![]() |
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2013_09m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
> Wydarzenia
Pierwsza edycja bogata w atrakcje
Szerokie grono wystawców, w tym ponad połowa z zagranicy, konferencje, panele dyskusyjne, a także obecność najważniejszych osób w branży ? to atrakcje pierwszej edycji Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki Trans Poland 2013, które odbędą się w dniach 26-28 listopada w warszawskim Centrum EXPO XXI.
> Logistyka
Delikatnie i z potencjałem
Branża elektroniczna to jeden z tych obszarów rynku, gdzie wymagana jest od firm logistycznych wyjątkowa dbałość o szczegóły. Specyfika produktu w połączeniu z wymogami rynku sprawiają, że oczekiwania względem nich są tu
stosunkowo wysokie.
Doświadczenie ? rzecz podstawowa
Obsługa klientów z branży elektronicznej i high-tech to dla DB Schenker Logistics bardzo ważny filar działalności biznesowej. W strukturach firmy funkcjonują dedykowane centra kompetencji dla klientów, tzw. rynki wertykalne. Jednym z nich jest rynek ?vertical market electronics?.
High-tech ? dobro coraz powszechniejsze
Branża high-tech dobrze radzi sobie na rynku, wbrew analizom i kryzysowym prognozom. Jedną z firm logistycznych, które zajmują się jej obsługą, i to prawie od 10 lat, jest FM Logistic. Jaki zakres usług oferuje i gdzie widzi swoją przewagę rynkową? ? na te i inne pytania miesięcznikowi TSL Biznes odpowiada Andrzej Pawlak, dyrektor handlowy FM Logistic Polska.
Zminimalizować przestoje
Ekspresowi przewoźnicy oferują nie tylko serwis paczkowy, ale i przewóz artykułów na paletach. Przykładem tego jest usługa UPS Worldwide Express Freight, czyli szybka, gwarantowana usługa ?od drzwi do drzwi? dla przesyłek paletowych o wadze powyżej 150 funtów (70kg). Szczególnie dobrze sprawdza się ona w wypadku transportu w sektorze zaawansowanych technologii, jak i elektroniki.
Tanio i efektywnie, to czysta utopia
W rozwijającej się firmie przychodzi taki moment, kiedy magazyn, którym dysponuje już nie wystarcza na jej potrzeby. Za najczęściej podawaną i prawie zawsze jedyną przyczynę jego zmiany na nowy, czy też budowy lub rozbudowy, podawany jest brak miejsca. Do takich wniosków doszli przedstawiciele firmy konsultingowej Logisys po przeprowadzeniu badania ?Inwestycja w magazyn ? doświadczenia polskich firm?.
Logistyka z systemem wartości
Trendy w biznesie na bieżący rok są odzwierciedleniem globalnej sytuacji gospodarczej, jak i lokalnej odporności rynku na wszelkie wpływy. Jak wygląda kondycja branży TSL w Polsce? Jakie zmiany szykują się w najbliższym czasie? O komentarz obecnych działań na rynku i strategii Grupy Raben poprosiliśmy Janusza Anioła, dyrektora zarządzającego, wiceprezesa firmy Raben Polska.
> Finansowanie
Koniec ze stagnacją
Pierwsza połowa roku przyniosła znaczną poprawę kondycji branży leasingowej, kończąc tym samym okres stagnacji z ubiegłego roku ? to najważniejsza konkluzja wyników branży leasingowej w pierwszym półroczu 2013, przedstawionych przez ekspertów z Związku Polskiego Leasingu podczas konferencji ?Leasing barometrem polskiej gospodarki ? czy już widać oznaki ożywienia??
> Logistyka ? technologia
Łatwiejsze zarządzanie paletami dzięki standardom
Rynek palet zmienia się, powstają nowe akty prawne, które go regulują, a 1 sierpnia wprowadzono nowy standard europalet EPAL. Na czym polega ostatnia zmiana? Jak te wszystkie regulacje wpływają na sposób zarządzania nimi? I jaką rolę pełni ECR na rynku logistyczny? Na te i podobne pytania redakcji TSL Biznes odpowiada Mateusz Boruta, dyrektor zarządzający ECR Polska.
Palety INKA w formacie kontenerowym
Dwiema paletami o formacie kontenerowym firma Inka Paletten zareagowała na znany logistyczny problem, polegający na tym, że wymiary kontenerów ISO oraz formaty powszechnie używanych palet Euro nie są dopasowane.
Brama XL z krótszym czasem otwierania
Brama szybkobieżna Efaflex w rozmiarze XL jest idealnym rozwiązaniem pozwalającym uniknąć niepotrzebnych manewrów pojazdów dostawczych w przedsiębiorstwie produkcji metalowej Schletter.
Wynajem palet
LPR kontynuuje europejską ekspansję
LPR ? La Palette Rouge ? firma specjalizująca się w wynajmowaniu palet, wzmacnia swoją pozycję w regionie Europy Środkowej i Północnej, m.in. poprzez otwarcie spółki-córki w Polsce.
> Transport intermodalny
Kontenery jadą koleją
Mimo braku odpowiedniej infrastruktury sieciowej i punktowej, zbyt wysokich stawek dostępu do sieci kolejowej oraz rządowej polityki rozwoju sektora przewozów intermodalnych, kolejowa obsługa kontenerów z roku na rok wzrasta. W I kwartale br. przewoźnicy intermodalni obsłużyli 266,9 tys. TEU, co w porównaniu z I kwartałem ub. r. oznacza wzrost o 4,7%. Wyniki osiągnięte po 3 miesiącach wskazują, że jeśli podobne tempo utrzyma się w kolejnych kwartałach, to 2013 r. może być pod tym względem rekordowy.
Wskaźniki wzrostu już nie imponują
W ubiegłym roku, w okresie spowolnienia gospodarczego, transport intermodalny w Polsce skutecznie stawił czoła kryzysowi, którego skutki odczuli kolejowi przewoźnicy towarowi. Podczas gdy odnotowali oni ogółem kilkuprocentowy spadek masy przewiezionych ładunków i niemal 10-procentowy spadek wykonanej pracy przewozowej, intermodal w 2012 r. przewiózł o 31,8% więcej sztuk jednostek niż w 2011 r. Masa przewiezionych towarów wzrosła aż o 36,4%. Wyniki I półrocza 2013 r. pokazują jednak, że w tym roku tak dobrze już nie będzie.
Efekt dalekosiężnej polityki
Loconi Intermodal S.A. powstała zaledwie dwa lata temu i dopiero rok temu otworzyła swój pierwszy terminal przeładunkowy. Teraz realizuje ok. 80 połączeń intermodalnych miesięcznie tylko w relacji z/do trójmiejskich portów. Można uznać, że realizacja planów rozwojowych nawet przekroczyła pierwotne oczekiwania.
Dłuższe życie kontenera
W najnowszych modelach kontenerów stosuje się wiele rozwiązań technologicznych mających na celu zwiększenie ich odporności na korozję i uszkodzenia mechaniczne. Ze względu na niezwykle nieprzyjazne środowisko, w którym te platformy transportowe zazwyczaj przebywają w czasie eksploatacji, należy jednak przedsięwziąć dodatkowe starania, aby uchronić je przed różnego rodzaju usterkami i awariami.
Dostosować podaż do popytu
Skutki spowolnienia gospodarczego, z jakim mamy do czynienia w ciągu ostatnich lat, jako jedna z pierwszych odczuła branża przewozów oceanicznych. Spadek popytu na transport i związana z tym duża nadwyżka podaży nad popytem morskich przewozów ładunków w kontenerach oraz wolniejszy wzrost cen frachtu nad cenami paliw, zmusiły w ubiegłym roku Maersk Line do zredukowania aż o 21% podaży na kierunku Azja-Europa.
Gigant w gdańskim DCT
W towarzystwie żaglowca Dar Młodzieży i statków pożarniczych, do gdańskiego Deepwater Container Terminal (DCT), przypłynął największy kontenerowiec świata Maersk McKinney M?ller, o pojemności 18 tys. TEU. Jest to pierwsza jednostka klasy Triple-E, która weszła do eksploatacji, obsługując połączenie AE10 z Dalekiego Wschodu na Morze Bałtyckie.
> Transport kolejowy
CTL Logistics ? drugi na rynku kolejowym
Według danych UTK, największym prywatnym przewoźnikiem kolejowym działającym w Polsce w 2012 r. była Grupa CTL Logistics. Pod względem masy jej udział w rynku wyniósł 6,47%, a pod względem pracy przewozowej ? 6,69%. W I półroczu 2013 r. było jeszcze lepiej ? spółka zwiększyła udział w rynku przewozów towarowych do 6,95%, (przewiozła ok. 7,6 mln t ładunków), a wśród przewoźników kolejowych w kraju zajęła drugą pozycję w pracy przewozowej, z udziałem w rynku 7,41% i 1,7 mld tkm.
Trzy scenariusze do wyboru
Przez niemal całą połowę 2013 r. nie najlepiej wiodło się kolejowym przewoźnikom towarowym w Polsce. Odnotowywali oni ujemne lub nieznacznie tylko przekraczające poziom zera wskaźniki wzrostu. Pierwsze pozytywne sygnały pojawiły się dopiero w czerwcu, kiedy to masa przewiezionych towarów wzrosła o 3,38%, a wykonana praca przewozowa o 8%. Czyżby była to zapowiedź wyczekiwanego odwrócenia się niekorzystnego trendu rynkowego?
Kosztowny kompromis
Otwarta droga do prywatyzacji PKP Cargo
2 września zarząd PKP Cargo i przedstawiciele działających w spółce związków zawodowych podpisali ostateczne porozumienie w sprawie zakończenia sporu zbiorowego. Umożliwi ono giełdowy debiut największego w Polsce kolejowego przewoźnika towarowego (i drugiego w Unii Europejskiej po Deutsche Bahn),
zapowiadany na IV kwartał bieżącego roku.
> Transport miejski
Tramino już w Jenie!
To pierwsze polskie tramwaje w Niemczech. Pięć Solarisów Tramino dla drugiego pod względem wielkości miasta w Turyngii, to ogromny krok dla rodzimej branży szynowej. Bycie dostawcą pierwszych polskich pojazdów dla zachodniego sąsiada Polski Solaris ma dobrze opanowane. Już ponad dekadę temu za Odrę jechały pierwsze polskie niskopodłogowe autobusy tej marki.
> Transport drogowy
Turcy mogą zagrozić polskim przewoźnikom
Polski transport drogowy generuje 10% PKB i jest potęgą na skalę europejską. Czy mogą go osłabić Rosjanie wprowadzając dodatkowe ubezpieczenia celne dla firm spoza ich kraju? A może większym zagrożeniem będą Turcy, przez których kraj ma przebiegać już w przyszły roku Jedwabny Szlak? Na te i inne pytania, zadane przez Elżbietę Haber, odpowiada główny inspektor transportu drogowego Tomasz Połeć.
Czeskie myto z rabatami
Czechy oferują specjalne rabaty za przejazdy płatnymi odcinkami dróg w systemie Myto CZ, wynoszą one od 10 do 13%. Upusty są dostępne m.in. dla wszystkich przewoźników, którzy rozliczają opłaty drogowe za pośrednictwem DKV Euro Service. Zniżki przysługują zarówno przy wyborze trybu płatności post-paid, jak i pre-paid.
Nowe funkcje interLAN SPEED
Firma InterLAN, dostawca systemu TMS dla branży transportowologistycznej, opracowała kolejne moduły zwiększające funkcjonalność oferowanego od kilku lat systemu interLAN SPEED.
Komunikacja XXI wieku
Systemy Transics w sektorze TSL
Praca niemal 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Branża TSL pracuje non-stop bez wytchnienia. Niewłaściwe zarządzanie kilkudziesięcioma samochodami może generować niepotrzebne koszty, a tym samym obniżać efektywność działania całej firmy transportowej.
> Prawo
Ryczałty za noclegi, czyli kierowcy kontra przewoźnicy ? cd.
W branży transportowej tematem, który wciąż budzi spore emocje są ryczałty za noclegi kierowców w kabinie pojazdów podczas podróży służbowych. Przez Sądy Pracy w całej Polsce przetacza się istna lawina pozwów kierowanych przez kierowców skuszonych wizją dodatkowego zastrzyku gotówki..
Wytyczne dla transportu – wrzesień 2013
W branży transportowej stale pojawia się wiele nowości prawnych. Już sama informacja o ich obowiązywaniu i opatrzenie krótkim komentarzem może być dla transportowców bezcenne.
Kontynuujemy publikację wybranych przez prawników Biura Prawnego Arena 561 kazusów i wskazówek prawnych. ?Wytyczne dla transportu? stają się comiesięczną, stałą rubryką dla naszych czytelników. Wierzymy, że bieżąca informacja o nowościach w prawie transportowym, uzupełniona rzeczowym komentarzem i praktycznymi wskazówkami, będą szczególnie pomocne właścicielom i zarządzającym firmami transportowymi. Przypominamy, że biuro Prawne Arena 561 swoich klientom dostarcza rozbudowanych wskazówek w serwisie www.wytyczne.pl.
Dlaczego Polak jest mądry dopiero po szkodzie?
Prowadzenie działalności transportowej wiąże się z dość dużym ryzykiem szkodowym. O ile każdy przewoźnik doskonale o tym wie, to nie najlepiej radzi sobie z zabezpieczaniem się przed skutkami jego występowania. Jedną z form zabezpieczania się przed szkodami jest zawarcie umowy ubezpieczenia OCP i przeniesienie na zakład ubezpieczeń ciężaru związanych z ich pokryciem. Aby jednak w pełni przenieść na ubezpieczyciela ten obowiązek, należy zadbać o to, aby wykupiona polisa OCP pokrywała większość ryzyk, które towarzyszą prowadzeniu działalności transportowej. Do tego, niestety, potrzebna jest odpowiednia wiedza, której ? o czym świadczy jakość polis OCP i liczbie odmów odszkodowań ? środowisku transportowemu najwyraźniej brakuje.