TSL Biznes – luty 2013

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2013_02m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]
> Logistyka

 

 Nie tylko w “sieciówce”

 

Polacy chętnie robią zakupy w centrach handlowych i coraz częściej korzystają ze zlokalizowanych w nich sklepów odzieżowych. Polski rynek to ważny klient dla sektora odzieżowego, a polscy odbiorcy coraz częściej zachowują się tak, jak konsumenci w krajach zachodnich.

 

Marcin Jurczak

 

 

Usługi dedykowane branży fashion
Sektor fashion jest jednym z ciekawszych rynków. Do tej grupy zaliczają się w głównej mierze sklepy sieciowe znajdujące się w galeriach i przy ulicach handlowych, outlety, a także sklepy internetowe. Pomimo spadku koniunktury branża ta rozwija się szybciej niż gospodarka krajowa. Jak szacują eksperci, w roku 2013 rynek może wzrosnąć nawet o 3,6%.

 

Tomasz Pyka, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu, Spedimex Sp. z o.o.

 

 

Oszczędniej i wydajniej
Ręczne sortowanie tysięcy listów przewozowych i dystrybuowanie ich na różnych trasach często powoduje opóźnienia w dostawach. Także norweska firma Berendsen Tekstil Service AS miała z tym problem, i to mimo tego, że zawsze kładła nacisk na to, aby logistyka i procedury dystrybucyjne były na wysokim poziomie. Problem ten przestał istnieć dopiero po wprowadzeniu elektronicznego systemu logistycznego.

 

 

Optimus Sorter Technology BV wygrywa przetarg

 

River Island Clothing Co Ltd., brytyjskie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją i sprzedażą detaliczną odzieży, przez dłuższy czas poszukiwało efektywnego systemu sortującego, który usprawniłby obsługę sprzedaży internetowej w nowym centrum dystrybucyjnym. Po przeprowadzeniu procedury przetargowej, obejmującej pełne testowanie produktu, spółka na jego dostawcę wybrała Optimus Sorter Technology BV z Holandii.

 

 

Specyfika obsługi branży odzieżowej
Z logistycznego punktu widzenia branża odzieżowa ma bardzo specyficzne wymagania. Jakie i dlaczego? Wyjaśnia to Mariusz Najda, dyrektor ds. sprzedaży (produkty międzynarodowe) DHL Express (Poland) w wywiadzie udzielonym redakcji TSL Biznes.

 

 

Otwarci na największych
Z Marcinem Gruchała, prezesem VGL Group, rozmawia Piotr Frankowski

 

 

Dalszy wzrost dla Poczty Polskiej
Branża TSL była i nadal jest “papierkiem lakmusowym” rozwoju gospodarczego kraju. W ciągu ostatnich dwóch lat, pomimo kryzysu w większej części Europy, polska gospodarka miała się dobrze, więc i operatorzy logistyczni notowali pozytywne wyniki ilościowe i finansowe.

 

Jarosław Toczko, dyrektor Centrum Logistyki

 

 

Z żelazną konsekwencją
Poza FM Logistic trudno w branży TSL znaleźć drugą firmę, która może się pochwalić tak konsekwentną polityka rozwojową, skutkującą corocznym wzrostem na poziomie 10-15%. Co więcej, operator nie zabiega o zwiększenie tempa rozwoju, gdyż uważa, że wtedy nie da się utrzymać wysokiej jakości usług. A na to nie może sobie pozwolić.

 

Elżbieta Haber

 

 

> Transport intermodalny

 

 

Łącząc mobilność z niskim kosztem
Firmą, która wkracza na polski rynek z innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie transportu intermodalnego płynów spożywczych, jest H&S Group. O zaletach tego rodzaju transportu przekonuje Sebastian Malcharek, menedżer komercyjny Polska, Czechy, Słowacja H&S Transport.

 

 

Ze statków na tory
Zeszły rok obfitował w wyjątkowo wiele wydarzeń w przewozach intermodalnych. Widać to było zwłaszcza w polskich portach. Nie znaczy to jednak, że z naszym intermodalem jest dobrze – i że wszystko idzie we właściwym kierunku.

 

Maciej Borkowski

 

 

Lepiej będzie za kilka lat
Dane dotyczące przewozów intermodalnych za trzy kwartały 2012 r., opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego, świadczą, że po zapaści w 2009 r., polski intermodal stopniowo nadrabia straty. Tempo wzrostu jest wyższe niż przewidywały prognozy, a bariera 700 tys. TEU przewiezionych koleją przekroczona została wcześniej, niż w przewidywanym początkowo 2015 r.

 

Franciszek Nietz

 

 

Sposób na zdobycie przewagi rynkowej
Operatorzy liczyli, że w 2012 r. nastąpi rozwój transportu intermodalnego. I rzeczywiście nastąpił. W pierwszym kwartale liczba jednostek w przewozach intermodalnych wzrosła o prawie 60%, dalszy trend był raczej spadkowy, ale w porównaniu do roku 2011 i tak odnotowano zdecydowany rozwój.

 

Georges Gomes, dyrektor transportów multimodalnych GEFCO Polska

 

 

Dynamika będzie rosła
Opierając się na obserwacjach rynku oraz własnych kontraktach, CTL Logistics szacuje, że w 2013 r. największy ruch pod względem przewozów kontenerowych odnotowany zostanie w przewozach chemii, elektroniki, AGD oraz w szeroko pojętej branży automotive.

 

Jacek Bieczek, Prezes Zarządu CTL Logistics

 

 

Niespełnione oczekiwania
Rok 2012 miał być czasem intensywnego rozwoju transportu intermodalnego – tak twierdziło Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz urzędy centralne: UTK, CUPT. W rzeczywistości ostatni rok trudno nazwać przełomowym dla intermodalu. Można jedynie mówić o pierwszych niewielkich symptomach poprawy.

 

Andrzej Kozłowski, członek zarządu odpowiadający za fracht morski, lotniczy i intermodalny w ROHLIG SUUS Logistics

 

 

Jeszcze długa droga
Choć transport intermodalny w Polsce rozwija się od lat, co potwierdził rok 2012, to w stosunku do Europy Zachodniej mamy wiele do nadrobienia. Dlatego powinniśmy zastanowić się jak możemy wesprzeć rozwój tej branży, bo tylko wtedy, za kilka lat, będziemy mogli sobie powiedzieć, że wykorzystaliśmy naszą szansę.

 

Dariusz Stefański, prezes Zarządu PCC Intermodal S.A.

 

 

> Transport kolejowy

 

 

Gra o polskie tory
Przewoźnicy, przedstawiciele organizacji pracodawców, reprezentanci związków zawodowych i organizacji społecznych, jako decyzję całkowicie nieuzasadnioną ekonomicznie, która może mieć katastrofalne skutki dla rozwoju transportu kolejowego w Polsce, uznali zapowiedź skrócenie polskiej sieci kolejowej o ponad 25%. Obecnie ma ona 19 tys. km.

 

Franciszek Nietz

 

 

Polska bliżej europejskiej kolei bez granic
– Sferę rozwiązań służących procesom zarządzania i sterowania ruchem kolejowym oraz zwiększającym jego bezpieczeństwo czeka w Polsce rewolucja – zapewniał w połowie 2010 r. Marek Pawlik, ówczesny wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe. Owa “rewolucja” była jednak już wówczas o kilka lat opóźniona, a jej przyspieszenie, dostrzegalne w ostatnich miesiącach, wynika bardziej z konieczności niż konsekwentnej realizacji ambitnej strategii.

 

Franciszek Nietz

 

 

Wkrótce testy systemu ETCS 2
Już w marcu rozpoczną się testy nowoczesnego systemu wspomagającego pracę maszynisty. Próby odbędą się na linii kolejowej E 30 pomiędzy Legnicą a granicą państwa.

 

 

Kopalnie, wożone koleją
W dostawie towarów ponadgabarytowych, zwłaszcza przy dużych odległościach, wykorzystywany jest transport kolejowy. Przykładem tego jest przewóz przez DB Schenker Logistics 3,5 tys. t sprzętu górniczego dla Grupy Kopex, na trasie Polska-Syberia o długości 5 tys. km.

 

Elżbieta Haber

 

 

> Powierzchnie magazynowe

 

 

W magazynach – stabilizacja

 

Według danych DTZ, zasoby nowoczesnych powierzchni magazynowych i lekkiej produkcji, oferowanych pod wynajem, pod koniec 2012 r. wynosiły blisko 7,4 mln m2, wobec 6,9 mln m2 na koniec 2011 r. Region Warszawy (zwyczajowo dzielony na trzy strefy), będący najlepiej rozwiniętym i najbardziej dojrzałym rynkiem magazynowym w Polsce, wynosił 36,9% krajowych zasobów, podczas gdy 5 lat temu stanowił blisko połowę (48,9%)

 

 

Dominują operatorzy logistyczni

 

Rynek powierzchni magazynowych w 2012 r. odznaczał się stosunkowo dużym wzrostem podaży, ale nieco słabszą dynamiką popytu w porównaniu do 2011 r. Liczba pustostanów spadła do poziomu 10,7%. Do użytku oddano 508 tys. m2 nowej powierzchni magazynowej klasy A, najwięcej w I kwartale (211 890 m2.). W grudniu w budowie pozostawało ok. 201 tys. m2, najwięcej w regionie wrocławskim, warszawskim oraz poznańskim.

 

Wojciech Dachniewski, negocjator, Dział Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych, Cushman & Wakefield

 

 

Faurecia ponownie z Panattoni
Panattoni Europe buduje już drugi obiekt produkcyjny dla firmy Faurecia, będącej jednym z wiodących producentów części samochodowych. Inwestycja liczy 13,6 tys. m2. W transakcji pośredniczyła agencja nieruchomości Colliers International.

 

 

> Logistyka – technologia

 

 

Wspólne oszczędności w łańcuchu dostaw
Casbega, jedna z wiodących spółek firmy Coca Cola w Hiszpanii, kilka miesięcy temu rozpoczęła projekt optymalizacji procesów logistycznych oraz obniżenia kosztów w łańcuchu dostaw. Projekt realizowany jest we współpracy z firmą CHEP, specjalizującą się w rozwiązaniach z obszaru gospodarki opakowaniami zwrotnymi.

 

 

Sprawniej między regałami
Efektywność operatora wózka widłowego zależy przede wszystkim od doświadczenia i umiejętności samego pracownika. Jednak dobór odpowiedniego narzędzia pracy, a więc parametrów i wyposażenia sprzętu, może w znaczny sposób usprawnić wykonywane przez niego zadania.

 

Tomasz Sobczak, Regionalny Dyrektor Handlowy STILL Polska

 

 

> Transport drogowy

 

 

Trzeci rok kampanii “Rzetelny przewoźnik”
Mijają dwa lata od zainicjowania kampanii przeciw kradzieżom i wyłudzeniom w transporcie drogowym “Rzetelny przewoźnik”. Obecnie trwają przygotowania do następnej edycji, która nieco zmieni charakter – będzie mówić o szeroko pojętym bezpieczeństwie i dobrych praktykach w transporcie drogowym. Akcja obejmie już nie tylko Polskę, Czechy i Słowację, ale również Litwę i Ukrainę.

 

Elżbieta Haber

 

 

Program – czas na zmiany
Firma spedycyjna Timotrans, specjalizująca się w transporcie międzynarodowym, podczas wyboru dostawców kieruje się przede wszystkim bezpieczeństwem inwestycji oraz elastycznością. Od dwóch lat stosuje ona system do zarządzania transportem CarLo firmy Soloplan.

 

 

> Finansowanie

 

 

Kryzys rzucił cień na rynek leasingu
Rok 2012 nie był najlepszy dla branży leasingowej. Firmy stowarzyszone w Związku Polskiego Leasingu (ZPL) w stosunku do roku poprzedniego urosły zaledwie o 0,27%, udzielając finansowania w kwocie 31,2 mld zł. A jeszcze rok wcześniej analitycy spodziewali się 12-procentowego wzrostu.

 

Elżbieta Haber

 

 

Jak wydać mniej pieniędzy?
Wsparcie polskich przedsiębiorstw przez ograniczenie ryzyk zawartych w zobowiązaniach finansowych i minimalizację ich kosztów, to cel jaki przed sobą stawiają partnerzy zarządzający MGW Corporate Consulting Group sp. z o.o.

 

 

> Prawo

 

 

Parking strzeżony, czyli jak to z kradzieżą było
Ubezpieczyciele bardzo często wymagają od przewoźników, aby w czasie postojów parkowali pojazdy na parkingach strzeżonych. Nie jest tajemnicą, że w Europie Zachodniej i w Polsce takich parkingów jest tak mało, że można stwierdzić, że ich w ogóle nie ma. Nawet jeśli coś znajdziemy, to musimy zadać sobie pytanie, czy jest to faktycznie parking strzeżony, czy tylko plac do parkowania? Opisany przypadek potwierdza, że wszyscy są w porządku, tylko przewoźnik… zostaje z ręką w przysłowiowym nocniku.

 

Jerzy Różyk, ekspert ds. oceny ryzyka w transporcie
CDS Kancelaria Brokerska www.cds-odszkodowania.info

 

 

Odpowiedzialność przewoźnika mimo braku winy
Zimowa aura sprzyja wszelkiego rodzaju wypadkom i kolizjom drogowym, które skutkują wymiernymi szkodami. Przewoźnik powinien więc wiedzieć, jakie są tego konsekwencje. O ile ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów jest obowiązkowe i to – z zasady – zakład ubezpieczeń sprawcy jest zobowiązany do pokrycia szkód, o tyle w branży transportowej zazwyczaj występuje problem z właściwym postępowaniem w przypadku powstania szkody w wyniku takich właśnie zdarzeń.

 

Kamil Krasuski, CATL Kancelaria Prawna

 

 

> Kadry i zarządzanie

 

 

Rola komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu projektami logistycznymi

 

Na pytanie czym jest projekt logistyczny, zazwyczaj padają odpowiedzi typu: uruchomienie nowego magazynu czy rozbudowa już istniejącego, wdrożenie systemu IT wspierającego obsługę łańcucha dostaw. Schody zaczynają się przy definicji komunikacji wewnętrznej, a jej rola w zarządzaniu projektami logistycznymi to już MATRIX.

 

Dorota Jaworska, “DoradKom” Doradztwo i szkolenia

 

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C