Logistyka
Rynek logistyki w drugiej połowie 2022 roku
Uczestnicy łańcuchów dostaw są narażeni na ryzyko zakłóceń z powodu czynników prawnych, środowiskowych, politycznych, czy społecznych. Dział analityczny w AsstrA wymienia okoliczności, które wpłynęły na logistykę w drugiej połowie 2022 roku.
Nieprzewidywalny rynek fashion
Mimo nie najlepszej koniunktury gospodarczej, rynek odzieżowy w Polsce stale rośnie, a w tym roku ma osiągnąć wartość 65 mln złotych. Jego klienci coraz częściej przenoszą się do Internetu, a najwięcej w tym kanale sprzedaży kupowanych jest właśnie ubrań. Wymaga to od operatorów logistycznych nowego podejścia do łańcuchów dostaw.
Czy istnieje recepta na projekt logistyczny dla branży odzieżowej?
Wdrożenie projektu magazynowego dla klienta branży fashion
Projekty dla branży odzieżowej to specyficzny obszar logistyki kontraktowej rządzący się swoimi prawami. Pomimo tego, że na pierwszy rzut oka poszczególne realizacje wydają się podobne, po zagłębieniu się w szczegóły łatwo dostrzec duże zróżnicowanie pomiędzy projektami.
Na styku online i offline
Obsługę branży odzieżowej od lat konsekwentnie rozwija Arvato, doprowadzając do tego, że dziś stała się ona core businessem. W jakim kierunku podąża ta branża? Na ile przekazanie obsługi logistycznej ułatwia optymalizację kosztów i pomaga w rozwoju firmy? ‒ pytamy Jadwigę Żurek, dyrektorkę sprzedaży Arvato Supply Chain Solutions w Polsce.
Logistyka i technologie
BEtty – sztyczna inteligencja w szeregach DB Schenker
Betty, chatbot wykorzystujący sztuczną inteligencję, na stałe zagościła w strukturach DB Schenker. W minionym roku bot odpowiedział na kilkanaście tysięcy pytań klientów w Polsce, a w sumie na ponad 300 tys.
we wszystkich 11 krajach, gdzie bot został wdrożony.
DSV – Global Transport and Logistics automatyzuje usługi magazynowe
DSV wprowadza najnowsze rozwiązania technologiczne do swoich magazynów i rozpoczyna proces robotyzacji usług. W Łozienicy koło Szczecina powstanie pierwszy system AutoStore dla klientów logistycznych.
Zrównoważony rozwój
Współpraca w budowie stabilnych łańcuchów dostaw
Ostatnie lata to czas niespotykanych od dawna wyzwań dla całej branży FMCG. Niestabilność spowodowana pandemią czy też czynnikami politycznymi sprawiła, że wiele firm musiało całkowicie przebudować swoje podejście do biznesu oraz na nowo zdefiniować strategię, a niektóre nawet zakończyć działalność.
Transport musi być bardziej “zielony”
Do 2040 roku ulicami mają jeździć samochody zeroemisyjne, ale to czas nie tylko na kosztowną rewolucję we flocie. Już dziś firmy mają bowiem narzędzia budowane w oparciu o inteligentne algorytmy, które pozwalają zmniejszać emisję szkodliwych substancji nawet o połowę.
Rekompensata emisji przesyłki dzięki Econeutral
DB Schenker zaproponował klientom niwelowanie śladu węglowego nadawanych przesyłek. Jest to kolejny krok na drodze do pozycji wiodącego europejskiego dostawcy ekologicznych usług logistycznych. Aktualnie klienci DB Schenker mogą korzystać z opcji Econeutral umożliwiającej ograniczanie emisji CO2 poprzez projekty ochrony klimatu.
Transport drogowy
Inflacja zjadła 1/3 baku tira
Sporą część zysku firm transportowych zjadła inflacja. Tankowanie jest o ponad 1000 zł droższe niż rok wcześniej. W 2022 r. przedsiębiorcy mocno odczuli wzrost kosztów, szczególnie cen energii, paliw i transportu.
Transport intermodalny
Czy intermodal to rozwiązanie na burzliwe czasy?
Covid i wojna w Ukrainie sprawiły, że bezpieczeństwo stało się kluczowym aspektem w biznesie. Dotyczy ono również transportu intermodalnego, który w Polsce wciąż ma ogromny potencjał rozwoju.
Platforma-kontener wspomagająca transport intermodalny
W Wojskowej Akademii Technicznej została opracowana tania i prosta w budowie platforma-kontener dla transportu drogowego i kolejowego. Licencję na jej produkcję i wprowadzenie na rynek od uczelni nabyła
giełdowa spółka Compremum.
Ostatni dzwonek na zdecydowane działanie
W 2023 r. cała branża spedycji oraz logistyki powinna mieć jeden priorytet: doprowadzenie do objęcia armatorów przepisami antymonopolowymi.
Transport wodny
Nastawione na rozwój
Polskie porty w 2022 r. obsłużyły nadspodziewanie dużo ładunków, na co niewątpliwy wpływ miała wojna w Ukrainie. Taki wniosek nasuwa się po konferencji prasowej, która odbyła się w Ministerstwie Infrastruktury 23 stycznia, z udziałem wiceministrów infrastruktury Marka Gróbarczyka oraz Grzegorza Witkowskiego. W jej trakcie przedstawiciele zarządów portów morskich Szczecin-Świnoujście, Gdańsk i Gdynia przedstawili ich wyniki.
Prawo
Nowy obowiązek firm nadających towary niebezpieczne
Zgodnie z nowym przepisem Umowy ADR, najpóźniej do 31 grudnia 2022 r. przedsiębiorstwa, które uczestniczą w przewozie towarów niebezpiecznych, wyłącznie jako nadawcy, miały obowiązek wyznaczenia doradcy ds. bezpieczeństwa DGSA. Nakaz prawny dotyczy spółek, które realizują operacje transportowe zarówno w imieniu własnym, jak i innej firmy.
Windykacja sądowa – kiedy i dlaczego warto z niej skorzystać?
Brak możliwości odzyskania należności od dłużnika na drodze polubownej nie oznacza „przegranej sprawy”. W takiej sytuacji kolejnym, naturalnym rozwiązaniem staje się windykacja sądowa. Co kryje się pod tym terminem? Dlaczego warto z niej skorzystać i zlecić ją wyspecjalizowanej kancelarii? ‒ tłumaczy Maciej Maroszyk, dyrektor operacyjny w TC Kancelaria Prawna.
Co grozi za brak lub nieterminowe złożenie informacji zbiorczych VAT UE?
Przepisy prawa podatkowego nakładają na podatników szereg obowiązków. Ci z nich, którzy pozostają zarejestrowani także jako podatnicy VAT UE, są zobowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze
informacje o dokonanych transakcjach.
Finansowanie i ubezpieczenia
Dlaczego firmy transportowe tak chętnie korzystają z faktoringu?
Branża transportowa od lat jest w czołówce najczęściej korzystających z finansowania faktoringowego wśród MŚP. Wynika to z wyjątkowo długich terminów przelewów w transporcie i gospodarce magazynowej. W 2022 roku średnio było to niemal 21 dni, żadna inna branża nie czeka na przelew tak długo.
Leasingodawcy z optymizmem patrzą na ten rok
Związek Polskiego Leasingu opublikował roczne wyniki branży leasingu oraz wynajmu pojazdów. Poinformował, że w 2022 r. firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania w wysokości 88 116 mln zł. W porównaniu do 2021 r. jest to wynik niemal identyczny, z symbolicznym wzrostem 0,1% r/r.