wiadomo, czy wejdzie ona w życie.

> Logistyka – technologia

Systemowe składowanie

Magazynowe wózki wielofunkcyjne

Trzon nowoczesnych systemów logistycznych, w których składowanie odbywa się na wysokim poziomie, a duży stopień wykorzystania powierzchni magazynowej wymusza konieczność stosowania wąskich korytarzy roboczych, stanowią wózki systemowe, łączące cechy wózków wysokiego składowania oraz wózków do kompletacji.

RX 20 – efektywny energetycznie

Elektryczny wózek widłowy Still RX20 został wysoko oceniony w testach prowadzonych przez niemieckie pismo Logistikwelt, potwierdzając swoją wysoką efektywność w wykorzystywaniu energii. Co sprawia, że operatorzy tak wysoko oceniają  energooszczędną maszynę?

Pomarańczowa barwa bezpieczeństwa

Palety Europalu widoczne w każdym calu

Bezpieczeństwo stało się ostatnio numerem jeden zarówno w publicystyce, jak i w logistyce. Specjaliści z różnych dziedzin życia, zwłaszcza z zakresu działalności gospodarczej, szukają rozwiązań, by zwiększyć bezpieczeństwo pracy. A pomóc w tym mogą nawet palety.

> Powierzchnie magazynowe

Tanie magazyny? – raczej już niedługo

Raport rynku magazynowego

Po stagnacji obserwowanej w 2009 roku, w ubiegłym roku na rynek wróciło ożywienie i najemcy zaczęli zgłaszać zapotrzebowanie na nowe powierzchnie magazynowe. Jednak czy obecne, atrakcyjne dla najemców ceny utrzymają się na dłużej, czy może   czekają nas podwyżki? W jakiej kondycji jest sektor powierzchni magazynowych?

Rok ważnych wydarzeń

O podsumowanie ubiegłego roku, ocenę obecnej sytuacji na rynku powierzchni magazynowych oraz przewidywania na najbliższy okres poprosiliśmy Roberta Dobrzyckiego, partnera zarządzającego Panattoni Europe na Europę Środkowo Wschodnią.

> Polecamy nasz nowy miesięcznik Truck & Van

Ruszamy w marcu, a już teraz wydanie startowe na łamach TSL Biznes

DŁUGODYSTANSOWE – Test

Wyższy poziom

Actros imponuje, ale im bliżej go poznawać, tym więcej rodzi się pytań. Ciągnik Actros 1846 ma dwa, zgoła odmienne oblicza, co jest być może uniwersalną receptą na zwabienie nabywcy.


Więcej za mniej

Dłuższe zestawy drogowe do przewozu dłużycy drzewnej, testowane w ramach projektu “One More Pile” (O jeden stos więcej), mogą zapewnić redukcję emisji dwutlenku węgla w transporcie leśnym o ponad 20%.


Życie po życiu

Bridgestone uzupełnia swoją ofertę opon bieżnikowanych. Od stycznia znalazły się w niej opony M749 Ecopia, Qualitread M729 oraz R168.

DŁUGODYSTANSOWE – Prezentacja

Czarny bursztyn

Dla prawdziwych fanów posiadanie ciężarówki Scania V8 to za mało. Poświęcają długie godziny, niezmordowanie budując jej indywidualność. Wielu z nich pewnie ucieszy wiadomość, że Scania wypuszcza kolejną, limitowaną serię niezwykłych ciężarówek.


Więcej i inne

Od jesieni 2009 Kögel należy do firmy Humabur. Nowy właściciel zapewnia, że rozwój produktów, będzie traktować równie poważnie, jak finanse. Z korzyścią dla stabilnego rozwoju w przyszłości.

DYSTRYBUCYJNE – Test

 

Windowanie

Nie trzeba się z nim oswajać. Jest łatwy do opanowania od pierwszej chwili. Nie wymaga wysiłku podczas prowadzenia i jest przyjemny w środku. DAF do dystrybucji.


Kangoo 2011

Można już zamawiać Renault Kangoo w gamie przygotowanej na rok 2011. Nabywcy mają teraz do wyboru trzy nowe kolory lakieru: Brąz Mokka, Błękit Gwiazdy (metalizowane) oraz Szary Taupe (niemetalizowany), które dołączyły do siedmiu już oferowanych.

Licz redukcję!

Warto kupować produkty energooszczędne – przekonuje firma Carrier Corp. Aby udowodnić niedowiarkom znaczenie takiego wyboru, uruchomiła licznik CO2NSERVATION Meter, który oblicza redukcję emisji gazów cieplarnianych, jaką klienci na całym świecie uzyskali od roku 2000 dzięki energooszczędnym urządzeniom klimatyzacyjnym, grzewczym i chłodniczym.

DOSTAWCZE – Rynek

I w drogę

W ramach programu “Gotowe do drogi” Renault Trucks oferuje Maxity i Mastery z najbardziej popularnymi zabudowami.

 

W swoim stylu

Pojazd użytkowy nie musi być nudny. Można zadbać o jego wizerunek, dodając mu trochę błyskotek. Ważne, żeby zrobić to ze smakiem.

Nowe limity na ekranie

AutoMapa 6.7 to najnowsze mapy Polski i Europy z wizualizacją sygnalizacji świetlnej oraz nowymi limitami prędkości.

DOSTAWCZE – Test

Nie widać, a czuć

Ford Transit AWD nie chwali się napędem obu osi. Nie ma ani potężnych kół, ani stelaża z rur na przedzie, a przez błoto idzie jak burza. I o to chodzi.


Niezawodne Ducato

W 2010 r. Fiat Ducato znalazł 3632 nabywców. Najlepszy wynik sprzedaży wśród pojazdów dostawczych mówi sam za siebie. Dobrą opinię potwierdzają również badaniach niezależnych ekspertów.

BUDOWLANE – Rynek

Stas stawia kolejny krok

W lipcu 2010 r. oficjalnie powołano w Polsce przedstawicielstwo belgijskiego producenta naczep, firmy Stas. W ciągu pięciu miesięcy udało się stworzyć nie tylko profesjonalną sieć handlowo-usługową, ale również rozbudować ofertę o doradztwo i finansowanie.

AUTOBUSY – Prezentacja

Zastąpić legendę

Zawsze tak jest. Odchodzą nawet najlepsze, wydawałoby się niezastąpione. Jednak postęp w konstrukcji samochodów i klientela wciąż poszukująca nowości są nieubłagane.

Na miarę potrzeb

Volvo wprowadza na polski rynek autobus turystyczny 9500, który ma być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie polskich przewoźników.

INFORMATYKA – Prezentacja

Technologia jutra

Pojazdy ciężarowe są ciągle w drodze. Jak nie są w ruchu, to ich właściciel nie zarabia. Jak więc pogodzić ich przeznaczenie z obowiązkiem archiwizacji danych z tachografu?

MAGAZYN – Szkolenia

Szybki strzał

Dobrze wyszkolony kierowca to skarb. Przewoźnicy coraz częściej doceniają rolę szkoleń i chętniej wysyłają na nie swoich kierowców. Rachunek ekonomiczny jest prosty: 5-15% paliwa to niezła oszczędność w skali roku.

MAGAZYN – Sport

Zuchy chłopcy!

Rajd Dakar to miejsce, gdzie spotykają się ludzie z prawdziwą pasją. Cały rok przygotowują się właśnie do tej chwili. Przez dwa tygodnie pokonują swoje słabości, balansując na krawędzi po to, by poczuć się zwycięzcami, gdy przekraczają linię mety. Wśród nich są też tacy, którym udało się niejednokrotnie dokonać tego w najlepszym stylu.

> Prawo

Kradzieże w transporcie towarów, czyli gdzie i jak parkować – część II

W kwietniu ub. roku, w miesięczniku TSL Biznes (4/2010) ukazał się mój artykuł pt. “Gdzie parkować, czyli o kradzieżach w transporcie towarów”. Opisałem w nim dość szczegółowo, jakie zapisy dotyczące parkowania znajdują się w polisach OCP, kupowanych przez przewoźników. W tym artykule opiszę, w jakich sytuacjach najczęściej dochodzi do kradzieży towaru. I choć kradzieże zdarzają się praktycznie wszędzie, niektóre rejony są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia tego typu szkód.

> Transport morski

Superport w Gdańsku

Terminal DCT Gdańsk po jesiennym wzroście przeładunków wysuwa się na pierwsze miejsce pod względem obsługi kontenerów przed port w Gdyni. Tym samym Gdańsk przejmuje rolę głównej bramy dla ładunków eksportowych i importowych do Polski.

> Transport kolejowy

Co dalej z PKP Cargo?

Największy polski przewoźnik towarowy zapowiada ekspansję

Podczas grudniowego spotkania z dziennikarzami, prezes zarządu PKP Cargo Wojciech Balczun poinformował o dobrych wynikach spółki w roku 2010 i nakreślił ambitną wizję jej rozwoju w najbliższych latach. Wzrosnąć ma praca przewozowa i nakłady inwestycyjne, poprawić się rentowność, a łączny zysk przewoźnika w okresie 2011 – 2015 powinien wynieść ok. 1 mld zł.

Kolejne centrum logistyczne na granicy wschodniej

Z początkiem roku na granicy polsko-ukraińskiej zawiązana została nowa spółka PKP Cargo Centrum Logistyczne Medyka-Żurawica, powstała na wzór działającego od kwietnia 2010 roku centrum logistycznego w Małaszewiczach.

> Kadry i zarządzanie

Koncentracja na kadrze kierowniczej w sektorze TSL

Równolegle do rosnących wymagań klientów logistyki w globalnej światowej gospodarce oraz oczekiwań rynku, związanych z kompetencjami po stronie usługodawców logistycznych, coraz ważniejszy staje się właściwy dobór personelu w sektorze TSL. Rozwój sektora zmusza przedsiębiorstwa do nieustannego poszukiwania i oceny talentów oraz związania najlepszych menedżerów z firmami.

> Marketing

Kod sukcesu Eurostaru

Skrywana od wieków tajemnica, zagadkowe morderstwo i kod ukryty w najsławniejszych dziełach renesansu – z tym zmierzył się Robert Langdon, główny bohater Kodu Leonarda da Vinci, powieści, która wzbudziła sensację niemal na całym świecie. Jednak nie tylko historyk i badacz symboli, jakim był Langdon, miał okazją przeżyć niezapomnianą przygodę. Również pasażerowie Eurostar mogli wziąć udział w rozwiązywaniu zawikłanych kodów i mieć szansę na zdobycie niezwykłych nagród.

 

Początek roku przynosi nam sporo pozytywnych aktywności
i zmian, które ? mam nadzieję ? spodobają się również i Państwu.
Już od marca w ramach naszego wydawnictwa rozpoczniemy
wydawanie drugiego tytułu ? miesięcznika Truck & Van.
Będzie on uzupełnieniem i rozwinięciem magazynu TSL Biznes,
który w dalszym ciągu będziemy rozwijać jako tytuł uniwersalny,
łączący wszystkie gałęzie i poziomy transportu i logistyki i kierowany
do szerokiego grona menedżerów oraz specjalistów.
Uwaga Truck & Van skupi się na kwestiach bezpośrednio
związanych ze sprzętem i wyposażeniem technicznym,
wykorzystywanym w transporcie drogowym, zarówno
tym dalekim, jak i nieco bliższym oraz bardziej specjalizowanym.
Wspólnym mianownikiem obydwu naszych tytułów
będzie niezmienne postrzeganie poruszanych tematów
przede wszystkim przez pryzmat funkcjonalności i ekonomii
oraz biznesowej praktyczności. Nie oznacza to, że czasami
nie oderwiemy się od codzienności i nie poruszymy nieco
?luźniejszych? tematów.
Nasz nowy miesięcznik tworzyć będzie doświadczony zespół
redakcyjny, którym pokieruje Katarzyna Dziewicka. Już
od marca Truck & Van ukazywać się będzie jako odrębny tytuł.
W tym miesiącu magazyn ten gościmy, w nieco zmniejszonej
objętości, na łamach TSL Biznes. Oczywiście zachęcamy
do aktywnej lektury obydwu naszych tytułów, w czym z pewnością
pomoże atrakcyjna oferta prenumeraty.
Sukcesywnie zwiększamy też naszą aktywność i udział
w najważniejszych wydarzeniach branżowych. Z tego miejsca
chciałbym szczególną uwagę zwrócić na jedno z nich ? Forum
Młodej Logistyki, które już za dwa miesiące odbędzie
się w Warszawie, świętując dziesiąte urodziny. Nasza redakcja
blisko współpracuje z organizatorami, Studenckim Kołem
Logistyki Stosowanej, oraz drugim z partnerów FML, firmą
Doradztwo Gospodarcze i Logistyczne. W tym roku wspólnie
przeprowadzimy swego rodzaju ?eksperyment?, poszerzając
formułę konferencji o całkiem nowy element ? Logistyczne
Targi Pracy. Mają one być miejscem, gdzie przedsiębiorstwa
branży TSL będą mogły nie tylko spotkać najlepszych
kandydatów na pracowników, stażystów czy praktykantów, ale
też dać się lepiej poznać studentom, którzy przecież za kilka
lat mogą być naszymi pracownikami, kontrahentami, a może
i klientami. Warto budować pozytywne relacje już dziś. Stąd
też mamy nadzieję, że taka formuła dialogu branżowego spotka
się z uznaniem, a kolejne edycje targów będą się rozwijały
równie dynamicznie, jak samo Forum Młodej Logistyki rozwijało
się przez ostatnią dekadę.
Jeszcze raz zachęcam do lektury TSL Biznes, wraz z zawarym
w nim numerem startowym Truck & Van, jak i do udziału
w naszych innych aktywnościach.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C