Logistyka
Nowe podejście do zamówień logistycznych towarów niebezpiecznych
Według raportu opublikowanego przez Allied Market Research, globalny rynek logistyki towarów niebezpiecznych w 2021 roku wygenerował 200 mld USD. Eksperci przewidują, że do 2031 roku wartość ta wzrośnie do 382,9 mld USD, wykazując złożoną roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 7% w okresie 2022-2031. W świetle napiętych łańcuchów dostaw to właśnie logistyka staje się w coraz większym stopniu czynnikiem konkurencyjności dla przemysłu chemicznego. Wymaga to zmiany podejścia do definiowania zamówień i wyboru dostawcy rozwiązań logistycznych.
Jeden z pierwszych w Polsce
DSV Global Transport and Logistics zainwestowało w Gdańsku w przestrzeń magazynową dostosowaną do przechowywania baterii litowo-jonowych. To pierwszy tego rodzaju projekt operatora na terenie Polski. Bazą pod inwestycję był istniejący już obiekt DSV, który został do tego celu odpowiednio zmodernizowany.
Out of the box
Maszyny do drążenia tuneli, koparki, kombajny górnicze, sprzęty rolnicze, turbiny elektrowni wiatrowych, jachty, konstrukcje stalowe i elementy infrastruktury fabryk, rafinerii, placów budowy – to tylko kilka przykładów ładunków, które klasyfikowane są jako ponadnormatywne. W jaki sposób trafi ają do miejsc, w których będą wykorzystywane? Kto przygotowuje takie operacje logistyczne? Dlaczego projekty cargo są najciekawsze i najtrudniejsze zarazem?
Logistyka – technologia
Bezpieczny jak w skarbcu
Efaflex dostarcza bramy bezpieczeństwa klasy RC 4 do tureckiego zakładu produkcyjnego szwajcarskiej firmy, wymagającej wysokiego stopnia zabezpieczeń.
Zastosowanie farb do druku zabezpieczającego przed fałszerstwami i oszustwami ma zasadnicze znaczenie dla ochrony banknotów i papierów wartościowych na całym świecie. Szwajcarska firma dostarcza m.in. wysokiej jakości farby wklęsłodrukowe, farby z efektem optycznym, a także luminescencyjne oraz szereg innowacyjnych rozwiązań do odczytu maszynowego, które odpowiadają na zwiększone wyzwania związane ze zautomatyzowanym przetwarzaniem banknotów.
Wirtualna optymalizacja przyszłością logistyki
Ostatnie lata okazały się niełatwym okresem dla bardzo wielu sektorów gospodarki. Choć każda branża ma swoje problemy, to wspólnym mianownikiem dla wszystkich przedsiębiorców jest sprostanie oczekiwaniom swoich partnerów i klientów przy jednoczesnej optymalizacji kosztów, które wciąż rosną. Jak się okazuje, z pomocą po raz kolejny przychodzi technologia i dzięki wykorzystaniu potencjału obliczeniowego procesorów oraz wirtualnej rzeczywistości logistyka ma szansę na wdrożenie szybkich i skutecznych zmian w swoim funkcjonowaniu.
Usługi kurierskie i pocztowe
Paczka przyleci dronem. Prędzej czy później, ale na pewno przykeci
Człowiek stoi na podjeździe do swojego domu. Wpatruje się w niebo, a dłonią chroni oczy przed słońcem. Wygląd nadlatującej paczki. Ponad dziesięć lat od zapowiedzi Amazon wchodzi w finalny etap prac nad dostarczaniem przesyłek dronami. W Polsce takie plany też były kreślone.
Zrównoważony rozwój
Zrównoważony rozwój w sektorze budownictwa przemysłowego
Panattoni jest deweloperem, który stawia na coraz wyższe wymagania w obszarze zrównoważonego budownictwa przemysłowego. Jedna z najnowszych inwestycji firmy, Panattoni Park Konin, uzyskał właśnie certyfikat BREEAM na najwyższym poziomie Outstanding. To druga inwestycja Panattoni w Polsce i czwarta w Europie, która zdobyła tak prestiżowy certyfikat. Ich znaczenie w branży logistycznej rośnie – z badania „European Logistics & Supply Chain Sustainability Report 2023” wynika, że jedna trzecia badanych respondentów jest gotowa zapłacić więcej za obiekty posiadające certyfikaty środowiskowe, bo przynoszą one wartość dodaną.
Powierzchnie magazynowe
Stopniowe schładzanie rynku magazynowego
Według najnowszego raportu pt. „Occupier Insight – Rynek magazynowo-przemysłowy w I poł. 2023 r.”, opublikowanego przez firmę doradczą Newmark Polska, w drugim kwartale 2023 r. całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowo-przemysłowej w Polsce wyniosły 30,6 mln m², co oznacza wzrost o 17,1% w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 r.
CEE-12 wraca do czasów sprzed pandemii
W ciągu ostatnich trzech lat w całej Europie, w tym regionie CEE-12, wzrósł w znacznej mierze popyt na nieruchomości przemysłowe i logistyczne. Jak podaje Colliers, łączne zasoby powierzchni w wymienionym regionie przekroczyły 65 mln m². Z tego około 25 mln m² znajduje się w 12 stolicach i ich okolicach.
Dodatkowe 10.8 mln m² powierzchni magazynowej
W związku z unijną ustawą o chipach, zakładającą ponad dwukrotne zwiększenie udziału krajów Unii Europejskiej w globalnej produkcji półprzewodników do 20% w 2030 roku, UE przeznaczyła 43 mld euro na inwestycje w rozwój przemysłu półprzewodników. Savills w najnowszym
raporcie sugeruje, że spowoduje to wzrost zapotrzebowania na powierzchnię magazynowo-produkcyjną w ciągu siedmiu lat o ponad 10,8 mln m2.
Prologis Europe & Central Europe w II kwartale
Wśród deweloperów, którzy podsumowali działalność operacyjną w Europie w II kwartale 2023 r., jest Prologis. Całkowita wielkość jego portfolio wyniosła 22,3 mln m2*, a wynajętej powierzchni ‒ 837 884 m², z czego 230 821 m² dotyczyło nowych umów najmu, a 607 063 m² przedłużonych.
Finansowanie i ubezpieczenia
2023 rokiem odbicia dla branży leasingowej
Jak co roku i tym razem Związek Polskiego Leasingu zaprezentował podczas konferencji prasowej wyniki branży leasingowej po pierwszym półroczu. Prognozowany przez ekspertów ZPL stabilny i wyraźny wzrost osiągnął 14,9% w porównaniu z okresem sprzed roku. Wynik ten przewyższył oczekiwania ekspertów.
Prawo
Doradca do spraw bezpieczeństwa, twój ekspert od towarów niebezpiecznych
Obowiązek wyznaczenia doradcy do spraw bezpieczeństwa został wprowadzony do prawa polskiego dwadzieścia lat temu, jednak od początku 2023 r. stał się szczególnym elementem zainteresowania organów państwowych oraz podmiotów prywatnych prowadzących działalność gospodarczą w naszym kraju.
Obowiązkowe szkolenia kierowców z obsługi tachografów
W pojazdach wykorzystywanych do przewozu towarów, których DMC przekracza 3,5 tony, w autokarach i autobusach istnieje obowiązek montażu tachografów. Urządzenia te muszą pozostawać w regularnym, codziennym użytku, co wymaga z kolei znajomości zasad ich obsługi. Odpowiedzialność za przeszkolenie pracowników ze sposobu korzystania z tachografów spoczywa na pracodawcach.
Inteligentne tachografy II generacji. Wszystko, co należy wiedzieć o nadchodzących zmianach.
Lada moment na rynku pojawią się nowe, inteligentne tachografy II generacji (G2V2). Mimo tymczasowego braku technologii OSNMA nie zdecydowano się na odroczenie zaplanowanych terminów. W praktyce oznacza to tyle, że od 21 sierpnia 2023 r. mamy do czynienia z tak zwanymi tachografami przejściowymi.
Spedycja
Czy to koniec oligopolu na rynku kontenerów morskich? Ważą się losy unijnego rozporządzenia
Komisja jest gotowa rozważyć zastosowanie niezbędnych środków w przypadku otrzymania wyraźnych i uzasadnionych przesłanek wskazujących na zachowanie antykonkurencyjne. Tak brzmi odpowiedź Margrethe Vestager, unijnej Komisarz ds. Konkurencji na pytania zadane przez europosła Kosmę Złotowskiego. Chodzi o rozporządzenie Consortia Block Exemption Rregulation, które wyłącza spod unijnych zasad konkurencji wielkie alianse żeglugowe.
Spadki w globalnych handlu a rynek transportowy
Ekonomistów i przedsiębiorców na całym świecie coraz bardziej niepokoją spadki w globalnym handlu, co ma wpływ na funkcjonowanie kluczowych jej sektorów, w tym branży transportowej. Zastanawiają się, jakie czynniki doprowadziły do obniżenia jego poziomu? Jakie wyzwania oraz nowe możliwości stoją przed branżą transportową w obliczu tych zmian?