HR i zarządzanie
Anna Biekionis stawia na współpracę
Po 20 latach pracy na stanowisku Country Managera DKV Mobility Polska na emeryturę odchodzi Michał Bałakier. Na jego następczynię wybrano Annę Biekionis, która zna fi rmę od 22 lat. Przez lata awansowała na różne stanowiska, by w końcu objąć zarządzanie zespołem. Wraz z nową szefową zaglądamy dziś za kulisy ‒ pytając o to, jak funkcjonuje polski oddział od środka.
Logistyka
Skuteczna i terminowa dostawa dzięki współpracy
Operator, który chce odnieść sukces we współpracy z dużym odbiorcą z sektora retail, powinien nastawić się na tworzenie rozwiązań szytych na miarę, ponieważ tylko takie będą pasowały do praktyki biznesowej odbiorcy i najlepiej spełniały jego oczekiwania. Fresh Logistics Polska w tej dziedzinie stawia na partnerstwo, które przynosi wymierne korzyści każdej ze stron.
Przyszłość branży FMCG w automatyzacji
Branża FMCG i dystrybutorzy retail to obecnie ponad 60% obrotów FM Logistic w Centralnej Europie, bez wątpienia więc jest to nasz core business. Spółka wkraczając na polski rynek w 1995 miała za cel obsługiwać w Polsce klientów współpracujących z Grupą FM w innych krajach i jako zaufany już i sprawdzony partner logistyczny pomóc im w ekspansji w naszym regionie. Jest to nasze DNA i w dalszym ciągu rozwijamy się z powodzeniem wspólnie z naszymi klientami.
Od lokalnego magazynu po światowe centrum dystrybucji czyli rozwój wspólnie z GEODIS w Polsce
Aby mieć warunki do stałego i dynamicznego rozwoju, firmy potrzebują profesjonalnego wsparcia ze strony swoich partnerów biznesowych. Wsparcie to dotyczy wielu obszarów funkcjonowania, a jednym z kluczowych jest logistyka magazynowa.
Logistyka – Technologia
Szykuje się rewolucja w częśćiach zamiennych. Produkcja “na żądanie” w sklepie z licencjami na druk 3D
Produkcja addytywna (nazywana drukiem 3D) trwale zmieni system zaopatrzenia w części zamienne dla niektórych grup produktów. Produkcja części zamiennych tylko wtedy, gdy sąone potrzebne, zmniejszy pojemnościowo zapotrzebowanie magazynowe przy jednoczesnym oszczędnym wykorzystaniu zasobów. Ponadto produkcja za pomocą drukarek 3D niesie również korzyść w postaci lokalnej elastyczności, dzięki czemu w przyszłości części zamienne będą mogły być produkowane bezpośrednio tam, gdzie będą potrzebne.
110 tysięcy pizz dziennie wymaga 3 360 cykli otwierania siedmiu bram.
Przed budynkiem pachnie jak w ulubionej włoskiej restauracji. Kiedy Aleksander Zimin klika przełącznikiem na bramie i w ciągu kilku sekund otwiera wejście do budynku, otaczają go aromaty bazylii, oregano, różnych warzyw i dojrzewających w słońcu pomidorów. Ale same te świeże, podstawowe składniki nie tworzą jeszcze pizzy Gustavo Gusto. Ważne są również mądre pomysły, pracowici i zaangażowani ludzie oraz bramy szybkobieżne EFAFLEX, które oddzielają zapach prosciutto od tuńczyka.
Transport drogowy
Elektryki napędzą intermodal
Polski oddział DHL Supply Chain skorzysta z pięciu w pełni elektrycznych ciągników siodłowych Volvo FM Electric. Pojazdy te staną się częścią rozwijanego serwisu multimodalnego, w którym specjalne naczepy intermodalne, dostarczone przez Wielton oraz Kässbohrer, pokonują trasy pomiędzy Polską, Wielką Brytanią oraz Włochami z wykorzystaniem transportu kolejowego, zaś transport drogowy wykorzystywany jest tylko na krótkim etapie początkowym i końcowym.
Czy przewoźnicy uciekną z Wielkiej Brytanii?
Zmiana przepisów w Wielkiej Brytanii zmusza przewoźników do rezygnacji z transportów do tego kraju. Alternatywą tego rozwiązania jest przeniesienie działalność do UK, dzięki czemu będzie można kontynuować podpisane kontrakty. Te zmiany mogą negatywnie wpłynąć na polską gospodarkę.
Transport wodny
LCL dla branży brevarage. Co trzeba wiedzieć przed podjęciem decyzji?
Importerzy, przygotowując się do organizacji dostaw wina i innych napojów z różnych miejsc na świecie, stają przed wyborem odpowiedniej metody ich wysyłki. Kiedy ładunek nie wystarczy do wypełnienia całego kontenera, najlepszym rozwiązaniem w transporcie morskim jest LCL.
Powierzchnie magazynowe
Drogo, coraz drożej na polskim rynku magazynowym
W ciągu ostatnich lat polski rynek magazynowy utrzymywał się w dobrej kondycji. W 2002 r. też było całkiem dobrze, mimo wielu zawirowań. Oddane do końca grudnia ponad 4,4 mln m2 (+42% r/r) nowej powierzchni korespondowało z dużą aktywnością po stronie najemców, którzy wynajęli blisko 6,7 mln m2 (-9 r/r). W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln m2, czyli o 25% mniej niż rok wcześniej. To jednak zapowiada przekroczenie granicy 30 mln m2 w 2023 r.
Trendy kształtujące rynek
Pomimo zmian, jakie zaszły w gospodarce światowej oraz geopolityce, rynek powierzchni przemysłowo-logistycznej w Polsce znajduje się w bardzo dobrej kondycji. Zarówno właściciele obiektów, jak i najemcy szybko dostosowali się do nowej sytuacji, co gwarantuje dalszy rozwój tego sektora. Tak przynajmniej twierdzi Colliers.
Magazyn z wyposażeniem od Prologis
Prologis jest pierwszym deweloperem powierzchni magazynowej, który oferuje nie tylko najwyższej klasy obiekty magazynowe, ale także dodatkowe usługi i produkty usprawniające efektywność prowadzonej działalności. Firma wprowadziła do oferty usługę Prologis Essentials, w ramach której zapewnia pakiety rozwiązań magazynowych, wspierające klientów w prowadzeniu, optymalizacji i rozwoju ich biznesu. Nowa usługa obejmuje gamę kluczowych produktów do wyposażenia magazynów wraz z ich montażem.
ESG w magazynach
Sektor budownictwa jest odpowiedzialny za około 40% emisji gazów cieplarnianych w Polsce. Obejmuje to zarówno materiały budowlane, jak również działalność operacyjną istniejących nieruchomości. Stoi zatem przed nim szereg wyzwań, których rozwiązanie jest oczekiwane społecznie.
Panattoni z ponad 40% rynku na koniec 2022 roku
Panattoni, po rekordowym pod kątem wynajętej i ukończonej powierzchni roku 2021, nie zwalniało tempa w 2022. Deweloper dostarczył na rynek nowoczesne obiekty zajmujące łącznie 2,7 mln m2 ‒ blisko 10% obecnego krajowego wolumenu. Firma zwiększyła również o ponad 80% powierzchnię z ukończoną certyfi kacją środowiskową BREEAM.
Prawo
Amortyzacja jednorazowa jako jeden ze sposobów amortyzowania środków trwałych
Środki trwałe wykorzystywane w działalności gospodarczej podlegają amortyzacji. Mimo że, co do zasady, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na ustalony okres, przepisy w określonych przypadkach zezwalają także na amortyzację jednorazową. Kiedy i po spełnieniu jakich warunków przedsiębiorca może z niej skorzystać?
Obowiązek złożenia oświadczenia o liczbie osób zatrudnionych.
Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z dnia 26 stycznia 2022 roku1) nałożyła na przewoźników drogowych kolejne obowiązki. Jednym z nich jest konieczność corocznego składania przez przewoźnika oświadczenia o liczbie osób zatrudnionych, w tym o liczbie kierowców, bez względu na formę zatrudnienia oraz o średniej arytmetycznej liczby kierowców, bez względu na formę zatrudnienia, wykonujących operacje transportowe, za rok poprzedni.
Przepisem w absurd. Kary umowne w zleceniach transportowych
Kary umowne powinny chronić interesy zlecających, jednak bywają one niekiedy sposobem na ścięcie wydatków lub dodatkowy zarobek kosztem wykonawców. Choć w branży TSL kary umowne w zleceniach transportowych są stosowane bardzo często, zasadność wielu z nich budzi wątpliwości, a niektóre, w świetle prawa, ocierają się o absurd.
Finanse i ubezpieczenia
Co czeka polskie MŚP w 2023 roku?
Po pandemii i wybuchu wojny za naszą wschodnią granicą coraz częściej mówi się, że to koniec prognoz. W czasach niepewności lepiej przygotowywać kilka możliwych scenariuszy rozwoju wydarzeń. Na co powinny przygotować się polskie małe i średnie przedsiębiorstwa? Jakich zmian w dostępie do finansowania należy się spodziewać?