![]() |
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2017_02m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
> Logistyka
Zarówno w centrach handlowych, jak i w kanale e-commerce
Polski rynek odzieżowy zajmuje ósme miejsce w Europie pod względem obrotów i aż drugie, gdy za kryterium weźmiemy liczbę firm. Odzież króluje w centrach handlowych i w kanale e-commerce, co z góry narzuca odpowiednie procedury i stawia wymagania operatorom logistycznym.
Fashion oczami eksperta
Branża odzieżowa stale ulega przeobrażeniom, a jej obsługa logistyczna staje się coraz trudniejsza. W związku z tym, że obecnie mamy sześć sezonów a nie cztery, skraca sięczas życia produktu, zawężają się okna czasowe dostaw wyznaczone przez sieci
handlowe, a w kanale e-commerce mamy coraz bardziej szczegółowe wymagania. Jak z tymi problemami można sobie poradzić? – mówi Piotr Hoch, dyrektor sprzedaży i rozwoju logistyki kontraktowej, Rhenus Logistics S.A.
Logistyka branży produkcyjnej
Branża produkcyjna i motoryzacyjna dostrzega potrzebę zwiększania efektywności poprzez ciągłe ulepszanie i wdrażanie różnych inicjatyw. Wyzwania jakie stają przed tymi branżami kładą duży nacisk na łańcuch dostaw.
Geis – firma z pełną paletą usług logistycznych
Geis jest firmą logistyczną o niemieckich korzeniach, która w Polsce ma coraz większy udział w rynku. Co przyczyniło się do jej rozwoju i jak widzi swoją przyszłość? – mówi Adam Kwiatkowski, wiceprezes Zarządu Grupy Geis w Polsce.
> Logistyka – technologia
30 lat i 30 bram dla lidera technologicznego – firmy Ricoh
Ricoh UK Products Limited, światowy lider w zakresie rozwiązań DMS i IT, świętuje jubileusz 30-lecia swojego centrum dystrybucji w Telford. Imponująca placówka o powierzchni około 21 ha była w tym czasie dwukrotnie rozbudowywana. Mieści ona niektóre ważne piony Ricoh, m.in. pion technologii drukarskiej i wielkoformatowej.
Palety INKA – do transportu w kontenerach
Konsekwencją tego, że klasyczne kontenery morskie są wynalazkiem amerykańskim, a paleta Euro europejskim, jest niedopasowanie ich wymiarów do siebie. Dlatego palety wielokrotnego użytku z europejskiego systemu wymiany w typowych kontenerach, o wymiarach 20 i 40 stóp, są zazwyczaj transportowane z dodatkowymi przesyłkami.
Wózek widłowy kontra przenośniki – co sprawdzi się lepiej w Twoim magazynie?
Coraz więcej przedsiębiorstw rezygnuje z tradycyjnego transportu przy pomocy wózków widłowych na rzecz automatycznego układu przenośników. Bez wątpienia przemawiają za tym korzyści w postaci większej wydajności i lepszej organizacji pracy. Kiedy jednak jest to bardziej opłacalne rozwiązanie?
> Transport drogowy
Bezpieczeństwo kierowcy to podstawa
Wydarzenia ostatnich miesięcy pokazują, że praca kierowcy wiąże się z bardzo wysokim ryzykiem. Podejmujące się jej osoby zwracają coraz bardziej uwagę na kwestie pozafinansowe. Kluczowa stała się dbałość pracodawcy o bezpieczeństwo.
Projekt ustawy uderza w przewoźników
Rada Ministrów 24 stycznia 2017 r. przyjęła projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, przedłożony przez ministra rozwoju i finansów. Ustawa ma wejść w życie 1 marca 2017 r.
> Transport intermodalny
Zapowiada się udany rok
Tak dobrych wyników transport intermodalny nie notował od kilku lat. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w trzecim kwartale 2016 r. operatorzy przewieźli 243 229 jednostek, o 34,3% więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego. W przeliczeniu na TEU, będące odpowiednikiem standardowego kontenera 20-stopowego, wzrost ten wyniósł 31,08%.
Z bogatym doświadczeniem
Firmą, w której transport intermodalny odgrywa istotną rolę jest GEFCO. Do transportu wykorzystuje samochody, statki, samoloty i pociągi. Rola tych ostatnich wzrosła od momentu, kiedy współwłaścicielem Grupy zostały koleje RŻD. O tym jak ta gałąź transportu rozwija się w firmie, mówi Ctirad Klimanek, Head of Rail Business Central Europe – Balkans – Middle East, GEFCO.
Problemy z nadmiarem i niedostatkiem
Porty morskie są kołem zamachowym dla przewozów intermodalnych; generują wielkie potoki ładunkowe, sięgające często daleko poza granice państw, na terytorium których są zlokalizowane. To powoduje, że zaplecze portów jest często penetrowane z różnych stron, przez wiele konkurujących ze sobą portów.
> Transport morski i śródlądowy
Przyszłość Odry
Przyszłość Odry jako międzynarodowego szlaku komunikacyjnego była z jednym tematów podjętych podczas konferencji Wzmocnienie Żeglugi Śródlądowej w regionie Morza Bałtyckiego, zorganizowanej w ramach projektu EMMA. A temat, choć poruszany był wielokrotnie, budzi emocje w związku z włączeniem tej rzeki do jednego z dziewięciu nowych korytarzy w sieci bazowej TEN-T.
> Transport kolejowy
Transport przyszłości
Dla 45-letniego Elona Muska, największego dziś inżyniera-wizjonera bliższej i dalszej przyszłości, nie ma rzeczy niemożliwych. Po założeniu w 2002 r. firmy Space Exploration Technologies (SpaceX), zajmującej się projektowaniem i konstruowaniem rakiet nośnych dla pojazdów kosmicznych oraz pojazdu mającego dowieźć ludzi na Marsa, a także po stworzeniu Tesli Motors produkującej samochody elektryczne, postanowił on zrewolucjonizować transport kolejowy przy pomocy projektu Hyperloop.
Hyperloop po polsku
Kiedy Elon Musk ogłosił konkurs SpaceX na wykonanie projektu i prototypu tej technologii, przystąpiły do niego grupy inżynierów z całego świata, w tym dwie z Polski. Jedna z nich to Hyper Poland.
> Prawo
Licencja na pośrednictwo przy przewozie rzeczy nie tylko dla spedytorów
Zgodnie z art. 4 ust. 3) lit. b) ustawy o transporcie drogowym, transport ten to nie tylko krajowy lub międzynarodowy transport drogowy rzeczy, ale również działalność gospodarcza w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy. Ustawa nie definiuje jednak, co oznacza to pojęcie. Uczestnikom sektora transportowego „pośrednictwo przy przewozie rzeczy” kojarzy się ze spedycją. Co się naprawdę kryje pod tym pojęciem? Czy pośrednik przy przewozie rzeczy to faktycznie spedytor? Czy takim pośrednikiem może być również przewoźnik?
Analiza i rozliczanie kierowców…w pigułce… cz. 2
Dzisiejszy artykuł jest kolejnym (po zamieszczonym w grudniowym numerze), poświeconym zagadnieniom rozliczania czasu pracy kierowców w transporcie drogowym. Chcę w nim przybliżyć Czytelnikom najważniejsze elementy ewidencji czasu pracy i rozliczania składników wynagrodzeniowych należnych kierowcom.
Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego „już” od 30 listopada 2017 roku
Choć od daty opublikowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009, w którym w art. 16 zobligowano każde państwo członkowskie do prowadzenia krajowego elektronicznego rejestru przedsiębiorców transportu drogowego, upłynęło już ponad 7 lat, a samo rozporządzenie winno być stosowane przez państwa członkowskie od dnia 4 grudnia 2011 r., to dopiero w tym roku polski ustawodawca skutecznie wprowadził projekt ustawy tworzący powyższy rejestr na strony polskiego Dziennika Ustaw.
> Finansowanie i ubezpieczenia
Dwucyfrowe tempo wzrostu w branży leasingowej
Branża leasingowa w 2016 r. sfinansowała inwestycje o łącznej wartości 58,1 mld zł, co było wynikiem wyższym niż w zeszłym roku o 8,3 mld zł. Dane te przedstawiono na konferencji prasowej zorganizowanej 31 stycznia przez Związek Polskiego Leasingu, reprezentujący polski sektor przedsiębiorstw leasingowych.
Transportowa koniunktura dla nielicznych
Spośród niemal 180 tysięcy firm transportowych, prawie 3/4 ocenia swoją kondycję jako słabą, zadowolonych z niej jest koło 7%. Wszystkie liczą na poprawę koniunktury w gospodarce, ale niewielu uda się z niej skorzystać bez zastrzyku kapitału.