TSL Biznes – marzec 2013

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2013_03m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]
> Logistyka

 

“Cztery kółka” w magazynie

 

Branża motoryzacyjna chętnie korzysta z dedykowanych rozwiązań, a wśród usługodawców logistycznych znaleźć można firmy, które wyspecjalizowały się w dostawach dla tego właśnie sektora. To trudny rynek, zwłaszcza teraz, gdy zainteresowanie nabywców zakupem nowych samochodów jest w wielu krajach znacznie mniejsze.

 

Marcin Jurczak

 

 

Tylko dla największych

 

Panuje powszechne przekonanie, że branża motoryzacyjna od operatora logistycznego wymaga szczególnych kompetencji, a jej obsługa musi się odbywać na najwyższym poziomie. Czy tak jest w rzeczywistości? Jakie wymagania powinny spełniać obsługujące ją firmy logistyczne? Na ile mogą pełnić rolę doradcy? Na te i podobne pytania, redakcji ?TSL Biznes? odpowiada Andrzej Piętka, zarządzający comanufacturingiem w FM Logistic w Polsce.

 

 

Usługi najwyższej jakości

 

Przed operatorami logistycznymi obsługującymi branżę automotive stoi wiele bardzo charakterystycznych wyzwań, a najważniejszym z nich jest konieczność zapewnienia wysokiej jakości usług, często przekraczającej 99%.

 

Aleksander Zacirka
Transport & Warehousing Director GEFCO Polska

 

 

Auto – ładunek trudny, ale mile widziany

 

Samochody to towar bardzo wrażliwy na zmiany gospodarczej koniunktury i dlatego duże wahania rynkowe to w ich przypadku rzecz normalna. Jednocześnie, jako ładunek, wymagają niezwykłej staranności i delikatności w obchodzeniu się z nimi, stąd ich transportu i składowania nie powierza się byle komu. Logistyką na rynku samochodowym zajmują się wyspecjalizowane firmy o zasięgu globalnym, gdyż handel autami ma taki właśnie wymiar. To sprawia, że ważnymi ogniwami w łańcuchach transportowych są porty morskie.

 

 

Sprostać wymaganiom branży

 

Branża automotive jest bardzo wymagająca. Slogan? Co kilkadziesiąt sekund z linii produkcyjnej schodzi nowe auto. Każde zbudowane według indywidualnych potrzeb klienta. Czasy aut czarnych i tylko czarnych dawno się skończyły. Lakiery, tapicerki, moce silników, felgi itd., itd? Na potrzeby automotive stworzone zostały nowe metody dostaw.

 

Agata Sopotnicka,
menedżer ds. marketingu i sprzedaży SILS Centre Gliwice Sp. z o.o.

 

 

Strategiczna rola operatora logistycznego

 

DB Schenker Logistis odpowiada na wyzwania branży automotive poprzez oferowanie szerokiego portfela usług z jednej ręki. Pozwala to na daleko idącą elastyczność we współpracy oraz czytelną i prostą komunikację.

 

Arkadiusz Marczyk,
menedżer ds. kluczowych klientów Schenker Sp. z o.o.

 

 

Z trzech punktów widzenia

 

Terminowość, jakość usługi i niezawodność, czyli jak najmniej reklamacji w dostawie (brak uszkodzeń), to najważniejsze warunki stawiane przy obsłudze logistycznej sieci serwisowej. Wymagania te spełnia firma logistyczna i właśnie taka, w sposób profesjonalny, zajmuje się dostawami do placówek własnych i partnerskich w firmie MAN.

 

Marta Stefańska,
koordynator ds. komunikacji w MAN Truck & Bus Polska

 

 

Z jednym magazynem centralnym

 

Logistyka branży automotive obejmuje obsługę dealerów i warsztatów współpracujących z producentami pojazdów użytkowych. A choć priorytetem jest tutaj jak najszybsza naprawa samochodu, to każdy z producentów wybrał
specyficzny system obsługi logistycznej, np. część z nich korzysta z usług operatorów. Jak to jest w Scanii Polska, redakcji TSL Biznes mówi Arkadiusz Brzemiński, menedżer zarządzający częściami zamiennymi w tej firmie.

 

 

ROHLIG SUUS Logistics walczy o miejsce na podium

 

Jak w czasach dekoniunktury można zarobić na logistyce? Czy operator logistyczny bazujący na kapitale polskim może konkurować, i to z powodzeniem, z międzynarodowymi korporacjami? W czym taka polska firma ma przewagę? Gdzie jest jeszcze miejsce na rynku? Na te pytania, zadane przez redakcję TSL Biznes, odpowiada Daniel Franke, członek zarządu ROHLIG SUUS Logistics.

 

 

Rozwiązania dla markowych klientów

 

Logistyka branży tekstylnej z pozoru jest mało skomplikowana – nie wymaga ani przewozu w kontrolowanych temperaturach, ani specjalnych zabezpieczeń. Zajmują się nią jednak niewiele firm. Jakie są powody, że branża ta nie przyciąga wielu operatorów? Jak jest jej specyfika? Z jakimi wyzwaniami mają tu do czynienia firmy logistyczne? Na te i inne pytania zadane przez TSL Biznes odpowiada Marcin Gruchała, prezes Ligentia Vector Polska.

 

 

> Systemy IT
 

 

Transport to czysta matematyka

 

Kiedy gospodarka zwalnia, klienci redukują budżety, a przewoźnicy stoją przed wyjątkowo trudnym zadaniem – muszą utrzymać rentowność biznesu, a jednocześnie sprostać oczekiwaniom klientów, które na bardzo konkurencyjnym rynku wciąż rosną. Czy przy obecnych cenach paliw zmniejszenie kosztów transportu jest jeszcze w ogóle możliwe?

 

Tomasz Maj, menedżer ds. IT w Pall-Ex Polska

 

Odpowiedź na potrzeby branży

Firma Consafe Logistics przygotowała nową wersję zaawansowanego rozwiązania klasy WMS – Astro w wersji 7.80. Zmiany, które są wynikiem ciągłych konsultacji z klientami, obejmują m.in. udoskonalone zarządzanie wizualne, optymalizację zautomatyzowanego magazynowania i kompletacji zamówień oraz ulepszony proces fakturowania.

 

Marcin Figlarek,
Consafe Logistics

 

 

Sieci przemysłowe WLAN dla systemów klasy WMS
Wdrażając system klasy WMS stoimy przed ważnych zadaniem wyboru infrastruktury sprzętowej, która powinna nam umożliwić realizację nowych zadań i osiąganie z tego tytułu korzyści biznesowych. Jednym z jej elementów jest sieć WLAN. Dlaczego jest tak ważna?

 

Marek Kuropieska
dyrektor handlowy, ASPEKT

 

 

> Powierzchnie magazynowe

 

 

Magazyny z perspektywami

 

Obiekty szyte na miarę (BTS) są, były i będą najczęściej budowanymi przez developerów obiektami o charakterze zarówno magazynowym, jak i przemysłowym. Tego rodzaju inwestycje stanowiły również rdzeń aktywności Panattoni Europe w 2012 r.

Robert Dobrzycki,

partner zarządzający na Europę Środkowo-Wschodnią Panattoni Europe

 

 

Coraz większa stabilizacja

 

Największym globalnym graczem na rynku powierzchni przemysłowych na świecie, z 51,5 mln m2 powierzchni własnej, jest Prologis. Od wielu lat jest też wiodącym developerem działającym na rynku magazynowym w Europie Środkowo-Wschodniej, który w 2012 r. wynajął w tym regionie 1,16 mln m2 powierzchni dystrybucyjnej, z tego 60% w Polsce.

 

Elżbieta Haber

 

 

> Logistyka – technologia

 

 

Więcej używanych niż nowych

 

Spowolnienie gospodarcze zmusza właścicieli firm do redukcji wydatków, a mimo to logistyka magazynowa wychodzi z kryzysu obronną ręką. Jednak niepewna sytuacja na rynku powoduje, że większą dynamikę wzrostu, niż sprzedaż nowych wózków widłowych, notuje sprzętu używanego.

 

Wojciech Szmulczyński,
dyrektor handlowy w STILL

 

 

W zgodzie z nowymi przepisami

 

Od 25 marca 2013 r. wchodzą w życie nowe, zaostrzone przepisy dotyczące bezpieczeństwa transportu lotniczego. To konsekwencja wejścia w życie uzupełnienia do rozporządzenia unijnego 185/2010, które wprowadza jeszcze bardziej szczegółowe kontrole. Kosztują one dużo czasu i pieniędzy, ale ten kto wysyła swój towar na paletach Inka nie ma się czym martwić – należy tylko zwrócić uwagę na kilka szczegółów.

 

 

> Finansowanie

 

 

Bezpośrednio u producenta

 

Większość producentów samochodów ciężarowych, w ramach grupy kapitałowej do której należą, razem z pojazdem oferuje produkt umożliwiający jego finansowanie w formie leasingu bezpośredniego, zwanego też leasingiem fabrycznym.

 

Elżbieta Haber

 

 

Full Service Leasing sposobem na kryzys
Najdynamiczniej rozwijającym się produktem oferowanym przez firmy Car Fleet Management jest Full Service Leasing., który obejmuje już 80% polskiego rynku CFM. Z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów za 2012 r. wynika, że już ponad 83 tys. pojazdów jest obsługiwanych przez przedsiębiorstwa CFM w pełnym zakresie.

 

 

Stosownie do potrzeb klienta
Elastyczne rozwiązania dotyczące usług finansowych, które mają zapewnić dostępne, przewidywalne koszty przez cały czas eksploatacji pojazdu, oferuje Scania Finance Polska. Należą do nich finansowanie nowych oraz używanych pojazdów Scania w formule leasingu operacyjnego i finansowego oraz sprzedaży z odroczonym terminem płatności lub najmu.

 

Łukasz Nowacki,
dyrektor sprzedaży w Scania Finance Polska

 

Zintegrowane rozwiązania

Firma MAN Financial Services Polska Sp. z o. o. na dzień dzisiejszy swoim klientom oferuje usługę MAN Finance, czyli pełną paletę produktów możliwą do zaoferowania na rynku polskim przez leasing fabryczny.

Piotr Borowski,
dyrektor zarządzający MAN Financial Services Poland

 

 

U wszystkich autoryzowanych dealerów
Mercedes-Benz Financial oferuje szeroki wachlarz produktów finansowych skierowanych do konsumentów oraz firm, poczynając od klasycznych kredytowych, poprzez leasingowe, które można połączyć z dodatkowymi usługami, takimi jak pakiety ubezpieczeniowe czy serwisowe, a kończąc na usługach najmu pojazdów. Dysponujemy również produktami finansowymi dla pojazdów używanych.

 

Tomasz Wykrota,
dyrektor ds. zarządzania siecią dealerską Mercedes-Benz Bank i Mercedes-Benz Leasing

 

 

> Transport drogowy

 

Potrójna korzyść
DKV i DHL Freight Poland podpisały w zeszłym roku umowę, dzięki której kontraktowi przewoźnicy DHL Freight, nie ponosząc żadnego ciężaru finansowego, będą mogli korzystać z kart paliwowych DKV. Obecnie wprowadzany jest program pilotażowy. O szczegółach tego kontraktu mówią: dyrektor generalny DKV Euro Service Polska Michał Bałakier i specjalista ds. wsparcia DHL Freight Poland, członek zespołu przygotowującego projekt wdrożenia kart paliwowych DKV, Michał Gawinowski.

 

 

O 160 kilometrów więcej
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów od 30 marca ogólnopolska sieć dróg płatnych viaTOLL powiększy się o kolejne 160 km. Do mapy płatnych tras dołączą m.in. fragmenty dróg ekspresowych S7, S8, S19 oraz dróg krajowych nr 4, 7 i 79.

 

 

Przymusowe odchudzanie
Większość sygnałów docierających z rynku od połowy drugiego kwartału 2012 r. zwiastuje, że w ciągu najbliższych miesięcy utrzyma się spadkowy trend wolumenu oferowanego do przewozu w międzynarodowym transporcie całopojazdowym. W transporcie krajowym można natomiast spodziewać się dalszego spadku stawek, zwłaszcza w miejscach, gdzie występuje mniejszy potencjał rynku zleceń przewozów całopojazdowych.

 

Janusz Nóżka,
dyrektor Spedycji Całopojazdowej Krajowej

Marek Stanisławski, dyrektor Spedycji Lądowej Pekaes S.A.

 

Przyszłość bezpiecznego transportu
Bezpieczeństwo kierowców oraz ładunku, który przewożą stanowi kluczowy aspekt funkcjonowania firm w branży TSL. Kradzieże, ubytki z transportu oraz uszkodzenia towaru to problem, którego rozwiązanie zależy między innymi od umiejętnego wykorzystania istniejących zasobów.

Jacek Tyburek,
doradca ds. ryzyka i bezpieczeństwa w DSV

To nie koniec spadku cen transportu
Po zanotowaniu wzrostu cen transportu w dwóch poprzednich kwartałach, pod koniec 2012 r. spadły z powodu zwiększonych możliwości przewozowych oraz niższych cen paliwa. W najbliższym kwartale, w oparciu o efekt sezonowy obserwowany we wcześniejszych latach, spodziewany jest dalszy ich spadek.

> Prawo

Nowe zasady wypłacania diet za podróż służbową
1 marca weszło w życie Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej z dnia 29 stycznia 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 167). W jednym akcie prawnym uregulowane zostały kwestie zarówno podróży służbowej na obszarze kraju, jak i podróży zagranicznej.

Anna Bartkiewicz
prawnik, specjalista ds. BHP www.arena561.pl

> Transport kolejowy

Z Bałtyku do Adriatyku
Jesienią 2015 r., za niecałe trzy lata, Polskie Linie Kolejowe będą musiały w pośpiechu “dopinać” ostatnie inwestycje, wspófinansowane przez Unię Europejską, na zarządzanej przez nie infrastrukturze, Przekroczenie tego terminu (jeśli nie zostanie wcześnie uzgodnione i zaakceptowane przez Brukselę) grozić może utratą unijnych środków. Ale nie jest to bynajmniej jedyne wyzwanie jakie czeka tę spółkę.

Franciszek Nietz

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C