TSL Biznes – styczeń 2014

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2014_01m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

> Wydarzenia

 

Trans Poland 2013? po raz pierwszy w Warszawie
Ponad 60 wystawców z kilkunastu krajów Europy i ponad 2 tysiące gości, głównie przedstawicieli kadry zarządzającej i właścicieli w branży transportowej i logistycznej oraz szefów największych spółek Skarbu Państwa z branży transportu drogowego, kolejowego i morskiego ? tak można podsumować pierwszą edycję Trans Poland 2013 pod koniec listopada w Warszawie (26-28).

 

 

 > Logistyka

 

Ewolucja z innowacją w tle
Branża farmaceutyczna powszechnie uważana jest za trudną i wymagającą. Obsługa leków to wyzwania wynikające m.in. z konieczności respektowania zapisów prawa farmaceutycznego czy standardów wskazywanych w ramach Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej.

Stawiamy na farmację
We wrześniu nowym prezesem DSV Solutions został Maciej Walenda, który przez ostatnie sześć lat zajmował stanowisko dyrektora logistyki kontraktowej Regionu Centralnego, pełniąc funkcje u innego operatora logistycznego. Jedną z pierwszych decyzji na nowym stanowisku było rozszerzenie składu konsygnacyjnego. Dotychczasową powierzchnię powiększono przeszło trzykrotnie, co pozwala DSV Solutions stać się jednym z czołowych dostawców usług logistycznych dla firm z branży farmaceutycznej. Czy będzie ona głównym obszarem działalności firmy? ? o to m.in. pytamy Macieja Walendę.

 

Zdrowa logistyka
Logistyka własna, czy outsourcing? W jakich obszarach można spodziewać się największych problemów i jak ich unikać? Jakie rozwiązania logistyczne najlepiej sprawdzają się w branży farmaceutycznej i jak wpływają one na konkurencyjność całej firmy? Odpowiada Grzegorz Lizińczyk, dyrektor Departamentu Centralnego Logistyki NEUCA.

 

Kompleksowe usługi dla branży farmaceutycznej
Branżą farmaceutyczną zainteresowanych jest coraz więcej operatorów logistycznych, a jednym z pierwszych, który na nią postawił, było FM Logistic. Obecnie obsługuje ją kilka firm farmaceutycznych, i to w szerokim zakresie. Jak duży jest to zakres? Jakie istnieją perspektywy w tej branży i na czym polega jej specyfika? ? na te i podobne pytania odpowiada Paweł Janicki, dyrektor rozwoju sektora healt-care w FM Logistic.

 

Transport, który niesie życie
Współczesna transplantologia praktycznie nie mogłaby się obyć bez specjalizowanych usług transportowych, dzięki którym tkanki ludzkie potrzebne przy przeszczepach trafiają do placówek medycznych na czas i w nienaruszonym stanie. Jedną z nich, zajmującą się przeszczepianiem tkanek, głównie zastawek serca u dzieci, jest Klinika Kardiochirurgii Centrum Zdrowia Dziecka. Operatorem usług transportowych, zapewniającym należyte warunki przewozu, jest TNT Express.

 

 

Przyszłość w dystrybucji bezpośredniej
Rola branży farmaceutycznej w strategii FIEGE jest niezmiennie bardzo istotna od wielu lat. Rok 2013 przyniósł nam pozyskanie jednego z największych koncernów farmaceutycznych świata, firmę Pfizer. Sukces tym większy, że wymagania Pfizera, bardzo jednoznacznie sformułowane w materiałach przetargowych i w trakcie audytów, są naprawdę niezwykle wysoko zawieszone.

 

 

 

 > Logistyka ? technologia

 

 Nie tylko z drewna
Palety plastikowe ? dla branży spożywczej i innych

Zainteresowanie rynku paletami plastikowymi stale rośnie. Zwiększa się nie tylko liczba zapytań ze strony klientów, ale i faktycznie realizowanych transakcji zakupu. O palety plastikowe pytają już nie tylko klienci z różnych branż.

 

Dalekowschodnia nowoczesność
Hyundai w języku koreańskim oznacza ?nowoczesny?, ?stale zmieniający się?. Jakie nowe rozwiązania pojawiają się w kolejnej generacji wózków tej marki? Nowym wózkom serii 9 oraz miejscu ich powstawania mogliśmy przyjrzeć się bliżej podczas Hyundai VIP Tour 2013. Korzystając z zaproszenia Hyundai Heavy Industries Europe oraz firmy Toolmex Truck ? polskiego dealera wózków widłowych tej marki ? odwiedziliśmy siedzibę główną koncernu Hyundai Heavy Industries w koreańskim Ulsan. Dziś zabieramy Państwa w daleką podróż, która pozwoli lepiej zapoznać się z tą marką i jej produktami.

 

 

> Transport kolejowy

 

Kolejowe przyspieszenie
Z myślą o nowej perspektywie budżetowej UE
Jeszcze pod koniec 2011 r. poziom dofinansowania inwestycji kolejowych ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosił zaledwie 0,8%. W grudniu 2013 r. było to już 77%. Tak wysoki wzrost absorpcji środków unijnych skłania Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju do zapewnień, iż polska kolej wykorzysta wszystkie pieniądze z funduszy UE na lata 2007-2013.

 

Polscy przewoźnicy ostrożniejsi
Polski sektor TSL z roku na rok coraz bardziej odpowiedzialnie podchodzi do prowadzenia swojego biznesu. O ile dotychczas wahania kondycji rodzimych firm transportowych pozwalały przewidzieć nadejście ożywienia lub osłabienia gospodarczego w Polsce, o tyle rok 2013 pod tym względem nas zaskoczył ? przewoźnicy po doświadczeniach ostatniego kryzysu działają bardziej zachowawczo. Tym samym prognozowanie koniunktury dla całej branży i dla całej gospodarki jest znacznie utrudnione.

 

 

> Prawo

 

Spedytor i pośrednik przy przewozie rzeczy ? różnice i podobieństwa
Wykonywaniem transportu drogowego w rozumieniu ustawy o transporcie drogowym jest prowadzenie działalności gospodarczej zarówno w zakresie przewozu rzeczy pojazdami samochodowymi, jak również pośrednictwa przy przewozie rzeczy. Ustawa o transporcie drogowym w ogóle nie posługuje się określeniem ?spedycja?, a na temat jej ?zamiennika? jakim jest pośrednictwo przy przewozie rzeczy w ustawie jest raczej niewiele.

 

Plik cyfrowy czy ewidencja czasu pracy
Przedsiębiorcy transportowi stoją przed dylematem: czy wybrać najprostszy sposób i nie prowadzić żadnych kart ewidencji, a jedynie gromadzić pliki cyfrowe, wydruki z tachografu lub wykresówki, czy też w pełni udokumentować każdy dzień pracy kierowcy w formie miesięcznej karty ewidencji czasu pracy?

 

Zawsze może być gorzej, czyli egzaminy DGSA po polsku
DGSA (Dangerous Goods Safety Adviser) to osoba fizyczna odpowiedzialna za wspieranie działań zapobiegających zagrożeniom dla osób, mienia i środowiska, związanych z działalnością przedsiębiorstwa, która obejmuje przewóz towarów niebezpiecznych oraz związane z nim pakowanie, załadunek, napełnianie lub rozładunek.

 

Gdy klient zalega?
Zwlekanie z zapłatą ze strony kontrahenta, to pierwszy zwiastun zatorów finansowych.Jak odzyskać pieniądze, nie tracąc przy tym klienta? Dużo zależy od zaawansowania dotychczasowej współpracy z kontrahentem, wysokości składanych zamówień oraz terminów opóźnień w płatnościach.

 

 

> Transport drogowy

 

Europejski rynek transportowy w zasięgu ręki
Od jakiegoś czasu aplikacja barometru transportowego TimoCom dostępna jest na smartphony. Obecnie na rynek wkracza najnowsza wersja tego programu wraz z wieloma dodatkowymi funkcjami. Ale to jeszcze nie wszystko ? aplikacja barometru transportowego TimoCom dostępna jest zupełnie bezpłatnie!

 

Niezbędny drugi sygnał?
Wymiana tachografu w pojeździe używanym może przynieść niespodziewane konsekwencje w postaci kary nałożonej podczas kontroli drogowej za granicą. Czy mandat jest wystawiany słusznie?

 

Więcej niż wynajem
Firma Multi-Truck-Center, zajmująca się wynajmem środków transportu, na rynku europejskim istnieje od 1996 r. W Polsce jej filia została zarejestrowana w 2005 r. w Brzegu Dolnym i systematycznie staje się coraz bardziej znaczącym graczem na rynku wynajmu. Poziom zaufania wobec niej stale wzrasta dzięki szerokiej gamie indywidualnych rozwiązań. Obecnie Mulit Truck Center sp. z o. o. zajmuje wysoką pozycję w zakresie kompleksowej usługi wynajmu taboru transportowego.

 

Czas na drogi ekspresowe
GDDKiA zbliża się do zakończenia projektów infrastrukturalnych realizowanych w ramach perspektywy finansowej 2007-2013. Ostatnie 4 lata były intensywnym okresem rozwoju polskich dróg krajowych, a GDDKiA jako jedyny zamawiający wystartowała z nowymi projektami, przeznaczonymi do realizacji w ramach środków z budżetu UE na lata 2014-2020. Za te pieniądze chce budować przede wszystkim drogi ekspresowe.

 

ECOeffect ? inicjatywa unijna
Jednym z problemów występujących w europejskim transporcie samochodowym jest brak wspólnych zasad prowadzenia szkolenia okresowego kierowców, które ma służyć utrzymaniu wysokich standardów. Obecnie każdy z krajów ma osobne systemy szkolenia, a wiedza przekazywana jest w sposób chaotyczny. Dlatego też instytucje europejskie, a przede wszystkim IRU, postanowiły się tym zająć tworząc program ECOeffect, pomagający zoptymalizować technikę jazdy.

 

Rozwiązania Transics w elektrycznych ciężarówkach ? pierwszy taki projekt w branży
Firma Transics, ekspert w dziedzinie zarządzania flotą, wyposażył w komputery pokładowe TX-MAX GO pojazdy elektryczne holenderskiej spółdzielni kurierskiej Coöperatieve CombiPakt UA. Pionierski projekt, mający wspierać ekologiczny transport, to pierwsze tego typu rozwiązanie w branży.

 

 

 

Bezpieczeństwo i przepustowość przede wszystkim
Rozpoczął się kolejny etap największego w Europie wdrożenia zintegrowanego telematycznego systemu zarządzenia ruchem. Opracowana przez GDDKiA architektura Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem, którego funkcjonowanie ma przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa i przepustowości na drogach krajowych do 20%, .jest poddawana szerokim konsultacjom społecznym i branżowym.

 

W zjednoczeniu
Telematyka najszybciej rozwija się tam, gdzie w grę wchodzą koszty przewoźnika. W szerszym rozumieniu, jako zarządzanie ruchem drogowym na terenie kraju nadal raczkuje.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C