![]() |
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2014_03m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
> Wydarzenia
Kwiecień 2014 pod znakiem transportu
Expo Silesia zaprasza na kolejną edycję Targów Transportu Spedycji i Logistyki SilesiaTSL EXPO oraz Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA. Obie imprezy odbędą się w Sosnowcu, w dniach 15-16 kwietnia 2014 roku.
> Logistyka
Automotive ? trudny rynek
Branża motoryzacyjna nie od dziś pozostaje jednym z barometrów stanu gospodarki. Im lepsza kondycja gospodarcza kraju, tym chętniej klienci sięgają po nowe samochody. To z kolei pozwala rozruszać całą branżę ? od producentów samochodów, po ich podwykonawców i dostawców. Automotive to nie tylko sama produkcja samochodów. To także całe zaplecze logistyczne związane z zaopatrzeniem produkcji i sprzedaży oraz siecią dystrybucji pojazdów. To także centra zaopatrzenia w części zamienne i materiały eksploatacyjne.
Globalnie w czasach recesji
Globalizacja działalności gospodarczej to zjawisko, które zaczęło dyktować zasady działania gospodarki w latach 80. XX w. i dziś firmy, które chcą pozostać na rynku, muszą się z nią liczyć. Na zmiany w sposobie myślenia od początku tego wieku ogromny wpływ ma również recesja. To dwa główne czynniki, które wyznaczają obecnie trendy w przemyśle motoryzacyjnym.
Czy 4PL pozwala sprostać najwyższym wymogom?
Grupa GEFCO podpisała w 2012 r. umowę o współpracy z General Motors, zgodnie z którą dla amerykańskiego producenta samochodów jest partnerem na poziomie 4PL, umożliwiającym płynne integrowanie przepływów komponentów do produkcji oraz samochodów do finalnych odbiorców. Umowa została podpisana na 7 lat i objęta klauzulą wyłączności. O szczegółach, dotyczących podpisanego porozumienia i o jego skutkach oraz o tym na czym polega 4PL mówi Paweł Kistela, dyrektor 4PL w GEFCO Polska.
Ford wybiega w przyszłość
Case study logistyki części zamiennych przy wykorzystaniu platformy AX4
Przy liczbie 230 tys. części zamiennych, odbieranych od ponad 1600 dostawców, Ford ? czołowy europejski producent samochodów ? oczekuje od systemu informatycznego pełnej kontroli nad każdym elementem łańcucha dostaw. Jakie więc wymagania musiała spełnić wdrożona przez firmę platforma informatyczna AX4?
Dopasowani do potrzeb projektu
Kuhne + Nagel to operator logistyczny, który działa na skalę globalna i jest w stanie świadczyć bardzo szeroki zakres usług transportowych, spedycyjnych i logistycznych. Jak to jest w wypadku branży automotive i czym różni się jej obsługa od pozostałych? Jakie wymogi musi spełniać operator? Na te i podobne pytania odpowiada prezes zarządu Tobias Jerschke.
DSV Solutions napędza koncerny motoryzacyjne
Jeden samochód na minutę, 1,232 minut w ciągu dnia ? te imponujące liczby są osiągane w fabryce Volvo w Ghent, do której części dostarcza DSV Solutions. Zapewnienie niczym niezakłóconej produkcji przeszło ćwierć miliona pojazdów rocznie, to nie lada wyzwanie dla operatora logistycznego. A to tylko jeden z wielu przykładów współpracy DSV z branżą automotive.
Motoryzacja to wymagający klient
Oczekiwania i wymagania stawiane przez przedsiębiorstwa z branży automotive często określają trendy w logistyce oraz wpływają na jej rozwój. Rozwiązania i innowacyjne koncepcje w obsłudze motoryzacji dawno wyszły już poza prosto rozumiany transport. O roli logistyki w obsłudze firm z branży motoryzacyjnej mówi Arkadiusz Marczyk, menedżer ds. kluczowych klientów w DB Schenker Logistics.
Zawsze w dniu roboczym
Logistyka branży automotive nie tylko związana jest produkcją samochodów, ale też z naprawami powypadkowymi, wymianą części i obsługa gwarancyjną. Czy i tutaj korzysta się z dostaw just in time? Jak wygląda procedura dostarczania części? Jaka jest rola operatora logistycznego? Odpowiada Dariusz Jatkiewicz, szef European Logistics Center (ELC) Warszawa w Mercedes-Benz Polska.
Wkoło logistyki
Czy opona wymaga w transporcie specjalnego traktowania? Jak zmieniać się będzie branża oponiarska. Jaka jest pozycja Polski na motoryzacyjnej mapie świata? Odpowiada Jacek Pryczek, prezes Grupy Goodyear Polska
Ekspresem, w czasie nocy
Rozwinięty system logistyki zwrotnej, możliwość skrócenia czasu dostawy do 7.00 rano, brak ograniczeń w zakresie miejsca odbioru i dostarczenia oraz wagi
przesyłki, awizacja SMS ? to najnowsze elementy serwisu nocnego TNT Express.
Dwa razy więcej w ciągu 8 lat
2013 i pierwsze trzy miesiące 2014 r. były okresem stabilnych wzrostów dla FM Logistic. Zaowocowały one rozbudową powierzchni magazynowej, rozwojem usług dla nowych sektorów rynku i nowymi kontraktami. Na najbliższy czas operator planuje wdrożenie kolejnych innowacji, umacnianie pozycji w usługach dla dotychczasowych sektorów i wejście na nowe rynki, takie jak fresh, DIY i e-commerce.
> Systemy IT
Ewolucja w zarządzaniu magazynem
Ponad 120 tys. m2 powierzchni ma liczyć magazyn Amazona, największego sklepu internetowego na świecie, który powstaje w okolicach Wrocławia. Zmieściłoby się w nim prawie 3 tys. zestawów z naczepami. Przykład Amazona pokazuje z jakimi wyzwaniami muszą się dziś mierzyć dostawcy systemów wspomagających zarządzanie magazynami. A potrzeby związane ze wsparciem IT rosną nie tylko w centrach dystrybucyjnych, ale i w przedsiębiorstwach produkcyjnych.
Kompleksowa odpowiedzialność
Dziś, bardziej niż kiedykolwiek, firmy muszą działać z maksymalną wydajnością zapewniając doskonałą obsługę klienta. Rosnące wymagania i ciągle zmieniające się otoczenie sprawia, że firmy szukają drogi, dzięki której podążą za trendami jednocześnie nie podnosząc kosztów eksploatacji.
Kluczowa niezawodność
Jak specyfikę działalności kurierskiej zaszyć w systemie informatycznym? Czy wszystkie rozwiązania IT muszą działać ?w chmurze?? Dlaczego warto postawić na systemy skalowalne i otwarte? Odpowiada Krzysztof Kędzierski, prezes spółki Amur.
Rozwiązania ERP dla przemysłu
Systemy ERP wykorzystywane są w przedsiębiorstwach z wielu dziedzin gospodarki. Każda z firm produkcyjnych ma swoje specyficzne warunki, a doświadczenia wielu z nich wskazują, iż rozwiązania informatyczne, które bazują na konkretnych wymaganiach branży, przynoszą wymierne efekty. Niski koszt utrzymania oprogramowania i szybki zwrot to wyróżniki inwestycji dobrze dobranych do specyfiki branżowej inwestora.
Całkowita zmiana procedur logistycznych
Firma BILTEMA otworzyła centrum dystrybucyjne o powierzchni 50 tys. m2 w południowej Szwecji. Zakupiła do niego system WMS od firmy Consafe Logistics. System został zainstalowany, przetestowany i wdrożony w ciągu kilku dni.
Czy rozwój DCT Gdańsk zostanie wstrzymany?
Od początku lat 90-tych XX wieku rośnie rola kontenerów w handlu. Szacuje się, że połowa z nich ładowana i rozładowywana jest w portach dalekowschodnich, jednak niemniej ważnym ogniwem w międzynarodowych szlakach są porty europejskie. W Polsce działa 6 głównych terminali kontenerowych, zlokalizowanych w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie ? Świnoujściu.
> Prawo
Zarządzanie ryzykiem w transporcie towarów
Transport towarów niesie ze sobą ryzyko przypadkowego uszkodzenia, ubytku lub nawet utraty przewożonych ładunków. Dlatego coraz więcej firm poszukuje optymalnych kosztowo i skutecznych metod zabezpieczania transportowanych dóbr (m.in. poprzez transfer ryzyka na ubezpieczyciela).
Dokumentacja kierowcy w firmie ? czego nie możesz pominąć
Zatrudnienie kierowcy wiąże się z koniecznością pozyskania dokumentów potwierdzających kwalifikację i uprawnienia zawodowe. Niezależnie od rodzaju zawartej umowy z kierowcą, przewoźnik powierzając wykonanie zadania przewozowego musi sprawdzić aktualność dokumentu prawa jazdy, ważność badań lekarskich i orzeczenia psychologicznego, kursu na przewóz rzeczy/osób bądź kwalifikację wstępną oraz brak zakazu wykonywania zawodu kierowcy.
Kabotaż w krajach EU ? co należy wiedzieć?
Przepisy dotyczące kabotażu drogowego zostały określone w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3118/93 z dnia 25 października 1993 r. Zastrzeżono w nim jednak, że świadczenie usług transportu drogowego towarów w innych państwach członkowskich miało być wykonywane na zasadzie tymczasowości.
> Transport drogowy
TollCollect? Klikasz i załatwione
Na polskim rynku czołową pozycję wśród firm leasingowych od lat zajmuje Europejski Fundusz Leasingowy. W tym roku znowu poprawił swoje wyniki. Czemu je zawdzięcza? Jakie są przewidywania firmy dotyczące 2014 r.? Jaką rolę na rynku leasingu odegra możliwość zakupu ?aut z kratką? z odliczeniem podatku VAT? ? Na pytania odpowiada Radosław Woźniak, wiceprezes Zarządu EFL.
Kolej liczy na wzrost PKB
Miniony rok nie okazał się zbyt sprzyjający dla kolejowych przewoźników towarowych w Polsce. Nadzieje na odwrócenie trendu spadkowego, trwającego od 2012 r., ożywione dość dobrymi wynikami czerwca i lipca, szybko przygasły. Sytuacji nie uratował nawet grudzień 2013 r., kiedy to masa przewiezionych towarów wzrosła o ok. 10%, a wykonana praca przewozowa o 12,03%
> Transport kolejowy
Kompleksowość przynosi efekty
Ponad 5-procentowy wzrost przewozów pod względem masy towarów i 6-procentowy w pracy przewozowej, to wyniki jakie odnotowała Grupa CTL Logistics w 2013 r. Dla przewoźnika efekt realizacji i rozwoju kontraktów w minionym roku, na trudnym rynku przewozów towarowych w Polsce, jest bardziej niż zadowalający.
Trudny polski rynek
Rok 2013 zakończyliśmy wzrostem naszych udziałów w rynku kolejowych przewozów towarowych. Osiągnęliśmy poziom 20% udziału w odniesieniu do przewiezionej masy towarowej. Choć należy przyznać, że nie był to łatwy rok.