TSL Biznes – luty 2012

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2012_02m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]
> Wydarzenia

Już wkrótce XI Forum Młodej Logistyki oraz Logistyczne Targi Pracy

Już za niespełna dwa miesiące wszyscy profesjonaliści oraz entuzjaści transportu, spedycji i logistyki będą mieli niepowtarzalną okazję, aby jeszcze bliżej zapoznać się z branżą TSL. 29 i 30 marca Studenckie Koło Logistyki Stosowanej zaprasza na XI Forum Młodej Logistyki oraz II Logistyczne Targi Pracy.

Małopolska 2012 – transport w regionie i w Europie

Międzynarodowe forum ekspertów transportu lądowego i logistyki.

Motoryzacja silnikiem gospodarki

Pod takim hasłem przewodnim Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wystosował do rządu i parlamentu postulaty, celem zwrócenie uwagi na rolę branży motoryzacyjnej i nurtujące ją problemy.

> Logistyka

Logistyka wspiera branżę odzieżową

Dzisiejszą branżę odzieżową tworzą głównie sieci sklepów funkcjonujących pod szyldem znanych marek, a ich produkty odpowiadają zawsze najnowszym trendom. Sklepy te starają wprowadzać bardzo często nowe kolekcje małymi partiami, minimalizując jednocześnie koszty produkcji, ograniczając wyprzedaże i ciągle usprawniając procesy logistyczne. Zaprojektowanie odzieży i jej dystrybucja do sklepów w ciągu kilku tygodni to standardy, które wyznaczyli najlepsi na tym rynku. Aby im sprostać, potrzebne jest fachowe wsparcie firm logistycznych.

Odzieżowe wymagania

Firmy odzieżowe, chcąc sprostać wymaganiom rynku, muszą optymalizować procesy logistyczne. Ważna jest więc konsolidacja magazynów, szybkie uzupełnianie sklepów oraz wdrażanie rozwiązań wspierających procesy związane ze sprzedażą internetową.

Siedem grzechów głównych zarządzania projektami wdrożeniowymi w logistyce
Optymalizacja to bardzo modne logistycznie słowo w ostatnich latach. Rynek od lat wymusza szukanie oszczędności oraz podnoszenie jakości świadczonych usług, dlatego każdy ciekawy pomysł usprawniający procesy logistyczne w firmie zostanie z pewnością uważnie wysłuchany przez zarząd, często przepuszczony przez arkusz kalkulacyjny, a nierzadko zrealizowany. Gdy kończą się ludzkie możliwości optymalizacji, z pomocą przychodzą systemy informatyczne. Jednak wdrażając projekty możemy natrafić na liczne pułapki.

Najważniejsze jest niewidoczne

Na samym początku jest klient. Jego oczekiwania i potrzeby są bazą dla zmian. Zakres i rytm zmian określają pracownicy. Wyznaczają cele, dostarczają rozwiązań… Żeby się doskonalić, wystarczy kartka papieru i ołówek – mówi Dariusz Suchłabowicz, menedżer projektu SRS w Scania Polska. Scania Retail System to program szkolenia personelu, na którym korzystają wszyscy.

Perfekcyjny łańcuch logistyczny

Dakar to najtrudniejszy rajd terenowy na świecie. Wymaga od uczestników niemalże nadludzkich umiejętności i wytrzymałości, jak również perfekcyjnego przygotowania samochodów rajdowych. W największych wyścigach kolarskich takich jak Tour de France, Vuelta Espana, Giro d’Italia czy w rodzimym Tour de Pologne wymagany poziom umiejętności uczestników jest również umiejscowiony bardzo wysoko, a terenowe maszyny zamienione są na ultralekkie i szybkie rowery szosowe. W obu przypadkach za prawidłowym przebiegiem sportowej rywalizacji stoi doprowadzony do perfekcji łańcuch logistyczny. Jego charakterystyka będzie przedmiotem bieżącego artykułu.

> Powierzchnie magazynowe

Czas powrotu do dobrej formy
Rok 2011 był okresem pozytywnych zmian na rynku nieruchomości magazynowych w Polsce. Branża wróciła do dobrej formy. Zwłaszcza pierwsza połowa roku udowodniła obserwacje z końca 2010 r. o poprawie sytuacji na rynku powierzchni magazynowo-logistycznej. Firmy nabrały pewności w inwestowaniu w nowe projekty, co przełożyło się na pozytywny wzrost w wielu sektorach.

Magazyny przyjazne dla środowiska
W listopadzie ubiegłego roku odbyła się ceremonia rozdania nagród Green Building, zorganizowana przez wydawnictwo EuropaProperty. PointPark Poznań, przemysłowy i logistyczny park P3 wygrał nagrodę GREEN Building Award w kategorii “BREEAM application in process”. Nagrodą zostały uhonorowane projekty deweloperskie certyfikowane jako budynki ekologiczne przez międzynarodowy system BREEAM lub LEED.

Dominacja BTS. Podsumowanie roku 2011 i prognozy na 2012 rok
Jeszcze przed rokiem wielu uczestników rynku magazynowego w Polsce niepewnie i raczej pesymistycznie wypowiadało się na temat tego, co przyniesie rok 2012. Wbrew tym mało optymistycznym prognozom, ubiegły rok okazał się bardzo dobrym okresem dla polskiego rynku nieruchomości magazynowych.

Za nami wzrosty, przed nami wyzwania
Pomimo wzrostu powierzchni magazynowej, która trafiła na rynek polski w ubiegłym roku, warto zwrócić uwagę, że był to bardzo nierówny rok. W pierwszych trzech kwartałach utrzymywały się pozytywne trendy wzrostu aktywności najemców i deweloperów. Spadła ilość pustostanów i wzrósł poziom czynszów, a liczba realizowanych projektów w trzecim kwartale osiągnęła poziom najwyższy od 2009 roku. Jednak w ostatnich trzech miesiącach rynek zaczął stawiać branży powierzchni magazynowo-przemysłowej nowe trudne wyzwania. Pojawiły się przejawy potencjalnego powrotu kryzysu – drugiej fali.

Coraz mniej pustostanów
W 2011 r. rynek nieruchomości magazynowo-logistycznych w Polsce rozwijał się bardzo dynamicznie. W pierwszym półroczu popyt wzrósł o 40%, a liczba inwestycji na etapie realizacji była prawie dwukrotnie wyższa niż w analogicznym okresie 2010 r.

Magazyny szyte na miarę
Nazwa “build-to-suit” (BTS), czyli obiekt “szyty na miarę” w etymologiczny i naturalny sposób odnosi się do krawiectwa. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż deweloperzy na wzór krawców dostosowują obiekty na potrzeby swoich klientów – niczym konstruktorzy odzieży dogłębnie analizują potrzeby, konstruują ifinalnie tworzą niestandardowe obiekty. Te indywidualne rozwiązania determinowane są nie tyle przez branże, co przez samych klientów, choć oczywiście można zauważyć pewne tendencje. Jedną z gałęzi przemysłu, której liderzy dostrzegają potrzebę realizowania inwestycji typu BTS, jest rynek odzieżowy.

> Transport kolejowy i intermodalny

Kolejowi przewoźnicy towarowi nie boją się kryzysu
Rok 2011 na polskim rynku przewozów ładunków można uznać za dobry, a zdaniem niektórych, nawet bardzo dobry. Według wstępnych ocen, już w listopadzie wielkość przewozów koleją wyniosła 227,7 mln ton (o 5,5% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego), przekraczając poziom całego roku 2010. Wyniki te dają podstawy do optymistycznych prognoz na 2012 r. Towarzyszy im jednak nuta niepewności.

CTL Logistics planuje dwucyfrowy wzrost w transporcie intermodalnym
Transport intermodalny to dynamicznie rozwijający się segment rynku usług logistycznych. Aby efektywnie wejść w ten segment transportu konieczne jest duże doświadczenie, umiejętność pracy w systemie projektowym i coś, co dzisiaj jest najbardziej pożądane – elastyczność w biznesie logistycznym. Minione dwa lata naszej aktywności na europejskim rynku transportu intermodalnego pokazują, że warto w niego inwestować. CTL Logistics udowodniła, że można wykonać w krótkim czasie znaczny rozwój w tym segmencie, zdobyć duże kontrakty i uplasować się na trzeciej pozycji największych udziałowców rynku intermodalnego w Polsce.

Tiry na (kiepskie) tory – jak rozwinąć przewozy intermodalne w Polsce?
Przez blisko dwa lata łódzki Instytut Spraw Obywatelskich (ISO) prowadził kampanię promującą tranzyt towarów koleją kosztem ograniczenia transportu ciężarówkami. Idea tej akcji, wyrażona nośnym medialnie hasłem “tiry na tory”, wydaje się nie do końca uzasadniona – zwłaszcza biznesowo, a i dotychczasowa praktyka przewozowa pokazuje, że w Polsce pozostaje ona wciąż mało realna.

Morzem, lądem i koleją – transport intermodalny od podstaw
Przewozy o charakterze intermodalnym bazują na więcej niż jednej gałęzi transportu. Ich istotą jest używanie, na całej trasie przewozów, tylko jednej jednostki ładunkowej, takiej jak kontener czy też samochodowe nadwozie wymienne. Tym, którzy nie mieli bliższej styczności z takim rodzajem transportu, przybliżamy jego podstawy.

> Transport morski

Handel pójdzie za banderą?
Kryzys w żegludze światowej z 2009 r. miał swoje nieoczekiwane skutki. Jednym z nich było pojawienie się na Bałtyku, 2 lata temu, pierwszej linii żeglugowej łączącej bezpośrednio porty Dalekiego Wschodu z Gdańskiem. Zanosi się na to, że ten scenariusz się powtórzy i kolejna faza kryzysu spowoduje otwarcie drugiej takiej linii – również docierającej do Gdańska.

Najwięksi rosną w siłę
Armatorzy kontenerowi zakończyli 2011 rok stratami w wysokości 5,2 mld USD – wynika z szacunków londyńskiej firmy Drewry, monitorującej rynek żeglugowy na świecie. Niektórzy przewoźnicy w dalszym ciągu starają się jednak zwiększyć swoje udziały w rynku. Dlatego też, w stosunku do 2010 r. łączna pojemność oferowana do przewozów kontenerowych, wzrosła o 8%, do 15,9 mln TEU.

Gdańska brama do Polski
Dzięki uruchomieniu przez Maersk Line bezpośredniego, regularnego połączenia kontenerowego z portów Dalekiego Wschodu do gdańskiego Deepwater Container Terminal (DCT) Port Gdańsk stał się kontenerowym hubem na Bałtyku. W ten sposób powstało centrum przeładunkowe, które umożliwia dalszą dystrybucję kontenerów do portów Finlandii czy Rosji.

Bałtyckie autostrady do polskich portów
Zapewnienie sprawnej i efektywnej obsługi dynamicznie wzrastającego ruchu towarowego i pasażerskiego w Unii Europejskiej legło u podstaw koncepcji autostrad morskich, promowanej przez Komisję Europejską. Z rozwiązań tych skorzystały także polskie porty morskie. Z różnym skutkiem.

Przygotowania do żeglugowej wojny
Kolejny serwis oceaniczny zawinie wiosną br. do gdańskiego Deepwater Container Terminal (DCT). Może to oznaczać, że w 2012 r., po raz pierwszy w historii polskich portów, w jednym z nich zostanie obsłużone ponad 1 mln TEU. Wszystko za sprawą nowego porozumienia światowych armatorów kontenerowych, pod nazwą G6.

Transportowa katastrofa na Bałtyku?
Niemal 100% podwyżka cen paliwa okrętowego i znaczny wzrost kosztów transportu, nie tylko morskiego, to tylko niektóre obawy branży żeglugowej związane z projektem wprowadzenia, od stycznia 2015 r. bardziej rygorystycznych norm emisji spalin. Czy nad Bałtyk nadciąga transportowa katastrofa?

> Logistyka – technologia

Kontenerowa żonglerka
Przeładunek kontenerów odgrywa istotną rolę w wielu procesach logistycznych. Ze względu na znaczne rozmiary i masy kontenerów, konieczne jest zastosowanie precyzyjnych, mocnych, a co najważniejsze – bezpiecznych urządzeń przeładunkowych.

74 tony nowoczesnej technologii w PCC Intermodal
Nowy wózek kontenerowy typu Reach Stacker rozpoczął pracę na terminalu przeładunkowym w Gliwicach. Wózek marki Hyster RS45-31CH dostarczyła firma Zeppelin Polska, wyłączny dystrybutor i serwisant marki Hyster w Polsce.

> Prawo

Czy przyjmować faktury otrzymywane drogą elektroniczną?
Kwestie związane z przesyłaniem faktur drogą elektroniczną cały czas budzą wątpliwości przedsiębiorców. Zastanówmy się więc, kto na podstawie obowiązujących przepisów prawa jest uprawniony do otrzymywania (przyjmowania) od sprzedawców faktur VAT za pomocą korespondencji emailowej, gdzie faktura jest wysyłana jako pdf czy też scanowana i dołączana jako załącznik do maila. Czy na podstawie tak otrzymanych faktur można dokonać ewentualnego odliczenia wynikającego z nich naliczonego podatku?

Liczne zmiany w prawie transportowym od 2012 roku
Wraz z końcem kadencji parlamentu w 2011 roku, zafundowano branży transportowej wiele zmian w szeroko rozumianym prawie transportowym. Prace nad ustawami, które trwały niejednokrotnie wiele lat, tuż przed końcem kadencji zostały (czasami nieco na siłę) uchwalone zmiany wprowadzone w życie. O ile większość tych zmian była oczekiwana i wręcz niezbędna we współczesnych realiach przewozu towarów, o tyle (jak to zwykle bywa) w kilku przypadkach doszło do przysłowiowego “wylania dziecka z kąpielą”.

Branża transportowa od lat boryka się z problemem uczciwości.
Wśród wielu rzetelnie działających, uczciwych osób
i firm pojawiają się ?czarne owce?. Działając na bardzo dużym
i rozproszonym rynku łatwo jest im znaleźć mniej doświadczonych
czy niezorientowanych klientów, których można oszukać
i okraść. W ten sposób psują jednak wizerunek całej branży
transportowej, na czym cierpią wszyscy. Duża część negatywnych
zjawisk w transporcie i spedycji wynika też z braku wiedzy
i bagatelizowania potencjalnych zagrożeń, dlatego do wspólnej
edukacji oraz nagłaśniania problemu i walki z oszustami powinni
włączyć się wszyscy odpowiedzialni transportowcy.
My również włączamy się w takie działania i wspieramy
kampanię ?Rzetelny Przewoźnik?, do czego gorąco zachęcam
również wszystkich czytelników. Pokażmy, że można działać
uczciwie i rzetelnie. Że to oszuści, kombinatorzy i naciągacze
są marginesem tej branży, a nie odwrotnie. Liczymy, że kampania
?Rzetelny Przewoźnik? przyniesie oczekiwane efekty.
Mamy też nadzieję, że pójdą za nią kolejne akcje, które wyeliminują
patologie występujące również wewnątrz samej branży
transportowej ? jak np. kradzieże paliwa, kombinacje z paletami,
świadome łamanie zasad bezpieczeństwa i inne ?grzeszki?, z którymi
spotykamy się na co dzień. Niestety, ale wiele z nich spotyka
się z powszechnym przyzwoleniem samego środowiska transportowego.
Z jednej strony przewoźnik nie chce być oszukiwany
przez spedytora czy kierowcę podkradającego paliwo. Z drugiej,
gdy sam ?trafi na frajera?, któremu można nie zapłacić lub go naciągnąć,
to czemu nie? Biznes jest biznes. I w tym właśnie problem.
W tej branży szczególnie często słyszymy stwierdzenia, że
kto nie zakombinuje, ten nie przetrwa na trudnym rynku. Dlatego
kombinuje wielu. Ale czy taka sytuacja jest normalna, czy
taką branżę chcemy budować, opartą na nieuczciwości i ciągłych
kombinacjach? Zwłaszcza, że kombinacja wchodzi w nawyk. Kto
raz zakombinuje, ten zwykle nie kończy na jednym, małym naciągnięciu
przepisów, ale kręci coraz więcej i coraz częściej, gdzie
i jak się da. Byleby tylko zwiększyć wpływy i jak najmniej się napracować.
A spirala naciągactwa i oszustwa tylko się nakręca.
Pokażmy sami sobie, że nie jest to konieczne i można działać
w tym biznesie bez krętactwa, kombinacji i naciągania.
Mamy świadomość, że nie ulepszymy całego świata z dnia na
dzień, ale zmierzajmy w tym kierunku, choćby i małymi krokami.
Będzie nam wszystkim łatwiej i przyjemniej.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C