Wydarzenia
Dwa ważne otwarcia
Na początku września zostały otwarte dewa ważne centra logistyczne wybudowane przez Panattoni. Pierwsze z nich przeznaczone jest dla Media Expert w Łodzi, a drugie to Fulfi llment Center w sieci dystrybucji Grupy LPP.
Logistyka
Czas wyzwań dla branży TSL
Zarządzanie łańcuchem dostaw jest obarczone pewnym ryzykiem. W tak wieloelementowej strukturze często występują przypadki losowe. Ze względu na zmieniającą się sytuację gospodarczą i polityczną trudno przewidzieć długofalowe konsekwencje dla branży logistycznej. Piętrzące się kryzysy w drugim kwartale 2022 r. doprowadziły do rekonfi guracji przepływów towarów w każdej branży.
Polska – Niemcy. Wymiana handlowa o strategicznym znaczeniu w ujęciu grupy Raben
Niemcy od lat są najważniejszym i największym partnerem handlowym Polski, co znajduje odzwierciedlenie w strukturze europejskich połączeń Grupy Raben. Operator logistyczny aktualnie oferuje 120 codziennych linii łączących oddziały w obu krajach. Od 2018 roku sieć jest systematycznie rozwijana i dopracowywana, co daje spektakularne efekty: wzrost liczby przesyłek o ponad 70% w ciągu czterech lat i 1,2 mln palet przewiezionych w samym tylko 2021 roku.
Nowe oblicze obsługi automotive
Seifert Logistics Group to fi ma logistyczna, która jest obecna wszędzie tam, gdzie w Europie rozwija się automotive. Odpowiada ona za kompleksową obsługę logistyczną w fabrykach motoryzacyjnych w Malsch, Rastatt, Lipsku i we francuskim Hambach. Seifert Polska – spółka córka, czerpie wiedzę z jej 75-letniego doświadczenia.
Megatrendy w logistyce branży chemicznej
Ochrona środowiska i cyfryzacja to już truizm. Eksperci DACHSER wyróżniają globalne trendy, które przez najbliższe lata będą kształtować logistykę w branży chemicznej i zadecydują o przyszłości kierowców, dyspozytorów oraz innych uczestników łańcucha dostaw.
Zrównoważony rozwój
Zrównoważona logistyka kluczem do lepszego jutra
Jako przedstawiciele branży TSL jesteśmy coraz bardziej świadomi odpowiedzialności jaką ponosimy za wpływ naszych działań na środowisko. To, jak rzeczywistość będzie wyglądała za kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt lat jest w dużej mierze uwarunkowane strategicznymi decyzjami, podejmowanymi każdego dnia. Świadomość ta przekłada się na realne zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstw.
DSV i ØRSTED testują drony towarowe
DSV Global Transport & Logistics oraz duńska firma energetyczna Ørsted przeprowadzają eksperymenty dotyczące transportowania części zamiennych
i narzędzi za pomocą dronów towarowych. Celem jest przetestowanie zastosowania technologii dronów na dłuższych dystansach.
CSR jednym z filarów strategii FM Logistics
Trudno znaleźć na rynku logistycznym znaczącego operatora, który w swojej strategii zarządzania nie uwzględniałby społecznej odpowiedzialności biznesu. Wśród tego grona znajduje się również FM Logistic. O tym, w jakim zakresie CSR wprowadzane jest w firmie, mówi Wiesław Szydłowski, Central Europe QHSE Director, FM Logistic.
Zielona transformacja w transporcie drogowym. Czy Polska jest na nią gotowa?
Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w sektorze samochodów dostawczych o 55 % do 2030 roku i zakończenie 2035 z zerową emisją GHG – takie cele stawia przed transportem drogowym pakiet reform Fit for 55, dążący do radykalnych zmian w zakresie polityki klimatycznej Unii Europejskiej. Zmiany to konieczność, ale czy branża TSL będzie w stanie sprostać tak wyśrubowanym wymaganiom?
Na drodze do zeroemisyjnego transportu
Volvo Trucks, IKEA Industry i Grupa Raben podpisały umowę o współpracy w zakresie zeroemisyjnego transportu ciężkiego.
Usługi kurierskie i pocztowe
Partner, który ułatwia rozwój biznesu
Ogólnoświatowa pandemia i obostrzenia z nią związane były momentem przełomowym dla usług e–commerce, które są motorem napędowym dla firm kurierskich. Mimo popularności bezgotówkowych form płatności, Polacy wciąż chętnie korzystają z gotówki a w przypadku dostaw kurierskich wybierają płatności „za pobraniem”, płacąc za wysyłkę dopiero w momencie jej odbioru, co sprawia, że kurierzy często są odpowiedzialni za znaczne kwoty. O tym, jak zoptymalizować proces rozliczania gotówki w firmie, mówi Bartosz Szymczak, Head of Innovative Products Sales w Euronet Polska.
GLS Poland wprowadza kolejne rowery kurierskie. Tym razem w Poznaniu.
Nie generują hałasu ani spalin. Rowery kurierskie w barwach GLS debiutują w kolejnym mieście w Polsce – w Poznaniu. Łącznie w swojej flocie GLS Poland będzie miał 16 takich pojazdów. Będą rozwoziły paczki w najgęściej zabudowanych rejonach polskich miast.
Logistyka – Technologia
Bramy XXI wieku dla straży pożarnej
Najnowocześniejsza remiza strażacka w Melbourne została wyposażona w bramy firmy Efaflex. Jest to najnowocześniejsza i największa remiza, jaka powstała w Melbourne na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat. Placówkę wybudowano w Derrimut, zachodnim przedmieściu Melbourne i oddano do użytku pod koniec października 2020 r. Jest to jedna z 85 stacji ratowniczo-gaśniczych FRV w stanie Wiktoria i jest uważana za pierwszą w Australii pięciogwiazdkową remizę według systemu oceny Green Star. Organizacja Fire Rescue Victoria (FRV) została utworzona 1 lipca 2020 r. Obecnie w jednej organizacji skupia wszystkie jednostki Melbourne Fire Brigades (MFB) i strażaków podlegających Country Fire Authority (CFA). W ten sposób cała struktura jest przystosowana do wymagań XXI wieku.
Systemy IT
Startuje cyfrowy paszport produktowy UE
W kwietniu 2022 r. ruszyły prace nad Cyfrowym Paszportem Produktowym. Dzięki temu rozwiązaniu w przyszłości każdy będzie mógł śledzić szczegółowe
informacje o zakupionym produkcie: jego składzie, pochodzeniu i sposobach recyklingu.
Transport drogowy
Moya Firma – elastyczne rozwiązanie dla flot
Niezwykle istotnym narzędziem dla każdego menedżera floty są karty paliwowe. MOYA – najszybciej rozwijająca się sieć stacji paliw w Polsce – oferuje swoim klientom biznesowym karty paliwowe MOYA Firma. Rozwiązanie to dostosowane jest do wymagań firm – ich wielkości, liczby i rodzajów pojazdów,
a także ilości tankowanego paliwa. Ponieważ oczekiwania klientów w zakresie oferowanych na stacjach usług rosną, jednym z dodatkowych rozwiązań w ramach kart paliwowych MOYA Firma jest aplikacja mobilna.
W krainie “czarnych łabędzi”
Niestabilne ceny za fracht, cotygodniowe lub miesięczne korekty paliwowe w umowach, presja na wyższe stawki dla kierowców ‒ to wyzwania, z którymi przyjdzie się mierzyć przez najbliższe miesiące uczestnikom rynku TSL.
Transport wodny
Jak przygotować się na wyzwania globalnych łańcuchów dostaw?
Zawirowania na globalnym rynku żeglugowym wywołane przez wiele czynników, jak chociażby pandemia, poważnie zakłóciły łańcuchy dostaw. Odczuwają to już nie tylko importerzy i eksporterzy, ale także konsumenci. Jak obecnie wygląda sytuacja na rynku i co jest największym wyzwaniem? – komentuje Hillebrand Gori, operator wyspecjalizowany w logistyce dla beverage, w tym spedycji morskiej.
Finansowanie i ubezpieczenia
Opóźnienia dostawy – możliwości zastosowania odpowiedzialności ograniczonej do kwoty przewoźnego (art. 23 ust. 5 CMR)
W czerwcowym numerze TSL Biznes Lutz zwracał uwagę przewoźnikom, że w przypadku szkód powstałych w sektorze drogowego transportu towarów, powinni przestrzegać terminów przedawnień. Dziś zajmiemy się wątpliwościami przewoźników co do prawidłowości zgłaszanych wobec nich roszczeń odszkodowawczych.
Stabilizacja, a nawet dalsze wyhamowanie
Po bardzo dobrym 2021 roku, w którym branża leasingowa sfinansowała inwestycje o wartości 88 mld. zł, przy ponad 30-procentowej dynamice rozwoju
rynku, pierwsze sześć miesięcy bieżącego roku wyraźnie wskazują na stabilizację obrotów. Złożyło się na nią kilka czynników.
Prawo
W dobie pakietu mobilności dobrą reputacją można stracić szybciej. Nowa klasyfikacja naruszeń w Unii Europejskiej
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej rozszerzył się o kolejne zapisy. Rozporządzenia opublikowane trzy miesiące temu są konsekwencją zmian zainicjowanych przez pakiet mobilności.
Nielegalni imigranci – będą nakładane surowsze kary
Problem nielegalnych imigrantów usiłujących dostać się na terytorium Wielkiej Brytanii, niestety, pozostaje wciąż aktualny, zwłaszcza dla przewoźników wykonujących tam zlecenia transportowe. Nie tylko związany jest z narażeniem życia i zdrowia osób, które ukrywają się w pojazdach ciężarowych w celu nielegalnego przekroczenia granicy, ale stanowi także zagrożenie dla samych kierowców, jak i przewoźników, którzy narażeni są w tym zakresie na wysokie kary.
Odpowiedzialność przewoźnika za uszkodzenie ładunku w trakcie transportu – case study.
Odpowiedzialność przewoźnika za uszkodzenie ładunku w trakcie transportu dotknęła niejedną firmę. Niektóre z nich, aby uzyskać należne im pieniądze, wchodzą na drogę sądową i przy wsparciu kancelarii prawnych wygrywają. Jedną z nich jest Kancelaria Prawna IURIDICA, która w „TSL Biznes” podjęła tę tematykę. Przedstawia ona dwa konkretne przypadki, które zostały prawomocnie rozstrzygnięte przez sądy w Polsce.