TSL biznes – styczeń 2015

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2015_01m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

> Logistyka

Branża farmaceutyczna – jeszcze bardziej wymagająca
Obsługa logistyczna branży farmaceutycznej jest niezwykle wymagająca, chociażby ze względu na konieczność przewozu i przechowywania leków i ich pochodnych w restrykcyjnie wyznaczonym, cały czas monitorowanym zakresie temperatur i wilgotności. Do tego dochodzą wymagania prawne, co wiążę się z dużą odpowiedzialnością za zdrowie, a nawet życie ludzkie.

 

Poprzeczka zawieszona bardzo wysoko
Logistyka produktów farmaceutycznych jest wyjątkowo wymagająca, dlatego też grono zajmujących się nią operatorów jest wąskie. Jednym z nich jest firma FIEGE, która oferuje wyspecjalizowane rozwiązania w wielu krajach Europy. O wymaganiach rynkowych jakie musi spełnić obsługując branżę farmaceutyczną i o przyszłości z nią związanej, mówi prezes FIEGE Sp. z o.o. Piotr Kohmann.

 

Na najwyższym poziomie
Jednym z czołowych dostawców usług logistycznych dla sektora farmaceutycznego jest DSV Solutions. Obsługa tej branży jest ważnym elementem strategii dla polskiego oddziału firmy, o czym rok temu TSL Biznes mówił Maciej Walenda, prezes Zarządu DSV Solutions. Dziś wyjaśnia jakie są efekty tego założenia i czy decyzja o postawieniu na farmację była słuszna.

 

Pierwszy taki system w Polsce
Usprawnia pracę, zwiększa bezpieczeństwo, pozwala na oszczędności. Takie funkcje pełni jedyny w Polsce automatyczny system zarządzania jednostkową dawką leku, który od listopada działa w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym numer 5 im. św. Barbary w Sosnowcu.

 

Królowa logistyki
Uznawana jest za królową logistyki, bo jest najbardziej kompleksową i najbardziej wymagającą dla operatora usługą. Na logistykę kontraktową decyduje się coraz więcej przedsiębiorstw, bo jest ona dla nich nie tylko dużym ułatwieniem, ale i sposobem na zmniejszenie kosztów.

 

Nowe obszary ekologistyki
Niemal każdy operator logistyczny podejmuje dziś działania mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko. Myli się jednak każdy, kto uważa, że ograniczają się one wyłącznie do wymiany floty na nowszą. Ekologistyka coraz częściej wkracza na nowe obszary.

 

Reslogistic – lider w logistyce magazynowej na Podkarpaciu
Rozwój Polski południowo-wschodniej sprawia, że potrzeby w zakresie kompleksowej obsługi logistycznej i usług magazynowania są coraz większe. Otwiera to nowe możliwości lokalnym przedsiębiorcom w rozwoju oferty usług logistycznych, w tym wywodzącej się z Podkarpacia firmie Reslogistic.

 

Logistyka jak dobry, szwajcarski zegarek
Badania zrealizowane przez firmę CapGemini pokazują, że zainteresowanie logistyką kontraktową na świecie rośnie, ale już w mniejszym tempie niż rok temu. Co jest tego przyczyną i jakie trendy będą utrzymywały się w przyszłym roku? – mówi Mirosław Jopa, dyrektor logistyki w Trans-Tok.

 

Poczta Polska
Rok 2014 upłynął pod znakiem dalszego rozwoju oferty logistycznej
Koniec roku to czas podsumowań realizacji planów oraz okres wyznaczania sobie celów na przyszłość. W Pionie Operacji Logistycznych Poczty Polskiej w mijającym roku wiele uwagi poświęcono rozwojowi produktów i systemów informatycznych. W 2014 r., już po raz drugi z rzędu, zanotowaliśmy wzrost wolumenów oraz podwoiliśmy wartość sprzedaży przesyłek paletowych.

 

E-handel – sposób na zwiększenie sprzedaży
W ostatnich pięciu latach, w strukturze całościowej sprzedaży arvato, rozwój obsługi sektora e-commerce wyniósł między 10 a 15%. Wzrost zamówień internetowych w tym czasie wynosił ok. 20% w skali roku, co spowodowało, że udział sprzedaży usług dla e-commerce w arvato wynosi dziś 15%.

 

Współpracując z liderami
Firma Kuehne + Nagel branżę FMCG obsługuje od wielu lat, co przekłada się na ogromne portfolio klientów z tego sektora. Posiadają oni w swojej gamie produktowej zarówno towary suche jak i takie które wymagają przechowywania i przewozu w warunkach kontrolowanych.

 

> Systemy IT

Systemy IT – wyznacznik naszych czasów
Trudno wyobrazić sobie współczesnego logistyka bez dostępu do rozwiązań informatycznych. Dedykowane systemy zrewolucjonizowały logistykę i transport, podnoszą efektywność wszystkich niemal operacji, są niezbędne w pracy na wielu stanowiskach każdego dnia. Dlaczego warto dziś informatyzować procesy transportowe i logistyczne?

 

Coraz bardziej doskonałe
Inwestycje w systemy do monitorowania floty szybko się zwracają, ale firmy wciąż podchodzą do nich ze sporym dystansem. Na ogół nie zdają sobie sprawy, że tego typu rozwiązania pozwalają oszczędzać nie tylko pieniądze, ale też wskazują miejsca, w których pojawiają się problemy.

 

Praktycznie się zyskuje
Na rynku pojawia się coraz więcej systemów telematycznych. Oferują je nie tylko producenci pojazdów, ale również akcesoriów i części stanowiących ich wyposażenie. O wprowadzenie takiego systemu pokusiła się już nawet firma paliwowa.

 

Dawne kompetencje pod nową marką
Firma BCS Polska przez ponad 15 lat wspierała rozwój polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw w oparciu o rozwiązania informatyczne dla nowoczesnej logistyki. Chcąc zacieśnić współpracę w ramach międzynarodowej Grupy IBCS, do której należała i szerzej realizować strategię wzrostu, pod koniec 2014 r. zmieniła nazwę na IBCS Poland.

 

> Usługi kurierskie i pocztowe

Indywidualne rozwiązania dla branży e-commerce
Klienci z rynku e-commerce stanowią coraz większą grupę osób korzystających z usług firm kurierskich. Nie należy więc się dziwić, że te zabiegają o nich dedykując im rozwiązania ułatwiające zakupy w e-sklepach. UPS na ten rynek skierowało dwie oferty, które w zeszłym miesiącu pojawiły się także w Polsce – UPS My Choice i UPS Access Point.

 

> Transport drogowy

Przede wszystkim drogi ekspresowe
Rok 2014 był specyficznym rokiem jeśli chodzi o inwestycje drogowe – z jednej strony kończono te zaplanowane i rozpoczęte podczas trwania starej perspektywy finansowej 2007-2013, a z drugiej był to początek nowej perspektywy 2014-2020, co wiąże się z rozpoczęcie prac – przede wszystkim przetargów – nad nowymi projektami dofinansowanymi z UE.

 

Bezpośredni kontakt z klientem
W listopadzie, już po raz piąty w Barcelonie odbyło się WConnecta – międzynarodowe spotkanie firm z sektora transportu. Jest to pionierska inicjatywa w branży transportowej i logistycznej, która z roku na roku staje się coraz wydajniejszym narzędziem do nawiązywania nowych i aktualizowania dotychczasowych kontaktów branżowych w Europie.

 

Silny związek dzięki TC Connect
Combinex B.V. oszczędza czas i pieniądze dzięki rozwiązaniu TimoCom

 

> Transport kolejowy

Drogi kosztem kolei?
Rozpoczęta w 2014 roku kolejna unijna perspektywa budżetowa, obejmująca lata 2014-2020, ma być czasem kolei. Zgodnie z postulatami Komisji Europejskiej, proporcje nakładów na drogi i na koleje miały wynosić 40:60. Polsce ten wymóg nie za bardzo odpowiadał. Podczas negocjacji z Brukselą zaproponowaliśmy układ 50:50, który następnie, w lutym 2014 r., Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zmieniło na proporcje 60:40 na rzecz inwestycji drogowych. Istnieją uzasadnione obawy, że na tym uszczuplanie środków na kolej się nie skończy.

 

DB nasila inwestycje nad Tagiem
Nowe centrum logistyczne koło Porto i planowane na najbliższe tygodnie otwarcie drugiego połączenia kolei towarowej z Niemiec dowodzi, że koncern Deutsche Bahn ma poważne zamiary wobec Portugalii. Niektórzy widzą w nim potencjalnego nabywcę największego portugalskiego przewoźnika, spółki CP Carga.

 

> Prawo

ADR 2015 – nowelizacja europejskich przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych
Towarami niebezpiecznymi są substancje, mieszaniny oraz przedmioty zawierające takie substancje lub mieszaniny, których przewóz po drogach publicznych regulowany jest w Europie przepisami ADR*. Towary te stwarzają zagrożenia dla ludzi, majątku i środowiska przyrodniczego, wynikające z ich niebezpiecznych właściwości chemicznych, fizycznych lub biologicznych.

 

ADR 2015-2017
Idzie nowe, czy na pewno?
Nowelizacja przepisów ADR odbywa się w cyklu dwuletnim, w lata nieparzyste. Zgodnie z tą zasadą przepisy Umowy europejskiej ADR 2015-2017 weszły w życie 1 stycznia 2015 r.
Poprzednia umowa będzie obowiązywała jeszcze w okresie przejściowym do 30 czerwca 2015 r. W tym czasie Ustawodawca jest zobowiązany przetłumaczyć na język polski i opublikować w Dzienniku Ustaw nową treść Umowy ADR 2015-2017. Dopóki to się nie stanie obowiązującą wersją na terenie Rzeczypospolitej będzie Umowa ADR 2013-2015.

 

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C