TSL biznes – luty 2015

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2015_02m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

> Logistyka

Fashion… czyli logistyka jest w modzie
Wymagania branży odzieżowej w zakresie logistyki bezpośrednio związane są ze specyfiką tego rynku. Ciągłe zmiany asortymentu i konieczność szybkiego reagowania na potrzeby klientów to główne wyzwania wynikające z obsługi procesów logistycznych.

Na najwyższym poziomie
Ogólny indeks zadowoleniaklientów GEFCO osiągnął poziom 89%. Tak mówią wyniki niezależnego badania satysfakcji klientów, które operator zlecił Fundacji Obserwatorium Zarządzania i które przeprowadzono w sierpniu i we wrześniu 2014 r.

W kontrolowanych temperaturach,także dla sieci handlowych
W Polsce sami producenci artykułów spożywczych wydają rocznie ponad 4,66 miliarda euro na to, aby ich produkty dotarły do klientów w dobrej jakości i zgodnie z ich zapotrzebowaniem.

 

Grupa ID Logistics już od 6 lat w Polsce
Sześcioletnia obecność ID Logistics w Polsce była okazją do spotkania z przedstawicielami mediów. Oprócz dokonań na polskim rynku ten międzynarodowy dostawca usług logistycznych, specjalizujący się w logistyce kontraktowej, przedstawił strategię rozwoju na naszym rynku w latach 2015-2017. Zacznijmy jednak od początku.

 

Szansa dla przedsiębiorców z Polski i Niemiec
Już od 10 lat Investor Center Ostbrandenburg, będące centrum obsługi inwestora, wspiera zagraniczne przedsiębiorstwa, które otwierają swoje placówki w niemieckim mieście granicznym jakim jest Frankfurt nad Odrą. W ostatnich latach znacznie polepszyły się tu warunki inwestycyjne, szczególnie dla polskich inwestorów.

 

 > Systemy IT

2015 – pod znakiem rozwoju technologii
Zdaniem ekspertów z firmy IBCS Poland, rok 2015 w obszarze logistyki i informatycznych rozwiązań mobilnych upłynie pod znakiem ciągłego rozwoju dostępnych już technologii oraz wzrostu zainteresowania rozwiązaniami WMS przez mniejsze podmioty związane z branżą e-commerce. Na znaczeniu zyska również oprogramowanie oferowane w modelu SaaS i biznesowe aplikacji mobilne.

 

Jedno rozwiązanie IT dopasowane dla wszystkich dostawców
Firma Schmitz Cargobull AG posiada 34 przedstawicielstwa, niemal we wszystkich krajach europejskich, w których współpracuje z ok. 150 dostawcami. W celu terminowej realizacji dostaw na wszystkie rynki, Schmitz Cargobull zdecydował się na realizację zamówień za pomocą platformy informatycznej AX4 firmy AXIT.

 

> Finansowanie

Nieprzerwany wzrost na rynku leasingu
Rok 2014 dla branży leasingowej był bardzo udany. Firmy raportujące do Związku Polskiego Leasingu wypracowały 21,3% wzrost (r./r.) i łączne finansowanie na poziomie 42,8 mld zł. W przeważającej części były to transakcje odnoszące się do dóbr ruchomych. Łączna wartość aktywnego portfela branży na koniec 2014 r. (78,3 mld zł) jest porównywalna z wartością sald kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki.

 

Największą zaletą leasingu – elastyczność
Od lat liderem w leasingu pojazdów ciężarowych jest Europejski Fundusz Leasingowy. Czy i w 2014 r. utrzymał czołową pozycję? Jaki jest kierunek zmian? – mówi Radosław Woźniak, wiceprezes EFL.

 

 > Transport drogowy

Skomplikowana ścieżka do zwrotu podatku VAT
Początek roku to idealny moment, aby pomyśleć o strategii odzyskania nadpłaconego podatku VAT z zagranicy, zarówno za rok 2014 jak i za bieżące rozliczenia.

 

100 dni „Mobilności”
Od września 2014 r. klienci TimoCom szukają zleceń za pomocą tabletów lub smartfonów

Firma TimoCom przedstawiła w zeszłym roku, podczas targów IAA w Hanowerze, mobilną aplikację, dzięki której klienci mogą logować się do programów także będąc w trasie. Dziś dostawca usług IT prezentuje branży transportowej swój pierwszy bilans.

 

 

 > Transport intermodalny

Czy ulgi pomogą?
Rośnie udział przewozów intermodalnych na rynku cargo
Miniony rok miał być początkiem czasu prawdy dla kolejowego intermodalu. Ulga PKP PLK w wysokości 25% opłaty podstawowej za przejazdy pociągów zestawionych z jednostkami transportu intermodalnego oraz znaczna poprawa stanu kolejowej infrastruktury miały zaowocować kolejnym wzrostem tego rodzaju transportu. Czy dokonał się on i w jakim zakresie, będziemy dokładnie wiedzieć dopiero po uzyskaniu danych za cały ubiegły rok, a być może dopiero po roku bieżącym. Ale już wyniki trzech kwartałów 2014 r. wyglądają obiecująco.

 

Kontenery jadą koleją
Miniony rok był kolejnym rekordowym jeśli chodzi o przeładunki kontenerów w polskich terminalach, mimo że tempo wzrostu było mniejsze niż w latach poprzednich. O ile od 2010 r.
liczba obsługiwanych w portach pojemników rosła z roku na rok systematycznie o: 378 tys. TEU, 294 tys. TEU, 305 tys. TEU i 315 tys. TEU, o tyle w 2014 r. było to ok. 170 tys. TEU. Mimo
to nasze terminale kontenerowe przeładowały w ub.r. 2,13 mln TEU, wobec 1,96 tys. TEU obsłużonych w 2013 r.

 

Kontenerowa optymalizacja
Szacuje się, że globalna nierównowaga importu i eksportu, szczególnie w przypadku wymiany handlowej między Dalekim Wschodem a Europą, oznacza, że przewoźnicy oceaniczni muszą ponosić znacznie koszty transportu pustych kontenerów, szczególnie z Europy do Azji. Tym bardziej, że średnio 20% kontenerów przewożonych drogą morską i 40% obsługiwanych transportem lądowym jest pustych.

 

 > Transport kolejowy

Europejskie ambicje PKP Cargo
Akcje PKP Cargo, spółki notowanej od października 2013 r. na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, wzrosły w styczniu 2015 r. o 10%, a przez ostatnie pół roku na inwestycji w akcje tego przewoźnika można było zarobić 25% Zdaniem analityków giełdowych firma posiada wciąż znaczny potencjał do kontynuacji trendu wzrostowego, do czego w istotnej mierze przyczyniło się ostatnio przejęcie 80% udziałów w czeskiej spółce Advanced World Transport (AWT).

 

 > Prawo

Handlowanie frachtami, czyli kto komu podkłada świnię
Na przestrzeni ostatnich 30 lat model spedycji zmienił się tak znacznie, że w wielu przypadkach przypomina już handel albo dilerkę frachtami. A ponieważ nie ma w tym zakresie większych ograniczeń prawnych, a system przyjęty przez społeczność TSL-owską i około TSL-owską toleruje takie działanie, w pewnych obszarach transportu stało się to poniekąd normą. Moim zdaniem takie zachowanie dalekie jest od pierwotnej funkcji spedycji.

 

Protokół oraz reklamacja szkody w transporcie
Każdy kto świadomie działa na rynku TSL musi brać pod uwagę szkody jakie mogą wystąpić w trakcie transportu. Wcześniej czy później, niezależnie od specjalizacji i sposobu wykonywania przewozów, może wystąpić przypadkowa lub zawiniona szkoda na towarze. Każdy przewoźnik ma tego świadomość, ale jak wynika ze statystyk, prawie żaden z nich nie potrafi dochować obowiązków jakie nakłada na niego prawo.

 

Płaca minimalna w Niemczech problem polskich przewoźników
Od 1 stycznia 2015 wprowadzono w Niemczech nową ustawę dotyczącą płacy minimalnej za pracę (MiLoG). Ustawa ta w § 1 ust. 2 ustala obowiązkową stawkę wysokości co najmniej 8,50 euro brutto za godzinę. § 20 MiLoG zobowiązuje każdego pracodawcę z siedzibą w Niemczech lub też poza obszarem Niemiec do zapłaty pracownikom wyżej wymienionej stawki podczas prac wykonywanych na terytorium tego kraju.

 

Co nowego w tachografach, czyli nowe rozporządzenie (UE) 165/2014
4 lutego 2014 r. uchwalone zostało rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym, uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego. W pełnym brzmieniu zacznie ono obowiązywać dopiero 2 marca 2016 r., ale część z postanowień wejdzie w życie już od 2 marca 2015 r.

 

 

 > Wydarzenia

 

Caddy, a wkrótce Crafter
Rośnie znaczenie Wielkopolski na mapie Volkswagena. W Antoninku rusza produkcja nowego Caddy, a w okolicach Wrześni w szybkim tempie powstaje nowa fabryka dla Craftera.

 

Politechnika dla branży TSL
Na 14. edycję Forum Młodej Logistyki, największej studenckiej konferencji poświęconej branży TSL, zaprasza Studenckie Koło Logistyki Stosowanej. Studenci z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej przygotowują również nową odsłonę Logistycznych Targów Pracy – Targi Pracy Transportu i Logistyki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C