TSL Biznes – marzec 2018

C
[su_button url=”/online/TSLbiznes_2018_03m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

W najnowszym numerze TSL Biznes

Wydarzenia

Zimowy Międzynarodowy Kongres Drogowy
GDDKiA, Światowe Stowarzyszenie Drogowe PIARC i Miasto Gdańsk w dniach 20-23 lutego w centrum Kongresowym Amber Expo w Gdańsku zorganizowały XV Międzynarodowy Zimowy Kongres Drogowy. Spotkali się na nim eksperci, naukowcy oraz praktycy z firm na co dzień zajmujących się zadaniami związanymi z utrzymaniem dróg zimą.

Transport i Komunikacja w Expo Silesia
Już po raz kolejny wiosną, tym razem w dniach 24–25.kwietnia, w Centrum Targowo-Konferencyjnym Expo Silesia w Sosnowcu odbędą się: Targi Transportu i Spedycji TRANSPORTEX, Salon Logistyki i Magazynowania LOGISTEX, Targi Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA oraz Targi Transportu Turystycznego SiesiaCOACHEXPO.

Logistyka

Już nie tylko podwykonawca, ale partner w biznesie
Zastanawiając nad tym, jaką rolę pełni dziś operator logistyczny dla klientów z branży spożywczej (i nie tylko), można stwierdzić z całą pewnością – ma on zdjąć z nich oraz usprawnić działania związane z logistyką, co pozwoli skupić się im na podstawowej działalności jaką jest handel czy produkcja. Co więcej, z latami ta rola poszerza się.

Z wykorzystaniem aplikacji WebEye
Branża spożywcza charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem produktów, a przewożenie artykułów żywnościowych ze względu na szybkie uleganie procesowi psucia jest sporym wyzwaniem logistycznym. Każda grupa przewożonych produktów wymaga odmiennych warunków transportu, co jest związane z koniecznością zastosowania rozwiązań chroniących ładunek.

5 sposobów na minimalizację kosztów przez operatora logistyki kontraktowej
Różne czynniki rynkowe, takie jak demografia, rosnące ceny transportu oraz hiperkonkurencja wymuszają na producentach produktów spożywczych potrzebę generowania oszczędności. Coraz większą rolę w realizacji tego strategicznego celu pełnią operatorzy logistyczni. Jednym z kluczowych jest firma Silvan Logistics.

Logistyka – technologia

Rozwiązanie szyte na miarę
Dwie bramy szybkobieżne Efaflex z serii Easy Clean pozwalają utrzymać najwyższy stopień czystości w przedsiębiorstwie produkującym mleko w proszku
Projektanci z branży artykułów spożywczych często stawiają czoła trudnym zadaniom, szczególnie gdy konieczne jest zapewnienie higienicznego pakowania sypkich lub płynnych wyrobów, a następnie ich przekazanie do działu logistyki (w momencie napełniania lub pakowania nie mogą przedostać się do nich żadne zanieczyszczenia). Dlatego zakład Hofmeister w Moosburgu zabezpieczył obszar sąsiadujący z nową instalacją do napełniania mleka w proszku śluzą złożoną z dwóch przemysłowych bram szybkobieżnych Efaflex EFA-SRT® EC.

Z napędem i uruchamiana ręcznie Brama rolowana SB firmy Hörmann
Bramy rolowane SB firmy Hörmann to dobra alternatywa dla najczęściej montowanych bram segmentowych. Dzięki innowacyjnemu systemowi sprężyn naciągowych mogą one być stosowane zarówno z napędem elektrycznym, jak i z obsługą ręczną.

Systemy IT

Prawidłowe wdrożenie oprogramowania w firmie transportowej
Wdrożenie oprogramowania informatycznego dla firmy transportowej wiąże się nie tylko z instalacją na komputerach nowego narzędzia, które pozwoli zwiększyć wydajność pracy zespołu. To również zmiana sposobu myślenia całego przedsiębiorstwa.

Czy nasz TMS zarobi za nas pieniądze?
Mimo czwartej rewolucji technologicznej jeszcze długo przy zarządzaniu zleceniami transportowymi nie ominiemy czynnika ludzkiego, choć ograniczenie jego udziału staje się coraz bliższe. Przy ogólnym trendzie zmierzającym w kierunku machine learning, najprawdopodobniej już za moment wyszukiwanie optymalnych zleceń stanie się prostsze.

Kierunek Skandynawia

Skandynawia – częsty wybór rodzimych producentów
Skandynawia znajduje się wśród głównych kierunków polskiego eksportu i z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Rosnące zainteresowanie tym rynkiem potwierdzają także dane firmy logistycznej Dachser, która w Polsce specjalizuje się w obsłudze eksporterów. W 2017 r. operator o 43% zwiększył liczbę przesyłek zrealizowanych ze swojego szczecińskiego oddziału do krajów skandynawskich w porównaniu z rokiem poprzednim.

Kraje nordyckie ważnym elementem sieci DHL Express
DHL Express w ramach globalnej sieci logistycznej wykonuje regularne połączenia lotnicze do 220 krajów i terytoriów na całym świecie, obsługując lotnicze przewozy towarowe pomiędzy krajami bałtyckimi, w tym Polską a centralnym hubem DHL Express w Lipsku oraz resztą Europy i świata. Nasz kraj posiada korzystne położenie na mapie przewozów towarowych do południowej Europy ze Skandynawii, która jest obecnie jednym z kierunków polskiego eksportu.

Z własnymi strukturami w Skandynawii
Otwierając spółkę „Ekol Nordics” w styczniu 2018 r. operacje na terenie Szwecji uruchomiła firma Ekol. Dzięki temu ma już własne struktury organizacyjne na terenie Skandynawii. To już szesnasty kraj, w którym operator posiada swoje oddziały.

Polska ważnym odbiorcą dla Volvo Trucks
Wymiana handlowa pomiędzy Polską i Szwecją i jej obsługa logistyczna dotyczy m.in. pojazdów ciężarowych takich marek jak Volvo Truck czy Scania. Zarówno Volvo jak i Scania mają swoje fabryki autobusów w naszym kraju – pierwsza we Wrocławiu, a druga w Słupsku. Wrocław to też miasto, gdzie produkowane są maszyny budowlane dla Volvo.

Powierzchnie magazynowe

Rok 2017 dobry jak nigdy dotąd
Dobra koniunktura gospodarcza w Europie w 2017 r. przełożyła się na rekordowy poziom podaży i popytu na rynku magazynowym. W regionie Europy Środkowej do użytku oddano najwięcej nowej powierzchni magazynowej w historii, bo aż 3,7 mln m 2 . To o 68% więcej niż w 2016 r., a nawet o 55% więcej niż w rekordowym 2007, w którym nowa podaż wyniosła 1,2 mln m 2 .

Prologis – więcej niż deweloper
Rok 2017 był rekordowy dla Prologis, podobnie jak dla całego rynku magazynowego. W Europie Środkowo-Wschodniej firma wynajęła 1,6 mln m 2 powierzchni. Nowe umowy najmu opiewały na nieco ponad 500 tys. m 2 , a przedłużone na ponad 1 mln m 2 . Pozostałą część stanowiły umowy krótkoterminowe. Wskaźnik zajętości portfolio w tym regionie Europy był na rekordowo wysokim poziomie 97,4%. Co to oznacza dla dewelopera i jak osiągnął tak spektakularny wynik? – TSL Biznes pyta Pawła Sapka, prezesa Prologis na Polskę.

Pod znakiem kolejnych rekordów
Blisko 13,5 m 2 , tyle na koniec 2017 r. wyniosły zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Polsce. Deweloperzy do użytku oddali aż 2,36 mln m 2 , dwukrotnie więcej niż w 2016 r. W strukturze dominowały projekty BTS i pre-let. Co więcej, rośnie zapotrzebowanie na duże projekty logistyczne.

Rynkiem magazynowym rządzi e-commerce
Deweloperem, który w 2017 r. w regionie Europy Centralnej wybudował najwięcej powierzchni magazynowych jest Panattoni Europe. O tym jak tak duża firma patrzy na rynek magazynowy i jak zamierza utrzymać na nim swoją pozycję – mówi Marek Dobrzycki, Managing Director, Panattoni Europe.

Transport drogowy

Praktyka czyni mistrza – z AsstrA na Wchód
Postoje na granicy Unii Europejskiej, kontrole drogowe, biurokracja – to codzienność w transporcie z Polski na Wschód. Dane czynniki mają negatywny wpływ na przewidywalność łańcucha dostaw i terminową realizację usługi transportowej do końcowego odbiorcy. Kierowca potrzebuje odpowiedzialnego i kompetentnego przewodnika, który poprowadzi go „za rękę” na tym trudnym terenie. W tym jesteśmy najlepsi – podkreśla Mariusz Borkowski, Country Manager dla regionu Polski.

Dogonić światłowód
Świat się „skurczył”. Dziś jednym kliknięciem można przenieść się o tysiące kilometrów, zamówić elektronikę, meble, książki, czy… części do samochodów. Nikt jednak nie wymyślił jeszcze teleportów (poza autorami powieści science fiction). Realne odległości pozostały takie same. Metr to nadal metr. W kilometrze nadal mieści się ich tysiąc. Tylko jak pokonać je równie szybko, jak podczas „podróży” światłowodem?

Nowy rekord
Solaris sprzedał 1397 pojazdów w 2017 r., co stanowi nowy rekord w historii firmy. Po raz piętnasty z rzędu dostarczył najwięcej autobusów niskopodłogowych na polskim rynku.

Słowenia z nowym systemem opłat drogowych
1 kwietnia 2018 r. Słowenia przechodzi z bramkowego systemu poboru opłat drogowych na system elektroniczny o nazwie DarsGo, który będzie obowiązkowy dla wszystkich pojazdów o masie powyżej 3,5 t. Karty DARS oraz budki poboru ABC przestaną obowiązywać.

Transport kolejowy

Chmura obliczeniowa i internet rzeczy zamiast lokalnych systemów do sterowania i zarządzania ruchem na kolej
Kolejnictwo staje dziś przed wielkim wyzwaniem. To cyfrowa rewolucja, która swym zasięgiem obejmie wszystkie obszary transportu szynowego i wymagać będzie radykalnej zmiany stosowanych dotąd modeli biznesowych i filozofii myślenia o mobilności. Cyfryzacja kolei dotarła już do wielu krajów, w tym europejskich, które starają się wykorzystać stwarzane przez nią możliwości w sektorze kolejowym. Czy polska kolej jest gotowa, instytucjonalnie i mentalnie, do nieuchronnej transformacji cyfrowej? Franciszek Nietz pyta o to Krzysztofa Celińskiego, dyrektora branży Mobility w Siemens Polska. Eksperci Siemensa oraz SGH i Fundacji ProKolej są autorami raportu poświęconego transformacji cyfrowej kolei.

Prawo

Reklamacje w świetle Prawa Przewozowego – uwaga na zmiany
Procedura reklamacyjna w zakresie dotyczącym krajowego przewozu towarów uregulowana została w ustawie Prawo Przewozowe z dnia 15 listopada 1984 r. oraz Rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C