![]() |
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2015_10m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
> Wydarzenia
Od 10 lat w Europie
Tyle lat temu deweloper powierzchni magazynowych Panattoni wszedł do Polski, a tym samym do Europy. Od 2005 r. dostarczył 3,2 mln nowoczesnej powierzchni dla ponad 200 klientów, w Polsce aż 2,5 mln. Tak dobry wynik to w dużej mierze zasługa Roberta Dobrzyckiego, prowadzącego firmę od początku.
DKV wyróżniło najlepszych
25 września w hotelu Kawallo pod Płockiem firma DKV Euro Service zorganizowała dla swoich wieloletnich klientów imprezę pod hasłem „Wielki Gatsby”. W wydarzeniu, które przeniosło gości w klimat lat 20., udział wzięło 50 najważniejszych partnerów z całego kraju.
> Wydarzenia
Ze szczególną starannością
Polska od wielu lat jest poważnym graczem na europejskim rynku AGD i mebli. Produkcja sprzętu dla gospodarstw domowych ma w naszym kraju długoletnią tradycję, której początki sięgają lat 40-ych XX w. Obecnie jesteśmy jednym z liderów w produkcji artykułów AGD w Europie. Znaczna część produkowanych w Polsce towarów jest sprzedawana za granicę i zwiększa tym samym wartość polskiego eksportu.
Bramy szybkobieżne Efaflex – design i prędkość docenione przez GO Transit
Przedsiębiorstwo transportowe GO Transit zdecydowało się wyposażyć hale serwisowe w aglomeracji Toronto w szybkobieżne bramy Efaflex. Projektantów GO Transit, odpowiedzialnych za wyposażenie nowych hal zakładowych, do skorzystania z oferty producenta specjalizującego się w bramach szybkobieżnych przekonał atrakcyjny design oraz szybkość działania bram Efaflex.
W pełnym zakresie
Kompleksowa organizacja procesów logistycznych to klucz do sukcesu. Celem jest, by finalny produkt w wymaganym czasie i bez uszkodzeń pojawił się w sklepie lub u klienta indywidualnego. W całym łańcuchu dostaw czyha wiele zagrożeń, które mogą ten proces opóźnić, warto zatem postawić na outsourcing obsługi logistycznej.
Coś więcej niż standard
Popularność hasła „rozwiązania szyte na miarę”, które stale używane jest w ofertach operatorów logistycznych, reklamie, na targach i konferencjach, sugeruje, że usługi logistyczne w pełni dopasowane do potrzeb klienta są standardem. Nic bardziej mylnego. Jako praktyk z wieloletnim doświadczeniem mogę stwierdzić, że niewiele firm buduje takie rozwiązania. Ciągłe doskonalenie, optymalizacja, relacje i biznes często nie idą ze sobą w parze, a przez klientów są postrzegane jako slogany marketingowe, bo niewiele przedsiębiorstw potrafi wdrożyć środki konieczne do skutecznej ich realizacji.
> Logistyka – technologia
Konkurencyjne dzięki automatyzacji
O automatyzacji jako wiodącym trendzie na rynku magazynowym mówi się przynajmniej od kilku lat. O ile jednak firmy funkcjonujące w Europie Zachodniej od dawna inwestują z powodzeniem w tego typu rozwiązania, to polskie przedsiębiorstwa dopiero zaczynają na poważnie się nimi interesować. To dobry znak, bo bez automatyzacji i robotyzacji procesów trudno będzie im sprostać wymaganiom rosnącej konkurencyjności na rynku.
> System IT
Otwarci na technologie
Liczba wynajmowanych powierzchni magazynowych stale rośnie, a korzystanie z informatycznych narzędzi do zarządzania pracą magazynu stało się standardem nie tylko wśród największych przedsiębiorstw. Według badania przeprowadzonego przez Panel Polskich Menedżerów Logistyki na 313 zapytanych firm tylko 5% z nich nie posiadało żadnego systemu do zarządzania stanami magazynowymi.
Standardy na wagę czasu
Potrzeba standaryzacji oraz ciągłego usprawniania procesów to jedne z kluczowych elementów rozwoju współczesnej logistyki kontraktowej. Jak pokazują dane GS1, w krajach skandynawskich blisko 90% wszystkich etykiet na paletach w magazynowaniu i dystrybucji jest zgodnych z systemem GS1. A jak to wygląda w Polsce?
Alma Alpinex – wysokie tony kompletacji
Wdrożenie systemu głosowego ibcsVoice w firmie Alma Alpinex
Alma Alpinex S.A. to czołowy dystrybutor produktów spożywczych w woj. świętokrzyskim. Firma planując uruchomienie nowoczesnego centrum dystrybucyjnego w Piekoszowie, poszukiwała wydajnego rozwiązania do kompletacji towarów. Wybór padł na Pick by Voice w oparciu o system ibcsVoice firmy IBCS Poland i sprzęt firmy Vocollect.
Od trzech ton do mniej niż jednego grama
Astro WMS kontroluje magazyn Lemvigh-Müller
Centralny magazyn dystrybutora produktów elektrycznych Lemvigh-Müller w duńskim mieście Odense zawsze osiągał wysoki poziom jakości i wydajności, jednak przejrzystość i rozwój potencjału były ograniczone przez przestarzały informatyczny system zarządzania. Zdecydowano się więc wdrożyć system Astro WMS, który dostarczył nową przejrzystość i podstawę do rozwoju procesów i udoskonalania organizacji w magazynie.
Jak wspierać sieć logistyczną narzędziami IT?
Optymalizacja w globalnej sieci
Czasy, gdy pod hasłem „IT dla logistyki” krył się prosty system magazynowy już dawno za nami. Branża IT dostarcza dziś logistyce szerokiego zakresu narzędzi informatycznych, zapewniających kompleksowe wsparcie procesów magazynowych, ale coraz częściej także szeroki zakres funkcjonalności do planowania i zarządzania całą siecią logistyczną. Taka ewolucja to efekt przede wszystkim stale rosnących potrzeb logistyki – w zakresie optymalizacji procesów, podnoszenia efektywności działania i wydajności oraz obniżania poziomu kosztów.
WMS się zmienia
Systemy informatyczne mają dziś ważne zadanie. Od prostych narzędzi do zarządzania przepływem danych ewoluują w stronę kompleksowych rozwiązań do zarządzania procesami. Wraz z rozwojem techniki – systemów automatycznej identyfikacji czy automatyki magazynowej ich rola stale rośnie.
Zmiany na skandynawskim rynku logistycznym dzięki DHL Multishipping
Jeszcze 20 lat temu skandynawski rynek logistyki opierał się na systemie analogowym z wysokim poziomem pracy ręcznej. Dziś jest to logistyka wysoko zinformatyzowana, a jednym z głównych czynników, które przyczyniły się do informatyzacji tej branży, jest system EDI – Electronic Data Interchange, czyli elektroniczna informacja o transporcie przesyłek i ich rezerwacji.
> Transport drogowy
Produkt na własną miarę
Trudno wyobrazić sobie liczącego się na rynku przewoźnika drogowego, który nie korzysta z kart paliwowych. No, może jeszcze mała, lokalna firma jakoś może funkcjonować, ale taka działająca na skalę międzynarodową – już nie. A jako, że w Polsce dostępnych jest wiele rodzajów kart, a każda ma swoją specyfikę, to istnieją problemy z wyborem tej właściwej.
Bezpieczeństwa nigdy za wiele
Na bezpiecznym przewozie ładunku powinno zależeć, wszystkim stronom transakcji handlowych – nadawcy, kierowcy i odbiorcy towaru. Ich uczestnicy wiedzą bardzo dobrze, że aby uniknąć „przygód na trasie”, należy zadbać o odpowiednie zabezpieczenie ładunku.
TimoCom integruje giełdę transportową z platformą trackingową
Pozycja pojazdu jako kryterium wyszukiwania ładunków
Aktualne położenie pojazdu to bardzo ważny element procesu wyszukiwania frachtów. Mając to na uwadze TimoCom postanowił połączyć z sobą dwa produkty: platformę trackingową TC eMap® oraz giełdę transportową TC Truck&Cargo®, ułatwiając tym samym jeszcze bardziej codzienną pracę swoim klientom.
Interaktywna i graficzna dyspozycja z CarLo®
TMS (Transport Management System) CarLo®, producenta oprogramowania logistycznego firmy Soloplan, umożliwia logistykom graficzną dyspozycję wszystkich zleceń za pomocą interaktywnego wykorzystywania swoich zasobów. Dysponenci mogą pracować za pomocą opcji Drag & Drop, a także dodawać, edytować oraz usuwać przesyłki. Widok zasobów wraz ze wszystkimi niezbędnymi informacjami jest zatem centralną częścią panelu dyspozycji.
Outsourcing pomaga ograniczyć koszty
Szukanie oszczędności, wzrost efektywności oraz pozyskanie i utrzymanie wykwalifikowanych pracowników to od lat główne wyzwania firm z sektora TSL. Chcąc ograniczyć koszty, utrzymując jednocześnie wysoką jakość, firmy transportowe decydują się na rozwiązania mające zapewnić poprawę konkurencyjności na rynku.
Złote Medale przyznane!
W tym roku Sąd Konkursowy postanowił uhonorować Złotym Medalem MTP 9 produktów i technologii zgłoszonych przez wystawców targów POL-ECO-SYSTEM. Wyróżniono rozwiązania dedykowane takim branżom, jak recykling, odpady, energia, energia odnawialna, gospodarka komunalna i rekultywacja.
> Transport kolejowy
Trako 2015 – gdańska wizytówka kolei
Na każdym, kto pamięta skromne raczej początki Międzynarodowych Targów Kolejowych w Gdańsku, obecny rozmach i znaczenie tej imprezy muszą robić wrażenie. Tegoroczna edycja była potwierdzeniem rosnącej roli TRAKO w międzynarodowym kalendarzu wystawienniczym. I nie przypadkiem zapewne, podczas mniej czy bardziej oficjalnych rozmów czy wystąpień podkreślano wielokrotnie, że są to drugie pod względem wielkości targi branży kolejowej w Europie, po berlińskich InnoTrans. W tegorocznej edycji wzięło udział ponad 600 firm z 20 krajów, o 100 firm więcej niż w 2013 r.
Kolej za 67 mld złotych
11 sierpnia upłynął termin społecznych konsultacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK) na lata 2014-2023, kontynuacji Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych, którego czas obowiązywania upływa w tym roku wraz z zakończeniem rozliczania perspektywy budżetowej Unii Europejskiej, obejmującej lata 2007-2013. KPK nakreślono z większym niż poprzednio rozmachem, dysponując ponad dwukrotnie większymi środkami finansowymi. Formułując go wyciągnięto też wnioski z pewnych błędów czy niedoskonałości WPIK-u.
> Transport lotniczy
Między Warszawą a Tokio
13 stycznia 2016 r. w pierwszy bezpośredni rejs z Warszawy do Tokio wystartuje Dreamliner LOT-u. Powierzchnia cargo jest już dostępna w sprzedaży na wszystkich liniach obsługiwanych przez LOT.
Więcej pasażerów w większych samolotach
Od przyszłego roku Wizz Air uruchomi 4 nowe kierunki z Warszawy do: Aberdeen (W. Brytania- -Szkocja), Bari (Włochy), Bristolu (W. Brytania) i Rejkiawiku (Islandia) oraz z Poznania do Birmingham (Wielka Brytania). Samoloty na tych trasach będą latały 2 razy w tygodniu.
> Prawo
Kiedy należy zawiadomić zleceniodawcę o skorzystaniu z ustawowego prawa zastawu w transporcie drogowym
Jednym z ciągle nierzadko stosowanych zabezpieczeń należności pieniężnych przysługujących spedytorowi lub przewoźnikowi świadczącemu usługi transportowe jest ustawowe prawo zastawu na przesyłce. Prawo to obciąża przesyłkę oddaną do transportu dopóki znajduje się ona u przewoźnika, spedytora lub u osoby, która ją dzierży w jego imieniu, albo dopóki przewoźnik lub spedytor może rozporządzać przesyłką za pomocą dokumentów.
Nadawca zawinił, a przewoźnika… „jak nie kijem go, to pałą”
Wiele razy pisałem o polisach OCP jako o czymś niezbędnym dla przewoźników. Zawsze też wskazywałem na konieczność zawierania ubezpieczeń, które dadzą gwarancje pokrycia każdej szkody oraz na bezsens kupowania polis tanich i kiepskich. Ale prowadzenie działalności transportowej to nie tylko wykupienie dobrej polisy OCP, uzyskanie zlecenia przewozu i wykonanie go według wymogów określonych przez nadawcę i pośredników.