TSL biznes – wrzesień 2015

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2015_09m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

> Logistyka

Warunki dyktuje rynek
Rynek artykułów spożywczych w Polsce w 2015 r. ma osiągnąć wartość prawie 243 mld zł – o 2,1% więcej niż rok wcześniej. Tak przewidują autorzy raportu firmy PMR „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015-2020”.

 

ID Logistics uruchomił magazyn w Mszczonowie
W połowie lipca ID Logistics Polska, specjalizujący się w logistyce kontraktowej, uruchomił w Mszczonowie nowy magazyn BTS dla sieci hipermarketów Auchan. To jedna z największych inwestycji firmy w Polsce w 2015 r. Docelowo zatrudnienie znajdzie tu ponad 400 osób.

 

Sposób na zbudowanie przewagi rynkowej
Aż 38% działalności Grupy FM Logistic stanowi obsługa sektora FMCG, do którego zalicza się również produkty spożywcze. To właśnie w obsłudze projektów FMCG operator ma najdłuższe doświadczenie, co zaowocowało współpracą z większością największych sieci handlowych obecnych na polskim rynku.

 

Korporacja stawia specyficzne wyzwania
Siedem lat temu PepsiCo powierzyło DB Schenker Logistics obsługę magazynu napojów w rejonie łódzkim. Obecnie operator logistyczny odpowiada już za cztery regionalne centra dystrybucji i wiele mniejszych magazynów.

 

Zrozumieć mechanizmy rządzące sprzedażą
Stanowisko prezesa w DSV Solution już od dwóch lat obejmuje Maciej Walenda. W tym czasie spółka rozwinęła się, a nacisk na rozwój obsługi różnych branż uległ zmianie. O tym jakie są konsekwencje przeprowadzonych zmian – mówi prezes Walenda.

 

Aby lepiej obsługiwać klientów
Dwie poważne inwestycje UPS sfinalizowało w Polsce tego roku. W styczniu firma otworzyła w Łodzi, już drugie w Polsce, centrum UPS Global Business Services. Z kolei w czerwcu oddała do użytku nowe centrum przeładunkowe w Strykowie. Uroczystość jego otwarcia, w której uczestniczyli przedstawiciele UPS oraz polskich władz rządowych i samorządowych, została przesunięta na 2 września.

 

> Logistyka – technologia

Wybór zależy od potrzeb
Podstawowym nośnikiem towarów jest paleta. Każdy zna to określenie, wie do czego jest wykorzystywana i jak wygląda. Coraz większa konkurencja, coraz krótszy czas dostaw i związane z tym próby sprostania zmianom na rynku, sprawiły że ten z pozoru prosty rodzaj opakowania bardzo ewoluował. Podobnie jak usługi związane z obrotem paletowym.

 

Inka – palety display – oszczędność miejsca i pieniędzy
Mimo wzrostu cen surowego drewna, firma Inka Paletten GmbH już drugi rok z rzędu nie podwyższyła cen oferowanych przez siebie palet. Do ich wytwarzania firma nie używa surowego drewna. Palety Inka produkowane są z odpadów drewnianych (PEFC) pochodzących ze zrównoważonej gospodarki leśnej oraz drewna recyklingowego.

 

> Transport intermodalny

Stawka na intermodal
PKP Cargo jest jednym z tych przewoźników, którzy od paru lat konsekwentnie rozwijają w swej działalności transport intermodalny, co zapewniło spółce pozycję lidera na polskim rynku w tym segmencie kolejowych przewozów towarowych. O dalszych ambitnych planach firmy w tym zakresie z członkiem Zarządu PKP CARGO ds. handlowych, Jackiem Neską rozmawiał Franciszek Nietz.

 

W Polsce intermodal również się opłaca
Początek firmy Samskip sięga 1943 r. W ciągu 80 lat istnienia, z typowego przewoźnika morskiego stała się operatorem multimodalnym funkcjonującym na terenie Europy. Na ile Polska jest atrakcyjna dla niej? Jakie są plany rozwojowe? – mówi Johan Logtenberg, dyrektor zarządzający Samskip Van Dieren Multimodal.

 

Nowa odsłona terminalu kontenerowego w Kątach Wrocławskich
Schavemaker zakończył wartą 45 mln zł inwestycję na Dolnym Śląsku.

 

Multimodalne centra
„Strategia Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)” zakłada stworzenie 21 platform multimodalnych, które mają stać się lokalnymi centrami logistycznymi. Mają one zapewnić wzajemne połączenia i integrację infrastruktury unijnej sieci TENT-T na terenie całej Polski..

 

Liczy się także zaplecze
Takie inwestycje jak Port Gdańsk czy DCT nie mogłyby funkcjonować bez sprawnie działającego zaplecza przeładunkowego. Ich realizację na terenie Gdańska wspiera Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego. Jakie to są przedsięwziecia i jaki jest ich zakres realizacji, mówi prezes zarządu InvestGDA Alan Aleksandrowicz.

 

Nowy terminal, nowe usługi, nowe oszczędności dla klientów
Wielu może dziwić budowa w Warszawie czwartego terminalu intermodalnego. Jednak dla wielu dopiero nowa inwestycja Loconi Intermodal będzie pierwszą okazją w skali kraju, żeby w sposób optymalny wykorzystać dobrodziejstwa płynące z przewozów intermodalnych i oszczędzić. Dla innych to możliwość implementowania nowych, tańszych rozwiązań logistycznych. Wszystko dzięki powierzchniom magazynowym dostępnym na terenie terminalu intermodalnego Loconi.

 

Nożyce się rozwierają
Zaledwie kilka miesięcy temu Gdynia była główną bramą morską dla polskiego handlu zagranicznego, przynajmniej tych jego ładunków, które przewożone były w kontenerach. Ale wszystko wskazuje na to, że już ten swój priorytet utraciła – i trudno jej będzie go odzyskać.

 

Nowe połączenie oceaniczne
Czy połączenie oferowane przez alians G6 zdobędzie popularność? Dlaczego zyskają na nim eksporterzy i importerzy? Jak wpłynie na pracę operatora logistycznego? – mówi Piotr Kozłowski, dyrektor Biznesu Oceanicznego w DB Schenker Logistics.

 

Intermodalne zaplecze
W trakcie III Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2014, które odbyło się 29 kwietnia w Gdańsku, białoruski operator intermodalny Belintertrans zapowiedział możliwość uruchomienia połączenia kolejowego między portem w Gdańsku a terminalem Koljadiczi, przez przejście graniczne w Brześciu.

 

Jedyne takie tankkontenery na rynku żywności
W ostatnich dziesięcioleciach bardzo umocniła się pozycja tankkontenerów jako środka transportu produktów płynnych. I chociaż wciąż podstawową branżą, w której znajdują zastosowanie, jest przemysł chemiczny, to w ostatnich latach znacząco wzrosła ich liczba w sektorze spożywczym.

 

 > Transport kolejowy

Europejski Kongres Logistyczny ONECARGO
Z inicjatywy PKP CARGO 5 i 6 października odbędzie się w Katowicach Europejski Kongres Logistyczny ONECARGO. To odpowiedź na potrzebę debaty o sektorze, który ma istotny wpływ na miejsce i rolę Polski w globalnej gospodarce. Organizatorem wydarzenia jest Grupa PTWP SA.

 

 > Transport drogowy

1500 przewoźników z Certyfikatem Trans.eu
Trans.eu Certified Carrier ma kilka lat, w ciągu których stał się znakiem jakości w transporcie. Obecnie posiada go ok. 1500 najlepszych przewoźników, którzy rozumieją, że bycie uczciwym i rzetelnym przy dużej konkurencji na rynku, to za mało. Ważne jest zaufanie, bo tylko ono daje możliwość zdobycia atrakcyjnych finansowo zleceń. A w budowaniu zaufania Certyfikat TCC pomaga coraz bardziej.

 

Rusza II edycja Rewolucji TSL
Można już zgłaszać firmy transportowe do udziału w II edycji programu Rewolucje TSL, która rozpocznie się pod koniec tego roku. Wybrane firmy otrzymają rzetelną ocenę przedsiębiorstwa oraz eksperckie porady dotyczące usprawnienia w pięciu kluczowych obszarach działania. Zgłoszenia będą przyjmowane do 31 października..

 

Komputery pokładowe CarCube we flocie Demotrans
Demotrans z Oleśnicy, to przedsiębiorstwo, które logistyką, transportem, spedycją krajową i międzynarodową oraz magazynowaniem zajmuje się od 1996 r. Specjalizuje się w przewozach na terenie Polski i Europy ładunków drobnicowych i całopojazdowych oraz ponadgabarytowych.

 

Ekspansja DKV na Wschód: sieć akceptacji w Rosji i na Białorusi
Ze względu na trudną sytuację polskich firm TSL w Rosji, na Białorusi i Ukrainie, DKV postawiło sobie za priorytet stworzyć im najlepsze możliwe warunki w obszarze rozliczania paliwa i opłat drogowych. Już jesienią kartą DKV będzie można płacić na blisko 550 stacjach paliw w Rosji i na Białorusi, a także rozliczać przejazdy płatnymi drogami w tych krajach.

 

Zależnie od możliwości przewozu?
Czy kierowca pojazdu specjalnego, np. żurawia samochodowego, podnośnika montażowego, musi stosować się do przepisów rozporządzenia nr 561/2006 w tym samym zakresie co kierujący samochodem ciężarowym? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.

 

 > Powierzchnie magazynowe

Było dobrze, ma być jeszcze lepiej
Pierwsze półrocze dla sektora powierzchni magazynowo-produkcyjnych w Polsce było bardzo udane. Niska inflacja, wzrost akcji kredytowych oraz stabilnie rosnąca konsumpcja prywatna to solidne podstawy obserwowanej obecnie dobrej koniunktury na rynku wynajmu powierzchni magazynowo-produkcyjnych.

 

Rozwiązania Efaflex dla Bauhaus
Firma Bauhaus postawiła na modernizację już istniejących i budowę nowych, specjalistycznych obiektów. Celem tego przedsięwzięcia było sprostanie rosnącym oczekiwaniom zleceniodawców. Wysokie standardy współpracy przedsiębiorstwo stawia także przed swoimi usługodawcami. Najważniejsze z nich: niezawodność, jakość i doskonała obsługa zaowocowały długoletnią współpracą z Efalex.

 

Wyniki potwierdzają trafność decyzji
Ponad 900 tys. m2 wynajętych, 97 tys. m2 zakupionych, 97,5 tys. m2 w budowie, która ruszyła w 2015 r. i 130 tys. m2 ukończonych – oto bilans Prologis Inc. w pierwszej połowie 2015 r. w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE).

 

 > Finansowanie

Leasing na ścieżce wzrostu
Wyniki ogłoszone przez Związek Polskiego Leasingu po I półroczu tego roku pokazują, że branża leasingowa ma się całkiem dobrze dzięki sfinansowaniu aktywów o łącznej wartości niemal 24 mld zł. Osiągnięte wyniki potwierdzają, że obok kredytu leasing jest głównym, zewnętrznym źródłem inwestycji pracujących w gospodarce, a jego znaczenie w finansowaniu inwestycji w Polsce systematycznie rośnie.

 

Karty do zadań specjalnych dla branży transportowej
Karty przedpłacone, działające na zasadzie „elektronicznej portmonetki”, ułatwiają firmom transportowym bieżącą działalność, obniżają koszty działalności, umożliwiają dokładną kontrolę firmowych transakcji, podnoszą bezpieczeństwo przedsiębiorstw i kierowców.

 

 > Prawo

Dokumentowanie zdolności finansowej – stary porządek i nowe problemy
Wejście w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. wprowadziło w 2012 r. dość spory chaos przy ubieganiu się o licencje transportowe na wykonywanie drogowego przewozu towarów i o wypisy z aktualnych licencji. A to za sprawą zdolności finansowej, która miała być już dokumentowana według nowych zasad. Środowisko transportowe aż ponad półtora roku musiało czekać na zmianę tego stanu rzeczy.

 

 > Wydarzenia

CNG, LNG i LCNG w jednym miejscu
„Strefa Metanu” znów zawita do Poznania. Specjalną ekspozycję przygotowaną przez portal cng.auto.pl i fundację Green Fuel będzie można zwiedzać w dniach 27-30 października w Miasteczku Ekologicznym podczas targów POL-ECO-SYSTEM.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C