![]() |
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2016_03m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
> Logistyka
Automotive – branża dla wybranych
Jednym z fundamentów naszej gospodarki jest przemysł motoryzacyjny, jest on drugim, po spożywczym, pod względem wielkości w Polsce. Branża motoryzacyjna to ponad 2700 firm, z których ponad trzy czwarte to mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 10 osób. Jednak to duże firmy odpowiadają na większość osiąganych przychodów.
65 lat doświadczenia w branży motoryzacyjnej
GEFCO jest operatorem logistycznym, który budował swoją firmę w oparciu o współpracę z koncernem PSA – producentem samochodów Peugeot. Po 65 latach funkcjonowania na rynku nadal branża automotive jest dla firmy znacząca. Jak obecnie wygląda jej obsługa i w jakim kierunku zmierza? – mówi Marek Prószyński, dyrektor handlowy w GEFCO Poland.
Logistyka dla automotive to czas, organizacja, precyzja
Branża automotive to jeden z tych sektorów, który przed operatorami logistycznymi stawia największe wymagania. Nowoczesny przemysł motoryzacyjny opiera się na synchronizacji i precyzji w działaniu oraz zaawansowanym i wielopoziomowym planowaniu.
Zgodnie z protokołem
Punktualność dostaw, ścisłe przestrzeganie procedur i usługi dodatkowe powodują, że logistyka dla branży motoryzacyjnej jest szczególnie wymagająca. Dla firmy Dachser, która od
lat specjalizuje się w obsłudze m.in. rynku motoryzacyjnego, jest to jednak codzienność. Przykładem jest trwająca kilka lat współpraca z producentem części samochodowych, które z Indii trafiają do zakładów produkcyjnych w Niemczech.
Specyfika branży automotive
Logistyka części zamiennych i akcesoriów, to bardzo wrażliwy i ważny kanał przepływu towarów dla branży. Jej specyfika sprawia, że dostawę części zamiennych i akcesoriów można porównać do dostawy art. spożywczych z bardzo krótkim terminem ważności. Końcowymi ogniwami tego łańcucha są m.in. fabryki montujące samochody lub podzespoły do dalszego montażu, hurtownie/sklepy i warsztaty samochodowe.
Kierunek – Skandynawia
Zimowe utrudnienia na drogach, wysokie koszty przepraw promowych, nieprzewidywalny Bałtyk i problemy ze zbilansowaniem importu z eksportem to główne bariery, z jakimi borykają się przewoźnicy realizujący zlecenia na linii Polska-Skandynawia. A na co mogą liczyć w zamian? Głównie na wysoką kulturę biznesową skandynawskich partnerów handlowych oraz ich wiarygodność finansową.
> Systemy IT
Błędy we wdrażaniu systemu WMS
Świadomość menedżerów odpowiedzialnych za wybór i wdrożenie systemu WMS jest nieporównywalnie wyższa niż 10 czy 15 lat temu. Mimo to, wciąż spotykamy się z niezrozumieniem i nadmiernie rozbudzonymi oczekiwaniami co do systemu, który sam w sobie jest tylko narzędziem wspierającym procesy logistyczne.
Firma Würth realizuje dostawy z 98-procentową dokładnością dzięki systemowi ASTRO WMS
Würth, jeden z największych na świecie dostawców materiałów do warsztatów samochodowych, rzemieślników, firm budowlanych i przedsiębiorstw przemysłowych, dla swojego magazynu w Örebro wybrał system Consafe Logistics – Astro WMS. Peter Lindstrom, dyrektor logistyki Wurth opowiada o tym „najlepiej zaplanowanym i wykonanym ruchu w obrębie Grupy Würth poza granicami Niemiec”.
> Transport drogowy
Negocjacji z Rosją ciąg dalszy
20 lutego w Moskwie podpisano polsko-rosyjskie porozumienie dotyczące przewozów towarowych, jednak będzie obowiązywało tylko do 15 kwietnia. W tym czasie toczą się negocjacje pomiędzy stroną rosyjska i polską dotyczące zasad wykonywania przewozów. Na wynik rozmów czekają przewoźnicy, którzy mają ograniczony dostęp do wschodniego rynku.
Nowe opłaty drogowe w Belgii od 1 kwietnia 2016 r.
Jak uprościć rejestrację?
1 kwietnia ruszają w Belgii nowe opłaty drogowe w systemie Viapass/Satellic. Od października 2015 DKV, jako jeden z pierwszych operatorów kart, prowadzi rejestrację do nowego systemu.
Płaca minimalna w Niemczech i we Francji – informacje dotyczące rozliczania czasu pracy w 2016 r.
Płaca minimalna obejmująca kierowców jako pracowników delegowanych do pracy w kraju innym niż kraj rejestracji pracodawcy, jest tematem obejmującym coraz większą grupę państw należących do Unii Europejskiej.
Jak korzystanie z Trans.eu może pomóc w planowaniu budżetu na kolejny rok?
Czas planowania rocznego budżetu transportowego w firmie produkcyjnej i handlowej to dobry okres, by skonfrontować swoje wydatki z rynkiem oraz sprawdzić, czy stosowany przez naszą firmę model organizacji transportu jest optymalny. Najbardziej rzetelnym źródłem danych o aktualnych stawkach i sezonowych trendach w transporcie towarów jest giełda transportowa.
Zmiany, które mają służyć poprawie wyników
Od 1 marca Grupa Volvo wprowadziła zmiany organizacyjne w obszarze samochodów ciężarowych. Nowa struktura oparta jest na indywidualnych markach pojazdów i ma wzmocnić odpowiedzialności za każdy z nich. Uproszczenia mają służyć szybszemu podejmowaniu decyzji i bardziej ścisłemu współdziałaniu z klientami.
> Transport kolejowy
Trudne lata kolejowego cargo
Wyniki kolejowych przewozów towarowych za miniony rok nie mogą napawać optymizmem. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w 2015 r. transportem szynowym
przewieziono w Polsce 224,77 mln ton ładunków (o 1,79% mniej niż rok wcześniej), a praca przewozowa wzrosła zaledwie o skromne 1,04%, do wielkości 50,61 mln tonokilometrów. W ten sposób potwierdzony został trend spadkowy kolejowego frachtu.
> Transport intermodalny
Z widokiem na intermodal
Jak działa intermodal i dlaczego jest dziś nieodzownym elementem sprawnej międzynarodowej wymiany handlowej z i przez Polskę? Z odpowiedzią przychodzi przykład spółki giełdowej PCC Intermodal S.A., która działalność intermodalną rozpoczęła w 2005 r.
Portowy intermodal ma się dobrze
Z końcem ubiegłego roku upływał termin, do którego należało zakończyć i rozliczyć inwestycje dofinansowywane z funduszy unijnych, z perspektywy budżetowej na lata 2007-2013. W naszych portach morskich takich inwestycji było wiele, a niektóre z nich będą miały znaczący wpływ na rozwój przewozów intermodalnych.
> Powierzchnie magazynowe
Bardzo dobry rok dla rynku magazynowego
W 2015 r. padł absolutny rekord pod względem zawartych umów na rynku magazynowym. Popyt brutto – uwzględniający przedłużenia istniejących umów – osiągnął poziom ponad 2,2 mln m2, a to oznacza, że 220 ha gruntów znalazło się pod dachem – podała w raporcie podsumowującym firma JLL.
E-commerce ma swoje wymagania
Ostatnie badania prognozują, że wartość sprzedaży w Internecie w 2016 r. wzrośnie o 15% w porównaniu z ubiegłym rokiem i może wynieść nawet 38 mld zł. To czyni branżę e-commerce najszybciej rozwijającym się sektorem polskiej gospodarki, a wg szacunków w ciągu 5 lat handel elektroniczny może osiągnąć aż 10% wartości całej sprzedaży detalicznej.
Dynamiczny rozwój regionu CEE
Tegoroczna prezentacja wyników Prologis, Inc., będącego globalnym liderem nieruchomości dystrybucyjnych, połączona była z przedstawieniem raportu dotyczącego najpopularniejszych wśród najemców lokalizacji logistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE). Co więcej, temat ten zdominował większość spotkania.
> Prawo
Z pasji do transportu
Kancelaria Transportowa LEGALTRANS od samego początku swojej działalności reprezentuje wyłącznie przedsiębiorców branży TSL, wspólnie rozwiązując zadania dnia codziennego występujące w tej gałęzi gospodarki. Rozmawiamy dziś z panem Kamilem Kiwiorem, współzałożycielem oraz prezesem zarządu Kancelarii Transportowej LEGALTRANS – o początkach działalności, dotychczasowym profilu oraz planach rozwoju na najbliższe lata. Rozmowę przeprowadził redaktor Mirosław Ganiec.
Ubezpieczenie OC z tytułu prowadzonej działalności i posiadania mienia jako uzupełnienie ubezpieczenia OC spedytora
Przedmiotem ubezpieczenia OC spedytora jest odpowiedzialność cywilna ubezpieczonego jako spedytora z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług spedycyjnych (czynności zawodowych) w ramach zawartej umowy spedycji, jaką ponosi on zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego.
Czy warto założyć firmę transportową w Niemczech?
Polskie firmy transportowe z polskim kapitałem coraz częściej decydują się na ekspansję na rynku niemieckim. Dzięki swobodom europejskim każdy polski przedsiębiorca może otworzyć spółkę transportową w Niemczech.
Przeważenie pojazdów do 3,5 tony – realia BUS-przewozów
Transport drogowy od kilku lat boryka się z problemami, których wielu przewoźników nie jest w stanie udźwignąć. Wielu z nich zamieniło więc działalność transportową na spedycyjną lub samochody ciężarowe na małe BUS-y, o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
> Auto w firmie
Dniem i nocą
Trzy doby i 2000 kilometrów. Tak krótka i intensywna znajomość może się skończyć tylko tęsknotą lub trzaśnięciem drzwiami.