Więcej kontenerów, mniej ładunków masowych w Antwerpii

C

23-04-2025

W pierwszym kwartale 2025 r. Port Antwerpia-Brugia obsłużył 67,7 mln ton ładunków, co stanowi spadek o 4% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Spadek ten był w dużej mierze spowodowany gwałtownym spadkiem wolumenów ładunków masowych, podczas gdy przeładunek kontenerów odnotował wzrost.

Port nadal stawia czoła globalnym wyzwaniom, takim jak zmieniająca się dynamika rynku, napięcia geopolityczne i ciągła presja na europejski sektor chemiczny. Mając Stany Zjednoczone jako swojego drugiego co do wielkości partnera handlowego, Port Antwerpia-Brugia uważnie obserwuje zmieniające się środowisko handlowe, ponieważ przyszłe skutki taryfowe stają się coraz bardziej widoczne.

Przepustowość kontenerów na wysokim poziomie

Transport kontenerów był kluczowym motorem w pierwszym kwartale, wzrastając o 4,6% w tonażu i 4,5% w liczbie TEU w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. i to pomimo niepewności geopolitycznej oraz restrukturyzacji sojuszów kontenerowych. Udział rynkowy Portu Antwerpia-Brugia w obszarze Hamburg-Le Havre wzrósł do 30,5% w 2024 r., a na poziomie globalnym port awansował z 15. na 14. miejsce w rankingu największych portów kontenerowych.

Największy spadek (-19,1%) odnotowały ładunki płynne, przy czym duże spadki odnotowały benzyna, nafta i LNG. Czynniki przyczyniające się do tego to zmiana warunków rynkowych w Afryce, zmniejszone zapotrzebowanie na naftę ze strony przemysłu petrochemicznego oraz sankcje UE na przeładunek rosyjskiego LNG. Przepustowość chemikaliów wzrosła o 10,9%, głównie dzięki znacznemu wzrostowi biopaliw (+128%). Bez tego impulsu segment chemiczny odnotowałby niewielki spadek rok do roku (-1,7%). Przemysł chemiczny w Europie pozostaje pod znaczną presją pod względem globalnej konkurencyjności.

W innych segmentach wpływ trudnych warunków rynkowych pozostał ograniczony. Na przykład konwencjonalne ładunki drobnicowe odnotowały niewielki spadek (-5,4%) z powodu niższego transportu żelaza i stali (-14,3%) w wyniku słabego klimatu gospodarczego i kwot importowych. Przeładunki RoRo nieznacznie wzrosły (+1,1%), mimo gwałtownego spadku przeładunku nowych samochodów (-11,3%), co odzwierciedla trudną sytuację w europejskim przemyśle motoryzacyjnym. Spadek przeładunku pojazdów został zrekompensowany wzrostem innych ładunków RoRo, takich jak ładunki bez asysty. Masowe ładunki suche pozostały prawie stabilne (-0,8%).

Wpływ amerykańskich ceł na razie ograniczony

Wpływ amerykańskich ceł importowych na ruch w porcie Antwerpia-Brugia pozostaje na razie ograniczony. Chociaż niektóre firmy działają w oczekiwaniu na taryfy, jak dotąd nie zaobserwowano wyraźnego przyspieszenia eksportu do USA. Eksport kontenerów wzrósł o 3,2%, stal osiągnęła tymczasowy szczyt w styczniu, a do USA wyeksportowano o 20% mniej samochodów, co jest zgodne z ogólnym spadkiem eksportu samochodów. Tak więc, chociaż bezpośredni wpływ pozostaje na razie ograniczony, jasne jest, że dalsze zmiany w obszarze taryf handlowych mogą mieć wpływ na łańcuch logistyczny w nadchodzących miesiącach.

Wyzwania strukturalne wymagają współpracy

Oprócz napięć handlowych ze Stanami Zjednoczonymi, gospodarka europejska, a w szczególności sektor przemysłowy, zmaga się z problemami strukturalnymi, które poważnie podważają jej konkurencyjność. Wysokie koszty energii i produkcji, globalny nadmiar mocy produkcyjnych i rosnąca konkurencja ze strony taniego importu z Azji i innych miejsc wywierają presję na sektor. Ponadto złożone przepisy, powolne procesy wydawania pozwoleń i wysokie koszty pracy zakłócają chęć inwestowania. W ostatnich latach połączenie tych czynników doprowadziło do gwałtownego spadku udziału w rynku, wartości dodanej i zdolności produkcyjnej. Port Antwerpia-Brugia i port Rotterdam apelują zatem o szybką realizację Clean Industrial Deal w formie konkretnych środków i wystarczającego wsparcia budżetowego w celu przywrócenia odporności i przyszłych perspektyw dla europejskiego przemysłu.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C