TSL Biznes – styczeń 2011

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2011_01m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

 

      Drodzy Czytelnicy!

Witamy w Nowym Roku z nowym wydaniem miesięcznika TSL Biznes.

Dla branży transportowej końcówka roku to przede wszystkim czas wytężonej pracy, związanej z przedświątecznym szczytem przewozowym. Tegoroczny “finisz” przyniósł też wiele perturbacji – zima zaskoczyła nie tylko drogowców, ale przede wszystkim kolejarzy, rząd ogłosił cięcia ważnych inwestycji drogowych, a wniosek o upadłość zgłosiła jedna z większych firm transportowych – Equus SA. Jednym słowem, końcówka roku była dynamiczna.

PROMOCJA

PROMOCJA

A jaki był cały ubiegły rok? Dla wielu z pewnością dużo lepszy, niż okres wcześniejszy, co już trzeba uznać za zjawisko pozytywne. Jednak według większości obserwatorów i uczestników branży, na pełen optymizm jest jeszcze za wcześnie. Co prawda koniunktura w branży logistycznej i transportowej wygląda dużo lepiej, niż przed rokiem, ale wciąż docierające do nas niepokojące informacje, zarówno z Europy, jak i z naszego podwórka, każą zachować umiarkowany optymizm. Takie są też opinie ekspertów branżowych, którzy na naszych łamach dzielą się swoimi spostrzeżeniami odnośnie przeszłości i przewidywaniami na przyszłość. Po szczegóły zapraszam do naszych rozmów z z Piotrem Iwaniukiem, prezesem DHL Global Forwarding, Grzegorzem Haładusem z Europejskiej Giełdy Transportowej TRANS.eu oraz Jarosławem Śliwą, prezesem zarządu firmy kurierskiej “Siódemka”.

W pierwszym wydaniu 2011 roku wracamy do tematu dostępności infrastruktury kolejowej. Od początku roku, zgodnie z podpisaną miesiąc wcześniej umową, spółka Polskie Linie Kolejowe udostępniła bowiem wszystkim klientom, na równych zasadach, ponad 600 dzierżawionych od PKP SA punktów ładunkowych – szczegóły przedstawia Franciszek Nietz.

Jak zwykle poruszamy też bardziej “miękkie” tematy, jak sprawy personalne. W tym miesiącu o liderach – ich roli i wartości, jakie niosą dla firmy, pisze Krzysztof Szakowski z firmy LogEasy. Firma UniLogistics pokazuje zaś, że nawet nie będąc światowym gigantem można w sposób rzeczywisty i bardzo skuteczny realizować czynne działania społeczne, związane również z edukacją młodych adeptów logistyki.

Ze swojej strony życzę wszystkim uczestnikom branży TSL, by rozpoczynający się rok odznaczył się spokojem, ale jednocześnie przebiegał dynamicznie i przyniósł nam wszystkim satysfakcję z tego, co robimy.

Mirosław Ganiec
redaktor naczelny

> Wydarzenia

Profesjonalne doradztwo za darmo

Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej wraz z londyńską Cass Business School rozpoczynają III edycję projektu “Doradztwo biznesowe dla firm”, który odbędziesię w Warszawie w pierwszej połowie kwietnia.

Systemy logistyczne bez tajemnic

Projektowanie i efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw z każdym rokiem przyciąga coraz większą uwagę środowisk biznesowych i akademickich. Najnowsze obserwacje, analizy i osiągnięcia naukowe w zakresie systemów logistycznych będzie można poznać we wrześniu, podczas konferencji organizowanej przez Zakład Logistyki Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej.

Kryzys czy poprawa koniunktury

Bałagan na kolei, wyższy podatek VAT, mniej dróg w budowie niż przewidywały wcześniejsze plany, perspektywa większego podatku drogowego, to wszystko – mimo oficjalnych komunikatów, ze kryzys mamy za sobą – budzi wiele obaw u przedstawicieli branży TSL w zaczynającym się 2011 r. Jedynie przedstawiciele portów morskich, branży lotniczej i kurierskiej z optymizmem patrzą na nadchodzące miesiące.

> Logistyka

 

Stawiamy na kompleksowe i innowacyjne rozwiązania

Rozmawiamy z Piotrem Iwaniukiem, prezesem DHL Global Forwarding.

 

Zamrożony potencjał

Mrożonki z roku na rok cieszą się wśród Polaków coraz większą popularnością, a wraz z rosnącym popytem ożywia się zainteresowanie firm logistycznych tym sektorem gospodarki. Analitycy  przewidują dynamiczny rozwój rynku żywności mrożonej, jednak czy jej producenci i dotychczasowi dystrybutorzy podzielają ich optymizm?

Mniej znane formy outsourcingu  

Temat outsourcingu logistyki pojawia się na łamach prasy od dłuższego czasu. Zazwyczaj opisywane formy współpracy dotyczą podzlecania firmom zewnętrznym części lub całości procesów magazynowych i transportowych, ale czy na tym kończy się nasz polski outsourcing? Zanim przejdziemy do dalszych rozważań na ten temat, przypomnijmy sobie definicję outsourcingu.

Magazynier, czy firma sprzątająca?

Porządek w magazynie musi być. Jednak kto powinien o niego zadbać? Czy nakazać sprzątanie magazynierom, czy może lepiej wszystkie sprawy związane z utrzymaniem czystości, odśnieżaniem i pielęgnacją zieleni przekazać zewnętrznej firmie? A gdy już zdecydujemy się na outsourcing, to jak wybrać profesjonalnego partnera, który zrobi to rzetelnie i weźmie pełną odpowiedzialność za wykonanie tych czynności? 

Apreo Logistics przejmuje Grupę Equus

Apreo Logistics chce zostać jednym z największych operatorów logistycznych w kraju. Jednym z elementów tej strategii stało się nabycie większości aktywów Grupy Equus. Apreo, wraz z finansującym transakcję funduszem Tar Heel Capital, przejęło kontrolę nad spółkami zależnymi – Transmlecz i EquusFresh, oraz przejęło współpracę z głównymi klientami oraz przewoźnikami Equus SA. 

> Logistyka – technologia

Diesel, gaz, a może prąd?

Wspólnie z przedstawicielami producentów wyposażenia magazynowego doradzamy, jakie źródło napędu wybrać do wózka widłowego.

Moc i wydajność w parze – Wózki czołowe z napędem spalinowym

W poprzednim wydaniu przyjrzeliśmy się ofercie producentów w zakresie wózków czołowych z napędem elektrycznym. W tym miesiącu poświęcimy uwagę ich spalinowym odpowiednikom, które predestynowane są do cięższych zadań i trudniejszych warunków eksploatacji

> Transport drogowy

Przyszłość wciąż niepewna

Rok 2010 dla branży transportu drogowego skończył się jako lepszy niż dwa poprzednie, co nie oznacza jednak pełnej stabilizacji.

Trzy grzechy główne przewoźników

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego (OCPD) powinno obejmować jak najszerszy zakres odpowiedzialności firmy transportowej, w tym bezwarunkowo tzw. “trzy grzechy główne” – za utratę, za uszkodzenie, za opóźnienie w dostawie. Ponadto za szkody “czysto” finansowe, powstałe w następstwie zagubienia lub niewłaściwego użycia dokumentów (np. dokumentów celnych), niewykonania lub niewłaściwego wykonania poleceń uprawnionego itd.

Chcemy być liderem – Nie tylko w Polsce

Rozmawiamy z Grzegorzem Haładusem – menedżerem komunikacji Grupy TRANS zarządzającej Europejską Giełdą Transportową TRANS.eu.

 

Bezpieczny i efektywny transport

Klienci firm przewozowych oczekują coraz szybszego dostarczania zamówionego towaru. Z kolei osoby zarządzające flotą starają się ograniczyć wydatki, aby zachować rentowność przedsiębiorstwa. Efektywność dostaw, redukcja kosztów dzięki ekonomicznej jeździe i przede wszystkim bezpieczeństwo kierowcy i ładunku – oto wyznaczniki nowoczesnej firmy przewozowej. Jak pogodzić ze sobą konieczność szybkiego dostarczenia towaru do kontrahenta zapewniając przy tym bezpieczeństwo swoim pracownikom i minimalizując koszty?

   

> Technologia transportu

     

Ciągła optymalizacja

Na przestrzeni ostatnich lat odnotowaliśmy znaczny postęp technologii wspierających pracę transportu. Jednym z takich rozwiązań jest FleetBoard, usprawniający pracę transportowców już od dziesięciu lat. Dekada działalności to dobra okazja do odświeżenia i poszerzenia oferty, wprowadzenia nowych wersji urządzeń, a także podsumowania oszczędności, jakie może przynieść jego użytkowanie.

    

> Systemy IT  

  

Wielki brat patrzy

Systemy monitoringu transportu

Coraz częściej o możliwości osiągania przewagi konkurencyjnej decyduje odpowiednia organizacja pracy. A jak najefektywniej wykorzystywać posiadane zasoby? W osiąganiu transportowego optimum dużą rolę odgrywają narzędzia informatyczne.

    

> Kurier Express Poczta

Firmy kurierskie – jak to się wszystko zaczęło?

“Z nowym rokiem nowym krokiem” – to powiedzenie jest cały czas aktualne w odniesieniu do celów, które zwykle stawiamy przed sobą wraz z nadejściem pierwszego dnia nowego roku. Wspomniane inicjatywy są związane albo ze sprawami, które nie zostały ukończone w starym roku, albo są całkowicie nowe, czasami nawet rewolucyjne. Można podejrzewać, że tym samym kierował się w 1907 roku James (“Jim? )E. Casey – przedsiębiorczy dziewiętnastolatek z Seattle (USA), pożyczając od kolegi 100 dolarów na założenie własnej firmy.

 

Dynamiczny rozwój w kierunku e-commerce

Rozmawiamy z Jarosławem Śliwą, prezesem zarządu “Siódemka” SA

 

> Transport kolejowy

 

PLK chce być niezależnym zarządcą

Infrastruktura kolejowa w rękach skarbu państwa

Od 1 stycznia 2011 r., zgodnie z podpisaną miesiąc wcześniej umową, spółka Polskie Linie Kolejowe udostępniła swym wszystkim klientom, na równych zasadach, 608 dzierżawionych od PKP SA punktów ładunkowych.

 

> Powierzchnie magazynowe  

 

Logistyka bliżej morza

Bezpośredni dostęp do morza to niewątpliwy atut transportowy Polski. Jednak baseny portowe Gdańska czy Gdyni wciąż bardziej kojarzą się z upadającym przemysłem stoczniowym niż z nowoczesnymi centrami logistycznymi. Sytuacja ta może się wkrótce zmienić za sprawą ambitnych planów Pomorskiego Centrum Logistycznego. Czy Gdańsk wejdzie do pierwszej ligi w logistyce?

 

Panattoni Europe wybrany Deweloperem Dekady

Panattoni Europe, lider branży powierzchni magazynowych w Polsce, stał się deweloperem dekady, zdobywając trzy nagrody w prestiżowym konkursie Eurobuild Awards.

 

> Ludzie TSL

  

Janek Hoheker – Celem nie jest zdobyć szczyty, celem jest z nich zejść

  

> Prawo  

  

SDR zastąpi złotego franka – kto zyska, a kto straci?

Wszyscy przewoźnicy międzynarodowi zapewne znają Konwencję CMR i jej postanowienia. Wiedzą też prawdopodobnie, że górną granicę ich kwotowej odpowiedzialności określa art. 23 ust. 3 wspomnianej konwencji. Nie wszyscy jednak pewnie wiedzą, że Prezydent RP podpisał dokument ratyfikacyjny Protokołu do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i jakie oznacza to dla nich konsekwencje finansowe. 

  

> Kadry i zarządzanie

  

Zadowoleni z pracy tymczasowej

Praca tymczasowa staje się coraz bardziej popularna na polskim rynku. Tę formę elastycznego zatrudnienia cenią zarówno przedsiębiorcy, jak również pracownicy. Według badania przeprowadzonego przez agencję pracy i doradztwa personalnego Start People, 71,2% firm jest usatysfakcjonowanych jakością pracy wykonywaną przez pracowników tymczasowych, a prawie 80% pracujących tymczasowo chce w przyszłości pozostać przy tej formie zatrudnienia.

  

Liderzy – twórcy sukcesu

Dyskutując o sektorze TSL, procesach, terminalach przeładunkowych, strukturach dystrybucyjnych, automatyzacji magazynów itp., nie zapominajmy o najważniejszym: “faktorze ludzkim”.

  

> Edukacja

  

Pomarańczowa Akademia Uni-logistics

Firma Uni-logistics udowadnia, że również mniejsze firmy logistyczne mogą w rzeczywistości realizować program społecznej odpowiedzialności biznesu. Jesienią ubiegłego roku rozpoczęła edukacyjny projekt Pomarańczowej Akademii Uni-logistics, kierowanej do studentów logistyki i transportu. Nasza redakcja objęła Akademię patronatem medialnym.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C