TSL Biznes – styczeń 2012

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2012_01m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]
Drodzy Czytelnicy!

Witam po świąteczno-noworocznej przerwie w pierwszym wydaniu TSL Biznes w roku 2012. Roku, przed którym chyba niemal wszyscy stawiają pytanie – jaki będzie? Czy dobra końcówka 2011 to zwiastun lepszych czasów i koniec ciągnącego się od kilkudziesięciu już miesięcy “spowolnienia”? A może to pozorna cisza przed drugą, trzecią czy kolejną fazą kryzysu? Jak nastawić się na ten rok, jak się przygotować, jak przetrwać? Każdy z nas ma, lub wcześniej czy później będzie miał własną odpowiedź.

Jednego można być niemal pewnym. Rok 2012 z pewnością nie będzie okresem nudnym. Wielu, nie tylko zagorzałych kibiców piłkarskich, z niecierpliwością i lekkim niepokojem, wyczekuje czerwca i piłkarskich mistrzostw, które
stanowią też “deadline” dla wielu inwestycji infrastrukturalnych. Czy zdążymy na czas, czy po lipcu w końcu zaczniemy przemieszczać się po kraju w nieco bardziej cywilizowany sposób? Czy może grozi nam totalny paraliż, a rozpoczęte inwestycje po Euro nagle stracą impet? Oczekiwania i przewidywania wobec najbliższych miesięcy są więc bardzo zróżnicowane, a w “rozgrywce” optymistów i pesymistów odnotowujemy remis.

My stajemy po stronie tej pierwszej grupy i z optymizmem wkraczamy w nowy rok, choć wiemy, że nie będzie to czas sielanki – a wytężonej pracy i dalszego rozwoju. Spodziewamy się, że będzie to czas dalszych dynamicznych zmian, również na arenie transportowej i logistycznej. Jeszcze większego znaczenia nabierać będą określenia, takie jak optymalizacja procesów, zwiększanie wydajności, ograniczanie kosztów, przemyślane inwestycje. My też stawiamy sobie za noworoczne postanowienie dostarczanie jeszcze większej dawki takich właśnie porad, pożytecznych wskazówek i przydatnych informacji branżowych.

Jedną z inicjatyw, którą będziemy rozwijali w tym roku będą Spotkania Transportowe, czyli cykliczne konferencje i szkolenia dla branży transportowej i logistycznej. Na pierwszy cykl spotkań zaprosimy już niebawem, a poświęcimy je w dużej mierze właśnie odpowiedniemu podejściu do spraw inwestycji i optymalizacji kosztów w działalności transportowej. Wspólnie z naszymi ekspertami i partnerami przedstawimy rozwiązania, które mogą pomóc przedsiębiorcom z branży transportowej w jeszcze efektywniejszym, wydajniejszym i bezpieczniejszym prowadzeniu swojego biznesu. W kolejnych miesiącach również nie zabraknie spotkań i innych aktywności naszego wydawnictwa, także dla innych sektorów branży TSL, o czym będziemy informowali na łamach miesięczników TSL Biznes i Truck & Van, oraz w kontaktach bezpośrednich. Zapraszamy do stałej współpracy i lektury.

Tymczasem chciałbym z tego miejsca wszystkim czytelnikom, współpracownikom i partnerom naszego wydawnictwa życzyć spokojnego, ale i ciekawego roku oraz realizacji wszystkich planów, zarówno tych służbowych, jak i prywatnych.

Mirosław Ganiec

redaktor naczelny

 {modal href=”/images/stories/okladki/tsl2012_01_big.jpg”}tsl2012_01{/modal}W bieżącym wydaniu miesięcznika TSL Biznes:

> Wydarzenia

Wielkimi krokami zbliża się xi edycja Forum Młodej Logistyki!

Studenckie Koło Logistyki Stosowanej na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej po raz kolejny zaprasza wszystkich miłośników branży TSL na XI Forum Młodej Logistyki oraz Logistyczne Targi Pracy.

CeBIT 2012 – od komputerów do biznesu

Wcześniej postrzegane jako targi komputerowe, teraz prezentujące technologie i innowacje. W dniach 6-10 marca 2012 r. w Hannoverze odbędą się targi CeBIT 2012. Podczas ubiegłorocznej edycji na targach nawiązano ponad 7 milionów kontaktów biznesowych. Wśród zwiedzających było 500 dyrektorów ds. informatyki z międzynarodowych koncernów dysponujących budżetem inwestycyjnym przekraczającym 50 miliardów euro.

> Logistyka

Automatyzacja… w praktyce

Transport i magazynowanie w branży farmaceutycznej

Branża farmaceutyczna to dla logistyków klient prestiżowy, ale i niezwykle wymagający. To nie tylko ładunki do przewiezienia i magazynowania. Stawką w tej grze jest zdrowie i życie ludzi, a kluczem do sukcesu – wysoka jakość procesów i zadań realizowanych na wszystkich kolejnych ogniwach łańcucha dostaw.

Standardy i jakość w logistyce farmacji

Idea zaspokojenia potrzeb klientów nie jest wymysłem naszych czasów. Prawdopodobnie pierwszą osobą, która zdefiniowała pojęcie “Jakość”, był Platon, który określił ją jako “pewien stopień doskonałości”, a pojęcie to ewoluowało przez wieki. Do osiągnięcia tejże doskonałości zmierzają działania wszystkich przedsiębiorców, oferujących swoje towary lub usługi, oparte na licznych normach i przepisach dotyczących zachowania wyznaczonych standardów jakości. Na to, aby ostateczny produkt spełniał wymagania producenta, a także określone normy jakości, składa się wiele czynników i ogniw długiego łańcucha dostaw.

arvato Polska otworzyło Skład konsygnacyjny dedykowany branży farmaceutycznej
arvato Polska, lider w dziedzinie kompleksowych rozwiązań outsourcingowych, uruchomiło kolejny – czwarty magazyn logistyczny, w którym świadczy profesjonalne usługi dla klientów z branży farmaceutycznej.

Najwyższa jakość dla farmacji

Czy operator logistyczny jest konkurentem hurtowni farmaceutycznej, jak sprawnie obsługiwać sektor medyczny i co może zaproponować w tym względzie operator – opowiada Damian Dziok, kierownik Składu Konsygnacyjnego FIEGE Sp. z o.o.

Jest alternatywa dla transportu drogowego na Wschód

Większość z nas doskonale pamięta ubiegłoroczny zator drogowy na granicy rosyjskiej. Kosztował on polską branżę TSL oraz jej klientów wiele milionów złotych. Jak skutecznie ustrzec się przed taką sytuacją oraz szybko i bez niespodzianek zrealizować z końcem roku transport na Wschód?

Dwadzieścia lat zarządzania łańcuchem dostaw

Współczesny model łańcucha dostaw jest efektem rewolucji w sposobie postrzegania klientów oraz organizacji zasobów, by sprostać ich wymaganiom. Przez dwadzieścia lat przebyliśmy długą drogę – to zaskakujące, jak daleko zaszliśmy.

Stabilny wzrost FM Logistic

FM Logistic, międzynarodowy operator logistyczny działający w Polsce od 16 lat, zamyka kolejny rok sukcesami. Obroty firmy sięgnęły 620 mln złotych, firma zyskała nowych klientów, przedłużyła umowy z obecnymi i zwiększyła zatrudnienie, dając pracę kolejnym 250 osobom.

Materiały niebezpieczne w magazynie

Magazyny używane do przechowywania materiałów niebezpiecznych powinny spełniać odpowiednie warunki techniczne i organizacyjne, które wynikają z przepisów prawa. Ważne jest bowiem zapewnienie bezpieczeństwa zarówno ludzi jak i środowiska.

Jak składować materiały niebezpieczne i niestandardowe?

Procesy produkcyjne niejednokrotnie wymuszają na logistyce magazynowanie oraz transportowanie materiałów niebezpiecznych i niestandardowych. W takim przypadku nasz magazyn, czy też inne miejsce składowania, musi spełnić odpowiednie, a zarazem dodatkowe wymagania. Pamiętajmy, że w dużej mierze wynikają one z przepisów prawa.

ADR bez tajemnic

Towary niebezpieczne w transporcie i magazynowaniu

Specyfika przewozów ADR związana jest przede wszystkim z koniecznością zapewnienia odpowiednich wymogów dla transportu. Warto mieć świadomość co i kiedy podlega przepisom ADR; za ich nieprzestrzeganie grożą bowiem wysokie kary.

> Logistyka – technologia

Toyota Tonero FIRST – jakość łatwiej dostępna
Innowacyjna konstrukcja z zastosowaniem najnowocześniejszych rozwiązań inżynieryjnych Toyoty, zapewniły wózkowi Toyota Tonero czołowe miejsce w swojej klasie. Teraz Toyota Material Handling Polska Sp. z o.o. przygotowała ofertę specjalną na wózki Toyota Tonero FIRST. Obejmuje ona nowe czołowe wózki spalinowe w wybranej specyfikacji z krótkim terminem dostawy po specjalnej cenie.

Palety dla przemysłu farmaceutycznego
Nie wszystkie leki magazynuje się w taki sam sposób. Stąd też nowoczesne procesy logistyczne muszą sprostać zróżnicowanym warunkom przechowywania. Niektóre z nich wymagają składowania w temperaturze pokojowej, zaś inne muszą mieć zapewnioną niską temperaturę. Istotną rolę odgrywają więc palety, pojemniki i kontenery, które wspomagają magazynowanie i transportowanie leków.

> Powierzchnie magazynowe

W farmacji nie ma miejsca na magazynowe eksperymenty
Zmiany w logistyce firmy Neuca to obecnie jeden z jej kluczowych projektów. O tym, jak duże znaczenie firma przykłada do elastyczności, solidności i wiarygodności dewelopera mówi Rafał Szydłowski, dyrektor D.C. Logistyki Magazynowej.

> Transport drogowy

Trzy w jednym – nowa ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych
1 stycznia 2012 roku weszła w życie nowa ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. została ogłoszona w Dzienniku Ustaw nr 227. Najistotniejszą zmianą, jaką wprowadziła ustawa jest scalenie w jednym przepisie warunków przewozu materiałów niebezpiecznych, dotyczących różnych rodzajów przewozu: drogowego (umowa europejska ADR), kolejowego (międzynarodowy regulamin RID) i żeglugi śródlądowej (umowa europejska ADN).

Zatrzymaj czas!
Czy można spowolnić działanie tachografu, by dotrzeć do celu w dozwolonym czasie? Okazuje się, że tak i to całkiem legalnie.

Ręcznie czy zdalnie – jak odczytywać dane z tachografu?
Użytkujący tachograf cyfrowy ma obowiązek archwizacji danych z kart kierowców oraz z pamięci tachografu. Jednak ręczne pobieranie danych może okazać się problematyczne, zwłaszcza gdy firma posiada większą flotę, rozproszoną nierzadko po całej Europie. Z pomocą przychodzą rozwiązania zdalnego transferu danych zarówno z tachografu, jak i z kart kierowców.

EFAS-4 – tachograf nowej generacji w ofercie MATT

Firma MATT jest producentem urządzeń TachoDrive i oprogramowania TACHOMATT dla systemu tachografów cyfrowych. Razem z wprowadzanym na początku b.r. tachografem EFAS4, stanowią doskonałą ofertę dla firm transportowych oraz serwisów tachografów.

> Prawo

Kierowcy a ryzyko w transporcie towarów

O ryzyku i jego wpływie na bezpieczeństwo finansowe przewoźników pisałem już kilkakrotnie w periodykach transportowych. Dość szczegółowo zaprezentowałem w nich poszczególne aspekty związane z ryzykiem i wskazywałem na metody zarządzania nim. Ryzyko zostało jednak przedstawione jako zespół czynników zewnętrznych powodujących szkody i w efekcie stanowiących zagrożenie dla przewoźników. Dziś chciałem zadać pytanie, czy kierowca stanowi jeden z owych elementów szeroko pojętego ryzyka?

Czas pracy kierowców
Część 2

Charakter pracy ma podstawowe znaczenie przy wyborze odpowiedniego systemu czasu pracy, który ma obowiązywać w firmie. W poprzedniej części artykułu omówiony został system podstawowy i system równoważny. Jednakże czasem rodzaj pracy, jej organizacja albo miejsce wykonywania, mogą wymagać wprowadzenia specyficznego systemu czasu pracy zwanego systemem zadaniowym. Ponadto, pracownik ma prawo ubiegać się o zastosowanie wobec niego systemu, w którym będzie on wykonywał pracę przez mniej niż pięć dni w tygodniu (tzw. system skróconego tygodnia pracy) lub wyłącznie w weekendy i święta (tzw. system pracy weekendowej). Może się także zdarzyć, że praca niektórych kierowców będzie uzasadniała wprowadzenie przerw (tzw. system przerywany).

Jak refakturować koszty transportu?

Kwestie dotyczące odsprzedaży usług transportowych/spedycyjnych istotne są zarówno dla podmiotów działających w branży TSL, które w wielu przypadkach świadcząc usługi korzystają z pomocy podwykonawców, jak i podatników działających w innych branżach, którzy w celu prawidłowego wykonania umowy zobowiązani są do zapewnienia transportu towarów. W obu przypadkach nabyta od podwykonawcy usługa jest najczęściej odsprzedawana (refakturowana) na rzecz faktycznego beneficjenta usługi ? zamawiającego. Czym jest zatem refaktura?

> Systemy IT

Translait: Zadowolenie to podstawa

Firma z branży produkcyjno-handlowo-logistycznej od roku 2011 dysponuje systemem do zarządzania transportem CarLo firmy Soloplan. Codzienna oszczędność czasu, zadowolenie pracowników i klientów oraz znacznie niższe zużycie paliwa to pozytywne skutki wdrożenia nowego systemu.

Polskie firmy przepłacają za oprogramowanie
 

Około 1/5 kosztów funkcjonowania działu IT w firmie to koszty oprogramowania, przeciętnie w ciągu roku oznacza to kwotę ok. 8 tys. zł od każdego użytkownika systemu. Ta suma może być mniejsza dzięki właściwemu zarządzaniu licencjami w firmie. Optymalne ich wykorzystanie pozwoli także przedsiębiorcom na uniknięcie wysokich kar za niewłaściwe wykorzystywanie oprogramowania – ostrzegają eksperci firmy doradczej Deloitte.

Strona internetowa wizytówką firmy

Strona internetowa to klucz do sukcesu firmy. Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, branży i rynku, na którym funkcjonuje czy profilu działalności strona www jest elementem przyciągającym nowych klientów, wizytówką firmy w sieci oraz miejscem prezentacji produktów i usług. Firmy, którym zależy na efektywnym wykorzystaniu potencjału Internetu, powinny przestrzegać kilku zasad przy konfiguracji i prezentacji swojej strony internetowej. Wpłyną one nie tylko na wizerunek przedsiębiorstwa, ale także przyciągną potencjalnych klientów i pozwolą zachować ich długotrwałą lojalność.

Rozwiązania IT pisane “pod klucz” mogą zwiększyć przewagę konkurencyjną

Na polskim rynku gotowe systemy wspierające zarządzanie biznesowe są standardem. Jednak w przypadku firm zajmujących nisze rynkowe, rozwiązania “prosto z pudełka” nie spełniają oczekiwań. Tylko dedykowane oprogramowanie dopasowane do konkretnych wymagań usprawni procesy biznesowe.

> Kurier Express Poczta

Usługa overnight courier – cały świat jest nasz

W języku bankowym usługa overnight to specyficzny rodzaj depozytu, który cechuje bardzo krótki okres zablokowania środków – zazwyczaj wynoszący jedną dobę. Lokatę zakłada się na koniec danego dnia operacyjnego, a zakończenie okresu deponowania jest określone na następny dzień operacyjny po dniu otwarcia lokaty. Jakie to ma przełożenie na usługi kurierskie?

> Transport kolejowy

PKP Cargo buduje silną markę
Rekordowy zysk w 10-letniej historii spółki

Po czterech latach głębokiej i bolesnej chwilami restrukturyzacji, jeden z największych w Europie kolejowych przewoźników towarowych zbiera owoce żmudnego wysiłku. Wszystko wskazuje na to, że PKP Cargo odnotuje w roku swego dziesięciolecia rekordowe wyniki finansowe. Zysk netto za 11 miesięcy 2011 r. osiągnął poziom 226,4 mln zł, wobec 45 mln zł w 2010 r., a wynik na sprzedaży wyniósł 342,2 mln zł (41 mln zł rok wcześniej).

> Transport lotniczy

Branża lotnicza nie obawia się kryzysów

W ciągu najbliższych 20 lat sektor lotniczy pozostanie odporny na cykle koniunkturalne, podobnie jak w przeszłości – zapewnia w swej najnowszej prognozie obejmującej okres 2011-2030 Airbus, potentat na rynku samolotów. Wzrost liczby ludności, dynamiczny rozwój rynków wschodzących oraz utrzymująca się koniunktura w Ameryce Północnej i w Europie, większa urbanizacja, wreszcie dążenie do zastępowania starszych, mniej wydajnych samolotów nowymi, bardziej ekologicznymi modelami – napędzać będą popyt na samoloty.

Branża transportowa od lat boryka się z problemem uczciwości.
Wśród wielu rzetelnie działających, uczciwych osób
i firm pojawiają się ?czarne owce?. Działając na bardzo dużym
i rozproszonym rynku łatwo jest im znaleźć mniej doświadczonych
czy niezorientowanych klientów, których można oszukać
i okraść. W ten sposób psują jednak wizerunek całej branży
transportowej, na czym cierpią wszyscy. Duża część negatywnych
zjawisk w transporcie i spedycji wynika też z braku wiedzy
i bagatelizowania potencjalnych zagrożeń, dlatego do wspólnej
edukacji oraz nagłaśniania problemu i walki z oszustami powinni
włączyć się wszyscy odpowiedzialni transportowcy.
My również włączamy się w takie działania i wspieramy
kampanię ?Rzetelny Przewoźnik?, do czego gorąco zachęcam
również wszystkich czytelników. Pokażmy, że można działać
uczciwie i rzetelnie. Że to oszuści, kombinatorzy i naciągacze
są marginesem tej branży, a nie odwrotnie. Liczymy, że kampania
?Rzetelny Przewoźnik? przyniesie oczekiwane efekty.
Mamy też nadzieję, że pójdą za nią kolejne akcje, które wyeliminują
patologie występujące również wewnątrz samej branży
transportowej ? jak np. kradzieże paliwa, kombinacje z paletami,
świadome łamanie zasad bezpieczeństwa i inne ?grzeszki?, z którymi
spotykamy się na co dzień. Niestety, ale wiele z nich spotyka
się z powszechnym przyzwoleniem samego środowiska transportowego.
Z jednej strony przewoźnik nie chce być oszukiwany
przez spedytora czy kierowcę podkradającego paliwo. Z drugiej,
gdy sam ?trafi na frajera?, któremu można nie zapłacić lub go naciągnąć,
to czemu nie? Biznes jest biznes. I w tym właśnie problem.
W tej branży szczególnie często słyszymy stwierdzenia, że
kto nie zakombinuje, ten nie przetrwa na trudnym rynku. Dlatego
kombinuje wielu. Ale czy taka sytuacja jest normalna, czy
taką branżę chcemy budować, opartą na nieuczciwości i ciągłych
kombinacjach? Zwłaszcza, że kombinacja wchodzi w nawyk. Kto
raz zakombinuje, ten zwykle nie kończy na jednym, małym naciągnięciu
przepisów, ale kręci coraz więcej i coraz częściej, gdzie
i jak się da. Byleby tylko zwiększyć wpływy i jak najmniej się napracować.
A spirala naciągactwa i oszustwa tylko się nakręca.
Pokażmy sami sobie, że nie jest to konieczne i można działać
w tym biznesie bez krętactwa, kombinacji i naciągania.
Mamy świadomość, że nie ulepszymy całego świata z dnia na
dzień, ale zmierzajmy w tym kierunku, choćby i małymi krokami.
Będzie nam wszystkim łatwiej i przyjemniej.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C