[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2015_03m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
> Logistyka
Branża automotive lokomotywą logistyki
Niewątpliwe piętno na całym sposobie produkcji i logistyki wywiera dziś globalizacja. Dotyczy ona również przemysłu motoryzacyjnego. Jest on tą dziedziną gospodarki, na którą w istotnym stopniu wpłynął innowacyjny system zarządzania produkcją wprowadzony przez japońską Toyotę. On również przyczynił się do globalizacji.
Ponad 65 lat doświadczenia
Ogromne, wieloletnie doświadczenie w zakresie logistyki automotive posiada Grupa GEFCO. Sięga ono 1949 r., w którym powstała firma jako integralna część koncernu PSA Peugeot Citroën. Od 2005 r. GEFCO jest jednym z głównych dostawców usług 3PL dla General Motors, a od 2013 – usług 4 PL.
Współpraca na szeroką skalę
Operatorem logistycznym wyspecjalizowanym w obsłudze branży automotive jest DB Schenker Logistics. O tym jak duży wpływ ma ta branża na rozwój logistyki i jakie wymogi musi spełnić operator ją obsługujący – mówi Arkadiusz Marczyk, menedżer ds. kluczowych klientów w DB Schenker Logistics.
Proste rozwiązanie przynoszące wiele korzyści
W opinii wielu specjalistów branża automotive wymaga stosowania najbardziej zaawansowanych metod i procesów logistycznych. Częstotliwość z jaką produkty opuszczają linię produkcyjną, ilość komponentów, które muszą być dostarczone na nią w dokładnie określonym momencie przyprawiają o zawrót głowy.
Wyzwania logistyczne dla branży automotive
Specyfika branży automotive związana jest przede wszystkim z koniecznością zastosowania doskonałego systemu organizacyjnego i szybkiego przepływu informacji wzdłuż całego łańcucha dostaw. Dobrze zlecić realizację usług w tym zakresie doświadczonemu operatorowi logistycznemu, gdyż nie każdy jest w stanie sprostać tym zadaniom i zrealizować je nie tylko kompleksowo, ale i na czas.
Największy taki dystrybutor w Polsce
Jednym z rodzajów logistyki skierowanej do branży automotive jest logistyka części zamiennych. Największym dystrybutorem tych części w Europie Środkowo-Wschodniej jest Grupa Inter Cars. O tym jak wspiera swoich odbiorców i z jakimi wyzwaniami się spotyka podczas realizacji zleceń, mówi Krzysztof Lutrowicz, starszy menedżer ds. rozwoju logistyki ILS sp. z o.o., będącej operatorem logistycznym Grupy.
Poprzez przejęcia i konsolidację
Jedną z niewielu spółek z branży TSL obecną Giełdzie Papierów Wartościowych jest OT Logistics. Do 2012 r. była to jednoosobowa spółka Skarbu Państwa o nazwie Odratrans S.A. Ta z kolei powstała w 1992 r., po przekształceniu Polskiej Żeglugi na Odrze.
Just in time czy just in sequence?
Jak zapewnić właściwy poziom efektywności działań związanych z produkcją? Czy branża motoryzacyjna wymaga dziś tylko dostaw na czas? Czy może równie ważnym elementem w osiąganiu efektywności produkcji są dostawy części w określonej kolejności?
> Logistyka – technologia
Niszczarki dokumentów HSM z nowej serii SECURIO AF – innowacyjność, bezpieczeństwo i oszczędność czasu
Niszczarki HSM z nowej serii SECURIO AF to praktyczne urządzenia, które dzięki funkcji automatycznego podajnika i technologii Nanogrip oraz Lock-and-Go pozwalają przyspieszyć niszczenie dokumentacji oraz w znaczny sposób poprawić bezpieczeństwo tego procesu w firmie. Urządzenie przystosowane jest do niszczenia zarówno pojedynczych kartek, jak i stosów papieru w łatwy i bezpieczny sposób. Materiały najwyższej jakości, marka „Made in Germany” oraz 3-letnian gwarancja zapewniają bezpieczeństwo i niezawodne użytkowanie niszczarki przez wiele lat.
> Systemy IT
IBCS Poland dla DB Schenker Logistics
IBCS Poland, integrator systemów informatycznych specjalizujący się w dostawie oraz wdrożeniach rozwiązań dla logistyki, dostarczył 2000 terminali mobilnych Motorola dla operatora logistycznego DB Schenker Logistics.
Innowacyjne metody kompletacji
Zamawiamy towar przez internet i na drugi dzień możemy go odebrać z rąk kuriera lub z paczkomatu. Z punktu widzenia klienta sprawa wygląda prosto. Ktoś musi wziąć towar z magazynu i wsadzić do samochodu. Wielkiej filozofii w tym być nie może. A jednak systemy IT do zarządzania magazynem ciągle się rozwijają, umożliwiając stosowanie przeróżnych strategii wydania towaru. I nie chodzi tutaj o sam fakt zastosowania kodów kreskowych i eliminację dokumentów papierowych, bo to już przestaje być celem wdrożenia nawet w małych magazynach.
> Powierzchnie magazynowe
Trzeci wynik w historii
Choć w roku 2014 nie było tak spektakularnych umów jak w wypadku Amazona w roku poprzednim, to i tak na rynku polskim zarejestrowano bardzo wysoki poziom popytu na magazyny. W sumie zostało wynajętych ponad 1 mln m2 powierzchni magazynowych.
2014 – najlepszy rok dla Prologis w regionie CEE
Już kolejny rok z rzędu liderem nieruchomości dystrybucyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) został Prologis, Inc. Ma on 25% udział w rynku tego regionu, z portfolio liczącym 4,1 mln m2 powierzchni. O wynikach osiągniętych w 2014 r. mówił zarząd Prologis podczas konferencji prasowej, która odbyła się 4 lutego w Warszawie.
P3 buduje dla ID Logistics
Pełną parą ruszyła budowa magazynu w parku P3 Mszczonów w pobliżu Warszawy, przeznaczonego dla firmy ID Logistiics – międzynarodowego dostawcy usług w zakresie logistyki kontraktowej. Obiekt, którego oddanie do użytku planowane jest na lipiec tego roku, będzie dopasowany do indywidualnych potrzeb najemcy.
> Usługi kurierskie i pocztowe
Największą zaletą leasingu – elastyczność
Od lat liderem w leasingu pojazdów ciężarowych jest Europejski Fundusz Leasingowy. Czy i w 2014 r. utrzymał czołową pozycję? Jaki jest kierunek zmian? – mówi Radosław Woźniak, wiceprezes EFL.
> Transport drogowy
Pod znakiem wzrostu
Po udanym roku 2014 branża kurierska z optymizmem spogląda na rok 2015. Według prognoz Komisji Europejskiej, Polska będzie czwartą najszybciej rozwijającą się gospodarką Unii Europejskiej, ze wzrostem gospodarczym na poziomie około 2,8%. Powinno przełożyć się to na utrzymanie konsumpcji indywidualnej na dotychczasowym poziomie.
> Finansowanie
Leasing najpopularniejszą formą finansowania floty
Raport serwisu Oferteo.pl
W 2014 r. 36% rynku finansowania stanowiły transakcje dotyczące pojazdów lekkich, dostawczych i ciężarowych. Transport ciężki stanowi 26,7% całego rynku. Leasing jest najpopularniejszą formą finansowania floty samochodowej w firmach, co przekłada się na zapytania ofertowe składane w Oferteo.pl.
LINK4 wygrał flotę Red Bulla
To świetnie zarządzana, ale też wymagająca flota. Pojazdy są bardzo widoczne, zwracają uwagę charakterystycznymi kolorami i wielkimi puszkami, które są na nich zamontowane.
Brak zaufania pomaga w wypadku kredytu
Niejedna firma czy osoba prywatna biorąca kredyt, uniknęłaby kłopotów, gdyby przed jego podpisaniem wykazała się większym brakiem zaufania do instytucji finansowych. Brak zaufania do instytucji udzielających kredyt, takich jak banki czy firmy pożyczkowe, przyszedł z pomocą wielu pożyczkobiorcom.
> Transport drogowy
Mobilna kontrola na drogach Dolnego Śląska
W lutym, we Wrocławiu oddano do użytku mobilną stację diagnostyczną, będącą pierwszym w pełni automatycznym urządzeniem służącym do bardzo dokładnej kontroli stanu technicznego pojazdów na drodze. Umożliwia ona przeprowadzenie kontroli na drodze w stopniu porównywalnym do badania na stacji diagnostycznej.
W Belgii zamiast Eurowiniety
Za kilka miesięcy ruszają testy nowego systemu opłat drogowych w Belgii, który ma zastąpić obowiązujące obecnie Eurowiniety. Jego uruchomienie planowane jest na styczeń 2016 r.
> Transport kolejowy
Kolejowe zwroty w Iberii
Najdłuższa kolejowa linia świata z Chin do Hiszpanii może usprawniać transport towarów z Dalekiego Wschodu do Polski. Choć jej oddziaływanie na naszą gospodarkę nadal jest trudne do oszacowania, to pewnikiem jest, że na transporcie koleją z Małaszewicz do Madrytu zyska środowisko – spadek emisji CO2 w stosunku do transportu drogowego wynosi 70 ton.
Jakość i konsekwencja receptą na sukces
Grupa CTL Logistics w 2014 r. w Polsce, przewiozła koleją 14,15 mln t ładunków wykonując pracę przewozową na poziomie 3,5 mld tkm.
> Transport morski
Niejasna przyszłość DCT
Do niedawna na Morze Bałtyckie nie docierały bezpośrednio oceaniczne statki liniowe. Wprawdzie kraje nadbałtyckie wykazywały się w ostatnich latach największą ze wszystkich regionów świata dynamiką przyrostu obrotów kontenerowych, jednak zarówno wolumen ładunków, jak i pewna specyfika uprawiania żeglugi oceanicznej sprawiały, że porty bałtyckie były obsługiwane wyłącznie przez żeglugowe serwisy dowozowe, łączące je z wielkimi północnoeuropejskimi portami bazowymi, tzw. „hubami”: Hamburgiem, Bremerhaven, Rotterdamem czy Antwerpią. A działo się tak, mimo iż niektóre porty, jak Gdańsk, były technicznie zdolne do obsługi nawet największych jednostek kontenerowych.
Najlepszy wynik w historii hamburskiego portu
Hamburski port z przeładunkiem w wysokości 145,7 mln t osiągnął w 2014 r. najlepszy wynik w historii. Oznacza to wzrost przeładunków o 4,8%. Szczególnie dobrze rozwijał się przeładunek drobnicy, osiągając 102,7 mln t (+6,1%). Do rekordowego wyniku największego niemieckiego portu uniwersalnego przyczyniły się także przeładunki ładunków masowych z 43 mln t (+1,7%).
> Prawo
Czy Twoja polisa OCP jest dobra?
Kupowane przez przewoźników polisy OCP nie chronią ich interesów w sposób dostateczny, a niektóre nie chronią ich w ogóle. Dzieje się tak dlatego, że polisy OCP służą jedynie do pozyskania zleceń transportowych, albo sprzedają je przewoźnikom „zaufani poślednicy” ubezpieczeniowi, którzy o ryzykach w transporcie nie mają zielonego pojęcia. Takie podejście powoduje, że w razie szkody, agent zwykle umywa ręce, a przewoźnik często musi zmierzyć się z nią sam i również sam ponieść konsekwencje finansowe jej powstania.