TSL biznes – maj 2022

C

Logistyka

Innowacyjność drogą do optymalizacji procesowych

Rynek produktów świeżych jest bardzo dynamiczny i bez wątpienia jest odzwierciedleniem trendów konsumenckich, które ulegają zmianom adekwatnie do sytuacji ekonomicznej. Obecne trendy rynkowe dążą zgodnie w jednym kierunku – operator logistyczny ma za zadanie dostarczać więcej, częściej, dokładniej, bezbłędnie i bez uszkodzeń.

Logistyka kontraktowa według Geodis

Od kilku już lat jesteśmy świadkami rosnącego zainteresowania inwestorów zagranicznych polskim rynkiem usług magazynowych. Ze względu na położenie naszego kraju, jak również nadal konkurencyjne warunki ekonomiczne, firmy bardzo często rozpatrują terytorium Polski jako atrakcyjne w relokacji swoich centrów dystrybucyjnych, magazynów regionalnych, jak również magazynów wspomagających fabryki, zaopatrując je w surowce i komponenty potrzebne do produkcji.

Grupa logistyczna Seifert z rekordowymi wynikami finansowymi

Grupa Logistyczna Seifert zamknęła rok finansowy 2021 z rekordowym obrotem w wysokości 220 mln euro. Pomimo trudnej sytuacji rynkowej spowodowanej pandemią Covid-19 i niedoborem półprzewodników, odnotowała procentowo dwucyfrowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

Trudne czasy dla logistyki branży budowlanej

W branży budowlanej dawno nie było tak dobrej koniunktury jak w drugiej połowie 2020 i całym 2021 roku. Duży popyt na usługi tego typu spowodował jednak systematyczny wzrost cen. Tym samym wyceny robót szybko się dezaktualizowały, zwłaszcza przy niedoborze pracowników. Wojna pogorszyła jeszcze tę sytuację, gdyż wiele osób zatrudnionych w tej branży wróciło na Ukrainę. Nie ma więc kto pracować, a stawki i ceny materiałów oraz ich transportu nadal rosną.

Logistyczny “one-stop shop” dla branży DIY

Wielozadaniowość to sztuka. Wykonywanie różnych zadań w tym samym czasie i w zmiennych warunkach to cecha charakterystyczna rzeczywistości w dobie pandemii COVID-19. Kluczowym aspektem tego procesu jest postępująca cyfryzacja kanałów komunikacji i procesów zakupowych. DACHSER DIY Logistics wspiera zachodzące zmiany i związane z nimi wyzwania dla branży remontowo-budowlanej.

Ile kryzysów potrzeba do skrócenia łańcuchów dostaw?

Ponad 156 tys. europejskich fi rm polega na dostawcach z Rosji lub Ukrainy. To o 11 tys. mniej przedsiębiorstw niż tych uzależnionych od dostaw wyłącznie z regionu Szanghaju Postępująca zależność Europy od Chin sprawia, że globalny szok gospodarczy wywołany wojną na Ukrainie może być tylko preludium do kolejnej katastrofy, jeśli firmy nie podejmą realnych kroków w kierunku skracania łańcuchów dostaw.

Kierunek Daleki Wschód

W 11 krajach Dalekiego Wschodu

DHL Supply Chain to firma o globalnym zasięgu, działająca również na sporym terenie Azji. Jakiego rodzaju działalność tam prowadzi? Jak wojna w Ukrainie wpłynęła na logistykę w krajach Dalekiego Wschodu? Jakie perspektywy rozwoju w tym regionie widzi firma? ‒ pytamy Victorię Moroz, Transport BD Manager-a w DHL Supply Chain.

Z Dalekiego Wschodu do Europy nieco innymi kanałami

W ramach Globalnej Sieci fi rma Röhlig działa m.in. na Dalekim Wschodzie, choć nie posiada tam aktualnie własnych oddziałów. Na największą skalę w tym regionie jest prowadzony transport morski (zarówno pełno-kontenerowy FCL, jak i drobnicowy LCL) oraz lotniczy.

Ukierunkowani na ciągły rozwój

DB Schenker jako firma z globalną siecią własnych biur posiada 2 tys. lokalizacji w 130 krajach, zatrudniając ponad 70 tys. ekspertów na całym świecie. Kierunek azjatycki jest niezwykle ważny dla strategii fi rmy, gdyż ogromne masy ładunkowe w powietrzu, na morzu czy na lądzie transportowane są stamtąd czy to do Europy czy Stanów Zjednoczonych.

Logistyka – technologia

Cztery mini bramy dla Kate

KATE jedzie powoli długim korytarzem, od którego w kilku miejscach odchodzą krótkie korytarze. Jest załadowany dwoma zamkniętymi skrzyniami transportowymi i podąża wzdłuż czarnej linii widocznej na podłodze, która prowadzi z punktu wyjściowego magazynu wysokiego składowania do linii montażowej. KATE to cała flota małych, autonomicznych jednostek transportowych, które dostarczają materiały do obszarów produkcyjnych w fabryce Robert Bosch Elektronik GmbH w Salzgitter.

Systemy IT

Jak zarządzać informacjami w branży TSL? Odpowiedź przynosi technologia

Zanim ładunek wyruszy w drogę, trzeba zadbać o wszystkie niezbędne dokumenty. Sprawnie działające biuro to kluczowy element pracy każdej firmy z branży TSL. Jak jednak zagwarantować jej sprawność działania, kiedy każdego dnia na biurko spływają dziesiątki faktur, umów i listów przewozowych? Rozwiązaniem mogą być nowoczesne systemy z dziedziny Information Management.

Transformacja cyfrowa z papierem w kabinie

W dobie transformacji cyfrowej prowadzenie cyfrowego biznesu praktycznie w każdej branży staje się coraz łatwiejsze, a firmy chętnie decydują się na digitalizację swoich procesów. Nieodłączną częścią digitalizacji jest rezygnacja z papierowych dokumentów na rzecz ich elektronicznych odpowiedników.

Transport drogowy

Odpowiedź Białorusi na unijne sankcje

9 kwietnia weszły w życie przepisy wprowadzające sankcje wobec przedsiębiorstw transportu drogowego mających siedzibę w Rosji i na Białorusi, na mocy których mają one zakaz wykonywania transportu drogowego towarów na terytorium Unii Europejskiej, w tym także tranzytu. Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać ‒ od 15 kwietnia, w ramach odwetu, Białoruś nie wpuszcza do siebie ciężarówek z krajów unijnych.

Transport intermodalny

Czas na zmiany globalnego łańcucha dostaw transportu intermodalnego

Szereg wydarzeń, z którymi ostatnio boryka się świat ma odzwierciedlenie w globalnych łańcuchach dostaw transportu intermodalnego: „stają” porty, np. port Szanghaj, który obsługuje ¼ globalnych dostaw, transporty drogowe nie dowożą towarów do portów, wybucha wojna regionalna, która odcina drogi transportu oraz sankcjonuje gospodarki. Problemy globalnego łańcucha dostaw w transporcie, w tym intermodalnym, które obserwujemy w czasie krótko i długoterminowym, powodują że inflacja na świecie pnie się w górę i jest nie do opanowania. Chyba, że świat zacznie się zmieniać.

Prawo

Odstępstwa wynikające z pakietu mobilności – pomoc czy przekleństwo?

Zajmując się tematyką odstępstw nie sposób nie wspomnieć o przepisach, których one dotyczą. Co zatem mamy na myśli mówiąc o odstępstwach wynikających z Pakietu Mobilności?

Niemiecka spółka korzystną alternatywą dla polskich firm transportowych

Początek roku 2022 przyniósł niekorzystne zmiany dla polskich przewoźników. Głównie nowe przepisy wprowadzone tzw. pakietem mobilności, zgodnie z którymi po zakończeniu dozwolonych przepisami przewozów kabotażowych należy wykonać obligatoryjną przerwę (Cooling-off -Phase), są dla polskich przewoźników problematyczne.

Zrównoważony rozwój

Cyfryzacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w łańcuchach dostaw

Wyzwania związane z zakłóceniami łańcuchów dostaw wciąż pozostają w centrum uwagi. Firmy sektora produkcji obserwują 74-proc. wzrost niezadowolenia klientów z powodu nieprzewidywalności dostaw. Jednocześnie 73% wszystkich dostaw ma opóźnienia*). Innym z wyzwań jest zrównoważony rozwój i realizacja związanych z nim celów przez przedsiębiorstwa, w tym tych dotyczących redukcji negatywnego wpływu na środowisko.

Holistyczne podejście sprzymierzeńcem zrównoważonego rozwoju

Mariaż technologii i budownictwa w ramach czwartej rewolucji przemysłowej jest kluczowy dla ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianie klimatu. Innowacje z obszaru Przemysłu 4.0. i Internetu Rzeczy (IoT) pozwalają Panattoni na redukcję emisji CO2 dla obiektów przemysłowo-magazynowych nawet o 50% w przypadku śladu węglowego operacyjnego i do 51% wbudowanego.

Logistyka magazynowa przyjazna środowisku

Pierwsze dwie dekady XXI w. minęły pod znakiem ogromnych zmian, nie tylko technologicznych, ale również światopoglądowych, w tym zwrócenia większej uwagi na wpływ działalności człowieka na środowisko naturalne. Odejście od paliw kopalnych i zerowy ślad węglowy zdają się być docelowymi rozwiązaniami nowych kierunków rozwoju większości krajów na świecie.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C