![]() |
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2011_05m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
Drodzy Czytelnicy!
Przygotowania do polskiego e-myta wkraczają w ostatnią fazę. W końcu, po miesiącach spekulacji i przewidywań, wiemy dokładnie, gdzie i ile zapłacimy. Władze długo trzymały transportowców w niepewności, pokazując różne, “niewiążące” projekty rozporządzeń i stawek, co na pewno nie ułatwiło dalekosiężnego planowania przewoźnikom, spedytorom i operatorom logistycznym.
Dostanie się też i użytkownikom mniejszych samochodów. Legislatorzy, chyba zresztą trochę przypadkowo, objęli obowiązkiem opłat drogowych również niektórych użytkowników samochodów dostawczych, a nawet osobowych, którzy podepną do swojego pojazdu przyczepę i tym samym stworzą zestaw przekraczający masą dopuszczalną 3,5 tony. Innymi słowy, kierowca 3 tonowego dostawczaka z lekką przyczepą o dmc 600 kg (na taki zestaw nie trzeba nawet kategorii B+E) albo właściciel pickupa z przyczepą do przewozu koni czy łodzi (nawet bez rzeczonej łodzi) będzie musiał za przejazd zapłacić, tak jak właściciel 12 tonowej ciężarówki. Pal licho tych kilkadziesiąt złotych. Żeby zapłacić, będzie potrzebował viaBoxa, czyli wpierw będzie musiał swój samochód zarejestrować w systemie viaToll, dostarczając m.in. dokument potwierdzający normę emisji spalin. Pytanie tylko, ilu użytkowników aut osobowych czy dostawczych ma taki dokument, albo chociaż wie, gdzie go szukać?
Ale myto nadchodzi, czy tego chcemy, czy nie. Początkowo wielu przewoźników krajowych może nawet skorzystać, bo sieć dróg objętych opłatami jest mocno “dziurawa”. Jednak nad drogami wyrastają jak grzyby po deszczu nowe bramownice z antenami. Oczywiście z czasem dróg objętych opłatami będzie przybywać. Przy kolejnej rozbudowie systemu i konieczności stawiania kolejnych bramek powróci zapewne pytanie – czy w dobie rozwiązań satelitarnych system mikrofalowy, mało elastyczny i wymagający olbrzymich nakładów na infrastrukturę, był faktycznie najlepszym rozwiązaniem?
W skali europejskiej nasuwa się jeszcze jedno pytanie: czy zjednoczona Europa nie może wypracować jednego, spójnego systemu opłat drogowych, albo chociaż zdecydować się na jedno integralne rozwiązanie technologiczne? Przewoźnikom operującym na rynkach międzynarodowym niedługo zacznie brakować miejsca za szybą do montowania kolejnych “viaboxów”, “toll-collectów”, “via-cardów” i “multiboxów”. Czy wyobrażacie sobie analogiczną sytuację np. w telefonii komórkowej, gdzie w każdym kraju trzeba by korzystać z innego aparatu telefonicznego? Taka to wspólna, zjednoczona Europa transportowa.
Mirosław Ganiec
redaktor naczelny
> Wydarzenia
Polska Wschodnia rozwija się szybciej niż reszta kraju
25 marca w Centrum Konferencyjnym Targów Kielce miała miejsce I edycja Forum “Inwestycje w Polsce Wschodniej”, organizowanego przez Izbę Gospodarczą Grono Targowe Kielce oraz Business Center Club, przy znaczącym współudziale Targów Kielce.
SilesiaTSL EXPO – targi w nowej formule
W Expo Silesia w Sosnowcu zakończyły się Targi Transportu, Spedycji i Logistyki SilesiaTSL EXPO 2011. Wzięło w nich udział ponad 80 specjalistycznych firm i dwa tysiące zwiedzających. Sosnowiecki projekt targowy połączył zagadnienia z zakresu transportu szynowego i drogowego, a także logistyki i magazynowania.
Polsce potrzebny jest system transportowy
Z Januszem Piechocińskim, posłem PSL i wiceprzewodniczącym Komisji infrastruktury, rozmawia Elżbieta Haber.
> Logistyka
Nowy trend w krajowej dystrybucji towarów
Klienci operatorów logistycznych coraz częściej oczekują kompleksowych rozwiązań dystrybucyjnych, które łączą transport drobnicowy i całopojazdowy. W wielu branżach, np. RTV AGD czy FMCG, brak tego typu synergii utrudnia, a niekiedy uniemożliwia stosowanie skutecznych rozwiązań logistycznych. Arkadiusz Andruch – dyrektor ds. Krajowego Frachtu Całopojazdowego w ROHLIG SUUS Logistics – opowiada o nowym trendzie i o tym, jak rynek TSL odpowiada na oczekiwania klientów.
Bariery w projektach logistyczych
W poprzednim wydaniu miesięcznika TSL Biznes przedstawiliśmy kilka wniosków z badania Panelu Polskich Menedżerów Logistyki. Wynikało z nich, że polscy menedżerowie logistyki w ostatnich latach realizowali wiele projektów logistycznych, głównie mających na celu poprawę jakości i wydajności. W drugiej części opracowania przedstawimy m.in. bariery, na jakie natrafiają menedżerowie logistyki i jakie ma to przełożenie na efekty projektu logistycznego.
Zmiany w towarach niebezpiecznych
Dobiega końca sześciomiesięczny okres przejściowy, w czasie którego można jeszcze stosować postanowienia umowy ADR 2009. Nowe przepisy techniczne, dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych ADR 2011, zaczną obowiązywać bezwzględnie od 1 lipca. Najistotniejsze zmiany dotyczą zasad przewozu towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych (LQ).
Strategiczne zarządzanie zakupami – pierwszy krok ku oszczędnościom
Dział zakupów i zaopatrzenia do niedawna pełnił drugorzędną funkcję w przedsiębiorstwie. Obecnie, w czasie maksymalizacji zysku, rosnącej presji cenowej i globalizacji informacji, stał się miejscem poszukiwań oszczędności. Co rozumiemy przez strategiczne zarządzanie zakupami i czym różni się ono od operacyjnego podejścia do zakupów.
> Transport drogowy
Jak my-to przetrwamy?
Od 1 lipca tego roku opłaty drogowe w Polsce, wnoszone w formie winiet, zostaną zastąpione przez system elektronicznego poboru myta – ViaToll. Z początkiem maja rusza rejestracja przewoźników w systemie i możliwość zamawiania urządzenia pokładowego viaBox. Kogo obowiązuje system myta, jak i ile trzeba będzie zapłacić, na jakich drogach opłaty ruszą w pierwszej kolejności? Przybliżamy system elektronicznego poboru opłat drogowych w Polsce.
Płatnicza hybryda
Karty zostały rozdane. W kwestii systemu polskiego e-myta jest jeden wygrany i kilku przegranych. Koniec. Okazuje się, że jednak nie. Tęgie głowy myślą, prace trwają. Wciąż jest nadzieja. Jak nie tu, to może gdzie indziej. W myśl zasady: “dobry produkt zawsze się obroni”.
Czy myto zwiększy popyt na nowe pojazdy?
W jaki sposób podwyżka opłat drogowych, których stawki są uzależnione od poziomu emisji spalin przez pojazd, z preferencją dla pojazdów spełniających najwyższe obowiązujące obecnie wymagania (Euro 5) wpłynie na rynek transportu drogowego?
Systemy dopasowane do potrzeb
Stosowanie rozwiązań IT w transporcie stało się już codziennością. Jeszcze kilka lat temu obserwowaliśmy wielki bum na tym rynku. Firmy transportowe praktycznie nie posiadały rozwiązań, które pozwoliłyby im na automatyzację prowadzonej działalności, a tym samym zwiększenie efektywności pracy. Od tamtego czasu nastąpił ogromny skok zarówno w obszarze rozwoju systemów informatycznych dla branży TSL, jak i w zakresie potrzeb firm transportowych w tym obszarze.
Stabilizacja na rynku transportowym
Pierwszy kwartał bieżącego roku okazał się słabszy od czwartego kwartału roku ubiegłego. Liczba ofert na giełdzie Teleroute była wtedy niemal o 25% wyższa niż w I kwartale tego roku. Jednocześnie liczba ładunków w I kwartale 2011 r. wzrosła o prawie 8% względem I kwartału roku ubiegłego. To główne wnioski wynikające z analizy ładunków zamieszczonych w międzynarodowej giełdzie transportowej Teleroute.
Mniej krajowych, więcej międzynarodowych
Ministerstwo Infrastruktury oraz Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego podsumowały ubiegłoroczne zmiany w liczbie licencji udzielanych na krajowy przewóz rzeczy.
> Prawo
Odpowiedzialność przewoźnika – O co zadbać przed, w trakcie i po zakończeniu przewozu?
Każdy przewoźnik, jako strona umowy przewozu lub spedycji, ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie zobowiązania, tj. dostarczenie przesyłki w odpowiednim terminie i w odpowiednim stanie. Niewywiązanie się przez przewoźnika z obowiązków może pociągać za sobą daleko idące, niekorzystne konsekwencje dla firmy transportowej. Aby uniknąć takich sytuacji, warto zatem wiedzieć, na co zwrócić uwagę przed przyjęciem towaru, a także w trakcie i po zakończeniu przewozu.
Działalność agencji celnych rozszerzona o przedstawicielstwo podatkowe
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług, która m.in. rozszerzyła o agencje celne katalog podmiotów uprawnionych do pełnienia funkcji przedstawiciela podatkowego. Funkcja ta zastrzeżona była dotychczas dla doradców podatkowych oraz podmiotów uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Ryzyka przewoźników nieuprawnionych
W myśl prawa za przewoźnika uważa się każdy podmiot uprawniony do wykonywania transportu, a nie tylko taki, który faktycznie wykonuje przewóz. Przewoźnikiem może więc być również spedytor lub np. operator logistyczny. Jednak brak odpowiedniego wpisu w KRS lub zaświadczeniu ewidencji działalności gospodarczej może być dla nich dużym zagrożeniem.
> Powierzchnie magazynowe
Deweloperzy i operatorzy adaptują się do nowych warunków rynkowych
W okresie dynamicznego wzrostu gospodarczego w latach 2007 – 2008 obserwowaliśmy równie dynamiczny rozwój na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce. Pod koniec 2009 roku przyszło znaczące spowolnienie. Deweloperzy i operatorzy logistyczni zaadaptowali się do nowych warunków rynkowych.
Pozytywne trendy w I kwartale
Początek roku 2011 przyniósł niewielki wzrost powierzchni magazynowej oddanej do użytku. W I kwartale ukończono blisko 34 tys. m2 w czterech projektach. Wolumen transakcji wyniósł ponad 376 tys. m2, co stanowi 14,7% wzrost w stosunku do IV kwartału roku 2010. Ponad 78% ogółu transakcji stanowiły nowe umowy, pozostałe 22% to renegocjacje i ekspansje.
Panattoni Europe nie zwalnia tempa
Drugi kwartał 2011 roku Panattoni Europe rozpoczął trzema inwestycjami o łącznej powierzchni ponad 61 tys. m2. Po fabryce dla Zelmer S.A., deweloper rozpoczął budowę kolejnego BTS’u w strefie, tym razem na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Będzie to obiekt produkcyjny o łącznej powierzchni ok. 32 tys. m2. Kwietniowa aktywność dewelopera również w centralnej Polsce, to rozbudowa trzeciego obiektu Panattoni Park Łódź East o kolejne 12,3 tys. m2. W regionie warszawskim, Panattoni w całości wynajął Panattoni Park Święcice.
> Logistyka – Technologia
Kierunek – optymalizacja i automatyka
Majowe targi intralogistyki CeMAT to tradycyjnie miejsce wielu premier w dziedzinie wyposażenia magazynowego. Firma Toyota Material Handling przedstawiła nam swoje nowości kilka tygodni wcześniej, podczas specjalnego pokazu w Mjölby, w fabryce wózków widłowych Toyota i BT.
Reagowanie na oczekiwania rynku
Gospodarka światowa przeszła przez okres kryzysu. Jakie w tej sytuacji są oczekiwania użytkowników w zakresie logistyki – i jak odpowiada na nie firma Toyota Material Handling- Odpowiada Andrew Elliot, wiceprezes ds. marketingu firmy Toyota Material Handling Europe.
> Finansowanie – Leasing
Zgodnie z oczekiwaniami
Tak jak w całej gospodarce, i w leasingu rok 2010 przyniósł ożywienie. Szczególnie duży wzrost firmy leasingowe odczuły pod koniec roku, kiedy to był ostatni moment, by skorzystać z odliczenia VAT-u od zakupu samochodu osobowego z homologacją ciężarową.
> Transport kolejowy
Mocne odbicie PKP Cargo
Ubiegły rok był dla kolejowych przewoźników towarowych, szczególnie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, bardziej pomyślny niż poprzedzające go kilkanaście kryzysowych miesięcy lat 2008-2009. Na tym tle szczególny optymizm budzą wyniki przewozowe i finansowe PKP Cargo, spółki, która rok 2009 zamknęła stratą blisko pół miliarda złotych.
> Ludzie TSL
Odtwórców jest mnóstwo, twórców jest niewielu – Wojciech Balczun
Przedstawiamy sylwetkę i pasję Wojciecha Balczuna, prezesa zarządu PKP Cargo S.A.
> Kadry i zarządzanie
Jechać, nie jechać?
Czy niemieccy pracownicy czekają na polskich kierowców, magazynierów, logistyków…?
Niemcy z początkiem maja otwierają rynek pracy dla nowych członków UE. Szacunki różnych ekspertów podają, ze nawet pół miliona osób może opuścić nasz kraj i wyjechać za chlebem do sąsiadów, co stanowi ok. 3% ogółu pracujących w Polsce (z ok. 16 mln aktywnych zawodowo). Jakich grup zawodowych głównie to dotyczy i co myślą o otwarciu rynku pracy sami zainteresowani, czyli społeczeństwo i pracodawcy w Niemczech?
Czy w Polsce zabraknie kierowców?
Polscy przewoźnicy obawiają się zwiększonego odpływu kierowców do Niemiec, gdzie już w maju otwarty zostanie rynek pracy dla nowych państw członkowskich, w tym także dla Polski. Branża, choć w lepszej kondycji niż jeszcze 2 lata temu, wciąż walczy z wieloma trudnościami.
Pozytywny dialog
Refleksje po X Forum Młodej Logistyki
W ostatnim czasie można zauważyć wyraźny trend w postaci wzmożonego kontaktu świata biznesu ze środowiskiem akademickim. Przykładem tego są liczne programy stażowe, konkursy i warsztaty organizowane przez firmy z branży logistycznej, które z każdym rokiem coraz chętniej uczestniczą także w różnych inicjatywach studenckich. Jakie korzyści dla obydwu stron wynikają z tej współpracy?
Poznańskie Forum Logistyczne po raz pierwszy
Jakie trendy dominują obecnie w logistyce? Jakie nowe koncepcje narodziły się w ciągu minionych miesięcy? Gdzie szukać inspiracji dla własnych przedsięwzięć oraz jakie innowacje, niegdyś futurystyczne, teraz wdrażane są w przedsiębiorstwach?
“Logistyka w teorii i praktyce”
W dniach 1-3.04.2011 w Stacji Morskiej Uniwersytetu Gdańskiego na Helu odbyła się konferencja “Logistyka w teorii i praktyce” zorganizowana przez Naukowe Koło Logistyki Uniwersytetu Gdańskiego. W konferencji udział wzięły Koła Naukowe: “Logitor” z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz “Pro&Log” z Wyższej Szkoły Bankowej w Bydgoszczy.