![]() |
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2011_03m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
Drodzy Czytelnicy!
To już rok, od kiedy miesięcznik TSL Biznes towarzyszy Wam w branżowym życiu. Przez tych dwanaście miesięcy byliśmy wraz z Wami świadkami wielu pozytywnych zmian w transporcie i logistyce. Obserwowaliśmy stałą poprawę koniunktury i sukcesywny powrót do stabilności. Nie ukrywam, że my również wolimy być głosicielami dobrych nowin, ale czasem przychodziło nam też pisać o nieco mniej pozytywnych aspektach naszej branży. Cóż, takie już jest to zawodowe życie, że czasami stawia przed nami trudne przeszkody, na które często nie mamy żadnego wpływu. Jednak najważniejsze, by nawet wtedy nie zrażać się i działać dalej, kierując się tym, co dla nas najważniejsze, a z mniej pozytywnych zjawisk i sytuacji wynosić cenne lekcje na przyszłość.
Cieszy nas fakt, że poznajemy coraz większe grono przedstawicieli branży, którzy w swoim działaniu kierują się nie ślepą chęcią zysku, ale wartościami takimi jak rzetelność, otwartość i uczciwość, łamiąc tym samym stereotypowe opinie o logistykach i transportowcach. Takich właśnie doświadczeń życzymy i Wam w najbliższej przyszłości.
W kolejny okres naszej wspólnej działalności w branży TSL wchodzimy równie pełni zapału, jak to miało miejsce na początku. Głowy i notesy wciąż pełne są nowych pomysłów i tylko niekiedy czasu brak, by je wszystkie od razu zrealizować. Ale i na nie przyjdzie niedługo pora. Tymczasem jeden z nich przekuliśmy w rzeczywistość i miesiąc temu przedstawiliśmy Wam nasz drugi miesięcznik – Truck & Van. Od tego wydania będzie się on ukazywał już jako oddzielne czasopismo, choć oczywiście blisko powiązane z TSL Biznes. Mamy nadzieję, że i on przypadnie Wam do gustu, jako źródło przydatnych informacji z rynku pojazdów użytkowych i wszystkiego, co z nimi związane.
W obecnym wydaniu TSL Biznes naszym zwyczajem “scalamy branżę”, stąd znajdziecie w nim informacje i artykuły praktycznie ze wszystkich gałęzi i działów transportu i logistyki. Rozszerzamy też tak poszukiwany przez transportowców dział prawny, w którym pojawiać się będzie jeszcze więcej praktycznych wskazówek, porad oraz omówień przepisów, kwestii ubezpieczeniowych i prawnych.
Jak zwykle z otwartością czekamy też na Wasze wskazówki, uwagi i propozycje. Zachęcam do dzielenia się spostrzeżeniami, informacjami i doświadczeniami, nasz miesięcznik zawsze pozostaje otwarty na Wasze wypowiedzi i artykuły eksperckie, komentarze i opinie. Zapraszam do lektury i dalszej współracy.
Mirosław Ganiec
redaktor naczelny
> Wydarzenia
Logistyczne forum po raz dziesiąty
Studenckie Koło Logistyki Stosowanej Politechniki Warszawskiej wraz z partnerami; firmą DGL Polska oraz miesięcznikiem TSL Biznes zapraszają na jubileuszową X edycję Forum Młodej Logistyki – największej i najstarszej logistycznej konferencji studenckiej w Polsce. W tym roku odbędzie się ona wraz z pilotażową imprezą towarzyszącą – Logistycznymi Targami Pracy.
XII Kongres Spedytorów
Polska Izba Spedycji i Logistyki zaprasza do udziału w XII Kongresie Spedytorów, który w tym roku poświęcony będzie “Roli i znaczeniu spedycji w kształtowaniu rynku transportowego”.
Konfigurowanie łańcucha dostaw
Przedstawiamy nową pozycję autorstwa naszego współpracownika, dr. Arkadiusza Kawy z Katedry Logistyki i Transportu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu
> Logistyka
Elastyczne łańcuchy – wyzwanie także dla małych i średnich
Pewien kierownik logistyki w przedsiębiorstwie produkcyjnym z dumą pochwalił się, że ich poziom obsługi klienta w ostatnich dwóch miesiącach wyniósł 100%. – No to macie problem – odpowiedziałem. – Wiem, ale dostałem za to premię, więc dla mnie osobiście to żaden problem. W kolejnym miesiącu zamówienia nadal spadały, poziom zapasów wyrobów gotowych na stanie magazynowym rósł zgodnie z przyjętym wcześniej planem produkcji, uwzględniającym prognozowany wzrost sprzedaży o kilka procent. Każde zamówienie było więc realizowane na czas i w wymaganej ilości. Jedynie koledzy ze sprzedaży nie otrzymali premii, jako że nie zrealizowali swoich planów nawet w 60%. Nie dało się tego ukryć – mamy problem!
Bezpieczeństwo nabiera znaczenia
Bezpieczeństwo transportu to bardzo ważny i stale aktualny temat w branży TSL. Od pewnego czasu zauważalny jest jednak wzrost zainteresowania tym tematem. Klienci, powierzając towar firmie logistycznej, chcą coraz dokładniej wiedzieć, jakich zagrożeń można się spodziewać w trakcie przewozu oraz jak operator zadba o ich zminimalizowanie.
Logistyka odzysku – wartość dodana
Z Katarzyną Michniewską, prezesem organizacji odzysku Eko Cykl rozmawia Elżbieta Haber
Zakładamy dwucyfrowy wzrost
Z Piotrem Sukiennikiem, dyrektorem generalnym FM Logistic w Polsce rozmawia Elżbieta Haber
Łatwiejszy transport samochodów
DHL Global Forwarding opracował dwa nowatorskie rozwiązania transportowe dla branży automotive. Składane pudło transportowe C3SB i podwójny transporter na samochód ułatwiają załadunek pojazdów oraz zwiększają efektywność wykorzystania przestrzeni ładownej.
Gdy liczy się czas i temperatura – przesyłki farmaceutyczne i medyczne
O specyfice lotniczych przesyłek farmaceutycznych i medycznych, o szczególnych wymaganiach oraz, jak im sprostać mówi Krzysztof Bielica, wiceprezes zarządu i dyrektor frachtu lotniczego w firmie DHL Global Forwarding.
> Kurier Express Poczta
Jak cię widzą, tak chętnie paczki wysyłają
Wypromowanie usługi kurierskiej wydaje się banalnie proste. Nadanie, doręczenie, podpisanie dokumentów i w efekcie zadowolony nadawca i odbiorca. Jednak w rzeczywistości nie tak łatwo jest przebić się wśród szerokiego grona usług. Dlatego każdy z graczy liczących się na rynku kurierskim ma starannie przemyślaną kampanię marketingową, która jest jednym z elementów budowania silnej marki.
Branża kurierska już na prostej
2010 nie był dla branży transportowej rokiem łatwym – za sprawą żałoby narodowej, paraliżujących lotnictwo pyłów wulkanicznych, powodzi, kłopotów finansowych Eurolandu oraz szybkiego nadejścia zimy.
Polska i świat w pakiecie
DHL Express jako pierwszy wprowadził i rozwija nową ofertę sprzedaży usług kurierskich – promocyjne pakiety usług międzynarodowych i krajowych, skierowane do klientów indywidualnych, płacących gotówką.
> Powierzchnie magazynowe
Czynsze najmu wychodzą poza przyjęte szablony
Zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Polsce są silnie zróżnicowane – od dużych centrów dystrybucyjnych na Górnym Śląsku czy w okolicach Poznania, poprzez wielopoziomowe, w pełni zautomatyzowane obiekty w Piotrkowie Trybunalskim, po małe moduły w Warszawie i Łodzi. Warto wspomnieć o różnicach pomiędzy poszczególnymi formatami magazynów, ponieważ każdy z nich charakteryzują inne stawki najmu.
Nowe powierzchnie i umowy Panattoni
Po ubiegłorocznym sukcesie (zakończonym wynajęciem 356 tys. m2 powierzchni, 300 tys. m2 obiektów w budowie i ok. 400 tys. m2 sprzedanej powierzchni) firma Panattoni nie spoczywa na laurach. Początek roku przynosi kolejne istotne wydarzenia, m.in. przedłużenie pięciu umów najmu w Panattoni Park Łódź East i oddanie do użytku nowych obiektów na Śląsku.
Carl Panattoni nagrodzony
Założyciel, właściciel i prezes Panattoni Development Company oraz licznych podmiotów gospodarczych podlegających marce Panattoni, został laureatem nagrody CEEQA za rok 2011 w kategorii dorobek życia w branży nieruchomości.
Milion metrów w regionie
Ubiegły rok, choć zapowiadał się pesymistycznie, przyniósł spore ożywienie na rynku powierzchni magazynowych (o czym pisaliśmy w poprzednim wydaniu TSL Biznes). Dla ProLogis rok 2010 okazał się rekordowym, jeśli chodzi o łączną powierzchnię wynajętą klientom. W regionie Europy Środkowo-Wschodniej deweloper znalazł najemców na ponad 1 mln m2, co stanowiło 40% wszystkich umów podpisanych na tym obszarze. Ponad 650 tys. m2 dotyczyło największego z rynków w regionie – Polski.
> Transport drogowy
Powiało optymizmem – Raport o rynku pojazdów użytkowych
Transport to barometr gospodarki. Jednak branża ta jest bardzo rozproszona i trudno opisać jej sytuację prostymi liczbami. Co więc traktować jako barometr transportu? Jednym z dobrych wskaźników jest rynek pojazdów użytkowych. Wiadomo – im lepsze nastroje i perspektywy przewoźników, powodowane wzrostami stawek czy większą liczbą frachtów, tym chętniej powiększają oni swoje floty lub modernizują je, sięgając po nowe pojazdy. A tych sprzedało się w ubiegłym roku dużo więcej, niż w roku 2009.
Milion kilometrów z MAN
Firma MAN jako pierwszy producent pojazdów ciężarowych oferuje w atrakcyjnej, stałej cenie europejską “obietnicę mobilności”, obejmującą 1 milion kilometrów lub okres ośmiu lat. Ofertę MillionMobility MAN wprowadzi na rynku niemieckim w 2011 roku. Usługa ta w przyszłości obejmie stopniowo inne rynki.
Link kupił nowe ciężarówki Scania
Prezes firmy Link Ryszard Ellert odebrał z rąk Alexandra Vlaskampa, dyrektora generalnego Scania Polska, kluczyki do pierwszych dwunastu z pięćdziesięciu czterech samochodów Scania zakupionych przez firmę Link.
Opłaty drogowe z DKV
DKV Euro Service, operator kart paliwowych, oferuje rozliczanie opłat za autostrady we wszystkich systemach, które działają dziś w Europie. Dotyczy to zarówno elektronicznego poboru myta, jak i kupna winiet.
> Prawo
Polisa OCP, czyli gdzie i jak parkować według ubezpieczycieli
Analiza polis OCP wskazuje, że zawarte są w nich liczne i niekorzystne dla przewoźników wyłączenia. Głównym i jednocześnie najbardziej odczuwalnym z takich wyłączeń, jest wyłączenie odpowiedzialności za szkody kradzieżowe powstałe w czasie postoju w miejscu nie akceptowanym przez zakład ubezpieczeń, lub gdy samochód z towarem został pozostawiony na parkingu bez opieki czy też dozoru.
Odpowiedzialność przewoźnika – zasady ogólne
Bardzo często wartość przewożonych towarów jest na tyle wysoka, że odpowiedzialność za ich uszkodzenie, utratę lub opóźnienie w dostarczeniu wiąże się z poważnymi problemami finansowymi firmy transportowej. Każdy przewoźnik powinien zatem wiedzieć, jakiego rodzaju odpowiedzialność ponosi z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, a także jak zminimalizować ryzyko ewentualnego niedotrzymania jej warunków.
> Logistyka – technologia
Nie trać energii
Stanowiska przeładunkowe oraz wjazdy i wyjazdy z magazynów, czy pomiędzy jego sekcjami to miejsca, w których często dochodzi do niepotrzebnego wyziębiania magazynu. Inteligentne rozwiązania przeładunkowe i bramowe w znaczący sposób mogą przyczynić się do oszczędności energii.
> Transport lotniczy
Niedoceniane cargo
Z Mariuszem Kuczkiem, dyrektorem Biura Cargo i Poczty PLL LOT S.A. rozmawia Franciszek Nietz
> Transport kolejowy
Koleją czy samochodem? Międzygałęziowa konkurencja transportowa
Czy kolej może być w Polsce konkurentem dla towarowych przewozów drogowych? Obecna sytuacja na rynku transportowym wskazuje, że zapewne nie nastąpi to szybko. Dystans między potencjalnymi rywalami pozostaje wciąż duży. Podczas gdy operatorzy kolejowi zadowalają się 5-6 procentowym wzrostem przewozów w ubiegłym roku, transport samochodowy zwiększył się niemal trzykrotnie więcej.
Biomasa, węgiel i kontenery
Znaczenie przewozów biomasy przy użyciu transportu kolejowego będzie wzrastać. Prywatny przewoźnik Freightliner PL ma szeroko zakrojone plany związane z tym segmentem rynku.
> Transport morski
Sztorm minął
Największy uniwersalny port Niemiec ma za sobą światowy kryzys finansowy i gospodarczy. Z przeładunkiem na poziomie 121 milionów ton osiągnięto wzrost niemal o 10 procent.
> Ludzie TSL
Być mędrcem, nie alfa-liderem Piotr Selmaj
Za każdym człowiekiem stoi pasja
> Edukacja
Jak lepiej kształcić logistyków
Wejście smoka podczas lekcji logistyki, prowadzonej w technikach niemieckich. Warunki zatrudnienia absolwentów szkół ponadgimnazjalnych przez firmę Kuehne+Nagel. Zmiany w podstawach programowych zawodów: technik logistyk i technik spedytor. Kolejne podręczniki oraz przebieg projektów unijnych. To tylko część zagadnień, które poruszyli uczestnicy V Forum Nauczycielskiego, organizowanego przez Wyższą Szkołę Logistyki. W spotkaniu, które odbyło się w piątek, 25 lutego 2011 roku, wzięło udział blisko 200 nauczycieli z całej Polski.
> Marketing i PR
Zaistniej w sieci
Strony WWW są obecnie jedną z głównych form promocji przedsiębiorstw. Związane jest to zarówno ze stosunkowo niską ceną, jak i wymiernymi korzyściami wizerunkowymi oraz sprzedażowymi, jakie przynosi posiadanie firmowej witryny. Jednak samo stworzenie serwisu internetowego to nie wszystko, jednym z najważniejszych elementów budujących wizerunek w sieci jest bowiem domena internetowa. Jak najefektywniej zaprezentować swoją firmę w sieci i czy jeden adres strony internetowej nam wystarczy?
Branża logistyczna musi popracować nad marketingiem
Rozmawiamy z Patrycją Konieczną, menedżerem ds. marketingu firmy doradczej LogEasy.
i zmian, które ? mam nadzieję ? spodobają się również i Państwu.
Już od marca w ramach naszego wydawnictwa rozpoczniemy
wydawanie drugiego tytułu ? miesięcznika Truck & Van.
Będzie on uzupełnieniem i rozwinięciem magazynu TSL Biznes,
który w dalszym ciągu będziemy rozwijać jako tytuł uniwersalny,
łączący wszystkie gałęzie i poziomy transportu i logistyki i kierowany
do szerokiego grona menedżerów oraz specjalistów.
Uwaga Truck & Van skupi się na kwestiach bezpośrednio
związanych ze sprzętem i wyposażeniem technicznym,
wykorzystywanym w transporcie drogowym, zarówno
tym dalekim, jak i nieco bliższym oraz bardziej specjalizowanym.
Wspólnym mianownikiem obydwu naszych tytułów
będzie niezmienne postrzeganie poruszanych tematów
przede wszystkim przez pryzmat funkcjonalności i ekonomii
oraz biznesowej praktyczności. Nie oznacza to, że czasami
nie oderwiemy się od codzienności i nie poruszymy nieco
?luźniejszych? tematów.
Nasz nowy miesięcznik tworzyć będzie doświadczony zespół
redakcyjny, którym pokieruje Katarzyna Dziewicka. Już
od marca Truck & Van ukazywać się będzie jako odrębny tytuł.
W tym miesiącu magazyn ten gościmy, w nieco zmniejszonej
objętości, na łamach TSL Biznes. Oczywiście zachęcamy
do aktywnej lektury obydwu naszych tytułów, w czym z pewnością
pomoże atrakcyjna oferta prenumeraty.
Sukcesywnie zwiększamy też naszą aktywność i udział
w najważniejszych wydarzeniach branżowych. Z tego miejsca
chciałbym szczególną uwagę zwrócić na jedno z nich ? Forum
Młodej Logistyki, które już za dwa miesiące odbędzie
się w Warszawie, świętując dziesiąte urodziny. Nasza redakcja
blisko współpracuje z organizatorami, Studenckim Kołem
Logistyki Stosowanej, oraz drugim z partnerów FML, firmą
Doradztwo Gospodarcze i Logistyczne. W tym roku wspólnie
przeprowadzimy swego rodzaju ?eksperyment?, poszerzając
formułę konferencji o całkiem nowy element ? Logistyczne
Targi Pracy. Mają one być miejscem, gdzie przedsiębiorstwa
branży TSL będą mogły nie tylko spotkać najlepszych
kandydatów na pracowników, stażystów czy praktykantów, ale
też dać się lepiej poznać studentom, którzy przecież za kilka
lat mogą być naszymi pracownikami, kontrahentami, a może
i klientami. Warto budować pozytywne relacje już dziś. Stąd
też mamy nadzieję, że taka formuła dialogu branżowego spotka
się z uznaniem, a kolejne edycje targów będą się rozwijały
równie dynamicznie, jak samo Forum Młodej Logistyki rozwijało
się przez ostatnią dekadę.
Jeszcze raz zachęcam do lektury TSL Biznes, wraz z zawarym
w nim numerem startowym Truck & Van, jak i do udziału
w naszych innych aktywnościach.