LOGISTYKA
Rynek mody w 2030 roku i jej logistyka
Szeroko pojęta branża fashion & shoes ulega coraz większemu przeobrażeniu. Niebagatelny wpływ miała na to oczywiście pandemia, okres zamknięcia sklepów stacjonarnych i zmiana trybu życia wielu z nas, który polegał chociażby na pracy z domu w ubraniach, którym daleko do standardu smart casual.
Dziś wygrywa ten, kto sprzedaje online
Operatorzy zajmujący się branżą fashion wiedzą dobrze, że w ich fachu ogromnie ważna jest elastyczna obsługa szczytów sezonowych oraz zwrotów, a także możliwość świadczenia usług dodatkowych. Jednak i tu pandemia wpływa na proces logistyczny. W jaki sposób? ‒ na to pytanie stara się odpowiedzieć Piotr Hoch, dyrektor sprzedaży i rozwoju logistyki kontraktowej w Rhenus Logistics.
Prime Cargo wyspecjalizowane w obsłudze branży odzieżowej
Jednostką grupy DSV wyspecjalizowaną w obsłudze branży e-commerce & fashion jest DSV Prime Cargo. Firma świadczy kompleksowe usługi począwszy od fulfilmentu, obsługi zwrotów czy VAS, a także realizuje dystrybucję towarów na całą Europę.
Allegro zwiera szyki
O rozpoczęciu prac nad polską wersją sklepu poinformował nas w styczniu Amazon. To nie najlepsza wiadomość dla polskiego lidera branży e-commerce, jakim jest Allegro. W umocnieniu pozycji na naszym rynku może mu pomóc budowa nowego centrum logistycznego.
LOGISTYKA – TECHNOLOGIA
Przezroczyste i inteligentne
Inteligentne, ciche, niewiarygodnie szybkie i zapewniające cały szereg korzyści: to właśnie 30 bram szybkobieżnych EFAFLEX, które gwarantują płynną obsługę logistyczną w centrali koncernu ORAFOL Europe GmbH. Ponadto produkty marki EFAFLEX harmonijnie wkomponowują się w estetykę gigantycznego, zlokalizowanego pośród zieleni zakładu. Przezroczyste skrzydła bram wpuszczają do hal produkcyjnych dużo dziennego światła i zapewniają dobre doświetlenie pomieszczeń.
Jedyne takie centrum dystrybucyjne w regionie
Zautomatyzowane centrum dystrybucyjne dla Grupy Landmark w Dubaju (ZEA) to nowa inwestycja Dematic. Pozwoli ono temu międzynarodowemu detaliście na konsolidację działań logistycznych przeprowadzanych dotychczas w punktach ręcznej dystrybucji.
Automatyzacja na rynku nieruchomości logistycznych
Nieruchomości logistyczne odgrywają kluczową rolę w generowaniu przychodów klientów deweloperów, o czym świadczy dynamiczny rozwój e-commerce. Dlatego użytkownicy tych nieruchomości coraz częściej potrzebują odpowiedniej lokalizacji i odpowiedniego budynku wyposażonego w odpowiednie rozwiązania, aby w pełni wykorzystać możliwości łańcuchów dostaw, które stanowią źródło ich przewagi konkurencyjnej. Automatyzacja jest kluczem do uwolnienia tego potencjału, w zakresie niespotykanym nigdy wcześniej.
SYSTEMY IT
Telematyka na wagę złota
Nie warto być mądrym po szkodzie. Dobrze jest zaś przyjąć za pewnik, że jedyna stała w życiu i biznesie rzecz to zmiana. Co jedno ma wspólnego z drugim? W dzisiejszych czasach przyspieszonego rozwoju technologicznego – wszystko. W tym zestawieniu dynamiczną zmianą jest telematyka w służbie zarządzania flotą w branży przewozowej, a szkodą zaginięcia bądź kradzieże sprzętu i pojazdów czy niezaplanowane – co do zasady – awarie.
Powierzchnie magazynowe
Panattoni liderem nieruchomości przemysłowych w Europie
Rok 2020 dla nieruchomości przemysłowych z perspektywy Panattoni wypadł bardzo dobrze – deweloper podpisał umowy najmu na ponad 2,1 mln m2 powierzchni – aż ponad 62%, czyli 800 tys. m2 więcej, niż rok wcześniej. Jak wyglądał ten trudny, aczkolwiek owocny rok, mówi Marek Dobrzycki, Managing Director Panattoni.
Transport intermodalny
Intermodal przetrwał
COVID-19 w ubiegłym roku nie tylko zabił ponad 2 miliony osób (wg. danych Światowej Organizacji Zdrowia – WHO), ale także mocno uderzył w globalną gospodarkę. Jego niszczycielskie skutki odczuł także transport, przede wszystkim lotniczy, ale także morski, drogowy i kolejowy; ostatni głównie w zakresie przewozów pasażerskich. W Polsce ten ciemny obraz rozjaśnia nieco jeden, pozytywny wyjątek – kolejowe przewozy intermodalne.
Pięć razy w tygodniu miedzy Belgią a Polską
Firmy Lineas i PCC Intermodal zwiększają częstotliwość regularnych połączeń kolejowych między Belgią a Polską. Od 1 lutego Poland Xpress kursuje pięć razy w tygodniu. Połączenie zapewnia o 50% większą przepustowość dla ładunków konwencjonalnych, a przestrzeń kontenerowa zwiększyła się do ponad 600 TEU tygodniowo.
DB Schenker potentatem w transporcie morskim
W roku 2020, mimo pandemii, transport intermodalny rozwijał się dynamicznie. Jednak operatorzy logistyczni, którzy zajmują się przewozami morskimi, narzekali na brak pustych kontenerów. Czy coś się zmieniło i czy warto korzystać z tego rodzaju transportu? ‒ pytamy Bartosza Wilczyńskiego, który zatrudniony jest w DB Schenker jako Head of Ocean Business Development Poland & Northeast Europe.
Czy Polska wykorzysta szansę jaką jest nowy jedwabny szlak?
Nowy Jedwabny Szlak to idea odtworzenia dróg handlowych, łączących Kraj Środka z Europą i Bliskim Wschodem z wykorzystaniem transportu morskiego i kolejowego. W przypadku tego drugiego, bardzo istotną rolę pełni Polska, która jest bramą dla towarów trafiających na teren Unii Europejskiej.
Ubezpieczenie, które kompleksowo chroni transport intermodalny
Transport intermodalny jest specyficzny, ponieważ kontener morski, w którym zwykle wozi się ładunki, jest przez cały czas zamknięty i zaplombowany. Najczęściej nie wiadomo, gdzie i kiedy doszło do szkody, a co za tym idzie, który przewoźnik za tę szkodę odpowiada. Nie pasuje to do tradycyjnego modelu likwidacji szkód – mówi Adam Pająk, prezes zarządu Transbrokers.eu. Ubezpieczenie OC OTI od Wiener to pierwsze ubezpieczenie, które rozwiązuje ten problem.
Transport wodny
Zrównoważony rozwój portu i miasta Świnoujście
Koncepcja zewnętrznego kompleksu portowego z głębokowodnym terminalem kontenerowym i terminalem uniwersalnym oraz funkcjonującym już gazoportem to nowa wizja zrównoważonego rozwoju Świnoujścia. Tym projektem Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wpisuje się w obszar społecznie odpowiedzialnego biznesu.
Transport drogowy
DAF liderem sprzedaży nie tylko w Polsce
W 2020 r. DAF Trucks umocnił swoją pozycję światowego producenta pojazdów użytkowych. Udział w segmencie pojazdów ciężkich (powyżej 16 t DMC) na rynku europejskim wzrósł do 16,3%. Holenderska marka zwiększyła również swój udział w polskim rynku, osiągając w segmencie powyżej 16 t udział 23,7% i odnotowując wzrost udziałów o 1,7 punktu procentowego.
Wielton wprowadza rozwiązania telematyczne
Wielton sukcesywnie pracuje nad rozwojem oferty produktowej m.in poprzez wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań, a takimi są systemy telematyczne w naczepach powstałe w oparciu o sprawdzone rozwiązania dostępne na rynku. W tym celu nawiązał współpracę z trzema producentami urządzeń telematycznych. To kolejny krok w stronę dołączenia „inteligentnych naczep” do portfolio polskiego producenta.
Finansowanie i ubezpieczenia
Dobra passa na rynku leasingu została przerwana
Początek roku to czas podsumowań wyników jakie osiągnięto w różnych dziedzinach gospodarki rok
wcześniej. Związek Polskiego Leasingu, reprezentujący polski sektor leasingowy, również podał dane dotyczące swojej branży. W minionym roku udzieliła ona łącznego finansowania o wartości 70,1 mld zł, przy dynamice rynku na poziomie –10,1% (r/r.).
Finansowanie wciąż dostępne – mimo pandemii
Ostatni rok był bardzo trudny dla wszystkich, w biznesie szczególnym wyzwaniem okazało się zaplanowanie przychodów i kosztów. Płynność finansowa stała się kluczowym elementem, decydującym o rynkowym być albo nie być. Również branża TSL stanęła w obliczu konieczności odpowiedniego zabezpieczenia przepływów finansowych. I po raz kolejny mogła liczyć w tym zakresie na faktoring.
Prawo
Skuteczność metod weryfikacji podwykonawców – analiza
Niniejsza analiza została przygotowana na podstawie wieloletnich doświadczeń w zakresie obsługi szkód
transportowych. Została też poprzedzona konsultacjami z prawnikami i ekspertami specjalizującymi się w prawie przewozowym oraz zajmującymi się przestępczością zorganizowaną w transporcie, rzeczoznawcami oraz pracownikami giełd transportowych.